Sinterklaas: vanaf welke leeftijd?

Hoi!

Het is nog een beetje vroeg, maar aangezien het marsepein al weer in de winkels ligt :shock: …



Vanaf welke leeftijd is het leuk om Sinterklaas te gaan vieren met je kind?

Dit jaar zal Joost ongeveer 2 1/2 zijn, vorig jaar vonden wij hem nog echt te jong. Ik twijfel hoe ik het dit jaar aan zal gaan pakken.



Ik ben benieuwd vanaf welke leeftijd jullie Sinterklaas vieren en hóe jullie dit dan doen. (pakjes avond?, schoentje zetten?, opa en oma ook laten komen etc etc)



Bedankt voor jullie reactie.

Damian is van oktober 2005

En dat jaar hebebn we het niet gevierd ivm met overlijden familie lid

Maar 2006 heeft hij ze schoentje gezet en is hij naar de intocht geweest en pakjesavond gehad

En 2007 ook,

ANne is van julli 2007 en in november 2007 heeft ze ook de intoch gezien en heeft ze schoentjes gezet en pajesavond gehad,is mischien wat vroeg maar vinden het zelf erg leuk om het zo met de kids te doen,en de kids zien de lol er ook wle van in,Damian is nu wel echt bezig met zwarte piet en sinterklaas, als hij ze ziet praat hij er over,dus als hij ze op een cd een boekje of iets ziet :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Wij zitten daar ook een beetje mee. Hieke is dan 22 maanden. Ze krijgt er op het kdv best wel wat van mee denk ik (groep tot 4 jr) dus ik wil er thuis ook wel wat aan doen. Maar wil het wel klein houden. Trouwens, dat wil ik denk ik ook als ze wat ouder is…

2 weken geleden zei Wessel dat ie met Sinterklaas z’n schoen mag zetten EN dat ie dan een liedje zingt en een wortel neerlegt!!!



Hij was toen 2,5 jaar.



En hij weet ook nog de plek in het dorp van mijn moeder (waar we maar 6-wekelijks komen ongeveer) waar Sinterklaas kwam…



Dus ja… 2,5 is een prima leeftijd hoor… Pakjesavond met de Sint was ook heel leuk. Wessel absoluut niet bang…

Vorig jaar vond hij het wel leuk maar ik merk dat het dit jaar al veel meer leeft. Nu had hij het er van de week al over dat Sinterklaas bijna uit spanje komt met cadeautje…hihi.

Toen ik vroeg wat hij wilde hebben, riep hij een hele grote helicopter en een grote Cars auto :inlove:



Dus ik zie nu dat ze het met 3 echt bewust gaan meemaken.

Wij zijn begonnen toen Em bijna 3 jaar was. We zijn naar de intocht geweest en ze mocht 2 keer haar schoentje zetten. Sinterklaas heeft ook nog kadootjes voor de deur gezet, dat vond ze heel leuk spannend. Ze heeft toen 3 kleine kadootjes gekregen en voor papa en mama was er ook wat. :wink:

Sinterklaasliedjes vond ze trouwens ook erg leuk om samen te zingen.ook in mei of augustus :lol:

mischa is net 2 met sinterklaas, hij wist vorig jaar prima dat je van zwarte piet pepernoten kreeg…



zagen we een neger, wou hij van hem ook pepernoten :silenced:



Dit jaar hebben we met mijn ouders lootjes getrokken en vieren we het daar. Hij zal er nog niet alles van mee krijgen, en ik denk dat hij het nou wel wat enger vind allemaal. Maar ik vind het zelf wel leuk om het zo te doen.

Vanaf volgend jaar, met 3 dus laat ik hem ook schoentje zetten en zullen we het thuis gaan vieren met kado’s

@marijke79 wrote:

mischa is net 2 met sinterklaas, hij wist vorig jaar prima dat je van zwarte piet pepernoten kreeg…

zagen we een neger, wou hij van hem ook pepernoten :silenced:


:lol: :lol:

Mika was vorig jaar net 2 en het heeft goed indruk gemaakt bij hem.

Vorige week waren we op vakantie in Spanje en toen vroeg meneer waar sinterklaas nou woont. En dan hebben we het er echt niet meer over gehad hoor.

Het hangt natuurlijk wel van het kind af denk ik, maar hier dus gevierd vanaf 2 jaar :smiley:



We vieren het met de familie en op mijn werk. Schoentje zetten mag Mika ook. Maaar Mika krijgt niet veel cadeautjes hoor, het gaat om het gezellig samenzijn :smiley:

Merijn was vorig jaar 2.5 en toen hebben we het voor het eerste gevierd, maar het echt helemaal begrijpen deed hij nog niet.

Maar dit jaar is het totaal anders…Hij heeft het sint boek van bart smit en zit van alles te bedenken wat er op zijn verlanglijstje moet etc…

Nu is hij zich echt bewust van Sint en Piet

nano was vorig jaar bijna twee, toen ben ik wel met um naar de sint op mijn werk geweest, maar hij had op dat moment zelf totaal geen interesse. maanden later begon ie opeens heel enthousiast alle sinterklaas liedjes te zingen, en toen ik na half jaar op met hem op werk kwam, begon meteen te roepen: dag sinterklaasje! :mrgreen: dus hij heeft even nodig gehad om de boel te laten bezinken :smiley:



dit jaar is ie prakitsch drie, en ik vind dat wel een mooie leeftijd om ook de schoen te gaan zetten en ik neem aan dat de sint ook weer op mijn werk komt, en op kdv ook, dat vind ik dan wel genoeg.



maaar ooooooh ik vind de sint zo leuk, ik verheug me er al zo ontzettend op!

Wij zijn vorig jaar begonnen, ze was toen bijna tweeeneenhalf. Van schoentje zetten snapte ze nog niet veel. Maar op pakjesavond mocht ze met mama samen mee de was gaan doen. En daar stond dus de hele wasmand vol cadeautjes! We hebben een geweldige avond gehad. En sinds weet ze dus heel goed wat Sinterklaas is.

Wij willen ook dit jaar meedoen… ze word in december 3 jr…

Vorig jaar was de oudste net 3 en gaf hij er echt nog niets om eigenlijk. Ja, om de kadootjes :mrgreen: Nu zit hij in december al eventjes op school dus waarschijnlijk wordt het dit jaar pas “echt gesnapt”…

@Gerry wrote:

Maar op pakjesavond mocht ze met mama samen mee de was gaan doen. En daar stond dus de hele wasmand vol cadeautjes!




:inlove: Wat een leuk idee.



Leuk om jullie ervaringen te lezen. We gaan er zeker aandacht aan besteden als ik het zo bij jullie zie. Waarschijnlijk intocht gaan bekijken en een kleine verrassingsavond op 5 december!



Leuk!

Vorig jaar mocht hij zijn schoen 1x zetten en zijn we naar de intocht van de Sint geweest.





Dit jaar gaan we Sinterklaas echt vieren met pakjesavond.

Hij is dan ruim 3 jaar en begrijpt het al een klein beetje…

Bij Indy leefde het pas echt toen ze 3 werd (is net na 5 december jarig). Kes was vorig jaar 2 jaar en 9 maanden en vond het toen voor het eerst ook echt leuk. Vooral de schoen zetten hebben ze echt nog maaaaaaanden nagespeeld! Dus ik denk dat 2 1/2 inderdaad wel een mooie leeftijd is om het voor het eerst (klein) te vieren.

Vorig jaar was Mischa 2,5. Hij heeft er niets van onthouden, want nu ziet hij ineens allemaal kabouters met een stok in de winkel :mrgreen: . En mama maakt hem nog even niet wijzer :silenced: :wink: .

Komt wel als we dichterbij zijn. We gaan absoluut naar de intocht en ik denk ook wel schoen zetten. En een soort pakjesavond, maar niet teveel cadeaus denk ik.

Wij gaan het dit jaar voor het eerst vieren. Lynn mag haar schoentje zetten en daar komen dan kleinigheidjes in.

Verder zal er 's avonds wel opeens aangebeld worden en dat er dan een mand(je) met cadeautjes staat.

Quinten doet uiteraard gewoon mee…



Over de intocht twijfel ik nog. De ‘echte’ sinterklaas komt dit jaar bij ons aan… het zal dus wel mega druk zijn en ik denk dat Lynn het alleen maar eng vind…

alissa vond hem vorig jaar wel heeeeeeeeel intressant , maar hij =mocht niet bij haar in de buurt komen , maar op afstand een hele grote mond bijv



ooooh daar is sinterklaas, ik wil ene handje geven en op het schootje zitten en kusje geven en handje geven enzzzzzzz ,



en toen hij naar haar toe kwam kroop ze bijna in me , met de handjes verstopt dat hij er maar niet aan kwam ,



ik ben benuwd wat ze er rdit jaar van vind, en dit jaar mag ze ook voor het eerst het schoentje zetten , :inlove: :inlove: :inlove: