Sint Maarten vieren dankzij de PSZ...

Bart zit sinds een paar maanden op de PSZ.

Vanmorgen vertelde de leidster dat na de herfstvakantie Sint Maarten behandeld gaat worden. Inclusief liedjes zingen en lampionen maken.

Nu heb ik zelf niets met Sint Maarten…wij zijn in Emmen gaan wonen en kregen er hier dus mee te maken. Dit zijn dus gebruiken van de streek, die je maar gewoon te accepteren hebt.

Ik weet dus ook dat je er niet helemaal los van komt…zeker niet nu je kind het verteld wordt op de PSZ.

Mijn vraag is dus nu…kun je een kind van 3 al langs de deuren sturen om snoepgoed te vergaren? Aan de ene kant zeg ik nee…veel te vroeg. Aan de andere kant doe je je kind te kort als hij wel de voorbereidingen krijgt op de PSZ, maar niet mee mag doen op Sint Maarten zelf.

Lastig…hoe denken jullie hierover.

Hmm ik denk dat het een beetje afhankelijk is van het kind. Ik ben er nog niet helemaal over uit of wij dit jaar al met Kian gaan lopen :think: . Maar ja hier zal er inderdaad ook wel over gesproken worden op de PSZ.

Overigens Loekie is het een (volgens mij) christelijk gebruik. Bij mijn zusje in de woonplaats gaan alle kinderen ook naar de kerk om daar liederen te zingen en lichtjes te onsteken…Grappig wel. In de meeste plaatsen gaat het echter vooral om het vergaren van veel snoep.

Kan iemand mij trouwens vertellen of ze dit jaar wel op 11 november lopen omdat het dan natuurlijk zondag is. Ik weet dat in sommige plaatsen op zondag niet gelopen wordt, hoe zit dit bij jullie?

Volgens mij lopen ze dan op zaterdag.

Loekie, leuk he in Emmen wonen :mrgreen:

Welke wijk zat jij ook alweer, in de wijk naast de onze?

Laat hem gewoon meelopen joh!!! Samen met jou of met papa.

En je hoeft echt geen straten af, doe vier of vijf huizen en ga dan weer lekker naar huis. Je hoeft niet met allemaal anderen mee, je kunt hem gewoon aan laten bellen, vergeet je fototoestel niet, zing even het liedje en klaar.

In de loop der jaren wordt het steeds meer en over een paar jaar gaat hij lekker alleen en geniet hij nog weken van zijn snoep.

Het is gewoon leuk. Echt.

De eerste keer dat ik st. Maarten ontdekte was toen er kinderen op de stoep stonden en ik niet snapte wat ze wilden.

Snoep dus :roll: :mrgreen:

@lydia wrote:

Loekie, leuk he in Emmen wonen :mrgreen:

Welke wijk zat jij ook alweer, in de wijk naast de onze?

Ja...bevalt me hier prima...wij gaan niet terug. Zelfs Sint Maarten "pest" ons niet weg! :mrgreen:
Enne....ik woon idd naast jouw wijk :wink: en ben nog steeds niet op kraamvisite geweest :oops: :naughty: ...slechts!

Maar BACK on topic nu! :wink:

ja, back on topic :slight_smile:

Zie mijn mening.

Mee laten lopen en dan gewoon een huisje of vier doen en dan lekker terug naar huis.

@lydia wrote:

Mee laten lopen en dan gewoon een huisje of vier doen en dan lekker terug naar huis.

Precies dat zou ik ook zeggen: in Oostenrijk wordt het dan wel anders gevierd(alleen optocht met lampionen en kerkdienst, geen snoep ophalen), maar kinderen van de kleuterschool vinden het vaak helemaal geweldig (en daar zitten ze tegenwoordig ook al op 3-jarige leeftijd :roll: )

@lydia wrote:

idd zo doen wij het ook.

straks als ze groter zijn gaan ze zelf.

het is inderdaad een traditie waar ik mee ben op geroeit en iedereen haalt ook voor die kinderen snoep in huis. vroeger haalde we zakken vol op zo leuk was dat(en het regende die avond bijna altijdt).

en als je het niet gewend ben snap ik dat het iets raars lijkt, maar sommige hebben carnaval en sommige hebben sintmaarten(of alle twee).

ik vind carnaval iets heel raars omdat ik daar niet mee opgergoeid ben en ik zou dat ook moeilijk vinden als ik daar zou wonen en me er in moet gaan mengen, maar ja je doet het voor je kinderen denk ik dan maar.

Hier is het idd ook veel, maar meer om het snoep. Wel leuk dat meer kinderen steeds zelf lampionnetjes op school maken.

Julian is dan ruim 2.5 denk niet dat hij al zal lopen hoor. En anders, heb nog een jonger buurmeisje, misschien dat we idd alleen de bekende buurtjes doen, en dat het dan klaar is. Je hoeft echt nog niet de wijk door. Gaat om het idee toch?

Ik vind het alleen jammer, dat we hier in de randstad minder waarde hechten aan zulke feestdagen.

Krijg best veel buitenlandse kinderen aan de deur, zonder lampion, zingen niet, houden alleen hun tas open… kijk, daar hou ik niet van.

(maar iemand anders op kok gaf de tip: spruitjes met een hollands vlaggetje er in, in de zak stoppen)…

Ik ben zelf niet christelijk, maar vind wel dat je op zijn minst moet weten waarom bepaalde feestdagen zijn en laat die dan ook in zijn waarde.

hier zijn we al vroeg gaan lopen sil was net 2,5 denk ik en hij vond het geweeeeeeldig , zo stiekum in het donker :mrgreen: maar de eerste paar keren liepen we een half uurtje en dat was dan ook meer dan genoeg hoor… dus ik zou zeggen ga lekker mee en kijk wat ie aan kan en dan lekker naar huis…

(en nog een tip ga niet te laat!, hier lopen de meeste kindjes pas vanaf een uur of 19.00 en dat doen wij dus zelfs nu nog niet we starten gewoon om 18.00 en dan lekker om 19.30 het bed in)

@Snoesje wrote:

Krijg best veel buitenlandse kinderen aan de deur, zonder lampion, zingen niet, houden alleen hun tas open… kijk, daar hou ik niet van.

(maar iemand anders op kok gaf de tip: spruitjes met een hollands vlaggetje er in, in de zak stoppen)…

Als het er eentje is...zou ik er om kunnen lachen! :mrgreen:
Alleen als het er meer worden, zoals jij zegt....dan niet meer.
Nu heb ik zelf niets met Sint Maarten.....wij zijn in Emmen gaan wonen en kregen er hier dus mee te maken. Dit zijn dus gebruiken van de streek, die je maar gewoon te accepteren hebt.

:eh: :think: Plaatselijke gebruiken en feesten zijn toch juist erg leuk, zeker voor kinderen? Ik zou idd zoals bovengenoemd: een paar huisjes, dan heeft ie de sfeer geproefd, zijn de voorbereidingen niet voor niks geweest, en hij lijdt er dan vast en zeker ook niet onder :wink:

bij ons (toendertijd in het zuiden des lands) was sint maarten overigens een lampionnentocht naar een heel groot kampvuur (dat maakte mijn vader altijd voor het hele dorp, en trots dat ik was :inlove: ), daar kregen we dan een krentebol. Heerlijke dag, lekker donker, iedereen mooie lampionnen, liedjes zingen...
Langs de deuren gaan was bij ons helemaal niet gebruikelijk.

Ik zou er gewoon van genieten, kinderen zijn dol op bijzondere dagen en rituelen!

Matijs liep toen hij 2 was want toen kon hij 1sintmaarten liedje zingen en we zijn toen bij opa en oma geweest en bij onze buren in onze straat en Sharon toen ze kon lopen liep ze ook een paar huisjes mee

en Christel loopt nu een paar huisjes mee en dan gaat zei naar huis en loop ik met de rest verder

Leuk die gebruiken!

Maar… Wij deden dat alleen met de buurtkinderen en alleen in onze straat. De oudere kinderen liepen mee en begeleiden het spul en wij als ouders liepen er achter aan…

De eerste keer was ik gelukkig ingeseind door een buurvrouw dat het Sintmaarten was die avond… Er waren toen nog geen kinderen in huis…

Ik was daar wel bij om, want ik kon nog net op tijd een mand maken met fruit en wat snoepjes…

Het was waar ik toen woonde echt een straatgebeuren en dat maakte het erg knus, ook voor de allerkleinsten!

Loekie: Gaat de psz zelf niet lopen dan?

In Amsterdam heeft Ryan ook de nodige voorbereiding gehad en op de dag zelf gingen ze in groepjes lopen s’middags.

Op die manier zou het dus ook kunnen als je Bart nog te jong vind om s’avonds te gaan.

@Loekie wrote:

@Snoesje wrote:

Als het er eentje is...zou ik er om kunnen lachen! :mrgreen:
Alleen als het er meer worden, zoals jij zegt....dan niet meer.
.

en dat is t m.. ze komen met hele groepen, zonder ouders, en dan ook nog eens vaak of hele kleine kinderen helemaal zonder ouders.. nou ok, die mogen een snoepie, maar ik heb ze ook gehad van een jaar of 12, en dan vroeg ik, waar is jullie lampion, oh, die maken we niet meer op school. Nou, dan heb ik ook al zoiets, zijn jullie dan niet te oud?

op de school waar ik werk houden ze ook ieder jaar een stmaartensoptocht. Vorig jaar heeft Noud voor het eerst meegelopen, hij was toen 2 1/2. Het heeft heel veel indruk gemaakt en we hebben genoten van alle lampjes in het donker :inlove: :inlove: . we gaan dit jaar zeker weer!!

@Fiep: mijn quote meot je niet negatief lezen. Ik bedoelde het meer “gelaten”. Ik ga mijn kind zeker Sint Maarten niet ontnemen…maar vroeg me alleen af of ik dit jaar al moest beginnen.

@Mellie: de PSZ organiseert zelf niets. Dus ik denk dat ik gewoon bij de buurvrouwen een liedje laat zingen en verder nog niet.

Ik vind het Sint Maarten-feest helemaal leuk…

Hier gaat Mateo gewoon lekker langs de huizen…

Ook al zou ik het helemaal niets vinden zou ik hem alsnog laten gaan trouwens…

Juist omdat ik niet vind dat een kind nergens onder moet leiden omdat mama het niets vind…

Schijnbaar is het in jullie streek gebruikelijk, dus ik zou zeggen, maak een lampion en ga een paar straten lopen…

Hier in Amsterdam wordt het alleen gevierd (uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd) bij wijken waar eengezinswoningen zijn. Het heeft geen nut om het te vieren bij huizen met 4 hoog achter enzo…Wij gingen altijd naar Amsterdam noord om te lopen…Heerlijk…

Vorig jaar woonde we hier net 10 dagen en toen heb ik alleen de straat gedaan…Hij begreep er geen ruk van, maar mijn zelfgemaakte lampion (uitgeholde suikerbiet) vond hij prachtig…Ik zing ook altijd een ander liedje dan het banale: “de koeien hebben staarten”…

Ik vind het zelf gewoon leuk…hahaha

Dit jaar laat ik Micah thuis en ga ik wat langer met Mateo lopen…

Als hij het later begrijpt zal ik het verhaal van sint Maarten vertellen, maar voor nu is het gewoon een lichtjesfeest…

Bij ons in de straat wordt dat ook altijd gedaan, maar dan behoorlijk goed georganiseerd, met toezicht van een paar ouders en oudere kinderen (en alle buren krijgen vantevoren een briefje in de bus, dus dan kun je ook niet vergeten om snoep in huis te halen) :thumbup:

Ik vind Laura nu nog wat te klein om mee te doen, maar volgend jaar zijn we er zeker bij!

Dit jaar wil ik dan wel samen met haar de deur opendoen, dan ziet ze dus ook de lampionnen en hoort ze de liedjes, en dan krijgt ze in elk geval iets van de sfeer mee, ben benieuwd of ze het leuk vindt.