Schooltijden..rechten?

Hoi :slight_smile:

Mijn dochter zit sinds januari in groep 1. Pas toen haar klasje al vast stond, vertelden ze mij dat het klasje waarin ze terecht kwam, tot de zomer maar 4 ochtendjes per week was. Inmiddels gaan haar vriendinnetjes uit paralelle klassen wel 2 middagen en woensdag ook, en zij vraagt zich af waarom zij niet mag. Ik vind het ook lang, tot na de zomer op deze manier.

Hebben ze niet recht op gewone schooldagen ofzo? :oops:

Ze is er zelf zo aan toe, maar het klasje waar ze nu in zit blijft absoluut zo tot na de zomer :?

Als ik het goed begrijp zit zij in een instroomgroep, een groep waar de kinderen die 4 jaar worden instromen. Vaak kan zo’n groep gevormd worden bij voldoende nieuwe leerlingen die 4 worden, maar er is te weinig formatie (geld eigenlijk) om de groep volledig naar school te laten gaan. Anders gezegd: er is geen geld om een leerkracht voor de hele schoolweek te betalen. Dit komt door de telling, de school telt het aantal leerlingen en krijgt op basis daarvan geld om leerkrachten aan te stellen.

Wat ik nog niet helemaal begrijp: haar vriendjes gaan naar een andere klas? Die zijn wellicht eerder 4 geworden, toen deze instroomgroep nog niet bestond?

Over rechten weet ik eigenlijk niets, wel weet ik dat een kind vanaf 5 jaar pas volledig naar school moet (een bepaald aantal uren per jaar, wat inhoudt dat het ook de middagen naar school moet). Een instroomgroep mag dus inderdaad alleen de ochtenden draaien. Maar ik kan me voorstellen dat je het vervelend vindt (omdat je dochter het vervelend vindt).

Bij ons gaat de instroomgroep gewoon op in de gedeelde groep 1 en 2.

@SeeSeeEm wrote:

Bij ons gaat de instroomgroep gewoon op in de gedeelde groep 1 en 2.

Ja, bij ons nu ook, maar zodra we genoeg nieuwe leerlingen krijgen om een nieuwe groeitelling te doen, kunnen we kijken of we recht hebben op nieuwe formatie (en kunnen we dus een nieuwe groep opstarten met een nieuwe leerkracht, maar die kan dan geen volle week draaien).

Bij ons op school is het zo dat alle kinderen die na 1 oktober 4 worden alleen de morgens naar school gaan.

Maar als ouders willen dat hun kind gewoon het volledige programma van groep 1 meedraaid (dus ook 2 middagen) dan mag de school dat hier niet weigeren.

bij ons een ander verhaal.

Nu zit mijn zoontje (4 jaar) in een combigroep 1 en 2. We kregen laatst een brief dat na de zomervakantie voor groep 1 en 2 de vrijdag een vrije dag gaat worden. De rest van de schooldagen blijven de tijden 8.30-14.15 (zoals nu ook al het geval is)

Ik baal daar best wel van. Het schijnt in de ouderraad enzo besproken te zijn. Mijn zoontje zit echter nog niet zo lang op school en het voelt voor mij niet prettig dat dit zomaar veranderd gaat worden.

Wat vreemd allemaal. Nerine zit sinds dinsdag op school en gaat hele dagen met uitzondering van de woensdag en vrijdagmiddag. :think: