Dorien wil alles als een sjaal om haar nek hangen truien, broeken, haar jas… en dan loopt ze naar de deur en zegt: doeIIIIII :inlove:
Lianne staat nog niet zelfstandig :mrgreen:
Maar probeer haar zoveel mogelijk dingen zelf te laten doen en haar dan de hemel in te prijzen :inlove:
Ooit gaat het slaan en schoppen wel over…
@littlewonder wrote:
Dus ook voor dat geldt hier, net als voor andere regels die hij overtreed 2 x waarschuwen, 3e keer voor 1 minuut in de kinderstoel.
Maar, werkt dat?
Ik las 1 jaar en 3 maanden, heeft hij wel enig besef van die regels en het feit dat hij ze overtreed?
Wij hebben die regel hier namelijk ook, al is de kinderstoel bij ons de gang en hebben we het over mijn zoon van 6.
Lucas is ruim 1,5 nu en heeft dezelfde streken als de andere dreumessen van wat ik hier lees.
Maar straffen werkt hier echt niet, zoals we dus 'straf' hebben die we toepassen op de oudste.
Het is 'Nee' blijven herhalen tot in den treure, heb hem 1 keer op de gang gezet (kijken of het werkte, niet dus) maar verder dan dat gaat het hier eigenlijk niet.
Het lastige is juist dat ze op deze leeftijd al enorme streken uit kunnen halen, maar het geweten en besef er gewoon nog niet is.
Ik denk zeker dat ze weten dat wat ze doen stout is.
Bij Lucas kun je het vaak al zien bij de blik in zijn ogen, dat is nog een grotere boef dan zijn broer.
Ik denk dat je niet meer kunt doen dan (tot vervelens toe) blijven herhalen dat iets niet mag en consequent zijn in de manier waarop.
Dus niet de ene keer 'Nee', dan 'Dat mag niet', 'Niet doen, 'Afblijven', etc..
Gewoon continu op dezelfde manier blijven reageren.
En wachten tot het moment dat ze ouder zijn en snappen dat aan 'Stout' ook consequenties zitten.
1x gaf ik borstvoeding toen beet ze me ineens zo onverwacht en zo hard in mijn tepel dat ik ‘AU!!!’ schreeuwde en daar schrok ze zo van, dat ze daar nog steeds van onder de indruk is.
Als ze nu schopt oid zeg ik ‘au!’ en dan trek ik een heel zielig gezicht. Dan moet ze soms eerst lachen maar als ik lang genoeg zielig blijf kijken en ‘au’ blijf zeggen, dan wordt ze serieus en zegt ze ook ‘au’ (of eigenlijk a-ohhhhh-ww) en dan schopt ze niet meer. Ook bij knijpen en slaan helpt het hier.
@Anneke wrote:
@littlewonder wrote:
Dus ook voor dat geldt hier, net als voor andere regels die hij overtreed 2 x waarschuwen, 3e keer voor 1 minuut in de kinderstoel.
Maar, werkt dat?
Ik las 1 jaar en 3 maanden, heeft hij wel enig besef van die regels en het feit dat hij ze overtreed?
.
Tja, het helpt wel. Hij begint al te brullen als ik hem naar de stoel toedraag (dat doet hij dus echt niet als ik zeg: kom, we gaan lekker eten! blijkbaar is de toon dan heel anders voor hem ;) ). Dan brult hij ook 1 minuut in zijn stoel, ik geef hem een dikke kus als ik hem eruit til, en hij loopt zeer zelden weer terug om hetzelfde te doen.
Zolang wij daar heel consequent in zijn, lijkt hij wel 'door te hebben' dat 3 x 'nee' in de stoel betekent. Of hij het echt weet denk ik niet, maar net als hij precies weet dat in welk kastje de koekjes zijn, en hij daar vaak staat aan staat te rammelen, zal hij ook wel zo geconditioneerd zijn dat 3 x nee de stoel is.
Soms helpt afleiden ook prima hoor, dan is 3 x nee niet nodig, maar er zijn ook keren dat ik hem ergens anders neerzet en hij, al achteromkijkend, gewoon terugloopt naar de plek waar hij was en daar weer hetzelfde doet wat hij deed,wat dus niet mocht. En dat ga ik echt niet negeren :)
Herkenning alom. Ik blijf inderdaad maar gewoon “Nee, dat doet pijn” zeggen.