Shantala versus tummy tub?

Hoi dames en ‘ervaren’ moeders :mrgreen:

Hier zijn we bezig met de laatste aankoopjes. Een ‘gewoon’ babybadje hebben we al, maar ivm het verminderde waterverbruik en het knusse ervan zitten we toch ook te denken aan een Shantala badje of Tummy tub.

Nu vermoed ik dat hier ws wel dames zitten die met de een of de ander of alletwee wel ervaring hebben. En hoor dan ook graag de voor- en nadelen ervan. Of het makkelijker is met of zonder standaard etc.

Heb al wel overduidelijk gezien dat het Shantala badje breder oogt en ook die schuin lopende rand waardoor beebje al redelijk snel over het randje kan gluren zeg maar. Maar of die dan ook langer te gebruiken is en handiger is daar heb ik dus geen idee van.

:think:

Laat het deze newbie weten zodat ik geen nutteloze aanschaf ga doen :wink:

ik had voor mischa een tummytub op standaard.

meneer vond er geen hol aan hahha, hij hield er niet van om “opgevouwen” te zitten.

AL heel snel ging hij in het grote bad (klein badje had ik niet) en dat vond ie heeerlijk.

Hier een tummytub gekregen. Geen standaard, dat wilde ik later beslissen. Ik heb nog steeds geen standaard, ik ga erbij op de grond zitten en persoonlijk vind ik dat heerlijk ontspannen.

De tummytub gebruik ik in de babykamer zelf (ik heb daar ook een wastafel, dus kan hem daar vullen en leeggooien). Verder heb ik een easy bath voor in het grote bad en een "surfpak-babybjorn voor onder de douche (ik kan door fysieke redenen ons zoontje niet zelf vasthouden onder de douche).

Ik moet wel zijn kinnetje boven water blijven houden in de tummytub (nu nog), want ik kan merken dat het een onvolkomen stuitligger was! :lol: (als hij in de tub zit, vouwt hij zich gelijk dubbel om met zijn voeten te kunnen spelen! :inlove: ).

X Do

Hier een shantala emmer op gietijzeren standaard en bij beide heb ik hem alleeeeen maar gebruikt tot ze zich opduwden tot staan en zo het hele bad om wisten te kieperen… :mrgreen:

Dat wisselde trouwens hoor, Bij Aniek was dat op 6 maanden, bij Peter op 4 maanden, toen hebben we het nog even gerekt door de emmer in de douchebak te zetten tegen de achterwand, maar met 5 maand kon dat echt niet meer toen zijn ze direct doorgegaan naar het grote bad en dan in zo een badstoeltje of samen met ons.

Een gewoon bad heb ik dus nooit gebruikt, al hadden we die wel.

Alleen de kraamverzorgster gebruikte het gewone bad. Ik vond de shantala super, zette hem beneden in de keuken en heb nooit angst gehad dat ze zouden verdrinken of koppie onder gingen ofzo…

De tummy tub heeft mijn schoonzus, maar die vond ik niet fijn, hij is veel smaller en daardoor heb je zelf minder manouvreer ruimte. Ik kon er niet echt makkelijk bij om bijvoorbeeld haartjes te wassen.

Dat gaat in de shantala wel.

Nadeel van de shantala is dat hij aan de voorzijde iets lager is als aan de achterkant, dat is bedoeld voor je kleine om te kijken, maar daardoor was het in het begin wel enorm uitproberen hoeveel water erin moest. Zodra je de kleine erbij doet, komt het niveau omhoog en huppa… daar ging een klots. Niet handig toen we hem de eerste paar keer nog op laminaat in de babykamer hadden staan :lol:

Ik heb er snel een streep ingezet met watervaste marker, zo van… tot daar water. Toen ging het super.

Hij staat nu weer klaar. De normale badset op zolder, we zien wel hoe het gaat, maar als purk het prima vind, dan zal het hier weer de shantala zijn :thumbup:

om het ff qua grootte te beschrijven… lucas pastte op zijn 4e nog in de shantala!!(vond ie leuk :wall: )… hier gebruik ik hem nu niet meer, daan gaat net zo lief gewoon onder de douche, maar ik vond de shantala makkelijker als een tummytub. Doordat hij iets breder is en lager aan de voorkant is hij makkelijker in het gebruik(je hoeft niet boven je macht te gaan hangen om je beeb vast te houden… )

Tumytub vond ik onpraktisch en ook een beetje eng, ik kon Joas nooit écht goed vasthouden (misschien deed ik het verkeerd :wink: ) Bovendien is Joas een lange baby en strekte hij zich graag uit waardoor hij er niet helemaal goed in pastte. Met een shantala geen ervaring, maar voor een volgende neem ik geen tummytub…

Bedankt dames! Kijk ervaringsverhalen zijn wat mij betreft vele malen meer waard dan welke reclame dan ook. :thumbup:

Denk dat we hier dan idd voor de Shantala gaan, ruimer, makkelijker en idd had ik gehoopt dat het lagere randje een voordeel zou zijn.

Binnenkort maar eens koekeloeren in wat winkels want echte prijsverschillen zijn er niet echt.

Ik heb geen ervaring met de Tummytub, maar de Shantala is hier supergoed bevallen.

Ik weet trouwens niet of Layla - hier 6 maanden oud - ook zo nog in de Tummytub had gepast :mrgreen:

Layla in pyjama trouwens…

Wij hebben 'm gebruikt tot 9 maanden. Ze kon er al eerder in staan, maar ondanks dat ze nogal wild kan doen viel het wel mee met omver duwen (misschien hebben wij een andere standaard dan Cell?). Pas toen ze er uit begon te klimmen vonden we het niet leuk meer 8).

De standaard vond ik super, kon ik er zelf mooi naast gaan zitten op de badrand :thumbup:.

Persoonlijk vind ik de tummytub niet klein, maar voor mij goed handzaam.

Ons mannetje is ruim 5 maanden, weegt ruim 7200 gram en is 68 cm (of ondertussen al meer) en past er prima in!

Hahaha Mex dat koppie er ook bij! :mrgreen: Leuke foto!

Maareuh wat voor een standaard had jij erbij dan? Dacht dat er maar 2 op de markt zijn of eig 1 in 2 verschillende uitvoeringen. :think: De retro en de classic of vergis ik me daarin?

Dominique fijn dat hij er nog lekker inpast! :thumbup: Voor mij zou het niet veel uitmaken denk ik het formaat maar manlief heeft best grote handen :angel: die moeten er ook nog naast passen zeg maar… :wink:

Hier hebben we ook een Shantala. Ik was niet van plan er één te kopen maar we kregen hem gratis bij de kraamzorg.

Ik ben er heel erg blij mee, we gebruiken hem dagelijks en dochter is inmiddels 5,5 maand. Ze lijkt er ook nog lang niet uitgegroeid!

We wonen in een benedenwoning en ik zet het badje gewoon in de gootsteen in de keuken. Die is ook rond en als ze dan gaat staan valt ze (nog) niet om. Haar handdoek ligt op de keukentafel daar vlak achter en na het badje wikkel ik haar erin en loop ik de 15 meter naar haar slaapkamertje.

Het badje hoeven we dan alleen nog maar om te kieperen in de gootsteen.

Het gewone babybadje gebruiken we misschien eens per twee weken ofzo. Ik vind het lastig om haar goed vast te houden, zeker nu ze zo wild is maar nog niet goed genoeg kan zitten om rechtop te blijven. Wel vind ik het makkelijk om haar goed te wassen in het babybadje dan in de Shantala.

Ik raad dus de shantala aan, maar heb geen ervaring met de Tummy Tub

Uhm, geen idee… Even opgezocht; de Classic dus (heb me er nooit in hoeven verdiepen, het was een kraamcadeau :thumbup:).

Begon me toch even af te vragen hoe het ook alweer zat met kieperen (stom, maar wat vergeet je dat soort dingen gauw :doh:). En o ja… Henk wist nog maar al te goed dat hij wel degelijk omkieperde als je niet uitkeek. Wij ‘parkeerden’ het geval alleen in de hoek van de badkamer tegen de muren aan en als je er dan zelf naast zit was het allemaal prima onder controle te houden.

Ow, ik hoop voor je dat je kindje er het type voor is, dan is het echt zoooo leuk :inlove:.

hahaha, Mex, hier ook hoor, tegen de muur parkeren. Ze vonden het zo leuk dat we het zolang mogelijk wilden rekken.

Ruud zei trouwens dat Aniek er ook langer in heeft gezeten dan 6 maanden, hij wist zeker dat het wel een maand of 8 was. Maar zij bleef dat ook altijd lekker rustig dobberen… onze big boy niet :mrgreen:

Wij hebben er zo een klassieke gietijzeren standaard bij.

Eerst was het altijd een leen item, inmiddels heb ik geruild met de lener, zij wat zij nodig had en wij de emmer… ben er zo blij mee dat ik hem nu graag weer wilde gebruiken :thumbup:

Heb ook 2 fotogies, die van Niek is slechte kwaliteit, we hadden toen een sony mavica digi camera van het jaar kruik :mrgreen:

ik had geen standaard van shantala zelf, maar ik zette hem gewoon inde standaard die ik bij mijn badje had(bebejou) daar zit ook een gat in voor een ‘emmer’ en daar pastte hij prima in(heb geen foto’s meer, want badje en shantala zijn inmiddels verhuisd naar een nieuwe eigenaar)

Tummytub vondt ik zelf veels te moeilijk hanteerbaar,als onzekere mama in de kraamtijd…Daarom bij ons gewoon een badje gebruikt…

Voor ons ‘gewone’ badje heb ik geen standaard die gaat tzt in de badkuip nl. We hebben geen aparte douchecabine dus in de hoek zetten zal lastig worden :lol: maar daar verzinnen we tegen die tijd dan wel wat op :wink:

Prachtige plaatjes iig van de badderende (en tjillende!) beebs! Ik hoop ook heel hard dat onze beeb er ook zo van gaat genieten :inlove:

We zullen het zien maar ik ga iig het emmerke aanschaffen voor de bevalling! :thumbup: Bedankt allemaal voor de input.

Ik ben vandaag op pad geweest voor de ‘kleine dingetjes’ die ik nog nodig heb. Een badje is daar 1 van.

Via de thuiszorgwinkel heb ik al een Shantala emmer gekregen. Lijkt me erg leuk, maar in de winkel hoorde ik dat daar alleen een gietijzeren standaard voor te krijgen is. Die wil ik dus niet! Ik wil gewoon zo’n opvouwbaar ding die je ook voor een normaal badje kunt gebruiken.

In 1 van jullie reacties heb ik dacht ik gelezen dat de Shantala gewoon in de standaard past van Bebejou? Zouden jullie dat even kunnen bevestigen (of niet natuurlijk)?

En wat vinden jullie van het thermobadje? Wel of niet handig?

Alvast bedankt!

Ellentje, of hij ook in de standaard van bebe-jou past weet ik niet, maar zal ik eerlijk zijn… ik heb hem het vaakst gewoon in de gootsteen beneden in de keuken gezet.

Daar brandde lekker de kachel, de vloer is waterbestendig, het is op de goede hoogte, ik had het werkblad ernaast om de shampoo en badgel neer te zetten en op het lege deel van het aanrecht legde ik dan het aankleedmatje en de kleertjes lekker om een kruikje gewikkeld.

Dat vond ik echt ideaal badderen.

Dus bij mij heeft die emmer zeker 4 maanden in de keuken gebivakkeerd voor we hem naar de douche verhuisden.

Kon geen standaard tegenop :shifty:

voor degene die het allemaal niet precies volgens het boekje willen:

ik zag bij de blokker brede emmers staan die behoorlijk dezelfde vorm en stevigheid hebben als de tummytub. maar dan met hele leuke vis-motieven erop en in de laatste uitverkoop voor het schokkende bedrag van 1,50…

ik weet wel waar mijn nieuwe guppie in gewassen gaat worden :angel:

ik heb hem al he… hihihi maar zo een emmer zal ook wel gaan denk ik.

Heb nog een gootsteen fotogie :thumbup: