Simpel, snel en lekker stoofpotje?

Volgende week zijn manlief en ik 6 jaar samen en wil ik een 3 gangen menu maken.



Ik heb een overheerlijke rosbief ( voor mij uiteraard nog even meer doorbakken) salade met balsamico azijn etc en nagerecht een dame blanche…



Snel, makkelijk en simpel.

Simpelweg omdat ik het niet trek om lang in de keuken te gaan staan n.a.v BI.

En nu ontbreekt er een hoofdgerecht. Ik zelf dacht aan een stoofpotje die ik in de middag in de pan gooi en er geen omkijken naar heb tot het opscheppen van de borden toe.



Maar ik wil een lekker mediteraans potje! Dus Spaans, Portugees iets in die richting.

Iemand een overheerlijk recept of ervaring?





Mij dank is groot!

Wat wij laatst gegeten hebben, was kipfilet en dan in die nieuwe croma met olijfolie.

Kipfilet lekker lang doorlaten roerbakken, blijft echt lekker mals en dan boontjes, paprika en uitjes erbij…

Snel en simpel… evt wat rijst erbij…



EEt smakelijk met wat je ook gaat maken, en veel plezier!

coq au vin, 2 kippebouten aanbraden, gooi er wat champignons, wortels en paprika en zilveruitjes bij en flink wat rode wijn (maak je geen zorgen, de alcohol verdampt). Laat het lekker minstens anderhalf uur opstaan.

Ow coq au vin klinkt lekker!! Maar ipv kip kan ik dat ook met een suderlapje doen ofzo?

Dan moet je eens Googlen op boeuf bourguignon, dat is een stoofgerecht wat daar op lijkt.

oeehh die ga ik zeker even opzoeken…

Ik zat net te denken… Als ik het met een suderlapje doet dan is het geen coq meer he :shifty: :mrgreen:

Het is erg lekker kan ik je vertellen, serveren met stokbrood en je kunt het een dag van te voren klaar maken :drool:

deze wordt het :drool:



Recept

Gizado (portugese stoofpot)

Lekker stoofpotje met rundvlees op Portugese wijze. Familierecept





Ingrediënten voor 4 personen

500 gr riblappen, 125gr dobbelsteentjes mager spek, 2 tomaten, 1 ui, 2 teentjes knoflook, 2 blaadjes laurier, 1/2 winterpeen of wat gewone wortels, 5 aardappels, 300 gram sperziebonen, blokje bouillon (kip of rund), zout, peper, paprikapoeder en evt wat cayennepeper of theelepel sambal, 1/2 liter rode wijn en 1 a 2 dl water.



Voorbereiding

De riblappen in grote dobbelstenen snijden. De ui grof snipperen. De tomaat evt ontvellen en in blokjes snijden. De wortel in plakjes of in stukjes snijden. De knoflook fijnhakken of persen.



Bereidingswijze

In een snelkookpan wat olijfolie heet laten worden (eerst pan heet laten worden en dan de olijfolie er pas in) De ui met de knoflook en de laurierblaadjes in de pan doen en even bakken. Dan de spek erbij en even mee laten bakken. Dan de rundvlees erbij en rondom bruin bakken. Dan de tomaat en wortel erbij. Op smaak maken met het blokje bouillon wat zout peper en niet te zuinig met de paprikapoeder, evt wat sambal of cayennepeper voor iets meer pit aan het eten. Dit door elkaar heen roeren en even samen warm laten worden. Dan de rode wijn en water erbij zodat het eten ong een cm onder het vocht ligt. Dan deksel op de pan en op druk laten komen. Zodra het ventiel begint te fluiten of lawaai te maken het gas laag zetten. Het geheel 50 minuten laten stoven en dan voorzichtig de druk van de pan af halen. Even proeven of er genoeg zout in zit en dan de geschilde en in stukken gesneden aardappel in de pan doen en de gedopte en gehalveerde sperziebonen. Pan weer op druk laten komen en nog 10 minuten laten stoven.