schoolbeoordelingen

weet iemand van jullie wat de site is waar je de schoolbeoordelingen kan zien, ja ons mannetje word groot, en we zijn aan het kijken voor een basisschool.

http://www.onderwijsinspectie.nl/



maar dat is wel een moment opname wat er staat

persoonlijk vind ik dat je ook moet kijken naar welke school voor jou kind geschikt is

sfeer op een school is ook belangrijk

je kan de info als basis nemen

maar ik zou ook zeker bij een school gaan kijken en om je heen horen wat men te vertellen heeft/hun ervaring is met scholen

Dank je wel hedwich

Of de site van je gemeente, daar scholen zoeken en dan via de sitemap van de GDD de inspectie rapporten bekijken…of…meteen naar de GGD, de inspectierapporten bekijken…

We hebben 2 scholen bekeken en twijfelen, dus vandaar dat ik op deze site eens wil kijken hoe de school scoort zeg maar.

Ik vind die inspectierapporten behoorlijk nietszeggend eigenlijk, wij hebben nu een slechte en een goede ervaring gehad met school (overgestapt na groep 1), het zijn twee heel verschillende scholen qua sfeer en organisatie, maar de inspectierapporten zijn vrijwel identiek.



Wat ik destijds wel had willen hebben, is een soort ‘zoover’ voor scholen, waar ouders de scholen kunnen beoordelen of zo. Maar zoiets bestaat volgens mij niet.



Als je op zoek bent naar persoonlijke ervaringen, dan zou je hier op het forum misschien eens kunnen zeggen waar je woont en om welke scholen het gaat, wie weet wil iemand wel zijn ervaringen delen.

@Mejis wrote:

Ik vind die inspectierapporten behoorlijk nietszeggend eigenlijk, wij hebben nu een slechte en een goede ervaring gehad met school (overgestapt na groep 1), het zijn twee heel verschillende scholen qua sfeer en organisatie, maar de inspectierapporten zijn vrijwel identiek.



Wat ik destijds wel had willen hebben, is een soort ‘zoover’ voor scholen, waar ouders de scholen kunnen beoordelen of zo. Maar zoiets bestaat volgens mij niet.



Als je op zoek bent naar persoonlijke ervaringen, dan zou je hier op het forum misschien eens kunnen zeggen waar je woont en om welke scholen het gaat, wie weet wil iemand wel zijn ervaringen delen.




Valt me idd op dat bij veel scholen de rapporten al wat ouder zijn.

Onze school staat nog op oranje,terwijl de doelen ruimschoots behaald zijn om van markering af te komen…onderzoek richtte zich op een periode waarin er veel speelde…de rust is inmiddels al lang teruggekeerd…ik herken er NIETS in…vind het nog steeds een fijne school…

Dank je wel dames voor jullie informatie, de ene school is een cristelijke school de andere school is een openbare school, wij hebben in ons gezin niets met geloof maar die school is dichterbij en heeft ons een hele goeie indruk gegeven, ze geven les op 4 verschillende niveau’s, en ze hebben extra aandacht voor drama, natuur en muziek ook zijn de leerlingen erg zelfstandig in de klas en in het maken van opdrachten en het zag er netjes en gestructureerd uit ja ik ben heel erg positief over deze school mijn vriend ook wel maar die vind het stukje geloof wat jammer.



De openbare school is verder weg we moeten over een drukke weg, kwam op ons over als wat rommelig en chaotisch, maar het verhaal wat de directeur vertelde was wel weer positief, ze hebben schoolzwemmen, en krijgen engels vanaf de eerste groep van de kleuterklas, en de oudere groepen krijgen engels van iemand die accentloos engels spreekt, ze geven les op 3 niveau’s, en iets minder zelfstandigheid.

@nette wrote:

Dank je wel dames voor jullie informatie, de ene school is een cristelijke school de andere school is een openbare school, wij hebben in ons gezin niets met geloof maar die school is dichterbij en heeft ons een hele goeie indruk gegeven, ze geven les op 4 verschillende niveau’s, en ze hebben extra aandacht voor drama, natuur en muziek ook zijn de leerlingen erg zelfstandig in de klas en in het maken van opdrachten en het zag er netjes en gestructureerd uit ja ik ben heel erg positief over deze school mijn vriend ook wel maar die vind het stukje geloof wat jammer.



De openbare school is verder weg we moeten over een drukke weg, kwam op ons over als wat rommelig en chaotisch, maar het verhaal wat de directeur vertelde was wel weer positief, ze hebben schoolzwemmen, en krijgen engels vanaf de eerste groep van de kleuterklas, en de oudere groepen krijgen engels van iemand die accentloos engels spreekt, ze geven les op 3 niveau’s, en iets minder zelfstandigheid.




Moeilijk…heeft beide wel iets…en een eerste indruk zegt veel,maar niet alles. Ik zag bij mijn 2e bezoekje op deze school ook een onrustige,rommelige dag…tja…die heb je overal. Timing is alles.

Hier een openbare en christelijke (en nog 3 scholen van alles wat).

Het stukje geloof komt ook op openbare scholen terug…mijn ervaring vanuit christelijk is dat geloof voor kids helemaal niet zo’n zware rol speelt…die vinden die verhalen rond kerst en pasen alleen maar leuk.

Ik vind het in dat kader wel jammer dat de openbare school van Jo daar nou zo weinig aandacht aan besteed,maar ze doen er wel iets mee…

Ik dacht eerder voor christelijk te willen gaan,ondanks dat wij niet echt geloven,maar uiteindelijk heb ik om andere redenen voor de openbare gekozen.



Schoolzwemmen is vaak pas vanaf 6 a 7 jaar meen ik…wil je je kind eerder laten zwemmen,dan hebben ze daar t.z.t. niet veel meer aan. Hooguit dat ze B-diploma via school kunnen halen.

Hier vond ik 7 jaar te laat om er nog mee te beginnen,dus koos voor de school zonder zwemmen en heb Jo ingeschreven bij een normale zwemles. Vind het eigenlijk wel leuk er zelf bij te zijn en te zien hoe hij het doet.

Maar het kan zeker handig zijn…



Hier ook engels vanaf groep 1. Ze starten ook met uitgebreide computerlessen,naast het computeren wat ze al doen in groep 1. Daarnaast genoeg aandacht voor cultuur,muziek,natuur e.d.

Ik denk dat dat in elke school wel terugkomt,maar niet perse de hoofdmoot van het verhaal van de directie hoeft te zijn.

Het blijft een hele moeilijke keuze…



Hier is de christelijke school naast de school van mijn zoon veel populairder. Maar…beetje bij beetje hoor ik via moeders van de PSZ terug dat het wel ERRUG vol en chaotisch begint te raken in de klassen en dat kids er in dreigen te verzuipen…mede doordat ze van-horen-zeggen zo populair geworden zijn…

Maakt voor mijn gevoel dat ik de juiste keuze heb gemaakt om voor iets kleiner te gaan…



Het is en blijft gewoon moeilijk…je kan altijd moeders in je wijk aanspreken…of in je straat en puur luisteren naar wat zij aangeven. Wie weet haal je daar veel meer uit!

Veel succes!

Er is helaas geen ‘zoover’ voor schoolbeoordelingen, maar je kunt natuurlijk ook andere ouders vragen naar hun mening en onderbouwing, waarom ze juist voor een specifieke school gekozen hebben.



Wat ons heel erg geholpen heeft is een rondleiding tijdens het moment dat alle leerlingen aanwezig zijn. De school van onze eerste keuze afgaande op de schoolgids e.d. was toen ineens helemaal niet meer aantrekkelijk, verre van zelfs. Terwijl een school met twijfel na een bezoek juist de doorslag gaf.



Laat je in elk geval niet leiden door geloofsovertuiging, want de tijd die daaraan besteeds wordt is doorgaans heel minimaal.



Succes met kiezen.

Lastig he Nette,

Ik zou gaan voor schoolkeuze 1, de extra vakken die je noemt zouden mij aanspreken. Engels in groep 1 zou voor mij geen prioriteit hebben.

We hebben onze keus gemaakt en het inschrijfformulier ingeleverd bij de cristelijke school, dus over een half jaar mag ons mannetje naar die school en dan maar hopen dat hij het er naar zijn zin heeft.