Sinterklaas op de Peuterspeelzaal...

Nou, Thomas zijn juf helemaal enthousiast…

4 december gaan ze ergens in een kantine met alle kindjes van de peuterspeelzaal (60kids) Sinterklaas vieren… MET de echte Sinterklaas erbij (de Sint die ook in ons dorp aan komt).

Ik heb ook al een cadeautje uitgezocht.

Maar toen dacht ik later op de fiets… wat een onzin eigelijk, al die heisa… eigelijk wil ik daar helemaal niet (te veel) aan mee doen!

Ik wil niet te veel Sinterklaas gebeuren, hoe leg ik het uit… ik zal niet tegen Thomas zeggen dat Sinterklaas niet bestaat, maar ook niet teveel nadruk leggen dat hij wel bestaat (want in feite is dat een leugen…)… ik wil hem vertellen dat Sint Nikolaas een bijzondere man is/was… een heilige… zonder die hele "schijnheilig"heid er omheen… Tuurlijk gaan we (later) naar de aankomst van Sint, en mogen de kids hun schoentje zetten, en vieren we pakjesavond.

En voor de rest is er voor mij dan maar 1 “echte” Sint en dat is Bram :lol: .

Ben ik nou echt zo’n terughoudende mutsenmoeder… of heb ik ergens wel een punt?!

En hoe gaan jullie om met Sinterklaas (hahaha lekker optijd he?! :mrgreen: ).

Sinterklaas is echt een volksfeest, een kinderfeest.

De commercie moet je dus even laten voor wat het is, daar gáát het tenslotte niet om meis.

Alle vriendjes en vriendinnetjes van Thomas op de psz gaan lekker genieten dus doe lekker mee zou ik zeggen.

Hoe je het thuis invult is uiteraard aan jou maar als je toch pakjesavond en dergelijke gaat vieren…

Verder maak je er gewoon van wat je zelf wilt, tuurlijk is het strikt gezien een leugen maar dat betreft de kerstman en de paashaas dan toch ook?

Je kunt het zo duur en zo gek maken als je wilt, kies dan voor een bescheiden kado of zo maar sluit hem niet buiten wat dat betreft want hij komt hoe dan ook in aanrakingmet de sint :-*

Ik dacht, toen Bart nog kleiner was ook, wat een onzin eigenlijk.

Maaaar, zoals met heel veel dingen, ben ik meegegroeid met mijn kind en hij heeft mij laten inzien hoe geweldig het feest is voor kinderen!

Nu geniet ik echt van zijn spanning en hoe machtig vet cool hij het vind dat de sint weer komt!

hier op de psz komt geen sinterklaas.

is voor veel kinderen even wat te spannend.

wat ze wel doen, is een poppekastspel met een sinterklaas en zwarte piet pop

errug leuk !!

pepernoten bakken en een klein cadeautje

Bij ons komt de Sint tegelijkertijd met de zogenaamde aankomst in de buurtsdorpen (ze kunnen dan wel geen kranten lezen, maar horen van horen zeggen) tegelijkertijd met Sinterklaas van mijn werk. Ik maak er geen drukte van en hoop dat ze het niet ontdekken en anders zeg ik gewoon dat het een hulp-Sint is. Als ze daar niet op in gaan (omdat ze misschien van klasgenootjes horen dat die dat weekend ook Sinterklaas hebben gezien ), zal ik heel blijk zijn!

Versta me niet verkeerd, ik vind het Sinterklaas feest echt heel leuk, en ontzettend gezellig!

Vind het alleen op die manier nog niet echt iets voor (mijn) peuter… die schrikt al van een collega bij mn moeder op haar werk, laat staan van een man met een jurk en een lange baard… :think:

Kerstman gaat altijd heel braaf ons huisje voorbij,

en de paashaas heeft zijn intrede ook nog niet gedaan.

Ik vier de (jaar)feesten liever om de oorspronkelijke reden van de feesten…

Maar ach, zal er inderdaad ook nog wel in moeten groeien.

Mijn peuter gaat gewoon ff te hard :wink: .

ik denk eerder, dat jij moet wennen dat je zoon nu een peuter is :mrgreen:

Ik sluit me aan bij Hedwich. Ik weet dat je eerder verteld hebt dat je vermoed dat Thomas hypersensitief is maar is het dan alsnog niet aan te bevelen om hem toch gewoon met de groep mee te laten doen?

Als je bijvoorbeeld vermoed dat hij erg zal schrikken geef dit dan aan bij de leidster, zij kan hier dan adequaat op inspringen :-*

@Marite wrote:

Maar wat is dan de oorsrponkelijke reden van het sinterklaasfeest. Bij mijn weten werd het altijd zo gevierd als we nu doen en was het niet anders.

Kijk met kerst heb je variaties. De ene vier het omdat het leuk is met een boom en pakjes en de anders viert het vanuit hun geloof. Dat is verschillend. Het sintfeest is er maar in 1 variatie dacht ik.

Ik vindt sinterklaasfeest leuk maar als lucas niet wil dan wil hij niet. Ik ga hem zeker niet dwingen om bij de sint te komen ofzo. We vieren het op het werk en op het kdv wordt het ook gevierd. Als hij wat ouder is en verschil ziet in de sint dan zeg ik dat het een hulp-sint is. Vorig jaar ging in naar de aankomst in Norodwijk. Zei m’n nichtje van 4 toen ze hem zag: mama ik denk dat dit weer zo’n hulpsitn is want hij lijkt er niet zo op… haha.

@Danielle_M wrote:

@Marite wrote:

Maar wat is dan de oorsrponkelijke reden van het sinterklaasfeest. Bij mijn weten werd het altijd zo gevierd als we nu doen en was het niet anders.

.

Is ook zo… Sinterklaas was een heilige uit Mira, die met zijn knechten (slaven) kado’s bracht aan alle kindjes…

Het Sinterklaas-feest was trouwens erg leuk gedaan, dus viel wel mee, al vind ik nog steeds dat al die Sinterklaas poespas nog helemaal niet nodig is voor peuters, die hebben ook een leuke Sinterklaas zonder dat de Sint op school ook nog langs komt!