School kiezen

Wij hebben keus uit 2 scholen voor onze peuter van bijna 3.

Een openbare school (140 leerlingen) en een katholieke school (420 leerlingen) waarvan 50% van de kinderen echt katholiek is.

Bij beide scholen zijn we nu geweest voor een opendag maar…het heeft het er niet makkelijker op gemaakt.

Beide scholen hebben hun voor- en nadelen.

Zelf hebben we geen ervaring met de scholen want we komen beide uit een andere stad/dorp dus dat zal niet meespelen



Komende dagen zullen we dus ook maar een lijstje maken van alle voor- en nadelen van beide scholen om zo tot een conclusie te komen.





Mijn vraag:

Wat was voor jullie de doorslag voor de school waar je voor gekozen hebt?

Wat was belangrijk voor je keus?



Ik vind het moeilijk om nu al bepalen wat mijn zoontje voor onderwijs nodig heeft.

Ha Boefje



Moeilijk he… kan me het helemaal voorstellen hoor.

Onze keuze was niet zo heel moeilijk: de kids van mijn zus zitten hier op de openbare school. Op de dagen dat mijn moeder op mijn neefjes past zijn ook Demi en Nena daar. Het zou dus erg onpraktisch zijn om Demi en straks ook Nena naar een andere school te doen. Daarnaast is Demi al zo thuis op die school van al het mee wegbrengen en ophalen van de jongens dat ze enorm teleurgesteld zou zijn als zij niet naar 'frufrouw Mirjam’mag.



Bij het kennismakingsgesprek was ons gevoel bij deze school ook heel erg goed, het was zonder bovenstaand verhaal deze school ook wel geworden vanwege de volgende redenen:

  • relatief kleine school (600 leerlingen! tov 1600 op de katholieke school)
  • basisidee bij alles is samenwerken, dus leerlingen onderling maar ook veel met de ouders
  • voor ons is een geloof niet belangrijk



    succes met je keuze!

    gr

    muts

afstand kun je ook naar kijken

kan je kind tzt zelf naar school gaan, of met je het altijd brengen.

vind je het belangrijk dat je kind iets mee krijgt van het geloof of niet

evt. kun je nog kijken naar pestbeleid, etc

je kan ook kijken naar de rapporten van de schoolinspecte over de scholen

maar ik vind die rapporten een moment opname en niet alles zeggen

Wij zijn voor Laura nu ook al een beetje aan het rondkijken (nog een beetje aan de vroege kant).



Bij ons spelen ook de dingen die tot nu toe al genoemd zijn hier.



Daarnaast, wat voor ons ook belangrijk is, zijn mogelijkheden voor buitenschoolse opvang. Ik weet niet of dat in jouw geval van toepassing is?

Bij sommige bso’s is er een lange wachtlijst of heel beperkte mogelijkheden, dus dat moet dan wel bijtijds geregeld worden, als je daar gebruik van wil maken.



Wij overwegen om die reden om een school te zoeken in de buurt van mijn ouders, want die zullen Laura dan 3 dagen per week na schooltijd en tussen de middag kunnen opvangen (is overigens maar 10 minuten fietsen bij ons vandaan hoor, maar toch).



Voordeel van een school dichtbij huis is natuurlijk dat vriendjes/vriendinnetjes in de buurt wonen, en dat je kind tzt zelf naar school kan gaan.



Verder lijkt in het algemeen een kleine school me prettiger dan een grote, maar als de school weer te klein wordt, heb je vaak combinatieklassen. En dat lijkt me dan weer niet zo fijn - vergt in elk geval heel wat van het concentratievermogen van je kind, en is zeker niet voor alle kinderen geschikt.



Religie is ook nog een issue, als je zelf gelovig bent, ligt de keuze redelijk voor de hand, en als je zelf niet gelovig bent, is het wel belangrijk om te weten hoeveel tijd/aandacht er aan godsdienst besteed wordt op school (wordt er bijvoorbeeld elke dag gebeden, is er nog aandacht voor andere religies, etcetera). Met wat algemene christelijke normen en waarden (respect voor elkaar hebben etc) is natuurlijk niets mis, maar als het echt veel verder gaat dan dat, dan zou ik me daar als niet-gelovige niet zo gauw thuis voelen denk ik.



Ik blijf hier meelezen voor andere tips.

Ik vind het ook heel moeilijk.



Ik zou haar graag hier vlakbij op school doen zodat ze straks zelf naar school kan.





Maar mijn gastouder heeft al 3 andere kindjes voor naar school te brengen en die gaan naar 2 scholen iets verder weg.

En het is natuurlijk erg lastig voor haar om die kindjes op dezzelfde dag en tijd bij 3 scholen op te halen. nu krijgt ze het nog geregeld omdat 2 kindjes wat ouder zijn en samen met de juf wachten op haar en ze de jongste dus eerst gaat halen.



maar 3 scholen word erg lastig, ik denk dat ik eerst maar eens op die 2 scholen ga kijken welke van die twee het fijnste lijkt etc.



Erg moeilijk hoor

@charity wrote:

Ik vind het ook heel moeilijk.



Ik zou haar graag hier vlakbij op school doen zodat ze straks zelf naar school kan.





Maar mijn gastouder heeft al 3 andere kindjes voor naar school te brengen en die gaan naar 2 scholen iets verder weg.

En het is natuurlijk erg lastig voor haar om die kindjes op dezzelfde dag en tijd bij 3 scholen op te halen. nu krijgt ze het nog geregeld omdat 2 kindjes wat ouder zijn en samen met de juf wachten op haar en ze de jongste dus eerst gaat halen.



maar 3 scholen word erg lastig, ik denk dat ik eerst maar eens op die 2 scholen ga kijken welke van die twee het fijnste lijkt etc.



Erg moeilijk hoor




Ik vind dit eerlijk gezegd nogal kort door de bocht. Je gaat toch niet een school kiezen die voor een gastouder het meest practisch is?! Jij moet kiezen welke school jij het beste voor je kind vind voor de komende 8 jaar! Stel nou dat het bij die gastouder na een jaar bijvoorbeeld ophoudt door wat dan ook, dan zit jouw kind misschien nog 7 jaar op een school die niet jouw eerste keus was en verder weg is dan je had gewild.

@Fleur1 wrote:

@charity wrote:
Ik vind het ook heel moeilijk.



Ik zou haar graag hier vlakbij op school doen zodat ze straks zelf naar school kan.





Maar mijn gastouder heeft al 3 andere kindjes voor naar school te brengen en die gaan naar 2 scholen iets verder weg.

En het is natuurlijk erg lastig voor haar om die kindjes op dezzelfde dag en tijd bij 3 scholen op te halen. nu krijgt ze het nog geregeld omdat 2 kindjes wat ouder zijn en samen met de juf wachten op haar en ze de jongste dus eerst gaat halen.



maar 3 scholen word erg lastig, ik denk dat ik eerst maar eens op die 2 scholen ga kijken welke van die twee het fijnste lijkt etc.



Erg moeilijk hoor




Ik vind dit eerlijk gezegd nogal kort door de bocht. Je gaat toch niet een school kiezen die voor een gastouder het meest practisch is?! Jij moet kiezen welke school jij het beste voor je kind vind voor de komende 8 jaar! Stel nou dat het bij die gastouder na een jaar bijvoorbeeld ophoudt door wat dan ook, dan zit jouw kind misschien nog 7 jaar op een school die niet jouw eerste keus was en verder weg is dan je had gewild.




Ja maar ik werk 4 dagen per week en erg onregelmatig dus charity zal 4 dagen per week bij de gastouder zijn.

En ik vind het ook belangrijk dat ze na school goed word opgevangen.

En als ik een andere school kies zal ik waarschijnlijk een andere gastouder moeten zoeken omdat het voor haar niet haalbaar is.

Ik ben heel erg tevreden met mijn gastouder in tegenstelling tot met mijn vorige gastouder.



Dus ja dan houd ik daar rekeing mee aangezien ik weet datze nog wel een hele tijd bij de gastouder zal blijven

ik weet nu niet of ik dit berichtje hierin moet plaatsen eigenlijk of zelf een topic moet openen :oops:



ik zit heel erg in twijfel of ik de goede school heb gekozen



ik heb deze school gekozen omdat ik er vroeger zelf ook op heb gezeten

er was daar meer disipline dan op de openbare school

op de openbare school mocht vrijuit gepest worden en op de christelijke niet



maar nu begin ik te twijfelen in deze wijk zitten 4 basis scholen en ik heb op 2 basis scholen gezeten

de ene is een openbare waar ik zelf geen goede ervaring mee heb gehad

de andere is een christelijke waar ik best goede ervaring mee heb gehad



maar nu zijn er dus nog 2 andere scholen 1 is te ver weg en 1 is dichterbij dan waar ze nu op zit



over die dichterbij zit zitten alle kindjes op die hier op het stukje wonen (niet dat dat nou zoveel uitmaakt want die kindjes zijn allemaal “veel” ouder dan Luna)

het is een openbare school

krijgen er wel godsdienst en dan niet alleen christelijk maar over alle geloven

en ik hoor best goede verhalen over die school ook dat ze veel aan schoolreisjes, sport e.d. doen



de school waar ze nu op zit doet daar volgens mij niet zo veel aan

tenminste ik zie niet zovaak een bus daar staan als bij de school hier dichterbij :smiley:

voor het geloof hoeft ze niet perse op een christelijke school te zitten want wij geloven niet (wel vind ik het belangrijk dat ze er iets van mee krijgt)



qua afstand gaat het echt maar om enkele meters verschil eigenlijk hoor de ene is misschien 5 minuten lopen en de andere 1 minuut :shifty:

wel is er een voordeel aan de school die dichterbij is ze hoeft als ze alleen naar school gaat niet over een trambaan en autoweg(waar ze maar 30 mogen maar met gemak 50 rijden…) over te steken maar alleen over 1 straat die best rustig is qua verkeer



waarom ik twijfel is eigenlijk meer gevoel het is er nu ook heel anders dan vroeger (logisch natuurlijk na een 20 jaar ofzo :shifty: )

stel ik ga naar die andere school voor rondleiding etc.

wat voor vragen zouden jullie dan stellen aan die school? (zodat ik dalijk niet weer verkeerd kies…)

bedenk wat jij belangrijk vind



je kan vragen naar activiteiten, ouderbijdrage, pestbeleid, overblijven, groepsgrote, wat als een juf ziek i, is er een vast inval?

gaan ze veel naar buiten met pauzes of niet…

pestbeleid vind ik zeer belangrijk

en vooral de sfeer denk ik



de sfeer op de school waar ze nu zit voelt niet prettig (“gelukkig” ben ik niet de enige die dat zo voelt m’n moeder had dat ook)

hygiene , schoonmaakbeleid kan ook iets zijn, is er pleinwacht of niet

vandaag ga ik bij die school kijken



alleen nu hoor ik toch weer mindere dingen over die school :shifty:



ze moeten keurig netjes zitten knietjes tegen elkaar rechte rug :shock: (ik krijg dan gelijk zo’n jaren 50 gevoel daarvan :shifty:)



tijdens het eten op school mogen ze niet tegelijk drinken… :think: dus ze moeten eerst hun boterham opeten voor ze mogen drinken… (ik krijg dan al niet eens m’n boterham weg… dalijk gaan ze ook nog vertellen dat ze alleen melk mag drinken bijvoorbeeld…)



zijn toch wel weer dingen waarbij ik heel erg m’n twijfels krijg

dalijk moet ze bijvoorbeeld ook verplicht haar boterham opeten… en als ik iets niet wil is wel dat mijn kind een verplichting krijg wat betreft eten



nouja ik begin al behoorlijk wat spoken te zien dus :shifty:

om 13.30 krijg ik er een rondleiding… zal mij benieuwen…

nette school beter dan waar ze nu zit :thumbup:

dus ik ga haar inschrijven voor de psz en die school :wink:

Hoi,



Ilona is net 1 jaar en ik ga nu al rondt kijken :shifty: :oops:

Ik ga eerst informatie opvragen, vragen per school op papier zetten en dan kijken :wink:



Best moeiijk nog een school uitkiezen hoor .





gr mel