Schoolreisje in april...

Hoi allemaal,

Ik zat net even op de ouderkalender op de site van Isabels school te kijken (waar ze volgende maand start!) en toen zag ik dat ze 20 april op schoolreisje gaan… :shifty:

Dat geldt dan zeker ook voor groep 1 & 2 al??

Mijn eerste reactie was “zorgen dat ik als meehelpmoeder wordt aangemeld!!” omdat ik haar dan wat in de gaten kan houden, maar ja aan de andere kant… heb je dan ook meteen de verantwoording voor een groepje andere kinderen… :think:

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen! Als mama én als meehelpouder op zulke dagen!

Rick had schoolreisje toen hij net 1 maandje op school zat, hij is toen niet meegegaan hij lag op een gewone schooldag al aan het einde vna de dag zowat te slapen op de vloer dus hebben toen besloten dat het voor hem beter was dat mama een dagje thuis bleef met hem

Gewoon jezelf aanmelden als hulpmoeder als je dat prettig vind.

Britt ging op de psz al op schoolreisje, eerste keer mee geweest, omdat ze er toen ook net op zat. Ging perfect maar de tweede keer riep ze al snel je hoeft niet meer hoor… :shock:

Dus gewoon doen wat je haar ingeeft.

@mutsy wrote:

Gewoon jezelf aanmelden als hulpmoeder als je dat prettig vind.

Britt ging op de psz al op schoolreisje, eerste keer mee geweest, omdat ze er toen ook net op zat. Ging perfect maar de tweede keer riep ze al snel je hoeft niet meer hoor… :shock:

Dus gewoon doen wat je haar ingeeft.

Maar ging je dan mee speciaal voor haar of had je nog meer kindjes om op te letten?

Bij ons op school gaan meestal de kinderen die net op school gaan niet mee. Mag natuurlijk wel, maar veelal blijven die thuis. Ik weet niet wat bij jullie het beleid is op school, maar hier hebben we altijd rijen dik staan met hulpmoeders voor het schoolreisje. Bij ons op school hebben bepaalde ouders voorrang; ouders uit de ouderraad, ouders die regelmatig helpen etc. Wij merken namelijk altijd dat bij minder leuke dingen geen ouders (of altijd dezelfde) zijn en met schoolreisje opeens ouders die je NOOIT ziet. Ik als leerkracht vind ook dat ouders die vaker helpen, ook voorrang hebben met schoolreisje. Dus ik zou eens informeren op school hoe de procedure is met ouders die meegaan met het schoolreisje. Als je al direct te horen krijgt dat je er niet vanuit hoeft te gaan, kun je voor jezelf een goede beslissing nemen of je haar dan thuishoudt, of mee laat gaan. Je krijgt inderdaad als je wel meegaat, ook andere kinderen in het groepje, ook misschien wel pittige kinderen. Bij ons is 1 op 3 bij de groepen 1,2,3.

De keus blijft denk ik altijd moeilijk om je kind mee te geven en zeker als ze zo jong zijn. Heb je er geen goed gevoel bij, moet je het niet doen! Succes met je beslissing!

@diddle wrote:

Wij merken namelijk altijd dat bij minder leuke dingen geen ouders (of altijd dezelfde) zijn en met schoolreisje opeens ouders die je NOOIT ziet.

Grappig trouwens. Want ik zie mee als hulpouder niet als een leuk uitje. Niet dat het perse niet leuk is, maar gewoon een hele verantwoordelijkheid & daarmee gewoon een dag hard werken! :roll:

Volgens mij mag ik me over een tijdje sowieso bij de meer actievere ouders rekenen :mrgreen: Lijkt me toch leuk… als ze dan toch naar school moet dan kun je er als ouder maar beter actief bij betrokken zijn :mrgreen:

Ik heb nog geen idee van het schoolbeleid wat dat betreft. Staat niks over in de schoolgids. Dus ik zal het eens navragen! :thumbup:

Ik ben de eerste keer ook meegeweest. Ik vind het inderdaad ook wel een hele verantwoordelijkheid (en was aan het einde dan ook echt wel op) maar vond het ook prettig om eens te kijken hoe zoiets nu ging. Bij ons op school is het trouwens ook het beleid als je “veel” helpt op school je dan voorrang krijgt. Om een voorbeeld te noemen: het eerste jaar van de schoolreis hadden zich geloof ik 3 ouders niet opgegeven om mee te gaan maar bij het schoonmaken aan het einde van het schooljaar (en ja jouw kind moet daar volgende jaar ook weer zitten) waren we met z’n vijven (op ong. 30 kinderen)

Goh. Ik wil met alles wel helpen…

Op één ding na… ik wil géén luizenmoeder zijn… :shifty: dat vind ik TE erg… :oops: en daar kan ik me nu al schuldig om voelen ook nog eens… :silenced:

@pino wrote:

@diddle wrote:
Wij merken namelijk altijd dat bij minder leuke dingen geen ouders (of altijd dezelfde) zijn en met schoolreisje opeens ouders die je NOOIT ziet.

Grappig trouwens. Want ik zie mee als hulpouder niet als een leuk uitje. Niet dat het perse niet leuk is, maar gewoon een hele verantwoordelijkheid & daarmee gewoon een dag hard werken! :roll:

Nou het is zeker een dag hard werken. Het is meer vermoeiend als een dagje klas en het is inderdaad absoluut een hele verantwoordelijkheid. (denk niet dat de meeste ouders het van die kant zullen bekijken trouwens, maar je hebt groot gelijk!! :thumbup: ) Maar het mogen meemaken van het genieten van het schoolreisje van je kind, is toch wel heel bijzonder. :inlove:

Volgens mij mag ik me over een tijdje sowieso bij de meer actievere ouders rekenen :mrgreen: Lijkt me toch leuk… als ze dan toch naar school moet dan kun je er als ouder maar beter actief bij betrokken zijn :mrgreen: Fijn om te horen!! Het is zo leuk om betrokken ouders bij de school te hebben. Bij ons op school jammer genoeg niet zoveel, maar het is ook absoluut mijn voornemen en waar ik nu kan, doe ik dat zelfs ook zoveel mogelijk op het KDV. Leerkrachten waarderen dat echt en het is zo leuk om je kindje een beetje te ‘volgen’. Zodra ze op school zitten, mis je best een heleboel.

Ik heb nog geen idee van het schoolbeleid wat dat betreft. Staat niks over in de schoolgids. Dus ik zal het eens navragen! :thumbup:Meestal staan zulke dingen niet in de schoolgids maar zijn zo gegroeid in de loop der jaren. De ouders van de kinderen die al langer op school zitten, weten dat vaak wel. Succes en het zou natuurlijk erg leuk zijn om én mee te kunnen en je kindje ook! Misschien zijn er bij jullie juist tekorten aan hulpmoeders met schoolreisjes!

@movanlo wrote:

Bij ons op school is het trouwens ook het beleid als je “veel” helpt op school je dan voorrang krijgt. Om een voorbeeld te noemen: het eerste jaar van de schoolreis hadden zich geloof ik 3 ouders niet opgegeven om mee te gaan maar bij het schoonmaken aan het einde van het schooljaar (en ja jouw kind moet daar volgende jaar ook weer zitten) waren we met z’n vijven (op ong. 30 kinderen)

Juist dat is bij ons ook. Oke, schoonmaken is ook echt geen leuk klusje, ik vind er ook niets aan, maar het is wel belangrijk en gewoon echt niet te doen voor de leerkracht alleen!

Nee schoonmaken is inderdaad niet te leukste klus maar ik had wel zoiets van niels moet hier volgende jaar ook weer zitten. en het is best gezellig met z’n “allen”. vind het trouwens zo en zo leuk om te helpen op school zo leer je ook de leerkrachten met wie je kind iedere dag te maken heeft eens van een andere kant kennen.

Hier vorig jaar ook meegeweest als hulpouder. Echt erg leuk hoor! Maar wel doodvermoeiend. Wij hadden groepjes van 5 kleuters en dat was best pittig zo’n hele dag. Zowel m’n dochter als ik waren uitgeteld :wink: Het is idd best een verantwoording. Je moet er toch voor zorgen dat iedereen in je groepje een leuke dag heeft. Maar als ik dit jaar weer in de gelegenheid ben ga ik zeker weer mee!

Indy zat 5 maanden op school toen ze met de hele school naar Julianatoren gingen met een heleboel bussen. Tja, 1 keer slikken en gewoon mee laten gaan. Ze had de dag van haar leven.

Enne, ik ben juist wél luizenmoeder. Omdat niemand dat wil en ik het geen probleem vind, hihi.

Persoonlijk vind ik dat je als ouder bij een schoolreisje niet bijhoort. Op de vorige school van onze kinderen was ook het beleid dat hulpouders nooit eigen kinderen in hun groepje hadden.

Kon daar ook wel achter staan. Op de huidige basisschool hebben ze dat beleid niet.

Heb hier alleen de jongste niet mee laten gaan op schoolrreisje het eerste jaar. Ze zat toen pas 2 maanden op school,lange busreis naar een attractie park waar ik voor die leeftijds catagorie niet uren in de bus zou gaan zitten. Maar de mogelijheid om groep 1 kindjes thuis te houden werd ook aangegeven.

Bij Thomas op school mogen de ouders en broertjes en zusjes mee, in elk geval moet 1 van de ouders mee.

:mrgreen: Gezellig want zo leren de ouders elkaar ook beter kennen! :thumbup: Gaan we lekker picknicken!

Ik zou me aanmelden als meehelpouder.

Ik help afentoe mee in de klas met de jaarfeesten en dat is echt leuk (maar het gaat bij ons maar om 10 kinderen). Ik wist in het begin ook niet precies wat te doen, maar een beetje kijken naar de juf. En andermans kinderen luisteren toch ook wel goed naar je, vreemde ogen dwingen soms.

En het is gewoon erg leuk om zo een kijkje in “de groepsorde” te krijgen en te genieten vn je kind als echte kleuter :mrgreen: .

Tjonge, Isabel ook bijna 4 :shock: :inlove: :dance: !

En ik help op dinsdag vaak ff na school de klas opruimen.

Vind ik gezellig, kun je nog eens een beetje met de juf praten.

Juffie heeft me voor a.s. maandag weer gevraagd, vieren ze Maria Lichtmis, maar Thomas is net aan de beterende hand en wil ik eerst nog weer aan het eten en drinken krijgen voor hij de deur weer uit mag. Jammer, maar helaas.

misschien moet je eerst eens vragen of het echt ook voor de kleuters is.

Hier hebben ze een bosdag (vlakbij school trouwens) voor de kleuters en een avonturendag voor groep 3/4.

Daar vragen ze altijd ouders voor. Nu moet ik zeggen dat ze bij ons op school ook echt overal ouders voor vragen. Het is altijd wel leuk maar altijd op dagen dat ik moet werken helaas.

Herkenbaar, hier organiseren ze regelmatig schoolreisjes. 1 x per jaar voor de hele school (ook groep 1/2) in september. De laatste keer naar Irrland (een pretpark in duitsland).

Mijn dochter werd bijna 5, ik kon niet mee omdat ik nog een jonger kindje thuis heb, maar ik vond het wel vreslijk eng!

Gelukkig zitten ze in groepjes (8 kindjes, 2 moeders) maar ik voelde me er niet prettig bij. Ik heb het mijn dochter niet laten merken maar heb haar van te voren wel hele duidelijke instructies gegeven zoals: Bij de mama’s in de buurt blijven, geen dingen doen die je niet durft, niet met mensen mee gaan die je niet kent enz…

Ik was heel blij toen de touringcars 's middags weer bij school stonden en mijn meisje vrolijk uit de bus kwam!!

In de omgeving waar ik woon wordt er over het algemeen heel makkelijk over gedaan, kinderen hebben iedere maand wel een uitje waarbij ze met de auto worden vervoerd. Ik geef altijd een zitverhoger mee en eis ook dat mijn kind achterin in een driepuntgordel wordt vervoerd, want dat gebeurd bij veel kinderen niet (wel in de gordels maar niet op stoelverhoger en zelfs voorin, ook bij langer stukken over de snelweg). Ik ben daar misschien streng in, althans als ik de gezichten van de andere moeders mag geloven, maar het is mijn kind en ik beslis over de veiligheid, is die er onvoldoende dan gaat ze niet mee.

Mijn andere dochter is van april en de derde straks van augustus/september… zij mogen van mij niet mee voordat ze 5 of bijna 5 zijn, zeker niet naar een pretpark in het buitenland… Eigenlijk vind ik 5 ook nog wat jong voor zoiets, maar hier zijn ze zo makkelijk! Ik denk dat het komt door dat het een klein dorp is waar nooit iets gebeurd op gebied van criminaliteit of ongelukken, dat mensen hier daardoor wat naïever zijn, dan waar wij voorheen woonden. Aan de andere kant kan ik ten opzichte van mijn kind niet kan maken dat iedereen gaat behalve zij.

Ik vind het wel lastig, vind het daardoor soms moeilijk om te bepalen of dat het echt onveilig is of dat ik te beschermend ben. :think:

@Marda wrote:

Gelukkig zitten ze in groepjes (8 kindjes, 2 moeders) maar ik voelde me er niet prettig bij.

8 kindjes, 2 moeders vind ik trouwens wel een mooie verdeling. Dan kan een moeder altijd even plaspauze houden of zo, haha… voor zichzelf óf voor een van de kindjes…

Pff, nou hier is inmiddels bekend wat het wordt: over drie weken naar Avifauna. De hulpouders worden door de leerkracht gekozen. Ik ben benieuwd, maar heb nog niks gehoord. :think: (en geholpen heb ik al… een keer mee naar de bieb en over twee weken mee naar de kinderboerderij… en m’n man is computerouder elke donderdagmiddag hihi)

Nou… ik moet er maar doorheen… :wink:

Bij ons is het zo dat je per ouder 4 kinderen hebt en dat je met 2 volwassen bent dus 2 ouders en 8 kindjes. Er moet nml altijd wel iemand plassen die wil dat er een moeder meegaat dus je moet per groepje wel 2 ouders hebben.