Sinterklaasmiddag organiseren, Help!

Voor de personeelsvereniging moet ik de Sinterklaasmiddag organiseren. Maar ik ben dit jaar inspiratieloos. :? Dus vandaar mijn roep om hulp van jullie! :mrgreen:



Het is voor ongeveer 20 kinderen van 0 t/m 7 jaar. We hebben de middag van 14.00u tot ongeveer 17.30u. De sint komt om half 3 (maar dat zou ik nog een beetje kunnen aanpassen). We hebben 2 ruimtes tot onze beschikking met tafels en stoelen en een klein keukentje in de kantine (geen oven oid).



Vorig jaar hadden we een grotere groep (35 kinderen) en hebben we deze in 2 kleinere groepen opgedeeld, waar de ene groep taaipoppen ging versieren, gesmickt kon worden en kon kleuren. En de andere groep had hun ‘audiëntie’ bij de Sint. Zo hadden we meer rust in de groepen en was er meer tijd voor de kinderen individueel.



Maar wat gaan we dit jaar doen … :think:

eerst wat leuke pieten, die mee liedjes gaan zingen…??



iets met de leukste kinder piet??



iets voor de sint maken, die de piet daarna komt ophalen?







Ik zou niet te vroeg de sint laten komen,

daarna zijn de kinderen helemaal hyper… (is mijn ervaring)

van tevoren ook natuurlijk, :dance:

maar vaak hebben ze het wel gezien als de sint is geweest…

pieten race, speculaas muffins eten oid,

Een knutsel maken.



maja dan zit je weer met de kleinste kids. Die snappen niets van een race bv.

poe wat lang zeg…!



Misschien toch opsplitsen in twee groepen; de ene tovert zichzelf om tot mooie piet (zelf pietenmuts knutselen, schminken), de ander maakt een mooie tekening voor sint?

Naderhand spelletjes doen met alle kinderen, dansen (stoelendans) op sinterklaasliedjes.

De tijd is niet vast hoor. Kan ook korter, maar tot half 5 duurt het meestal wel.

Sorry zie nu dat ik half 6 getypt had! :oops:



De mevrouw met de schmick en ballonbeesten komt trouwens ook weer. Maar die pietenmutsen maken vind ik een erg leuk idee.

net even op google gezocht…



Pietengym met een pietendiploma op het einde is ook altijd een succes!



Estafette met pakjes,

klimmen in een touwladder, pepernoten rollen van klei…



‘Kadootjes’ (melkdozen etc.) laten inpakken.





pietje prik (veer op de hoed van piet prikken ipv ezeltje prik).



pepernotenrace (met een lepel in de mond met een pepernoot erop)

Pietje prik klinkt leuk! :dance:

pepernoten bakken…



pietengym wilde ik ook al zeggen.



een dansje leren om die aan sint te laten zien.

bij ons op de basisschool hebben ze altijd een pietenmorgen en er worden dan groepjes gemaakt en dan gaan ze samen dingen doen zoals:



na een piet toe die voor gaat lezen



pietendiploma halen met fantasie een tafel om toveren tot dak en dan pakjes in de schoorsteen laten gooien



zwarte pieten hoed maken versieren



samen met een piet liedjes zingen



van een eierkoek een zwarte piet versieren/maken



allemaal van die leuke kleine dingen en dan als laatste gezamelijk wachten op sinterklaas en de kado’s



het is elka jaar 1 groot succes en de kinderen genieten dan zo misschien kun je er iets mee :think:

Bij mij op het werk is het maar anderhalf uur en dan is er meestal een soort theatervoorstelling. Ik vind dat eerlijk gezegd ook lang genoeg. Bij ons is het ook wel een hele grote groep hoor en dan ook nog 2 sessies, dus alles bij elkaar zeker 400 kinderen (en dan per gezin 1 volwassene).

Wij doen het al jaren hetzelfde maar de kinderen blijven het leuk vinden.


  • Binnenkomst begeleidt door Pieten (kinderen krijgen dan een sticker met naam)
  • Pietenband zingt liedjes met kinderen
  • knutselen (pietenmuts, mijter, of ook een keer instrumentjes zodat ze met de pietenband mee konden doen)
  • Daarna komt de sint (na een uurtje ofzo) en die roept de kinderen in groepjes van 5 ofzo naar voren. Als je alle kindjes per stuk afgaat dan duurt het wel erg lang. De kindjes pakken hun cadeautjes nog niet uit, maar doen dat allemaal samen als iedereen een cadeautje heeft.



    Toen we de pietenband nog niet hadden deden we ook weleens een pietendiploma. Rouleren in groepjes en dan over ongeveer 10-15 minuten. En dan elke groepje zijn eigen piet meegeven.
  • pakjes werpen in schoorsteen
  • schminken
  • zaklopen
  • taaipop versieren



    Zoiets :smiley: . 2 tot 2,5 uur is lang zat en weet je, kinderen zijn al heel snel tevreden, je maakt je zelf vaak heel druk omdat je het goed wilt doen, terwijl alles eigenlijk wel leuk is :smiley:



    (nou ja bijna alles, want wij hebben ook weleens een voorstelling gehad van een goochelaar of een clown, maar kinderen vinden stilzitten best lastig. Mijn ervaring is dat ze beter actief bezig kunnen zijn voordat de sint komt)



    Succes :thumbup:



    Groetjes Bianca