Schoonmaken spenen en flessen

Tot hoelang moet je eigenlijk je spenen en flessen na elk gebruik uitkoken??

Ik doe het eigenlijk nog steeds. Gewoon omdat ik dan zeker weet dat ze schoon zijn.

Moet je op een gegeven ogenblik alleen de spenen uitkoken na gebruik en de flessen na 2 of 3 keer of zo?

En hoe bewaren jullie de uitgekookte/schoongemaakte flessen?

Mijn kraamhulp had gezegd: na uitkoken, uitlaten lekken op schone theedoek, daarna droogmaken met andere schone theedoek en in afgesloten doos of theedoek in koelkast bewaren. Dan zijn ze een dag steriel.

(by the way: op die manier ga ik heel snel door de theedoeken heen :roll: )

Hoe bewaren jullie de flessen en spenen?

Tips graag!!!

alvast bedankt, doeg!

hallo

ik kook de flessen om de dag uit en na gebruik spoel ik ze goed uit met water en een bortels erdoorheen en zet ik ze weer in de koelkast daar blijven ze het sterielste als buiten de koelkast

groetjes saskia

Ik kook het eigenlijk ook nog iedere dag uit…gewoonte en geen moeite, zo gedaan. Denk niet meer dat het nodig is…

Dat van die theedoeken is mij nooit geadviseerd. Na de voedingen omspoelen met heet water en in de koelkast, na het uitkoken leg ik het op een keukenhanddoek of theedoek en als het droog is dan zo de koelkast in… :wink:

Ik kook de flesjes, spenen ed 's morgens uit in de sterilisator. Daarna laat ik ze even uitlekken op de theedoek om ze vervolgens in de koelkast te leggen in de groentela met een stuk keukenpapier eronder voor het uitlekken. Zo deed de kraamhulp het namelijk ook.

Na iedere fles doe ik ze onder de hete kraan en borstel ze eventueel uit. daarna gaan ze ook weer de koelkast in.

Nikki

He,

Die koelkasttip kende ik niet. Ik ga meteen een groentevakje vrijmaken en uitsoppen.

@Nikki25 wrote:

Ik kook de flesjes, spenen ed 's morgens uit in de sterilisator. Daarna laat ik ze even uitlekken op de theedoek om ze vervolgens in de koelkast te leggen in de groentela met een stuk keukenpapier eronder voor het uitlekken. Zo deed de kraamhulp het namelijk ook.

Na iedere fles doe ik ze onder de hete kraan en borstel ze eventueel uit. daarna gaan ze ook weer de koelkast in.

Nikki

nou dan ga ik voortaan ook maar 1x per dag uitkoken (eigenlijk na 2 voedingen weer uitkoken, zo ga ik het tenminste doen).

Ik bewaar ze in een tupperwaredoos; makkelijk afgesloten, reukvrij. Mijn kraamhulp deed ook met theedoek, maar die wordt zo nattig door de kou.

Ieder z’n ding…daaaaaaagg

uitkoken??? dat doe ik niet, alleen als ik een nieuwe fles of speen heb gekocht, heb er ook nooit over gehad met een kraamverzorgster of verloskundige

heb ik bij lucas ook nooit gedaan

Ik heb de flessen en spenen uitgekookt tot dat Lucas ene maand of zes was.

Sinds dat moment stopte hij gewoon echt alles in zijn mond.

Bedacht ik me dat de vinger van papa of de rits van zijn trui ook niet uigekookt is.

Dus vanaf toen was het gedaan. :wink:

De flessen en spenene afwassen in de afwasmachine is hetzelfde als uitkoken. Dus dames die er één hebben, maak er maar lekker gebruik van. :wink:

@Ilse81 wrote:

De flessen en spenene afwassen in de afwasmachine is hetzelfde als uitkoken. Dus dames die er één hebben, maak er maar lekker gebruik van. :wink:

Is dat zo?

Uitkoken is zonder schoonmaakmiddelen en enkel water/ stoom. In de afwasmachine heb je toch (agressieve) schoonmaakmiddelen die aan je plasticfles of siliconen speen gaan zitten.

Ik kook nog steeds elke ochtend de flessen uit…kleine moeite toch? En daarna gaan ze in elkaar in de koelkast. Laat niks uitlekken en maak niks droog…gewoon nat wegzetten. Als de dop erop zit kan er niks bij.

Water kook ik ook elke avond voor en giet het dan in een leeg Bar le Duc pak…weet dat het beide niet meer hoeft aangezien ze met de pot mee-eten, maar het is meer een gewoonte hier dan een opdracht.

Ik heb mijn flessen alleen in mijn kraamweek iedere dag uitgekookt. Daarna probeerde ik het een maal per week te doen, maar het is in de praktijk eerder een keer per maand. Ik heb met die steriele toestanden het idee dat de kinderen dan ook nergens tegen kunnen straks. Maar het is natuurlijk geen moeite om het te doen, alleen zit het bij mij niet zo in mijn systeem en Nikkie is nog niet echt ziek geweest, hooguit wat snotterig, dus volgens mij is het helemaal niet zo erg dat ik het niet of nauwelijks doe.

ik kook de flesjes nog elke dag uit en ik kook ook nog steeds het water voor de voeding