Schoolvakanties en werkende ouders - Help!

Robin gaat volgend jaar naar school.

Nu zit hij 1 dag op het kdv en de rest naar mijn schoonmoeder.



Mijn schoonmoeder gaat volgend jaar januari emigreren, dus daar kunnen we niet meer op rekenen.

Robin staat nu ingeschreven bij bso, op het kdv waar hij nu zit.



Maar hoe zit dat met vakanties?

Kinderen hebben vaak toch iets van 6 of 7 weken in de grote vakantie, en met Kerst en Oud en Nieuw 2 weken ongeveer.

Hoe doen jullie dat?

Ik kan geen 7 weken vrij pakken…

En ik 3, en daarna hubbie 3 is ook niet echt gezellig…



Hij kan neem ik aan naar bso, maar ik vind dat eigenlijk heel erg zielig…



Help…? :?

Je moet wel rekenen op meer vakanties hoor, niet alleen zomer en kerst. Ik zou zeggen: neem een baan in het onderwijs :inlove: .



Nee, grapje. Ik weet dat er bij ons op de BSO (zelfde gebouw als onze school) altijd kinderen in de zomervakantie heen gaan. Niet 6 weken lang, maar wel meerdere weken. Zielig? Tsja, als ze het daar net zo naar hun zin hebben als bij oma, waarom niet? Maar misschien is het handiger om een andere oplossing te zoeken, anders zou het nog wel eens een dure zaak kunnen worden?



1 week herfstvakantie

2 weken kerstvakantie

1 week voorjaarsvakantie

1 of 2 weken meivakantie

6 weken zomervakantie

Het wordt al wat minder zielig als er vriendjes op de bso zitten, maar het gevoel blijft vervelend. Je zou ook na kunnen denken over een gastouder die meerdere kinderen opvangt. Wel zo gezellig.

Of een soort van ruildienst organiseren met andere ouders.



Lijkt me idd een lastig probleem.

1 week op kamp, 1 week bij opa/oma, 1 week bij iemand anders en 3 weken samen vakantie??



ik weet niet wat voor baan je hebt en hoeveel uren je werkt, maar misschien kan je je werktijden verschuiven in de periodes? of een deel thuis werken?? ruilen met kinderloze collega die daar geen moeite mee heeft?



ja ik roep ook maar wat :shifty:

@Heksje wrote:

1 week op kamp, 1 week bij opa/oma, 1 week bij iemand anders en 3 weken samen vakantie??



ik weet niet wat voor baan je hebt en hoeveel uren je werkt, maar misschien kan je je werktijden verschuiven in de periodes? of een deel thuis werken?? ruilen met kinderloze collega die daar geen moeite mee heeft?



ja ik roep ook maar wat :shifty:




Ah een kleutertje van 4 een week op kamp!!! Zielig…



Maar met werktijden schuiven kan misschien wel? Ouderschapsverlof opnemen, beiden?? Zowel jij als je man?

En logeren bij een familielid inderdaad?

Dat van die andere vakanties wist ik idd, maar dan gaat het echt om een weekje, en dat is te doen.

Maar 2 weken, of 6/7 word al meer, vandaar.



Tja, een familielid kan, daar had ik idd al aan gedacht. Maar dan moeten ze wel tegelijk vakantie hebben, en niet óp vakantie gaan.



Ik werk 24 uur, en in een winkel, dus dat is héél erg onflexibel qua thuissituatie.

Ik heb mijn vaste dagen, maar met 1 knip van de vingers is dat zo weer verschoven als dat beter uitkomt… :?



Zit er een beetje mee in mijn maag.

En er zullen er toch velen zijn, met hetzelfde “probleem” leek me.

oeps, kleutertje ja :doh: sorry :shifty:

ik weet niet hoeveel dagen je werkt

maar waarschijnlijk neem je zelf in de zomervakantie ook een paar weken vakantie



op de bso worden in de vakanties vaak activiteiten gedaan als kinderboerdij, waterspelen, koken,…

daar er altijd wel meerdere kinderen zijn, kunnnen ze samen spelen als ze willen

maar als ze willen “hangen” kan dat ook



( ik werk idd op bso :mrgreen: )

Misschien met een andere werkende ouder uit de klas oplossen. Of in de week voor en de week na de vakantie meer werken, zodat je in de vakantie meer dagen vrij kunt krijgen :roll:

Mijn zoontje gaat sinds hij 1 maand 4 was naar de BSO (is nooit naar het KDV geweest, wel PSZ). Hij vind het helemaal geweldig. Ik merk wel dat het heel vermoeiend voor hem is, maar hij gaat maar 2 dagen dus dat is voor hem en voor ons te overzien.

Ook in de vakanties en adv-dagen van juffen gaat hij erheen. Ze doen dan juist leuke dingen met de kids, zoals pannekoeken bakken, wandelen en hier hebben ze themadagen. Laatste keer was het prinsessen en ridders. Zoo leuk…

Ik heb me even schuldig gevoeld, maar nu ik merk dat hij het zo ontzettend leuk vind voel ik dat niet meer.



En duur, tja BSO kost wel wat, maar gelukkig krijgen wij een groot deel van de belasting terug,

en dan heb je buiten de vakanties ook nog best een vrije dag of middag, omdat de leraren naar een beurs gaan of een studiemiddag hebben…

dat vond ik in het begin ook zo lastig…



ik zou zeggen vakantie opvang bij een BSO of inderdaad een gastouder…

lastig he? succes hoor

Mijn zoontje gaat 2 dagen in de week naar de bso normaal gesproken. En in de vakantie’s gaat hij dan volledige dagen. Deze meivakantie gaat hij 1 dagje naar bso en in dagje bij zijn oma logeren…

In de vakantie’s organiseren ze leuke aktiviteiten hoor. Zo heeft tigo donderdag theaterdag. En voor de rest van de week hadden ze een speurtocht, dagje park, amsterdamse bos en sportdag…



Moet toegeven dat tigo het niet helemaal geweldig vindt om volledige dagen naar de BSO te gaan (al gaat het nu al stukken beter dan toen hij nog maar net op school gaat). Hij koppelt BSO aan iets NA school, en niet iets voor de hele dag… Daarom ook deze vakantie 1 dagje naar oma en 1 dagje bso…

Tja en zielig of niet… ik moet wel, ik heb ook niet zo’n heel arsenaal aan vrije dagen staan…



Zit bij ons trouwens allemaal bij de prijs inbegrepen vakantie opvang, maar dat is niet bij iedere BSO zo. Zou dat wel even informeren als ik jou was

Tja, ik werk 4 dagen en Kian gaat dus nu al 4 dagen per week naar een gastouder (voorheen naar het kdv). Straks als hij naar school gaat zal het dus niet veel anders zijn. De gastouder brengt en haalt hem van school en in de vakanties gaat hij (buiten onze eigen vakanties) gewoon hele dagen.

Wij gaan Lucas ook voor de BSO en de vakantie opvang inschrijven.

Ik vindt dat niet zielig want nu gaat hij ook het hele jaar naar het KDV zonder vakantie te hebben. Het verschil is alleen dat hij geen school heeft die dagen. Bijons kun je alleen voor vakantieopvang inschrijven als je ook BSO hebt. Ik werk nu 3 dagen en dacht eraan om als Lucas op school zit 4 korte dagen te werken met dezelfde uren maar dat geeft bij ons dan problemen in de vakanties dus blijft het 3 en BSO.

Het nadeel van een gastouder lijktmij dat die ook op vakantie gaat. En als dat niet gelijk is met jou vakantie zit je nog met een probleem. Of zijn daar ook oplossingen voor?

Ruben gaat ook naar de bso…Tijdens de vakantie is ie er ook een paar x geweest. Er zijn altijd kindjes genoeg…Hier bij ons gaan sommige bso’s samenvoegen of bij elkaar op visite op dagen dat er weinig kindjes zijn…

Ruben vind het geweldig! Kinderen kennen elkaar heel snel…Ruben zegt altijd heeel veeel vriendjes te hebben… :lol:

Zit nog steeds met hetzelfde probleem, haha.



Ik ga wel minder werken, naar 18 uur, dus dat is een voordeel.



Ik moet vakanties altijd juist extra werken, om de gaten van vakantie in te vullen, anders zou de BSO in de vakantie maar voor 2 dagen zijn.

In de vakantieperiode werk ik zowat full-time :?



Ik denk dat er weinig anders opzit om hem ook in de vakanties naar de BSO te laten gaan, waar we het zelf niet op kunnen vangen.



Het enige nadeel vind ik het nu, dat het KVD/BSO vrij dicht bij zijn bassischool en ons huis zit.



Nu is het zo vol, dat ze besloten hebben een kantine van een sportpark te gaan gebruiken, helemaal aan de andere kant van de stad!



Even afgezien van de vakanties, vind ik het ook een erg onprettig idee dat hij in de lunchpauze van school, en daarna, zo’n eind vervoerd word.

De situatie nu, is dat ze aan het handje in 5 min van school naar de BSO lopen, geeft mij een prettiger gevoel.



En wij moeten hem daar ook nog brengen en ophalen, dat word een hele organisatie… :?