School wat verder weg

Het lijkt enorm vroeg voor de meeste mensen, maar wij wonen in een enorme groeiwijk en moeten nu al gaan inschrijven voor een basisschool en bso. Er zijn zelfs al scholen waar wachtlijsten zijn voor de kleuterklassen 2013/2014.



Een van de scholen die we nu op het oog hebben is hier ongeveer 5 a 10 minuten met de auto vandaan. We zitten nog in dubio of we in willen schrijven, eigenlijk alleen vanwege de afstand, de school zelf en waar ze voor staan spreekt ons erg aan.



Wie heeft er ervaring met een school wat verder weg? Hoe bevalt dat, je moet immers wel 8 jaar zelf je kind weg brengen en ophalen met de auto. Hoe gaat het met vriendjes die niet in de buurt wonen, met spelen bij andere kindjes etc.

Kortom, wat zijn de voor- en nadelen?

5 a 10 min met de auto…?

Dat is toch niet verder weg?



Ik fiets elke dag 20 min naar school En als ik op een lange dag voor de oudsten er eerst om 13u moet zijn voor de een, zij bij een vriendinnetje blijkt te willen spelen, ik vervolgens om 14.45 op school moet zijn voor de anderen, daarna door moet fietsen naar het vriendinnetje om mn dochter op te halen en ik tegen 16u weer eens een keer thuis ben… ja dan baal ik er wel van.



Maar verder vind ik het eigenlijk goed te doen hoor, 's morgens wordt ik pas echt goed wakker op mn fiets en ik krijg genoeg lichaamsbeweging zo haha.

Je hebt een auto, dus dat spelen met andere kindjes zal ook wel loslopen (ik zeg regelmatig gewoon ook dat het niet kan, omdat ik niet later op de dag weeer een halfuur op de fiets wil zitten).



Ze hebben hier in de buurt idd (vrijwel) geen kinderen van school, maar vriendjes vinden ze toch wel hoor. Ze spelen elke dag buiten met andere kinderen.

Ik vind 5 a 10 minuten met de auto ook niet zo ver weg eigenlijk (hoe lang is het fietsen?).

Laura’s vorige school was voor ons op 5 minuten met de auto en 10 minuten fietsen ongeveer. Dat vond ik geen onoverkomelijke afstanden. Tuurlijk, als er vriendjes komen moet je wel met de auto halen en brengen (want twee kinderen achterop de fiets gaat niet), maar dat was eigenlijk nooit een probleem, en de andere ouders vonden het ook nooit een probleem om een keertje te komen halen als het nodig was. Kwestie van even afstemmen.



Nu zit Laura op een andere school, deze is voor ons op 3 minuten fietsafstand, en is ook goed te lopen, dus veel dichterbij (dat was overigens niet de reden om van school te wisselen).

Dat is wel makkelijker soms, maar aan de andere kant, niet alle kinderen wonen dichtbij, dus evengoed hebben we nog wel eens een vriendinnetje te spelen dat we dan weer met de auto thuis moeten brengen. Het is tegenwoordig echt niet meer zo dat alle kinderen vlakbij hun school wonen, en dus ook niet dat ze elkaar allemaal al kennen vanuit de buurt of zo.



Hier in de buurt gaan er wel een paar kinderen naar dezelfde school als Laura, maar ze speelt ook net zo veel met kinderen die naar andere scholen gaan (ligt misschien ook aan de leeftijd: ze speelt eigenlijk gewoon met wie ze toevallig op straat tegenkomt).



Qua spelen en afspraakjes maken merk ik dus weinig verschil.



Het enige zou zijn dat ze met een school dichtbij al eerder zelfstandig naar school kunnen. Bij Laura’s oude school was de afstand nog wel te doen, maar moest ze twee keer een drukke weg oversteken, dus dan zouden we haar zeker tot haar tiende jaar moeten brengen. De nieuwe school is veel veiliger te bereiken, en ik kan me voorstellen dat ze daar over een jaar of twee wel alleen naartoe kan.



Maar ik zou bij je schoolkeuze toch in de eerste plaats letten op wat de school te bieden heeft, en pas in de tweede plaats op de reisafstand.

Hoe lang is het fietsen?

Je hoeft een kind toch niet 8 jaar lang te halen en brengen met de auto? Als ze naar

het VO gaan, moeten ze toch ook vaak wat verder fietsen. Kunnen ze maar beter

gewend zijn aan fietsen en omgaan in het verkeer.



Ik zou op een aantal scholen gaan kijken en dan degene kiezen waar je je het beste

bij voelt.

Wij wonen nu 7 minuten lopen vanaf school en 3 minuutjes met de auto ( doen we als het erg hard regent :wink: )Maar we willen graag verhuizen dus zullen we ook wel veder weg van school komen. maar waar we ook gaan wonen hij blijf op deze school. En soms zit ik er dan net als jij wel me in mijn maag maar hier zitten veel kindjes op school die wat veder wonen komen meestal op de fiets is denk ik max 10 minuutjes fietsen voor hun.

Dat is toch ook helemaal niet ver, tien minuten fietsen :shock:



Hier is het gemiddeld 20 min denk ik, en er komen ook gewoon kinderen uit omliggende dorpjes hier naar school (halfuur met de auto, ken ook een aantal die 45 min fietsen…). Is ook goed he, zo elke dag een beetje beweging :smiley:

Ik denk dat het wel zo’n 20 minuten fietsen is. En als een kind zelfstandig fietst misschien nog langer, want kinderen gaan natuurlijk niet zo snel. Ik denk inderdaad dat ik op mijn werkdagen met de auto zal gaan zodat ik direct door kan rijden naar mijn werk. Maar 20 minuten is toch best wel ver? Meestal is er toch wel een school dichterbij.



Ik ben wel blij om te lezen dat het wel te doen is met vriendinnetjes enzo.

Maar alleen naar school fietsen dat zie ik echt niet heel jong gebeuren :shifty: Het is een route over fietspaden die af en toe kruisen met grote wegen waar veel auto’s rijden, rotondes, stoplichten. Maar misschien dat ik er tegen die tijd anders over denk.



Voor ons is het ver, omdat ik in een grote stad woon en er hier in de buurt, ong 5 minuten lopen 2 scholen zitten. Aan scholen geen gebrek en dan is de keus om voor een school wat verder weg te kiezen wat minder logisch, zeker als alle kindjes in de buurt op die school zit. Het is ook leuk als ze iets op kan bouwen met vriendinnetjes en daar mee kan spelen. Maarja, we denken dat die andere school die ver weg is wel bij ons past. We moeten natuurlijk nog zien of hij over een paar jaar ook bij onze dochter past.

@kimmiejj wrote:

Wij wonen nu 7 minuten lopen vanaf school en 3 minuutjes met de auto ( doen we als het erg hard regent :wink: )Maar we willen graag verhuizen dus zullen we ook wel veder weg van school komen. maar waar we ook gaan wonen hij blijf op deze school. En soms zit ik er dan net als jij wel me in mijn maag maar hier zitten veel kindjes op school die wat veder wonen komen meestal op de fiets is denk ik max 10 minuutjes fietsen voor hun.




De kans dat dit bij ons gaat spelen over een paar jaar ik vrij groot. Nu ben ik de enige met rijbewijs en auto en heb wel tegen mijn man gezegd van dat ik dan wel wil dat hij ook zijn rijbewijs haalt en tzt evt een klein autootje erbij zodat het niet alleen van mij afhangt - zowel kwa school, als contacten met vriendje en sport ed.



Hier ook een kind dat in tegenstelling tot de rest van de straat op een net wat andere school zit. Aan een kant heeft dat soms iets onhandigers maar die school past gewoon veel beter bij ons. Bovendien zit hij op school op de bso en speelt dan drie dagen per week met zijn vriendjes die ook bij hem in de klas zitten.



En tav spelenafspraakjes - bij ons op school rijden heel veel ouders in auto;s en dan kan er ook wel 10 minuten gereden worden lijkt mij. Hier wonen de meeste kinderen ook al door het halve stadje heen.



Ik denk dat op de school van jullie keuze ws wel meer kinderen van verder weg komen - dat heb je toch sneller bij scholen waar ouders specifieker voor kiezen.

Mijn dochter zat op een school die bijna in onze achtertuin staat. Het is dat ze even rond moest lopen omdat de achterburen het niet fijn vinden dat daar 4x per dag een kind door de tuin holt :wink: Zodoende moest ze zo een 2 minuten lopen.

Alleen deze school was voor mijn dochter niet van de juiste kwaliteit en ik was niet tevreden over de school wanneer ik de berichten van de schoolinspectie las. Ook de sfeer in school onderling was niet optimaal te noemen.



Mijn dochter is toen naar een andere school gegaan waarvoor ze nu ruim 5 minuten moet fietsen. Vanwege andere issues breng en haal ik haar echter met de auto.



Ik vind de kwaliteit van de school, het aantal kinderen op school, de mentaliteit en het beleid van de school het belangrijkst! Daarna komt bij mij pas de afstand. Afstand is te overbruggen denk ik altijd maar!



Overigens hopen wij binnenkort ook te gaan verhuzien en als we dan komen te wonen in de wijk waar we graag willen wonen en mijn kinderen gaan naar de school die ik prefereer, zit er ook een flinke afstand tussen. Ik weet niet hoe ver precies… maar van de stad gaan we dan van de ene kant naar de andere kant :wink:

Als het maar vijf min is, waarom fiets je dan niet samen met haar?



Ik vind het zo vreemd om te lezen, zal wel komen doordat wij geen auto hebben en ik een stukje van 5 min echt heel luxe zou vinden, maar het is zo milieuvervuilend om voor dat soort kleine stukjes de auto te pakken. Ik begrijp dat echt niet, wat is een kwartiertje fietsen nou helemaal?

Soms in een dorp wonen zo gek nog niet. Niks te kiezen, gewoon 1 school. Een stukje fietsen of lopen moeten ze hier allemaal. Eén voordeel: het verkeer is veeeeeeeel rustiger.



Maar ja, als de school niet bevalt heb je gelijk een groot probleem. Onze oudste zit in een ander dorp op school, helaas niet meer op fietsafstand. Dus elke dag met de auto en dat is een heel georganiseer. Er wordt nog wel gespeeld, maar ook dat is organiseren. Niet meer simpel van school mee naar huis. Of kinderen die spontaan langs komen. Ik heb geen idee hoe dat in de stad werkt als je niet in je eigen buurt op school zit. Als de kinderen wat ouder worden zal het probleem wegvallen.

Maar het is niet onmogelijk. Al moet je wat meer organiseren, ook dat leer je. Y.oni had een vriendinnetje dat buiten het dorp woont. Ook met haar spelen betekende altijd eerst afspreken. Het kost wat meer moeite, maar lukte wel.



't Is moeilijk overzien als het nog zo ver weg is. Je kan moeilijk een inschatting maken van de problemen die je tegen zou kunnen komen. Maar als de school je aanspreekt zou ik er zeker serieus over na denken.

Rhodé gaat naar een school die op 20 minuten fietsen afstand is.

Ik vind het helemaal geen probleem…vind het zelfs heerlijk om iedere dag in totaal 20 kilometer te fietsen met m’n meiden.



Met de auto doe je er bijna een kwartier over (je moet dan door de stad heen :roll: ) dus dat scheelt bijna niets.



Dus geen probleem hier!

5 a 10 min vind ik ook niet ver hoor en idd misschien 15 a 20 min fietsen

mijn oma bracht ons altijd met de fiets op school en toen mijn 2 jongste zusjes waren geboren gingen we dat stuk lopen

ging heel goed hoor we deden het altijd huppelend :mrgreen:

later zijn we nog een keer van school gewisseld en die was nog veel verder weg dat was zeker 30 min fietsen

gewoon optijd van huis weg en hoppa gaan met die banaan

ik zat toen op een vrije school en daar had ik klasgenootjes die ruim 45 a een uur moesten fietsen omdat ze graag naar die school wilden…



maar ik herken het wel hoor… ik wilde tygo inschrijven op een school die aan de andere kant van zeewolde zit

zegt die directeur van waarom wil je zo ver weg naar een basis school??

nou uhhhh zeewolde ben je in alle lengte en breedtes in max 30 min door gefietst :wall: dan is 10 min fietsen toch niet ver? dacht ik … toch ? :roll:



nouja zal wel aan mij liggen :wink:

ik zou de afstand niet als uitgangspunt nemen, maar het gevoel wat je overduidelijk hebt bij die andere school. Dus ik zou zeggen, schrijf je ook daar in (als dat kan) en kijk of het gevoel de komende jaren blijft. Zo ja, dan is het die afstand zeker waard!

Niets belangrijker als een basisschool waar jij en je kind zich prettig voelt!!!

Wij zijn in juli dit jaar verhuisd maar woonden daarvoor ook 8 minuten met de auto van de school vandaan, deze school stond zelfs in een ander dorp. Wij kozen voor die school omdat die veel beter was in alle opzichten dan de school in het dorpje waar wij woonden.



Ik vond het niet erg, enige nadeel is wel dat ik mijn kinderen wat vaker liet overblijven omdat de tijd tussen 12.00 en 13.15 dan wel erg krap is om te eten e.d. Maar zij hadden daar zelf ook geen problemen mee. Ook vriendjes/vriendinnetjes wonen dan iets verder weg, maar ook daar hadden we geen moeite mee.



Het belangrijkste is toch dat je kind op zijn/haar plek is, en zoals anderen hier ook al aangeven, afstand is te overbruggen, en een makkelijker te accpeteren nadeel dan wanneer de kwaliteit van een school minder is of niet aansluit bij je kind.

Nou, hier iemand die het ook best lastig vind hoor.

Wij hebben hier een school in de buurt, maar die paste qua religie helemaal niet bij ons. Dus gekozen voor een school die verder is, maar waar we allebei een heel goed gevoel over hadden.



Maar ik had zo gehoopt mijn kinderen gewoon lopend te halen en brengen en dat zit er nu dus niet in.



Aangezien mijn jongste nog niet kan lopen, vind ik het een gedoe. Want je bent altijd met hem aan het sjouwen. Auto in, auto uit. Of op de fiets. Anders had ik gewoon makkelijk met de kinderwagen gekund.

En tussen de middag kost erg veel tijd.



Ook vind ik het jammer dat er geen kindjes in de buurt wonen, want die wonen toch meest in een andere wijk.



Ondanks de nadelen die ik ervaar, sta ik nog steeds volledig achter mijn keuze. De afstand is inderdaad te overbruggen, maar de normen en waarden die ze op school meekrijgen, moeten toch dicht bij je eigen gevoel in de buurt liggen.

@Pé wrote:



En tussen de middag kost erg veel tijd.


Rhodé heeft een continue rooster, dus ze blijven in haar klas standaard allemaal over...
Er wordt met een 'broodmoeder/vader' gegeten, en dan gaan ze lekker buitenspelen.
Dus dat halen en brengen tussen de middag heb ik gelukkig niet!!!

@rhode wrote:

@Pé wrote:


En tussen de middag kost erg veel tijd.


Rhodé heeft een continue rooster, dus ze blijven in haar klas standaard allemaal over...
Er wordt met een 'broodmoeder/vader' gegeten, en dan gaan ze lekker buitenspelen.
Dus dat halen en brengen tussen de middag heb ik gelukkig niet!!!


We hebben het de school gevraagd, of er plannen waren voor een continurooster. Dat leek mij ook een fijne oplossing.
Maar dat was niet aan de orde.
Het gaat momenteel om 1 dag in de week. Hij blijft 2 x over en op woensdag en vrijdagmiddag is hij vrij.

Even terugkomen op dit topic…

Inmiddels zijn we eruit en hebben we onze dochter ingeschreven op de school die ver weg is. We hebben er gewoon een goed gevoel bij, het is jenaplan wat ons ook aanspreekt en niet op elke straathoek te vinden is, dus de reistijd moeten we dan maar voor lief nemen. Het is (gelukkig) ook alleen brengen en halen, want ze hebben een continu rooster.



Van collega’s met oudere kinderen (rond de 10) hoor ik ook dat kids tegenwoordig niet eens t/m groep 8 gebracht willen worden :lol: en dat het een zekere status heeft alleen te mogen fietsen.