Sinterklaas leugens?

hoi hoi,



Sinterklaas is inmiddels alweer afgelopen, maar ik wil jullie toch er iets over vragen:



vinden jullie dat je je kind voorliegt als je het hebt over Sinterklaas en Zwarte Piet?



Mijn schoonzus en zwager vinden dat namelijk wel. Ze zijn streng gelovig, dus dat heeft er ook wel mee te maken denk ik, maar ze vinden dat ze hun zoontje van 3 jaar voorliegen als ze zeggen dat Sinterklaas echt bestaat.



Ze vieren nu wel Sinterklaas, maar ze zeggen er meteen bij dat papa en mama de kadootjes hebben gekocht en dat Sinterklaas maar een verklede man is.



Toch blijft mijn neefje wel geboeid door Sinterklaas, hij kan volgens mij niet begrijpen dat dat niet echt is.



Ik vind het best heel zielig voor mijn neefje, want op deze manier mag hij van zijn ouders geen boekjes lezen over Sinterklaas en als mijn schoonmoeder mij dan een boekje geeft voor onze zoon over dit onderwerp dan is mijn neefje echt beteutert dat hij het niet krijgt, maar zijn ouders spelen daar niet op in. En daarbij vind ik dat hij buiten de boot valt zometeen op school. Hij is dan waarschijnlijk de enige die weet dat Sinterklaas niet echt is, en het zou sneu zijn als hij dat aan alle andere kindjes verteld.



Nou heeft mijn man ook wat moeite met de term Zwarte Piet. Hij vind dit discriminerent en vind het een vergelijking met de slavernij van vroeger…een grote blanke man die de baas is met wat “knechten” die zwart zijn…

Ach ik zie dat niet zo, ik vind dat ook wel wat vergezocht hoor!



Ik zie Sinterklaas als een leuke Nederlandse traditie en ik wil onze zoon dit ook meegeven.

Mocht mijn zoon op een gegeven moment vragen of Sinterklaas wel echt is, dan zou ik hem wel de waarheid vertellen, en ik zal hem nooooit bang maken met Sinterklaas (in de zak naar Spanje ofzo)



Wat is jullie mening hierover?

ik vind het ook idd een leuke traditie

en vind ook dat het gewoon gevierd moet worden

had pas een documantaire gezien over sinterklaas en de kerstman

en de kerstman is gewoon een slap aftreksel van sinterklaas

en het uiterlijk wat de kerstman nu heeft heeft coca cola verzonnen.



maar als je schoonzus hem vertellen dat het een verklede man is

dan vind ik toch dat ze minimaal het verhaal van sinterklaas moeten vertellen want dat is toch echt een christelijk verhaal

dus als zwaar gelovigen zou je dan het echte verhaal moeten vertellen

over de rijke Nicolaas die geld bracht naar de arme



maar wat ik dan weer niet fair vind is tegenover de kindertjes dan straks op school, als een ventje in de peuter/kleuter klas dat verhaal gaat door vertellen aan alle andere kindertjes… lijkt me niet echt fijn :frowning:



en over het discrimineren, mij is altijd het verhaal verteld van de knechten van sinterklaas dat het blanke mannen waren die door dat ze iedere keer door die vieze schoorstenen door moesten helemaal zwart werden en de dikke laag roet er bij het wassen niet meer af kregen

dus daar vind ik dan weer niks discrimineerdends aan :wink:



dus lekker traditie houden en tegen de tijd dat ze er oud genoeg voor zijn het echte verhaal van sinterklaas vertellen.



groetjes renate

Hey Renate, wat leuk van dat verhaal van de Zwarte Piet en dat roet! hahaha, dat ga ik aan mijn man zeggen, daar zal hij vast niets op te zeggen hebben :lol:

hier is half en half besloten dat we de waarheid vertellen als ie het vraagt…en er verder maar op vertrouwen dat ie ons dan toch niet geloofd :wink:

ja zwarte piet is zwart van de roet. daarbij heeft zwarte piet voor zover ik weet al lang geen negatief imago meer, dus al zòùden kinderen negers associeren met zwarte piet, dan nog lijkt me dat niet erg.



En sinterklaas is een feest dat kan bestaan door de grote fantasie van het kind; zij geloven wat zij willen geloven. Al zijn er honderden aanwijzigingen dat er het een en ander niet klopt, kinders kijken er dwars doorheen, omdat ze het gewoon wíllen geloven en omdat het niet in hun hoofd opkomt te twijfelen of hij nou wel of niet bestaat. Ik vind die fantasie erg mooi, dat geloof ook. En dat heel de volwassen wereld meedoet, het nos zelfs met een bloedserieus hoofd meldt dat de sint is aangekomen, er een ongeschreven regel is dat er voor kinderbedtijd niet met de sint gef*kt mag worden, dat vind ik allemaal erg aandoenlijk eigenlijk. Wan tlaten we eelrijk zijn, eigenlijk zouden we het liefst allemaal nog geloven in die lieve sint!

Mooi gezegt Fiep! :smiley:

Ze zijn streng gelovig, dus dat heeft er ook wel mee te maken denk ik, maar ze vinden dat ze hun zoontje van 3 jaar voorliegen als ze zeggen dat Sinterklaas echt bestaat.


Maar ze vertellen wel dat Jezus bestaat, neem ik aan. Dat is toch hetzelfde? Sinterklaas heeft ook echt geleefd, dat verhaal kun je dan toch vertellen? Jonge kinderen zitten in de magische periode, als er dan iemand verkleed aankomt met een stoomboot, dan IS dat Sinterklaas hoor. :wink:

wij zitten met dezelfde gedachten…je kinderen iets voorspiegelen.



sint nicolaas als zodanig heeft idd wel bestaan, maar ja…



lastig.

Toevallig had ik het hier laatst ook met een vriend van me over die het dus ook ‘leugens’ vindt.

Ik heb toen tegen hem gezegd (net als Biebels) dat kinderen tot een jaar of 5/6 inderdaad in hun magische periode zitten, geloven ook in kabouters, feeen elfjes etc. Sinterklaas is gewoon een hele leuke warme traditie die daar in past.

Pas als ouders hun kind na de kleuterschool persé in de Sint willen laten blijven geloven vind ik het anders worden. Terwijl het kind steeds kritische vragen gaat stellen dan maar door blijven gaan met het aannemelijk blijven houden van het Sinterklaasverhaal, daar ben ik dan wel tegen. Het past op een gegeven moment bij hun ontwikkeling om te gaan zien dat Sinterklaas niet echt is.



Overigens denk ik dat er niet echt gevaar is dat het jongetje andere kinderen van hun geloof zou halen indien hij er zelf niet meer in zou geloven: peuters en kleuters zijn zo rotsvast in hun geloof dat ze zich er nog niet eens door een volwassene vanaf laten praten :slight_smile: want ‘daar staat hij toch?!’ :mrgreen:

Het voelt bij mij ook niet goed om tegen mijn kind te liegen, vooral omdat mijn oudste al zoveel vragen stelt. Ik heb hem wel verteld, even los van Sinterklaas hoewel ik daar wel op doelde, dat grote mensen soms wel eens verhalen verzinnen voor kinderen omdat ze kinderen daarmee blij maken. Hopelijk heb ik me daar mee ingedekt, want aan de andere kant wil ik het mijn kind niet ontnemen om in zo’n leuke typisch Hollandse traditie te geloven en samen met de school en broertje en zusje het feest te vieren.



Ik heb idd wel eens gehoord dat kinderen bang waren voor donkere mensen omdat ze die met Zwarte Piet associeerde, maar dat was 10 jaar geleden, nu zien ze Zwarte Piet al zo lang vantevoren op tv dat de meeste (behalve de hele kleintjes en mischien degenen met een slecht geweten :mrgreen: ) niet bang zijn voor Piet.



En ik heb ook een keer een doopfeest meegemaakt waarbij een jongetje van een jaar of 4 keihard ‘Sinterklaas’ naar de pastoor riep!



Ik denk ook dat het geloof van kinderen in de Sint niet zomaar weg is als een ander kind het verteld. Dan zijn er waarschijnlijk al twijfels anders gelooft ie het niet gelijk. Ik herinner me nog vaag van vroeger dat mensen wel eens aan me vroegen ‘geloof jij nog in Sinterklaas’ en dat ik dat beaamde en me niet eens afvroeg of je dan ook niet-geloven kon!

Even over de magische periode: er zijn experimenten gedaan in kleuterklassen. De juf (ja, juf!) ging terwijl ze met de kinderen aan het praten was, zich verkleden als Sinterklaas. Toen ze klaar was, was ze geen juf meer voor de kinderen, maar spraken ze haar aan met Sinterklaas.

Als ze vragen gaan stellen heb je snel genoeg door dat het magische ‘geloven’ eraf is, dan kun je het best vertellen.



Trouwens, leuke anekdote. Mijn jongste zusje is 14 jaar jonger dan ik. Toen mijn vader haar een aantal jaren geleden vertelde dat hij stiekem ook wel eens Sinterklaas speelde, moest ze ontzettend giechelen. Daarna vroeg ze zich af of ik ook nog in Sinterklaas geloofde. “Dat weet ik niet, dat moet je haar zelf maar even vragen,” antwoorde mijn vader. :lol:

biebels ik heb inderdaad ook zon verhaal gehoord dan van peter jan rens die zich verkleede als sinterklaas in een kleuterklas.<br /> vond het wel een grappig en veel zegend expiriment<br /> <br /> ik denk dat geen enkel kind ooit zijn ouders heeft verweten dat ze voorgelogen waren over sinterklaas en zwarte piet.<br /> anders hadden ze toch nooit al die mooie kados gehad :?



kinderen geloven vaak in sprookjes en om nou 1 sprookje levendig te maken is het toch alleen maar mooi en leuk.

kinderen genieten en ouders genieten mee omdat kinderen genieten.

overgens is zwarte piet, zwart van de schoorsteen zoals de rest ook al zegt van het roet :wink:

ik laat Jochem ook niet erin geloven, omdat ik het een leugen vind…

Komt vast door mijn herinnering van vroeger, vond dat me ouders altijd gelogen hadden naar mij :hand: Mijn vriend vroeg als eerst aan zijn moeder, dus god bestaat ook niet???



Tuurlijk zal hij een kadootje krijgen, maar dan namens ons :wink:

ik vind sinterklaas een leuke traditie. En heb niet het idee dat ik mijn kind voorlieg.

Als die man met zijn mijter en staf langskomt zeg ik tegen mijn dochter dat het sinterklaas is.



Als we in Disneyland zijn en Mickey Mouse loopt daar rond dan zeg ik ook dat dat Mickey Mouse is… en niet een of andere vent die een Mickey-pak aanheeft :wink:



Als Lynn er later naar vraagt zal ik eerlijk zeggen dat sinterklaas nu niet meer bestaat, maar dat hij wel bestaan heeft en dat wij zijn nagedachtenis eren.



Ik heb zelf ook voor de klas gestaan bij kleuters en er waren zat kindjes die al riepen dat hij niet bestond, maar zodra hij in de klas op zijn versierde stoel zat geloofden ze er weer net zo hard in :smiley:

@Babbel wrote:

ik

Als we in Disneyland zijn en Mickey Mouse loopt daar rond dan zeg ik ook dat dat Mickey Mouse is… en niet een of andere vent die een Mickey-pak aanheeft :wink:




:lol:

Die vind ik wel treffend.

Zolang Lasse geen vragen stelt ga ik mee in het spel. Maar als hij vragen gaat stellen kan hij eerlijk antwoord krijgen. Het is een soort ritueel.

En dat kinderen niet geloven tot hij weer in het land is ken ik nog heeel goed van mijn broertje. Die was een jaar of zeven en wist allang hoe zat totdat de tijd weer daar was, dan werd hij echt geloofsfanatiek. Maar ja dat zou ik ook zijn als ik zeven was en er waren kadootjes in het geding :mrgreen: Better safe then sorry zal hij wel gedacht hebben.

@Babbel wrote:





Als we in Disneyland zijn en Mickey Mouse loopt daar rond dan zeg ik ook dat dat Mickey Mouse is… en niet een of andere vent die een Mickey-pak aanheeft :wink:






Ik heb hier verder niks aan toe te voegen... Je roept dan toch ook om het hardst dat dat mickey is... terwijl mickey in het echt ook nooit heeft bestaan zelfs, en ook nooit zal bestaan... iedereen weet tenslotte dat muizen niet zo groot kunnen zijn en al zeker geen kleren aan hebben. En toch geloven we er allemaal heilig in, en zeggen dat ook tegen de kids...(kijk daar heb je mickey!!!)..

ik vind het in stand houden van de traditie echt heel goed, en voor Lucas bestaat de sint ook echt. Het geeft iets magisch aan december... En hij mag van mij geloven zolang hij wil, pas als hij vragen gaat stellen zal ik het hem uitleggen, met als restrictie dat hij moet denken aan hoe leuk hij het altijd vond en dus het ook niet gaat verpesten voor zijn broertje en de kinderen uit zijn klas die nog wel geloven...

Dat verraste en verrukte snoetje als die zak weer voor de deur staat.. dat is onbetaalbaar :inlove: :inlove:

als milan er vragen over gaat stellen, zal ik niet tegen hem liegen…



zolang hij er niet naar vraagt, ga ik ook niet zeggen dat sinterklaas niet echt bestaat

@Jaden wrote:

Ze zijn streng gelovig, dus dat heeft er ook wel mee te maken denk ik, maar ze vinden dat ze hun zoontje van 3 jaar voorliegen als ze zeggen dat Sinterklaas echt bestaat.

Hi hi, hier heb ik als heiden wel een mening over, maar die kan ik misschien beter voor me houden :mrgreen: :wink: .

Mijn mening is dat kinderen in een magische wereld leven. Ze verzinnen zelf krokodillen onder het bed en knuffelberen die echt praten. Daar mag je als ouders gerust aan meedoen, volgens mij is dat zelfs goed voor ze. Als ze ouder worden, kun je ze helpen het onderscheid tussen echt en niet echt, realiteit en fantasie te maken. En dan wordt het ook tijd om te vertellen dat Sinterklaas niet bestaat, dat papa niet de sterkste man ter wereld is, en dat disneyland een commerciële onderneming is die geld verdient over de ruggen van getergde ouders met jengelende kinderen :mrgreen: .

Vinden ze ook dat ze liegen als ze verhaaltjes vertellen over pratende dieren, heldhaftige piraten en prinsessen in torenkamers? Want dat is voor een kind net zo echt als je uitleg over waar de vogels naartoe vliegen of hoe het was toen oma klein was. Net zo echt als de teletubbies en de tweenies.

Misschien is het liegen, maar je doet je kind er geen kwaad mee. In tegendeel.

@lena3 wrote:

dat papa niet de sterkste man ter wereld is, en dat disneyland een commerciële onderneming is die geld verdient over de ruggen van getergde ouders met jengelende kinderen :mrgreen: .


vind jij dat grappig Fiep?

Dan wacht maar tot je ergens rond 2010 loopt te sleuren aan een kind dat in de magic starride whoopercoaster wil, terwijl er een rij van 2 uur staat, zodat je enige optie is om voor 49,95 een plastic opblaasmickey te kopen die al lek voordat je thuis bent met het kreng, wat eigenlijk nog een opluchting is omdat je de hele nacht wakker hebt gelegen van de vraag waar je die gigamuis ergens moest gaan stallen in je huisje, maar wat je natuurlijk wel weer veroordeelt tot de aanschaf van een ethisch-ecologisch en voedingstechnisch onverantwoord happy meal met u-raad-het-al een plastic figuurtje van de kleine zeemeermin, hetgeen Nano in tranen uit doet barsten want hij had Alladdin gewild en niet zo’n stomme meisjestrut, zodat je toch nog de hele terugweg met een boze kleuter zit voor wie je niet eens een ijsje kunt kopen want je bent al helemaal door je vakantiebudget heen.

Kijken of je dan nog lacht.