sinterklaas spanning

pff was even vergeten hoe spannend de sinterklaastijd voor kinderen kan zijn.

al zolang sinterklaas in het land is, en sophie die avond de schoen mocht zetten, is ze veranderd.

Ze is huilerig, zeurt veel, kan niets hebben, roepen en schreeuwen is meer standaard dan uitzondering, kan niet alleen spelen maar wil continu bij mama zijn, en slapen sinds een weekje nadat hij in het land was, alleen met de grote lamp aan en elke dag om half 5 wakker zijn.

ik wijdt het tenminste allemaal maar aan de sint, want zo ken ik mijn meisje helemaal niet. ben er nu eindelijk achter waarom ze met het grote licht aan wil slapen, want ze is bang dat zwarte piet haar fiep (speen/tutje) af komt pakken als hij denkt dat ze slaapt. Dit is namelijk gebeurd bij een kindje van haar psz, en daar is ons meisje bang voor.

vind het zo sneu dat ze dus door een verhaal van een ander kindje bijna niet durft te slapen in de nacht!! ze ligt nu dan ook alweer vana 10.15 in bed, helemaal uitgeput.

hoewel ik het leuk vind, sinterklaas, hoop ik dat ik volgende week snel mijn eigen, lieve meisje terug heb!

herkenbaar meis ! :-*

Michaël is intussen 5 jaar, maar nog nooit zo bezig geweest met het hele sintgebeuren als nu.

Resultaat: slecht en oppervlakkig slapen, opvliegend en agressief…

al enkele dagen zo.

Zonet aan de schoolpoort vertelde juf: ik heb niet de Michaël van anders in mijn klasje. Heb hem twee keer moeten straffen deze ochtend. Anders gebeurt dat bijna nooit ! Hij had een klasgenootje in de buik geslagen…

Dus: ik hoop met je mee dat we volgende week weer onze “gewone” kindjes terug hebben…

:hug:

Gerda

nou, ben wel blij met je berichtje hoor! was al bang dat het toch abnormaal gedrag was en dat niemand het zou herkennen.

ik vind haar namelijk nog zo “klein” om nu al die spanning te voelen, maar heb er geen andere verklaring voor…

dan hoop ik voor ons beide dat ze volgende week in ekl geval al weer lekker kunnen slapen, dat is voor hunzelf ook het prettigst natuurlijk, weer een goede nachtrust!

:hug:

@knipoogje1983 wrote:

nou, ben wel blij met je berichtje hoor! was al bang dat het toch abnormaal gedrag was en dat niemand het zou herkennen.

ik vind haar namelijk nog zo “klein” om nu al die spanning te voelen, maar heb er geen andere verklaring voor…

hier was het júíst toen nano nog kleiner was dat het hele sint gebeuren echt heel erg invloed had op zijn algehele gedrag. Hoewel hij er dit jaar meer mee bezig is dan voorgaande jaren (want elke dag sinterklaasjournaal, school die er veel over doet enz enz), is ie er veel rustiger onder dan afgelopen jaren. Dwz; zodra we iets sinterigs gaan doen stuitert ie als een gek (maar wel leuk), maar de rest van de tijd is ie redelijk normaal :angel:

Dus er komen allicht betere jaren aan voor jullie :angel:

nou, daar hou ik me dan aan vast dat het elk jaar een beetje minder gaat worden misschien wel :mrgreen:

Hier ook twee jochies waar al twee weken echt níets mee te beginnen is… het zijn ook wel pittige peuterpubers :shifty: maar de laatste twee weken word ik echt gillend gek van ze :?

Zat me ook al af te vragen of dat door Sinterklaas zou komen, maar kon me bijna niet voorstellen dat dat zo’n invloed heeft omdat ze er nog niet echt veel van snappen. Slecht slapen (nou ja, in elk geval een keer of 2 a 3 per nacht worden) was hier standaard tot ongeveer een maand geleden, en nu lijkt het wel steeds meer weer terug te komen, echt huilend wakker worden doordat ze dromen. Maar misschien dus toch door de Sint. Ik hoop het stiekem wel, want dan komt er in elk geval een einde aan :oops:

Ik merk het ook de spanning van de kinderen

Die kan hun in het dagelijks leven best hinderen

Ze huilen, gillen en stampvoeten snel

Ze willen het anders, ze weten het heus wel

Maar mijn aanwezigheid doet harten sneller kloppen

De energie is gewoon niet meer te stoppen

Mijn advies aan alle ouders is dan ook

Even adem halen en tot 5889227 tellen en weg is het spook

Koop anders toch even een paar meter behang

Je kunt de kinders er even achter plakken, niet te lang

Echt als ik weg ben is het weer voorbij

En denken de kinderen wat minder vaak aan mij

Echt waar echt waar het komt allemaal weer goed

Dit is gewoon iets wat even moet

Vanavond als alle kadootjes uitgepakt zijn

Slapen al jullie kindertjes weer fijn!

Hier helpt het wel om er verder weinig heisa over te maken; geen sintjournaal, sintcd’s elke dag aan, pepernoten bakken beperken tot een keertje enz, geen schoenzetten in winkels etc.

En idd, nu ze groter zijn is het veel minder als vroeger.

En zo’n speentjesverhaal is natuurlijk ook eng voor een peuter (wat een idee ook zeg :shock: ).

Nou Sint mooi dat hier niet lekker geslapen is vannacht. Jim werd wel weer regelmatig een keertje wakker om wat te drinken, verder viel het mee, maar vannacht was echt de top, vanaf half 2 tot half 5 ieder half uur piepen :roll: :roll: . Ben blij dat Sint zijn verjaardag heeft gevierd, weer een jaar om er naar toe te leven weer :mrgreen: .

Ik herken het echt helemaal niet :think:

ze slaapt net zo goed als anders… maar kan me voorstellen dat kinderen hier s,nachts nog mee bezig zijn hoor…

en vooral voor sophie vanwege het tutje verhaal :hug:

Hier helemaal geen last van gehad. Dochterlief wilde alleen als ze haar schoen had gezet zodra ze wakker was meteen aankleden naar beneden, maar ze wordt altijd op een redelijke tijd wakker en is best wel een treuzelkont dus dat vonden we alleen maar mooi.

Het verhaal dat piet de speen heeft meegenomen wordt vaak gebruikt om kinderen van de speen af te krijgen, zag het ook op het sinterklaasjournaal, maar dat is voor de kinderen die nog niet van de speen afhoeven wel eng. Je kan wel zeggen, piet neemt de speentjes alleen mee als de kindjes hem niet meer nodig hebben, maar of een kind dat gelooft.

ik kan begrijpen dat er pieten zijn die de speentjes meenemen, en wellicht vinden sommige dat sophie daar de leeftijd ook voor heeft, maar we waren, dankzij de sint, al zover dat we de fiep weer alleen in bed gebruiken en ze hem niet meer mee naar beneden mocht nemen. en slapeloze nachten omdat ze bang is dat piet op haar kamer kwam, vond ik echt heel erg sneu…

maar mijn meisje heeft me net lekker geholpen met de kerstboom te zetten, en hopelijk begrijpt ze dat sinterklaas vandaag weer naar spanje gaat en kan ze weer heerlijk dromen en slapen!