Sla variaties

We houden erg van sla, en in principe gaat alles wat ik tegenkom er doorheen. (van hamblokjes en appel tot noten en brie)

Meestal eten we ijsbergsla, maar ook veldsla, jonge eikenbladsla, noem de soorten maar op.

Wat doe jij door de sla, wat zijn echt lekkere combinaties?

En vooral ook, wat voor dressing gebruiken jullie?

Hier gebruiken we steeds maar een zakje kruiden wat je zelf moet mengen met wat water en olie, maar daar wil ik eigenlijk van af, er zijn vast heel lekkere zelf te mixen dressings… Maar die inspiratie mis ik dan weer…

Kom maar op met jullie ideetjes! :mrgreen: :drool:

Wij houden erg van rucola, maar andere sla soorten (behalve ijsbergsla :wink:) vinden we lekker.

Ik gooi er eigenlijk ook vanalles in, maar voor vanavond doe ik:

• rucola
  • veldsla
  • tomaat
  • komkommer
  • ei
  • avocado
  • zelf gemaakte knoflook croutons
  • dressing: peper, zout en olijfolie

Heerlijk!

Ik neem meestal een zak jonge bladsla

dressing van mosterd, slasaus en wat kruiden

reepjes spek in de oven

geitenkaas blokjes

gekookt eitje

tomaatje

Het is zo lekker :mrgreen:

Ik koop meestal rucola-slamelange van AH.

Ik doe eigenlijk altijd: tomaat, olijven en feta. En dan dressing uit een flesje. Bijvoorbeeld ceasardressing.

Maar een gekookt eitje is ook wel een idee!

En croutons vind ik ook wel erg lekker.

Ik zal eens mijn kast induiken zo, want we eten sla vandaag.

Hier ook saladefans. Hier gaat er ook van alles en nog wat doorheen, komkommer, feta, olijven en pijnboompitten zijn wel favoriet. Maar ook mais, appel, augurk, radijs, handje taugé of tomaat. 't Ligt er net aan wat er in huis is.

Dressings maken wij eigenlijk altijd zelf. 2/3 olie en 1/3 azijn (witte wijn azijn of balsamico gebruik ik eigenlijk het meest) De simpele variant is dan alleen nog peper en zout toevoegen. Maar soms ook citroensap, witte wijn of mosterd (in combiantie met honing :drool: ) Ik probeer vaak maar wat. Ik proef even tussendoor en bedenk dan wat er nog een beetje bij moet. Als ik dan weer eens een lekkere combi heb, gebruik ik die een tijdje en dan wil ik weer eens wat anders.

Een andere basis voor dressings die ik gebruik is mayo met yoghurt. Daar doe ik dan ook weer van alles van het bovenstaande bij, net zo lang tot het naar m’n zin is. En bij deze basis vind ik een fijngehakt gekookt ei en wat bieslook ook heel lekker. Dat doe ik bij de olie/azijn basis niet, is niet lekker wat mij betreft.

Jammie, salades :D. Om te beginnen gebruik ik meestal niet van die zakjes, die sla is vaak al zo uitgedroogd. Er doorheen van alles, verschilt per keer… Maar bijvoorbeeld een keuze uit:

• tomaat
  • ui
  • komkommer
  • tonijn / zalm / gerookte forel
  • gekookt ei
  • kappertjes
  • geroosterde pijnboompitjes, soms ook pompoen/zonnebloempitten
  • zongedroogde tomaatjes
  • ansjovis
  • olijven
  • uitgebakken spekjes
  • zilveruitjes
  • blokjes kaas
  • zelfgemaakte croutons
  • gerookte paprikapoeder
  • augurk
  • knoflook
  • blaadjes basilicum
  • verse aardbeien (1x geproefd bij iemand, verrassend lekker!)

Vaak zit de salade al zo vol dat ik alleen wat (witte wijn/balsamico)azijn, olie, zout en peper toevoegen wel voldoende vind. Soms een dressing van olie, witte wijnazijn, mosterd, honing, zout en peper. Als je liever kant en klaar hebt dan kan ik de Cardini’s Original Caesar dressing (supermarkt) aanbevelen. Lekker stokbroodje erbij… Hm, ik denk dat ik weet wat we van de week gaan eten 8)

hier doe ik er alleen nog lekkere schep jus overheen. Vooral als dat lekker gestold is… oooh zoo heerlijk! en dan die jus van lekker draadjesvlees… mmmmmm

hier ook eitje, curry, uitje, zilveruitjes, augurken ed. Al zetten wij alles los op tafel, en kan juul zelf doseren, ze vind komkommer wel lekker, maar augurk niet. Ow, tomaatjes, ed doen we ook nog.

Hier verschilt het per keer wat ik erin doe. Een aantal combi’s zijn:

• geitenkaas, gele paprika, walnoten, honing/mosterd/olie dressing
  • mandarijn, gerookte kip, pijnboompitten, komkommer
  • zongedroogde tomaatjes, feta, komkommer, zonnebloempitjes
  • uitgebakken spekjes, gekookt eitje, cherry tom, komkommer, geraspte kaas

Beetje afhankelijk ook van wat ik in huis heb of waar we trek in hebben.

Salade :drool:

Favorieten hier:

Eikenbladsla met forel, aardbeien/frambozen, pijnboompitjes en dressing met balsamicoazijn

Rucola met peer uit blik, brie, walnoten en dressing van perensap, azijn, peper

Ijsbergsla met uitgebakte spekjes, cashewnootjes, zongedroogde tomaatjes

Ijsbergsla met tonijn, rode ui, augurk en zwarte olijven

Ijsbergsla met echte geitenkaas, komkommer, warme cherrytomaatjes, zwarte olijven en rode ui

Mmm

Oh er staan al een hoop lekkere dingen bij :drool: :drool: :drool:

Suuus, ga die met peer van de week proberen! Staat tot nu toe bovenaan (bij vooral vriendlief, die doet nog wel es moeilijk :mrgreen: “dat lust ik niet” hoor ik vaak haha!)

Tomaten

Komkommer

mozzarella

Pesto

Feta

Zongedroogde tomaatjes

Pijnboompitten

Geitenkaas met walnoot en honing

Tonijn

Zwarte- en groene olijven

Kappertjes

Danisch Blue

Mais

Verschillende dressings of olijfolie en balsamicoazijn

Enz, enz.

rucola avocado pecannoot stukjes sinaasappel of stukjes mango

daarover heen een koudgeperste walnoot olie verder niks

erg lekker

@EstHe wrote:

Suuus, ga die met peer van de week proberen! Staat tot nu toe bovenaan (bij vooral vriendlief, die doet nog wel es moeilijk :mrgreen: “dat lust ik niet” hoor ik vaak haha!)

Ben benieuwd wat ie ervan vindt :mrgreen: Hier lusten zelfs de kids deze variant heel graag.

ik doe eigenlijk altijd sowieso iets van groente erin, iets van kaas en iets van noten/pitten. En daarin reageer ik dan naar hartenlust. :mrgreen: dus soms walnootjes, cashew, pijnboompitjes, zonnebloempitjes enz. En mozerrella, of brie, of blokjes oude kaas, of feta. En tomaat of komkommer, of avocado enz enz enz

@Suuus wrote:

@EstHe wrote:

Ben benieuwd wat ie ervan vindt :mrgreen: Hier lusten zelfs de kids deze variant heel graag.

Was erg lekker! :thumbup: lekker fris.

Vind het wel erg lastig om meer te willen wisselen, vriendlief lust erg veel van dat soort ‘dingetjes’ niet.

Mozzarella, tomaat, feta, kappertjes, mais, paprika etc…

Of hij lust 't niet, of t ‘hoort’ niet in de sla. Apart op tafel erin gooien vind ik niks, moet wel bij elkaar gemengd worden…

Ik varieer en probeer nog even door :mrgreen:

:drool: wat wij heeeel erg lekker vinden is het volgende:

• 2 zakken gemengde sla (qua hoeveelheid dan; je kunt natuurlijk ook verse sla gebruiken; zorg wel dat er rucola bij zit)
  • olijfolie
  • balsamico-azijn (de rode)
  • knoflook
  • de groene (!!! dus absoluut níet de gele :sick: die is alleen lekker op gebakken ei) Aromat
  • flink veel parmezaanse kaas schilfers (of parmedano) (ik koop altijd zo’n kant-en-klaar bakje bij de kaasafdeling, ben te lui om zelf te schaven :wink: )
  • pakje streaky bacon (bij de vleeswaren)

Maak eerst de dressing, op gevoel en er mag best een heeeleboel in; is als de sla op is ook erg lekker met (zelfgebakken) brood :drool:

Dus: olie en balsamico door elkaar, flink wat Aromat, 1 grote teen uitgeperste knoflook en de kaas.

Vervolgens de streaky bacon even een seconde of 20 in de magnetron, in kleine stukjes snijden, door de dressing doen en dan snel de sla erbij. Heel goed mengen; de sla slinkt een beetje door de warme bacon, en eet smakelijk :mrgreen:

(en ja, ik weet 't, het klinkt niet zo lekker, maar zelfs de kinderen lusten dit heel erg graag!!)

Beetje als Mex beschreef. Alleen vinden wij een dressing van tuinkruidensandwichspread met yoghurt erg lekker. Heel verantwoord ook. Nog een heerlijke dressing: olijfolie oregano van Calve!

Jus over de sla Konijn? Blegh!