School vraagje

Onze oudste wordt alweer bijna 4 jaar. Nu mogen we van onze school zelf kiezen wanneer ze voor vast naar school gaat.

Optie 1 is oefenen voordat de schoolvakantie begint en volgend schooljaar alle dagen naar school



Optie 2 is om voor haar verjaardag te oefenen en vanaf haar verjaardag naar school.



Er zitten voordelen en nadelen aan allebei de keuzes.

Ze heeft het nog zo naar haar zin op het psz en thuis.

Het zijn maar een paar weken voordat ze dan weer 6 weken vakantie heeft.

Wat zouden jullie doen?

wanneer hebben jullie dan zomervakantie?

Want hier duurt dat nog tot bijna eind juli.



Ze is nog in april jarig?

Dan gaat ze toch zeker een week of 6 naar school voor de zomervakantie nog?



Dan ging ik gewoon lekker vanaf de verjaardag naar school doen… maar onze heren waren er meer dan aan toe en onze oudste vond het echt helemaal niet leuk dat hij op de 1e dag van de zomervakantie jarig was en dus nog 6 hele weken moest wachten voor hij naar school mocht.

Nog langer had hij echt niet grappig gevonden.

Ik zou kiezen voor optie 2 en haar vanaf haar verjaardag (ik gok 24/25 april?) naar school laten gaan. Dan heeft ze nog zeker nog 2 maanden school tot de zomervakantie. Je kan haar thuisl houden en pas na de zomervakantie echt laten gaan maar ze kan dan niet meer naar de psz. Mijn dochter was toen ze 4 was echt aan school toe en baalde behoorlijk dat ze een maand moest wachten omdat de instroom pas een maand na haar verjaardag begon. Als ze langer had moeten wachten en dan ook niet naar het kdv of in jouw geval psz had gekund had ze dat echt niet leuk gevonden.

Voor haar verjaardag, optie 2 dus. Zijn er ‘zwaarwegende’ bezwaren om het niet te doen.? Ik zou optie 1 niet eens overwegen. Het hoort er m.i. toch ook bij; 4 jaar is naar school en dat weten de meeste kinderen van die leeftijd toch ook.



Mijn jongste is zelfs nog 3 weken voor de zomervakantie begonnen omdat ze er aan toe was. Op school draaide ze toen ook al regelmatig mee omdat ik veel op school doe.

ik vind een kindje uit april ook niet echt een twijfel geval over wel of niet pas na de zomervakantie naar school gaan. :think: Ik geloof dat ik dat alleen zou overwegen als een kindje echt minder dan 3 weken voor het begin van de zomervakantie jarig is. (en dan zou ik het dus overwegen he, bij 3 weken zou ik denk ik alsnog voor kiezen dan te gaan. De laatste weken zijn vaak rommelig, dan zou ik je kind niet laten beginnen. Hier 12-12 jarig, en vanwege de drukke decmaand ook begonnen na de kerstvakantie)

Ze is een paar dagen ouder dan Nena en ik zou juist de periode voor de zomervakantie gebruiken om lekker goed te wennen en dan na de zomervakantie al redelijk gewend van start.

Los van het feit dat ze er meestal ook wel echt aan toe zijn en zelf dan ook wel blij ben dat ze op school kunnen starten.

Ze zou wel bij de psz mogen blijven tot aan de zomervakantie. Daar hebben we natuurlijk mee overlegd. Nou we gaan dit weekend maar een keuze maken.

En wennen vind ik nog niet zo belangrijk, wennen doen ze toch wel ofdat ze nu voor of na de vakantie gaat.

Ze is ook niet een kind die er echt aan toe is op dit moment. Ze zit ook nog minder dan een jaar op het psz en is dus nog lang niet uitgekeken daar. En daar vonden ze het ook een goede keuze om er nog even mee te wachten.

Bedankt voor jullie inzichten, neem het mee in de overweging.

de tijd op de psz is denk ik niet echt iets zeggend… onze 3e zit sinds afgelopen september op de psz, is in november 3 geworden en wij beginnen nu al langzaam aan hem hetzelfde te merken dat de oudste 2 ook hadden vanaf ongeveer 3,5…

Hij is er ook langzaam ‘klaar’ voor aan het worden om naar school te gaan, hij moet alleen nog 7 maand wachten :wink: .



Met een versnellende grote broer vindt zijn mama het ook wel even prima dat dat nog even duurt overigens.



Kijk gewoon goed naar jullie meiske en maak dan de keuze die jullie het verstandigst vinden.

Je kan ook altijd nog kijken met school of ze bijv. alleen de ochtenden gaat of ma/di/do/vr ochtend ofzo tot aan de zomer.

Toch apart om te lezen dat hier iedereen voor optie 2 gaat. De meeste mensen waar ik het er mee over heb gehad kiezen voor optie 1.

Ik zou doen wat bij je dochter past.

Als zij het nog prima vind op psz. en jij daar ook achter staat, waarom niet>?

Jij kent je dochter beter dan wij en het klinkt alsof je je beslissing al gemaakt hebt.



Het gaat erom wat passend is en dat is door een scherm meestal niet echt goed in te schatten.



Ik ga uit van wat ik mee heb gemaakt aan mijn eigen kids en optie 1 was dan geen optie zeg maar.



Nena had overigens ook langer bij kdv mogen blijven van het kdv als wij dat zouden willen, dus blijkbaar mag je blijven ookal ben je vier. Maar zij moet altijd door een dikke lage ijs heen om ergens te wennen, vandaar dat wij de komende maanden juist met twee handen willen aangrijpen om te wennen. Zodat ze na de zomer hopelijk lekker mee kan draaien.

@Bella wrote:

Ik ga uit van wat ik mee heb gemaakt aan mijn eigen kids en optie 1 was dan geen optie zeg maar.




Hier net zo… onze 2e had met 3,5 echt wel naar school gekund… die was zo ontzettend klaar met die hele psz. We hebben zelfs overwogen hem dan maar daar weg te halen, maar dan? Zit die aldoor alleen maar thuis?

1 juf op de psz heeft het toen goed opgepakt en heeft hem zelf dingen laten verzinnen… wat wil je doen? wat heb je daar voor nodig? ga het maar regelen… en die heeft wat moeilijker spelletjes de psz binnen gehaald en ging dan weleens tussendoor met hem zo’n spelletje doen als hij zich echt duidelijk verveelde etc.



Overigens zou ik mocht je kiezen voor de zomervakantie optie niet voor de vakantie laten wennen… maar dat is ook weer persoonlijk.

Want wennen en dan 6 week niet? Dan begint het wennen gewoon weer opnieuw.



Komt misschien ook omdat de 1e niet is wezen wennen (1e dag van de zomervakantie jarig) en wij er daarna bewust voor gekozen hebben onze 2e niet te laten wennen… hij mocht dan donderdag voor het eerst wennen, vrijdag jarig en maandag naar school… nou dan is maandag wennen hoor.



Nou kan ik dat makkelijk zeggen, ik ben thuis en hoef niks te regelen… maar ik ben verder ook niet gebeld oid, ging bij beide heren vanaf het begin goed.

@Sweet-Love wrote:

Ik zou doen wat bij je dochter past.

Als zij het nog prima vind op psz. en jij daar ook achter staat, waarom niet>?
goed naar je kind kijken lijkt me idd het belangrijkste.

Ik heb echter bij iets als naar school gaan, wel een ander uitgangspunt, nl dat je in principe gewoon met 4 jaar naar school gaat, en enkel als je naar je kind kijkend goede redenen hebt om dat uit te stellen, ervoor te kiezen later te gaan. Het nog prima vinden op de psz zou voor mij dus geen reden zijn.



Ik zie op n’s school ook eigenlijk helemaal nooit kindjes veel later dan hun 4de verjaardag instromen :think:

@fiep klophout wrote:

Ik zie op n’s school ook eigenlijk helemaal nooit kindjes veel later dan hun 4de verjaardag instromen :think:




Hier zijn de laatste instromers de kindjes die in de 6 weken voor de zomervakantie 4 worden… die stromen namelijk pas na de zomervakantie in.

In de laatste 6 week van het schooljaar worden hier geen kindjes meer geplaatst. Dat weten ouders natuurlijk bij inschrijven, maar toch… in het ‘ergste geval’ zal dat 12 week na het 4 worden pas naar school.

Voor onze kinderen zou dat echt drama geweest zijn.



Onze 3e word in november 4 en dat is altijd in de drukte van sint maarten, intocht sinterklaas (duh hij is zelfs op de dag van de intocht geboren), sinterklaas, kerst etc.

Maar hij weet ook niet beter dan dat het rond zijn verjaardag druk is :wink: en wederom gelukkig: ik ben thuisblijfmama en als het een dagje teveel wordt blijft hij 's middags gewoon thuis of een keertje een hele dag.

Maar ik verwacht er tegen die tijd niet al teveel problemen van aangezien hij zich tot nog toe redelijk gelijk aan zijn broers ontwikkelt :lol: .

Ik wist nieteens dat het een optie zou zijn om ze te laten wachten. Hier is het zo dat kinderen die 6 weken voor het begin van de zomervakantie jarig zijn moeten wachten tot na de zomervakantie en anders instromen da dag na hun verjaardag of de eerste dag na een vakantie als een kind vlak voor of in een vakantie jarig is.

Natuurlijk weet ik wel dat er nog geen leerplicht is als ze 4 zijn, maar ik dacht dat dat meer ging over een dagje extra rust als dat nodig mocht zijn.

Al zie ik dat hier zelfs ook niet gebeuren op de school waar Anne zit. De eerste week dat ze hier naar school gaan moeten ze halve dagen gaan (schoolregels), daarna hele dagen.

Als er idd geen duidelijk aanwijsbare redenen zijn om haar op de psz te houden en niet naar school te doen, zou ik haar naar school laten gaan. Dat ze het nog naar haar zin heeft op de psz, ja natuurlijk, maar dat wil niet zeggen dat ze dan niet naar het basisonderwijs zou kunnen.

Ik begrijp (aangezien ikzelf uit het zuiden kom) dat de vakantie vroeg begint voor ons, maar het zijn toch dik 2 maanden die ze mee kan pikken in groep 1.



Anne was met ruim 3 klaar om naar de basisschool te gaan, helaas hebben ze daar geen regelingen voor en moest ik haar thuis extra dingen aanbieden. Ze was ook nog in de zomervakantie jarig waardoor ze niet meteen naar school kon toen ze 4 jaar was…dat was een leuke tijd :? :lol:



Uiteindelijk moet je doen waar jullie je goed bij voelen, al klinkt het voor mij en vele hier niet logisch.

Beetje laat antwoord, maar onze meid is al een dag naar school geweest. Vorige week dinsdag. Het ging super goed. Ze zou vanmiddag ook nog gaan, maar ze heeft afgelopen nacht koorts gekregen en was de hele dag ziek. Nu maar afwachten hoe vannacht gaat. Morgenvroeg zou ze ook gaan en vrijdagmorgen en dan na de meivakantie mag ze alle ochtenden en wordt er in de ochtend gekeken of ze eventueel de middag nog terug komt.

@MamaMY wrote:

Beetje laat antwoord, maar onze meid is al een dag naar school geweest. Vorige week dinsdag. Het ging super goed. Ze zou vanmiddag ook nog gaan, maar ze heeft afgelopen nacht koorts gekregen en was de hele dag ziek. Nu maar afwachten hoe vannacht gaat. Morgenvroeg zou ze ook gaan en vrijdagmorgen en dan na de meivakantie mag ze alle ochtenden en wordt er in de ochtend gekeken of ze eventueel de middag nog terug komt.




Dus toch optie 2 :mrgreen:



Wij gaan het precies hetzelfde doen met nena die komend weekend vier wordt. Morgen voor vierde keer oefenen en na mei vakantie gaan we beginnen met ochtenden en langzaam kijken wanneer daar middagen bij kunnen komen.

Ja de 2de optie is het toch geworden. Nu is ze alleen echt goed ziek. Al 2 dagen flinke koorts. Tegen de 40 graden.

Ik hoop dat ze gauw opknapt. En het oefenen wat ze nu dus niet gedaan heeft moeten we dan maar bespreken met school.

oefenen hoeft niet, er zijn ook kinderen die bv juni jarig zijn en pas het nieuwe school gewoon volledig beginnen…



ik hoop dat ze in ieder geval volgende wk weer opgeknapt is , dan heb je nog iets aan de vakantie…