Slaan en gooien, hoe leer ik dat af ben radeloos..

Ik heb een dochter Amy van bijna 3 en dochter Lizzy van 1,5.

Amy heeft in die leeftijd ook tijdje geslagen in iedereens gezicht, maar als we dan nep gingen huilen van auw dat mag toch niet was ze er zo vanaf.

Lizzy daarintegen gaat gewoon door, ze huilt even mee geeft je een aai knuffel en kus. Maar 2 sec later slaat ze je weer.

Ook het met letterlijk alles gooien, eten bestek, service, speelgoed, kleding.



Wie herkent dit en kan me vertellen hoe jullie dit hebben gedaan.

Ik weet niet meer wat te doen…



alvst bedankt…

Jinthe slaat en knijpt ook en lijkt het alleen maar mooi te vinden als je reageert, hoe dan ook. Ik reageer nu dus niet meer (bij wijze van, want je reageert natuurlijk toch, alleen anders). Als ze me slaat of knijpt, zeg ik één keer dat het niet mag en dat ze wel mag aaien. Doet ze het dan nog een keer, dan zet ik haar zonder iets te zeggen of zonder iets met mijn gezicht te doen op de grond. Vaak zet ze het dan op een brullen of komt ze dan even later heel snel naar me toe. En vaak is het dan over. Dan geef ik haar een knuffel en dan is het weer goed.



Bij Jinthe lijkt het gewoon aandacht vragen te zijn en negatieve aandacht is tenslotte ook aandacht. Door haar weg te zetten krijgt ze niet wat ze wil. Doe het nog niet zo heel lang op deze manier, dus ben nog aan het uitproberen of het echt werkt, maar tot nog toe lijkt het van wel. En als ze van slaan/knijpen zelf over gaat in knijpen of als ze me komt knuffelen ofzo, reageer ik natuurlijk enorm enthousiast, nog enthousiaster dan ik al deed. :wink: :slight_smile:



Met spullen gooien doet ze soms. Dan waarschuw ik twee keer en de derde keer pak ik het speelgoed af en leg ik het weg. Dan wordt ze boos, maar even later is ze het weer vergeten.

Sluit ik me bij aan.



Ik pakte het handje vast en zei nee slaan doet pijn, dat mag niet ofzo. Bij herhaling direct wegzetten en negeren.

Bij gooien hetzelfde eigenlijk. Een keer kort en duidelijk zeggen wat er niet mag, de keer erna spullen wegpakken.

Noa slaat soms ook in ons gezicht. We pakken haar handje vast en zeggen Noa, niet slaan! Als het nog een keer doet, herhalen we, een derde keer zetten we haar op de grond.

Gooien met spullen doet ze als ze boos is, als ik nee zeg of als het even niet lukt. Daarna gaat ze zelf met haar hoofd schudden, ze weet dus dat het niet mag! Ook hier zeggen we dat ze niet mag gooien…

Ze is nog maar 17 maanden, dus het zal best even duren voordat ze het snapt…

Hier ook een dreumes van 17 maand die met werkelijk alles gooit, en me slaat. Is erger geworden nu hij een broertje heeft gekregen, dus is duidelijk een vorm van aandacht vragen. (Ook expres vallen als ik Dennis aan het voeden ben)

Moet het ook wat strenger aan gaan pakken dus. Bij de 2e keer weg zetten lijkt me een goed idee.

dank jullie wel voor de reacties.



wat we dus al deden is gelukkig goed, amy was daarin wat sneller met begrijpen.

we hebben nu ook te maken met een dametje die extra veel pit heeft en een sterk eigen willetje.

maar ben blij dat we het toch goed deden!!



volhouden dus.



nogmaals bedankt