schoolarts.... brief binnen - maar zonder ouders?!

naar mijn weten zou je kind in groep 2/ als het 5 is opgeroepen ‘moeten’ worden voor een bezoekje schoolarts.



Maar onze oudste is 5, wordt eind juni 6 en dan is het schooljaar ook al zo’n beetje afgelopen.



Heb op school verder nog nooit iets gehoord over schoolarts oid en vroeg me dus af hoe en wat. Vroeg het aan zijn juf (die al jaren kleuters lesgeeft) en zij wist eigenlijk ook van niks.



Nou heb ik verder eigenlijk niks te vragen aan een (school)arts, maar ben toch wel benieuwd of jullie kids in groep 2 toen ze 5 waren opgeroepen zijn of niet?!

Mijn oudste is idd in groep 2 (5 jaar)naar de schoolarts geweest.

Het was hier wel in delen, lag eraan in welke maanden ze jarig zijn geloof ik.

Ze is in augustus jarig, en was geloof in mei of zo aan de beurt.

Hier moet Lucas op 20 mei naar de schoolarts we hebben een paar weken terug de brief in de bus gekregen. Het enige vreemde vond ik dat wij er niet bij aanwezig hoeven/moeten zijn :think:

Er zaten wel een boel vragenlijsten bij… dus ik ben benieuwd hoe dat gaat en of we over dat bezoekje nog iets horen.



oja, hij wordt in augustus 6 en zit ook in groep 2

Vreemd dat je er niet bij hoeft te zijn :think:

Ik moest nl wel mee, maar de schoolarts was niet in de school, we moesten er zelf naartoe.

Ik had dan weer geen vragenlijsten :wink:

Oudste zat in groep 3 (er was een achterstand).



Jongste is in maart geweest (zit in groep 2).



In beide gevalllen ben ik er zelf bijgeweest, zou mijn kind echt niet zomaar “alleen” naar de schoolarts laten gaan.

We hadden ook een boekje erbij met een hoop vragen en de arts was ook niet op school.

Wij krijgen een boekje thuisgestuurd, dat moet ingevuld worden meegenomen, maar dat mag je zelf wel houden na afloop, is leuk voor de kids. Oudste is geweest begin groep 3, toen was er achterstand.

Jongste is onlangs geweest, schoolarts is niet op school, maar bij consultatiebureau naast. Hij is bijna 6.

Ben er bij allebei bij gebleven, beginnen hier met gehoortest bij verpleegkundige (ogentest, gehoortest, motoriek) en dan daarna naar de schoolarts (hinkelen, huppelen, op een lijn lopen)

het kan dus nog komen, al dan niet volgend jaar.

Ben benieuwd wanneer we er iets van horen :smiley:

nou sneller dan gedacht :lol:

Vandaag kreeg de oudste een brief mee. Wel jammer dat ze zijn naam niet goed schrijven :roll: en dan nog wel een fout die nog nooit eerder is gemaakt en we kennen toch echt al tal van variaties op zijn naam inmiddels :wink:



Maar hier komt de schoolarts dus niet, maar worden de kinderen gescreened door een medewerkster van de jeugd gezondheidszorg… of we toestemming willen geven voor die screening en een vragenlijst in willen vullen.



Kids worden dus gewoon uit de klas geplukt en gescreened en krijgen dan later een dichte envelop met formulier mee naar huis.



Vind het persoonlijk een beetje raar dat die kids gewoon zo uit de klas worden gehaald en zonder ouders gescreened worden.



Niet dat het heel spectaculair is als ik het zo lees… (wegen, meten, ogen test en nog wat motorische dingen) maar toch… Je kan die toestemming dus weigeren en dan word je later ingedeeld bij de schoolarts.

Dat hoeft nou oooooook weer niet, zo’n medewerkster kan die dingen vast ook prima testen, maar vind het zelf dus nog net niks dat m’n kleuter dat alleen ‘moet’ doen.



Las hier al verschillende verhalen over wel of niet mee als ouder, dus het komt beide voor in NL (apart dat dat dus ook overal weer anders is).

toen wij een oproep kregen was het de bedoeling dat we er bij waren alleen was mijn zoon op die dag ziek en dus nooit geweest.



maar als hij zonder ouders heen moest had hij niet gegaan.

Marije, bij jou dus ook al…



Hier moet Lucas dus donderdag en ik had het vandaag op het schoolplein ook met een paar moeders over. We vonden het toch allemaal erg vreemd dat we er niet bij hoeven te zijn.

Als je er niet bij bent, krijg je dan wel lengte en gewicht enz door? Of alleen als er iets “geks” gevonden is?

ja ze krijgen volgens de brief hier een ingevuld formulier met de bevindingen mee naar huis, dus daar zullen dan neem ik aan ook gewicht en lengte in staan (worden gewogen in kleding denk ik, want er staat expliciet in de brief dat ‘uw kind hoeft zich niet uit te kleden’).



Maar vind het gewoon heel raar… zijn kinderen van 5 en 6 jaar oud!



Dus twijfel nog heel erg of ik wel de toestemming voor screening ga geven en dan met een aantekening dat ik geen bezwaar heb tegen de screening an sich, dat ik dat alleen maar goed vind, maar dat ik mijn kind te jong vind om dat alleen te moeten doen… hoeft van mij echt niet bij iemand anders, maar laat ze me maar een tijd geven dat ik erbij kan zijn.



Slaat eigenlijk helemaal nergens op, wat kan ik mijn kind nou helpen bij een ogentest :lol: maar misschien ben ik nog teveel CB ingesteld en dan ben ik er toch ook gewoon bij?!?!



Misschien kom ik morgen wel uit bed en denk ik: doe niet zo moeilijk, laat dat kind lekker uit de klas geplukt worden en klaar is klara… maar misschien ook wel niet.

vind het ook zo raar dat als je op de site van de ggd drenthe kijkt… ze aangeven dat er tijdens het onderzoek met ouders en kind gesproken wordt…



@GGD Drenthe wrote:

Tijdens het preventief gezondheidsonderzoek (PGO) wordt de gezondheid en ontwikkeling van het kind bekeken.



Alle kinderen van groep 2 en groep 7 van het basisonderwijs worden hiervoor uitgenodigd. Daarnaast screent een logopedist de kinderen van groep 2.

Het laatste preventieve gezondheidsonderzoek vindt plaats in klas 2 van het voortgezet onderwijs.

Voor de leerlingen in het voortgezet onderwijs biedt de GGD, naast het onderzoek in de tweede klas, op alle scholen een spreekuur aan.

In het speciaal onderwijs worden de kinderen om de twee à drie jaar onderzocht.

Op verzoek van de ouders kan ook een extra onderzoek plaatsvinden.



Tijdens het PGO vindt een gesprek plaats met het kind en de ouder(s) en afhankelijk van de situatie worden adviezen gegeven. Vaak gaat het om pedagogische adviezen.

Hoe het onderzoek er verder uitziet is afhankelijk van de leeftijd van het kind. Het bepalen van de groei is een vast onderdeel van het onderzoek.

Ik zou mijn kind ook niet alleen laten gaan, heb daar toch een apart gevoel bij zeker op die leeftijd, ze zijn nog hartstikke klein en ik wil er gewoon bij zijn.

Hier was het dus ook niet het geval maar als het wel was geweest had ik ook een alternatief gezocht of in ieder geval het gesprek aangegaan.

onze zoon is opgeroepen toen hij 5 was, wel met ouders erbij.

hier ook zondr ouders, ben leerkracht. Gewoon standaard, meten wegen, de ouders moesten wel een brief invullen als er bijzonderheden waren oid. Verder wordt gewoon met het kind gesproken en als er bijzonderheden boven tafel komen worden de ouders gevraagd.



De laatste keer waren er op de school, nadat ik ook verontwaardigd had gereageerd, twee ouders die moesten komen. BIj het ene kind waren er zorgen rond zijn gewicht. Het andere jongetje hadden ze twijfels of de ouders vragen hadden rond opvoeding.



Vind het opzich wel vreemd. Vaak moeten ze als er wat uitkomt, bv bij de oren oid, weer komen op cb, met de ouders. Als dat niet goed is wordt je door verwezen naar de ha voor een verwijs naar de kno oid.

Bij onze school zijn de oproepen ook deze week gekomen van de GGD.



Ik zelf vind het vrij logisch dat ouders er niet bij zijn:



het is op school, kinderen zijn daar dus al

kinderen vinden het echt niet vreemd dat ze uit de klas worden gehaald,

dit gebeurd wel vaker.

de lkr zal heus wel goed uitleggen wat er gebeurd bij de ‘juf’



Daarbij; als ze bij de screening ook nog eens alle ouders moeten spreken,

dan duurt de screening wrs 6x zo lang :wink:



Het is puur om kinderen eruit te pikken die op het cb nog niet zijn gesignaleerd;

ernstige problemen zijn meestal al lang eerder ontdekt. Ik vind vooral ogen belangrijk,

die kunnen achteruit gaan.

@Kroes wrote:

Ik vind vooral ogen belangrijk, die kunnen achteruit gaan.




Juist in de ogentest en het hele ogen gebeuren heb ik niet zoveel vertrouwen meer bij anderen dan een oogarts/ optometrist :shifty: Onze middelste hebben ze nooit wat aan gezien, ook onze opmerkingen werden door het CB naast zich neer gelegd, dus wij zijn toen naar de ha gegaan.

Die verwees door, want ogen kan een ha niet zoveel mee…



Hij was 14 maand toen we hoorden dat hij +6 aan beide ogen had (wachtlijsten zijn lang zat in het zhuis). Op het CB waren ze werkelijk verbaasd dat er iets met zijn ogen was, ondanks dat hij met zijn linkeroog over zijn rechterschouder kon kijken (oké beetje overdreven, maar hij keek echt met zijn ene oog ontzettend scheel… niet een klein beetje baby scheel).



Dus ogen vind ik ook heel belangrijk en daarom gaat de oudste 1x per jaar ook even mee als ik toch naar de optometrist ga en kijkt ze even globaal (wat al uitgebreider is als de reguliere ogentest) en ook de jongste heeft ze al 2x globaal bekeken… met 3 maand en met 15 maand ongeveer.



Maar hebben nog even om de lijst in te vullen en terug te geven met al dan niet de toestemming… dus kunnen er nog even over nadenken.

Ben ik mee eens hoor… ben zelf al 2x bij de oogarts geweest ookal vond het cb

het nog niet urgent. (ben zelf brildragend vanaf mn derde).

Maar een boel ouders denken daar niet bij na… en dan is het toch handig.



Ik als leerkracht vraag geregeld aan ouders of ze de ogen van kindlief even willen

laten checken als ik mijn twijfels heb. Hoe vaak lopen kinderen al met slechter zicht

rond, terwijl zij het zelf niet in de gaten hebben …