Slaaaaaaaaap kindje slaap

Hoi allemaal,



Ik ben nieuw op het forum. Ben sinds ruim 4 maanden de trotse mama van een heerlijk meisje. Alles gaat eigenlijk goed behalve… Slapen! Ze slaapt sinds de kraamweek al bij ons in bed. In haar eigen bedje is het nog steeds heel hard en lang huilen geblazen. Ik ben geen laten-huilen-type en vind het op zich ook niet zo bezwaarlijk dat ze bij ons in bed ligt. Wat ik wel heel zwaar vind is dat ze, zeker met afgelopen warme dagen, elke 2 uur wel even wakker is voor soms twee slokjes, soms hele voeding (geef bv). Ze slaapt dan wel weer redelijk snel in.

Overdag is het slapen helemaal problematisch. Ze valt gewoon totaal niet zelf in slaap. Enige wat nog kan helpen is in slaap voeden en dan doodstil op de bank blijven zitten of haar overtillen naar wandelwagen en dan op je tenen sluipen, al wordt ze dan vaak nog wel wakker. Verder hebben we een draagdoek waar ze ook graag in slaapt. Mijn man heeft haar hier vaak in 's avonds. Ik overdag ook wel, maar minder lang omdat ik dan nog wat last heb van mn bekken.

Ze slaapt op deze manier vaak maar half uur of uur achter elkaar en dat zo’n keer of 3,4. ('s Avonds in de doek bij mn man slaapt ze wel langer achter elkaar door hoor.) Dit lijkt me zo weinig voor zo’n kleine meid. Je merkt ook goed aan dr dat ze vaak moe is, maar dan blijft ze toch tegen die slaap vechten.

Hebben jullie tips?



Groetjes, Pien

Ik had en heb nog steeds een goede slaper maar wat misschien zou kunnen helpen is een hydrofiele doek een nacht met jou mee te slapen nemen zodat jouw lichaamsgeur erin komt en daarmee haar bedje dekken, en/of hetzelfde met een knuffeltje.

Je hebt ook van die knuffels of dergelijke met baarmoeder geluiden wat zou helpen maar zijn relatief duur en ik heb er geen ervaring mee.



Inbakeren wil ook nogal eens helpen, ze slaapt wel goed in de draagdoek en daar heeft ze oom relatief weinig bewegingsvrijheid, dus misschien dat ze inbakeren fijn vindt.

Ik dacht ook aan inbakeren, het heeft hier altijd zeer goed geholpen. Ze is nog te jong om haar armpjes onder controle te houden en door de onverwachte beweging schrikt ze wakker.

Aan de andere kant is ze nu wel gewend om bij jou te mogen slapen :shifty: dus ingebakerd in bed, dat zal waarschijnlijk de eerste keer wel protest geven. Dus als je perse niet wilt laten huilen dan moet je daar wel op voorbereid zijn, als je dat tenminste wilt proberen.

Vaak wakker worden en slaapcyclussen van 45 minuten zijn normaal babygedrag (wat niet iedereen weet of wil… maar dat is wat anders).

De ene baby kan na zo’n slaapcyclus zelf weer in slaap vallen, de ander niet.



En met bij je slapen is niks mis hoor (gezien ik de :shifty: smiley zie), mits het wel volgens de punten van veilig samen slapen gebeurt. :slight_smile: Ik geloof dat ingebakerd samen slapen daar niet bij hoort…

Hier ook de eerste maanden gehad dat ze geen seconde weg te leggen was, dus veel in de draagdoek en een co-sleeper besteld. Tegenwoordig lukt het haar wel zelf in slaap te vallen mits haar speentje wordt ingehouden.



Heb je je kindje bijv. overdag beneden wel eens op de buik laten slapen ? Dat wil nog wel eens schelen in slaapduur. Als je echt wil proberen slapend weg te leggen ligt het er erg aan in welke slaapfase je dat doet, in een lichte of diepe slaapfase.



In het boek ‘Lekker slapen zonder huilen - Elisabeth Paintley’ staat wat meer informatie over slaapcycli van baby’s en wat tips voor als je het echt niet meer ziet zitten. Maar dat zou ik wel proberen als alle andere dingen niet meer werken want het is een soort van last-step-plan dacht ik (zover hebben wij niet hoeven komen).

En bijslapen waar je kan ! Middagslaapje meepakken, je man laten dragen na een voeding zodat jij kan bijtukken etc.

Bedankt dames! Heb inderdaad veel veilig-samen-slaap-dingen gelezen en toegepast. Bij mij in bed slapen is ook prima omdat hierdoor de voedingen stuk minder vermoeiend zijn voor me. Vraag me alleen wel af of ze misschien juist vaker wakker wordt bij mij in bed door mij.

Op de buik is ze nog niet in slaap gevallen. Ze draait dan vaak zelf terug naar zij of rug. Ze slaapt wel regelmatig in op haar zij. Ga ik morgen nog eens proberen op de buik!

Inbakeren nog niet geprobeerd. Lijkt me nu ook wel warm? Wel puckababy geprobeerd (de mini, ze was al 3 maanden toen we deze kochten en is ook vrij grote baby), maar daarmee merken we weinig verschil. Omdat ze zelf al draait van rug naar buik en andersom is het volgens mij ook niet meer geschikt met de armen erin gestopt, maar dat weet ik niet zeker… Is dit bij inbakeren eigenlijk ook zo?

En middagslaapjes etc… Tsjah… De kleine heeft het helaas van geen vreemde. Ik ben mijn hele leven al een hopeloze slaapster, en overdag een tukkie wil vaak niet zo lukken. Maar ach, dan troost ik me maar met de gedachte: als je ligt rust je toch :wink: .

Heb je een soort van inleidend ritueeltje als ze naar bed gaat? Hier zet ik (en toen ook al) een muziekje van de babyfoon aan terwijl ik haar broek uitdeed, slaapzakje aan enz. En dan neerleggen, speentje, instoppen, kus enz. Het muziekje doe ik uit zodra ik beneden kom (met de ouderunit van de babyfoon). Nu hoef je het natuurlijk niet zo te doen, maar als je iedere keer een duidelijke herhaling hebt dan geeft het wat rust voor het slapengaan en wat duidelijkheid voor wat er gaat gebeuren :wink:



Inbakeren zou ik met vier maanden niet meer aan beginnen… Wij hebben het wel gedaan, maar al veel jonger en zijn er nu pas net een paar weken vanaf. Daarnaast is het niet meer zo veilig als ze kunnen rollen.



Maar lastig hè, zo’n slechte slaper. (Ik weet er alles van :shifty:)

Inbakeren mag idd niet meer als ze kunnen rollen, zou ik je dus afraden.



Wat Selena al zegt: je dochter heeft een vrij normale slaapcyclus. In onze maatschappij lijkt het de standaard dat babietjes maar veel uur na elkaar slapen, maar lichamelijk gezien is dat helemaal niet zo normaal voor ze. Neemt niet weg dat ik me voor kan stellen hoe vermoeiend het voor je is als ze elke twee uur komt. Fijn dat je haar dat wel gunt overigens :slight_smile:



In het begin hadden wij hetzelfde, dat gaat de laatste tijd iets beter. Het is heel erg leren en ontdekken op welk moment we hem weg leggen. Hij moet echt nog gezellig wakker zijn, dan valt hij goed zelf in slaap. Als we te laat zijn, gaat het 'm niet meer lukken.



Waar leg je haar te slapen overdag?

Inbakeren mag idd niet meer als ze kunnen rollen, zou ik je dus afraden.



Wat Selena al zegt: je dochter heeft een vrij normale slaapcyclus. In onze maatschappij lijkt het de standaard dat babietjes maar veel uur na elkaar slapen, maar lichamelijk gezien is dat helemaal niet zo normaal voor ze. Neemt niet weg dat ik me voor kan stellen hoe vermoeiend het voor je is als ze elke twee uur komt. Fijn dat je haar dat wel gunt overigens :slight_smile:



In het begin hadden wij hetzelfde, dat gaat de laatste tijd iets beter. Het is heel erg leren en ontdekken op welk moment we hem weg leggen. Hij moet echt nog gezellig wakker zijn, dan valt hij goed zelf in slaap. Als we te laat zijn, gaat het 'm niet meer lukken.



Waar leg je haar te slapen overdag?

Overdag slaapt ze in de wandelwagenbak in de huiskamer (ga ik meestal stukje lopen om dr in slaap te brengen), of in de draagdoek of ik voed haar op ons bed in slaap, maar dan zit ik daar dus hele tijd bij omdat ze als ze wakker wordt ons hele bed doorrolt wat beetje link is in dr uppie natuurlijk. Ze valt ook wel ns in slaap in de box, maar dan is ze eigenlijk denk ik al te moe geweest en had ik haar eigenlijk al eerder in slaap moeten ‘toveren’.

Ik geloof het allemaal helemaal dat dit normaal slaapgedrag is hoor, alleen vraag ik me altijd af waar die oermoeders dan de energie vandaan haalden om ook nog kampvuurtjes te stoken, bessen te plukken en de grot aan kant te houden :wink: Zijn we nu zoveel luier?

Die oermoeders legden hun kind niet weg om te slapen… :wink:

op je rug met die baby en gewoon doen wat je wil doen :slight_smile:

Mijn zoontje heeft wel zo’n periode gehad ook dat hij in de borst aan sliep viel en ik dan niks meer kon, maar hij sliep niet vaak zo dus dan nam ik gewoon mijn pauze op dat moment, ff ook mn ogen dicht of een beetje haken. Die 45min zijn zo om toch.

Ik had echt precies hetzelfde met mijn 3e dochter! Ik vond het ook wel moeilijk, maar bij mij werkte acceptatie toch het beste.

De eerste maanden lukte in bed leggen nooit, van 3 tot 8 maanden voedde ik haar in slaap in mijn bed en sloop dan weg, dan sliep ze 3 kwartier. Of anders op de arm laten slapen. 's nachts bij ons in bed.

Na 8 maanden rolde ze het bed uit en kon ik haar niet meer achter laten. Toen heb ik haar toch maar in het ledikant gedaan en ben erbij gebleven, als ze overstuur raakte er weer uit, troosten en er weer in. Daar was ik dan een uur mee bezig.

Na 3 avonden ging het beter. Inmiddels voed ik haar tot ze lekker slaperig is en leg ik haar in het ledikant en ze gaat daar slapen. na de 1e nachtvoeding blijft ze bij mij. Ook zij drinkt meerdere keren per nacht kort. Maar dat vind ik niet vermoeiend. (ik heb inmiddels ruim 5 jaar gebroken nachten achter de rug en samen slapen is echt veel minder vermoeiend dan je bed uit moeten en een half uur in een koud kamertje gaan zitten.

Inderdaad onze maatschappij doet alsof het zo normaal is al met 6 weken doorslapen uren lange slapen en zo verder, maar dat is het helemaal niet. Het is zwaar, maar je geeft wel gehoor aan haar kleine baby behoeftes.

Bedankt voor jullie reacties. Vandaag viel ze zowaar zonder al teveel gedoe in slaap in de wandelwagenbak in woonkamer. Wel na half uur weer wakker, dus vandaag overdag in totaal 3 x geslapen (2 keer half uur, een keer drie kwartier). Ze is er vrolijk onder dus dan vind ik t prima.

Ga inderdaad maar gewoon accepteren dat ze de komende tijd bij ons in bed ligt en meerdere keren per nacht komt.

Isop je rug in draagdoek makkelijker als je nog wat wil doen? Draag haar nu altijd op mn buik in kikkerhouding zeg maar.

Yes!! Vannacht kwam ze alleen om half 2 en 5 uur!! Dit gaan we wel weer volhouden nu denk ik! :smiley: