Schoolreisje naar buitenland groep 1

Niet zo ver want we wonen vlakbij de grens. Maar goed ze gaan naar een dierenpark in Gangelt. Als vervoer rijden er ouders.

Zelf kan ik die dag niet helpen ivm werkoverleg waar ik bij moet zijn.



Ik vind het best eng om mijn kleintje bij een vreemde in de auto mee te laten gaan naar Duitsland. De kinderen hoeven geen id mee en ik weet helemaal niet of hij wel in een goedgekeurd stoeltje zit.



Wat doen jullie? Eerder dit jaar zijn ze naar Belgie geweest maar toen zat die van mij nog net niet op school. Toen vond ik het ook al een eng idee.



Hoe zijn bij jullie op school de reisjes geregeld?

(het is een hele kleine school, ik denk dat er max 50 kids meegaan. Ze zeggen dat een bus huren te duur is en niet perse veiliger)

Ik zou zelf gewoon vragen hoe het zit met de autostoeltjes, en anders zijn eigen stoeltje meegeven.

Zelf vind ik dat namelijk best belangrijk.



Op zich is het gaan met auto’s niet zo vreemd hoor, dat gebeurt veel vaker. Ik zou er gewoon goed achteraan gaan hoe het geregeld is met de stoeltjes, dat is denk ik het belangrijkste.

dat het in het buitenland is, maakt het natuurlijk niet echt gekker/groter dan een ‘gewoon’ schoolreisje, iig niet als je zo dicht bij de grens woont. Dus dat zou ik geen punt vinden.

Hier gaan de kinderen ook vanaf groep 1 op schoolreisje, vanaf groep 2 zelfs al met een nachtje slapen erbij. Vorige keer heb ik gereden, de ouders van de kinderen die ik vervoerde, hebben met mij contact opgenomen over stoeltjes. Zou ik dus ook doen als ik jou was.

hier blijven ze in groep 1 & 2 lekker in het dorp bij het scouting gebouw en daar hebben ze helemaal een dag met een thema.



vanaf groep 6 gaan ze pas naar grotere dingen zoals een pretpark of iets dergelijks.



en slapen (kamp) pas in groep 8.



in groep 2 zou mijn kind niet mogen blijven slapen. daar zit hij nu.

en het enige waar hij ooit heeftgeslapen is bij opa en oma

Ik zal dan inderdaad eens even navragen hoe het zit met de stoeltjes enzo. Als ik tenminste weet bij wie mijn kind in de auto zit ben ik ook al wat geruster.

In groep 2 met slapen :shock:

Waarom in godsnaam? E wat doen ze dan dat daar perse een overnachting bij moet? En wordt dat niet eeen groot drama met allemaal kindjes die niet kunnen of willen slapen en om mama/papa huilen?



Ik zou stoeltje meegeven, als je zo dichtbij de grens zit zou ik met DL geen probleem hebben (hoewel ik heel blij ben dat et hier op school gewoon bij de kinderboerderij blijft, pas in de hogere klassen gaan ze wat verder).

Het is een groot onderdeel van het hele pedogogische plan van de school, wordt ook echt lange tijd naar toe gewerkt. Als je je kind opgeeft voor de school, wordt er ook al nadrukkelijk verteld wat het idee van de schoolkampen is, en dat het dus de bedoeling is dat kinderen vanaf groep 2 blijven slapen.

Er zal vast wel eens een kindje het moeilijk hebben, maar de verhalen die ik hoor, en zoals ik het vorig jaar een beetje zelf heb kunnen zien, is het toch overwegend heel positief.

Overigens gaan ze niet ver weg, de school ziet het nachtje slapen op zich echt als een onderdeel van het kamp, en dus ook als een onderdeel van het leerproces.

Ik zou er persoonlijk denk ik niet zo heel erg veel moeite mee hebben als de kinderen door ouders gereden worden. Echter… ik zou er wel op staan, dat de ouders (aantoonbaar) een inzittende verzekering hebben.



Alleen, wat ik me dan afvraag… waarom hoeven de kinderen geen ID mee??? Volgens mij, moet je ook als kind een ID hebben als je over de grens gaat… :think: En als dat het geval is, zou ik er wel weer moeite mee hebben, want als school verplicht je de ouders dan om voor je kind nu al een eigen ID aan te schaffen, terwijl de meesten zeer waarschijnlijk bijgeschreven zullen staan op de paspoorten van hun ouders…



Vwb de stoeltjes: gewoon je eigen stoeltje meegeven.

Rav is vorig jaar met school op schoolreisje geweest naar de dierentuin in Duitsland. Het was ongeveer 3 kwartier rijden. Ze gingen met 2 kleuterklassen in een grote bus. Ik moest zelf werken, maar mijn man is mee geweest als begeleider. Er waren ouders en de juffen. Elke ouder kreeg een groepje van 5 kinderen. Ik vondhet best spannend, was blij dat mij man mee kon. Rav heeft het helemaal geweldig gehad die dag.



Maar goed ze gingen dus in een grote bus met chauffeur en we moesten voor die tijd het nummer van de ID kaart en het BSN nummer opgeven op school.



Zijn er geen ouders die je kent dan die meegaan? Misschien kan hij daarbij in de auto?

@Riz wrote:

Rav is vorig jaar met school op schoolreisje geweest naar de dierentuin in Duitsland. Het was ongeveer 3 kwartier rijden. Ze gingen met 2 kleuterklassen in een grote bus. Ik moest zelf werken, maar mijn man is mee geweest als begeleider. Er waren ouders en de juffen. Elke ouder kreeg een groepje van 5 kinderen. Ik vondhet best spannend, was blij dat mij man mee kon. Rav heeft het helemaal geweldig gehad die dag.



Maar goed ze gingen dus in een grote bus met chauffeur en we moesten voor die tijd het nummer van de ID kaart en het BSN nummer opgeven op school.



Zijn er geen ouders die je kent dan die meegaan? Misschien kan hij daarbij in de auto?




Hier was het ook zo gepland in groep 1…alleen ging het toen vanwege het weer niet door en werd het een binnenspeeltuin op 30 minuten rijden…



Ik vind een grote bus lastig voor die kleine ukken, ze zitten daar niet echt stevig in hun stoelen, zijn ook nog zo klein dat ze niet voor zich uit kunnen kijken…zou het zelf persoonlijk fijner vinden als ze in een auto zitten met hun eigen stoelverhogers…

heb zelf de afgelopen jaren paar keer gereden voor uitjes richting kinderboerderij enzo… die waren dan rond een thema, de kleuters gaan nog niet echt op schoolreis, die hebben een kleuterfeest. Groep 3 zit onze oudste nu in en waarheen weet ik niet, is pas eind van het schooljaar.



Maar ik rij alleen met het aantal kinderen waarvoor ik zitjes heb/ kan regelen en dat weten de juffen van mijn kids ook heel goed.

Officieel hoef je namelijk bij uitjes van school alleen je eigen kind(eren) op goedgekeurde wijze in een stoel te vervoeren, anderen hoeven alleen maar in de gordel.



Daar begin ik niet aan. Ik kan 4 kids vervoeren en we hebben zelf 2 verhogers met zijkanten. Ik kan meestal de stoelen van de buren met een tweeling lenen, dus dan voor 4 kids, zo niet… dan gaan er maar 3 mee of er moet een kind bij mij in dat een eigen verhoger meekrijgt.



Aangezien ik dit jaar niet mee zal gaan rijden, vanwege de kleine op komst (de activiteiten liggen binnen 2-3 maanden na de geboorte) gaan wij nog een losse verhoger aanschaffen die onze oudste dan wel middelste meekrijgt als er gereden wordt door andere ouders.

@ICL wrote:

Ik zou er persoonlijk denk ik niet zo heel erg veel moeite mee hebben als de kinderen door ouders gereden worden. Echter… ik zou er wel op staan, dat de ouders (aantoonbaar) een inzittende verzekering hebben.



.




Maar zo’n verzekering is niet verplicht en ook zonder zo’n verzekering zijn inzittende verzekerd. Je krijgt alleen bij blijvende invaliditeit en of overlijden geen eenmalige premie uitgekeerd.



Ik zou idd even contact opnemen met de rijdende ouder en navraag doen over het stoeltje. En stiekem zou ik zelf wel willen rijden als ze nog zo jong zijn, het lijkt me erg leuk om dat jonge grut zo heerlijk te zien spelen.

Hier zijn op school regelmatig uitjes waarvoor ouders nodig zijn die rijden.

Als je wilt dat je kind op een zitverhoger zit dan zou ik of zelf rijden of een stoeltje meegeven.

Ik heb 3 zitverhogers en er kunnen 3 kindjes mee aangezien ik nu ook de kleinste mee heb. De kinderen vinden dit soort uitjes vaak echt geweldig en het is ook leerzaam, past in het thema van dat moment enz.



Maandag gaan de kinderen op schoolreisje met een bus. Voor groep 1,2 en 3 is het een dag vol leuke activiteiten met een thema (dit keer heksen en tovenaars) en vanaf groep 4 is het kamp met overnachting.

Er gaat voldoende begeleiding mee.

Ik vind dat het er gewoon een beetje bijhoort, het hoort bij het loslaten. Al ben ik wel blij dat het uitje nu maandag is en niet de tweede schoolweek (dat was vorig jaar wel zo en vond ik wel heel heftig voor onze kleuter).

Dat het het buitenland is als je bij de grens woont is niet zo schokkend denk ik maar meer het meegeven van je kind aan een ander en dienst auto.



Ik zou gewoon navraag doen. Goede stoeltjes zijn verplicht ook als je een ander kind meeneemt. En anders geef je inderdaad toch gewoon je eigen stoeltje mee.



Hier doen ze niet aan schoolreisjes maar kleine uitstaptjes in kader van bepaalde projecten. Er worden hier soms rij-ouders gevraagd - ben er eigenlijk bij voorbaat van uit gegaan dat er goed met mijn kind om gegaan wordt/werd. Voel me met terugwerkende kracht ineens een beetje naief :shifty:

Ik moet ook nog eens een extra verhoger kopen - altijd handig en kost geen drol. Nou ja een klein drolletje misschien.

@mamaMarije wrote:



Maar ik rij alleen met het aantal kinderen waarvoor ik zitjes heb/ kan regelen en dat weten de juffen van mijn kids ook heel goed.

Officieel hoef je namelijk bij uitjes van school alleen je eigen kind(eren) op goedgekeurde wijze in een stoel te vervoeren, anderen hoeven alleen maar in de gordel.

Dit geldt alleen voor
A. incidenteel vervoer en
B. korte afstanden (volgens het ministerie is dit: minder dan 50 km)

Helaas is dit een grijs gebied, waarbij scholen zelf beleid moeten voeren. Slechte zaak vind ik zelf. Maar ik merk dat bij de meeste scholen hier in de buurt er toch voor wordt gezorgd dat de kinderen veilig worden vervoerd. Goed dat jij dat zelf ook als eis stelt!!! :thumbup:

Meestal worden alle ouders opgetrommeld om 's morgen het kinderzitje mee te nemen. Deze worden in de goede auto gezet. En de kinderen worden dus in hun eigen zitje vervoerd.
Heel verstandig vind ik zelf! En een goed idee om hierop aan te dringen bij school.

anwb link met info: http://www.anwb.nl/binaries/pdf/over-anwb/rechtshulp/rechtshulpwijzers/rhw_veroer_van_kinderen_jan_2010.pdf

Dat is waar ook - stoeltjes hoeven niet altijd - bijv in een taxi ook niet.



Maar ik geloof dat op de school van lassen toch wel met voldoende stoeltjes beleid gewerkt wordt.

Ik vind dat het er gewoon een beetje bijhoort, het hoort bij het loslaten.

(dat is zeker zo, help ik wil hem het liefst tot hij 30 is bij de hand houden maar dat gaat dus niet gebeuren natuurlijk. )

We zijn als gezin al vaker naar dat dierenpark geweest trouwens dus dat is wel al vetrtrouwd. Het is ca 30 a 40 minuten met de auto (veel binnendoor)

De school heeft meerdere zitjes maar veel ouders willen die niet gebruiken voro hun kind hoorde ik omdat ze niet weten hoe ruw daar mee is omgegaan. Mar omdat de school wel zelf dus een heel aantal zitjes heeft denk ik wel dat ze er dus belang aan hechten. Ik ga maandag iig meteen even vragen aan de juf en dan mijn eigen zitj achterlaten op die dag.

Bedankt voor de reacties!

Wij hebben in het dorp elk jaar kinderspelweek. 1 dag gaan ze dan naar een speeltuin/pretpark in Duitsland. We wonen vlak bij de grens. Hier hoeven de kinderen ook geen id-kaart mee. Ze hebben het me wel eens uitgelegd, maar ik weet niet meer waarom het niet nodig is.

Ik zie het probleem niet zo. Als voor jullie het buitenland niet zo ver weg is, is het natuurlijk niets anders dan wanneer Merijn met school naar dierentuin A’foort zouden gaan. (is voor ons ook ongeveer 35/40 minuten rijden). En als je je zorgen maakt om veiligheid tijdens vervoeren, dan zou ik zorgen dat ik mijn eigen autostoeltje mee geef.

Ik heb altijd 3 zitplaatsen in de auto, 2 rodi’s en een zitverhoger, zodat wanneer ik een vriendje meeneem uit school die altijd een verhoger heeft om op te zitten.



Bij merijn op school wordt ook in groep 1 en 2 gekozen voor vervoer met ouders. In groep 3 gaan ze met een bus.