school en krentebaard/waterpokken

bij krentebaard en waterpokken geldt; is het zichtbaar, is de besmettingsperiode al voorbij.
ggz en de ha zeggen beide; als een kind er geen koorts of veel last van heeft, mag het gewoon naar school.
er is immers geen besmettingsgevaar meer voor anderen.
nu heb ik inmiddels van een oude gehoord, dat haar dochter niet op school mocht komen, omdat ze zichtbaar krentebaard heeft !!!
ze gaf aan dat het van ggz en ha wel gewoon kon; maakt niet uit, ze mag niet naar school.
hoe is dat bij jullie op school?

vreemd…
Hier mogen ze gewoon op school komen hoor.
Bij krentenbaard hoeft het trouwens helemaal niet in het gezicht te zitten. wij hadden dit jaar twee jongetjes. De één had het op zijn voet, bij de ander begon het op z’n arm.
De moeders hadden het trouwens wel afgedekt.
maar dan nog vinden wij het als school geen reden om kinderen verplichten thuis te blijven.
kan de huisarts niet een ouderwets briefje schrijven of zo?

ik vind het zelf dus ook geen reden, kids met waterpokken/krentebaard kunnen ook gewoon naar de kinderopvang gaan (als ze geen korrts hebben).
en ja ze had het op papier laten zetten door de ha.
maar nog zei school nee…
en dan kun je weinig anders dan je kind thuis laten/naar oppas brengen.
maar vind het wat raar dat een school iets anders zegt dan de ha en ggz…

Zelf hebben wij drietjes hier anderhalf jaar terug krentenbaard gehad.
Punt met krentenbaard is dat het als het zichtbaar is ontzettend besmettelijk is.
Ik liep toen stage op een basisschool en heb toen overlegd met mijn huisarts en directeur. Beiden wilden pertinent niet dat ik op school kwam. Heb twee weken thuis gezeten ::slight_smile: en jeuken…!
Bij mij zat het op mijn bovenbenen, bij Anna Sofie onder haar oksels en op haar borst (daarom zat het bij mij op mijn bovenbenen. Ik had haar tussen mijn benen in op schoot gehouden in bad… Besmettelijke troep >:( ) en bij Harm zat het op zijn armen en borstkas.
Geen aanrader die kinderziekte… Weet je dat ik gewoon jeuk kreeg toen ik het berichtje las? :wink:

Mijn dochter m ocht ook niet naar school en we moesten het afplakken.
Met de kids van een vriendin hetzelfde verhaal

Mijn zoontje heeft echt een vreselijke krentebaard (impertigo) besmetting gehad vorig jaar, zijn complete buik was ontveld en omdat de 1e en 2e antibioticakuur niet hielpen heeft het in totaal 3 weken geduurd. Hij heeft nog steeds lidtekens (donkere vlekken)
Tegen ons is door verschillende artsen gezegd dat het vocht uit de blaartjes / blazen extreem besmettelijk is, net als bij waterpokken dus. Zodra er korstjes zijn in principe niet meer, tenzij er nog vocht onderzit en dat weet je niet altijd, dus het zekere voor het onzekere, houdt je kind thuis! pas als er een paar dagen geen blaasjes meer bijkomen kun je zeker zijn dat het niet meer besmettelijk is…
Toen mijn zoon dit had en ook toen ze beide waterpokken hadden, nam ik ze niet eens mee naar de supermarkt of andere plaatsen waar ze andere zouden kunnen besmetten.
Ze zouden maar een hummeltje van een paar weken of bijvoorbeeld een zwangere vrouw aansteken… Ik vind dat je daar verantwoordelijkheid voor moet nemen.

groeten Marijn

brit heeft krentebaard

ben onzettend geschrokken

ze zit aan de antibiotica

we komen net van de huisartsenpost vandaan

ik heb als juf ook krentenbaard opgelopen van een besmettelijk kind.

maar ik kreeg een kanarigele creme :think:

en het zat idd op mijn kin :think:

ik moest idd me ziek melden

maar het speeldgoed, meubilair, wc’s enzo werden niet ontsmet :think:

het is toch geen kinderziekte, maar een vreselijke vieze bacterie?

zoekt het ff op

http://nl.wikipedia.org/wiki/Krentenbaard

hedwich: waterpokken is een virus: de blaasje zijn voordat ze te zien zijn al besmettelijk, maar helemaal! als ze zichtbaar zijn: het vocht wat erin zit bevat het virus en is zeeeeer besmettelijk.

( is een broerd van oa koorstlip en die besmettelijkheid werkt daarvoor op dezelfde manier)

als de blaasjes open zijn wel ja.

niet als ze al ingedroogd zijn

Inderdaad opgedroogde blaasjes zijn niet meer besmettelijk.

In Lisannes klas zit ook een kind met krentebaard. Mag wel op school komen, maar niet meegymen? Dat snap ik niet helemaal. In de klas raken ze elkaar toch ook aan.

Ik moet zeggen ik ben met 3 kinderen wat makkelijker geworden met dit soort dingen. Ze lopen het toch wel op, zij het op school, het zwembad, op dansles of waar dan ook. Wel denk ik dat je bij ziektes als waterpokken die besmettelijk zijn voordat de blaasjes zich al aandienen of als ze nog open zijn jezelf verantwoording draagt om je kind bij andere weg te houden, maar vaak zijn ze dan toch al besmet. Ze kunnen het maar beter nu als kind krijgen dan als volwassene.

emma had het een beetje en dat plakten we af en dat was ok… klasgenootje ook… kan me voorstellen dat als een kind eronder zit dat ze dan misschien niet mogen maar dat dat voor het kind ook niet prettig is.

Wij hebben op school ook een aanval van krentenbaard gehad, en toen hebben we direct advies gevraagd aan de GGD: kinderen mochten niet op school komen zolang de blaasjes open waren.

kinderen mogen volgens mij alleen van school geweerd worden als het echt niet anders kan.

met krentebaard mogen ze dus wel komen. en met waterpokken e.d. ook.

Volgens mij heeft mijn jongste nu krentebaard op zijn bovenlip en bovenkant van de hand :think: .

Maandag maar bellen of hij naar de peuterspeelzaal mag of niet.

Weet iemand ook of je er zelf wat aan kunt doen aangezien we maandag pas naar de huisarts kunnen?

bij ons mag je met krentebaard pas naar school als je kind 2 dagen AB slikt.

geen idee hoe ze dat willen controleren maar toevallig kregen we vorige week een brief mee naar huis.

Omdat er krentenbaard is geconstateerd.

waterpokken mogen ze gewoon naar school.

Hier zijn de wondjes niet verder uitgebreid en aan het genezen. Zal dus wel geen krentebaard zijn :think: .

@Sabrina84 wrote:

geen idee hoe ze dat willen controleren maar toevallig kregen we vorige week een brief mee naar huis.

Waterpokken wel en krentenbaard niet wat raar, onze dochter mocht gewoon naar school toen ze het had. Zijn naar de ha geweest en hebben een zalf gekregen, geen AB geslikt, dus vind bovenstaande nogal een erg overdreven reactie van de school…

@belle wrote:

Hier zijn de wondjes niet verder uitgebreid en aan het genezen. Zal dus wel geen krentebaard zijn :think: .

Volgens kun je het ook in een hele milde vorm hebben hoor, dus het kan het best geweest zijn. In ieder geval fijn dat het al aan het genezen is.

@janet76 wrote:

@Sabrina84 wrote:

Waterpokken wel en krentenbaard niet wat raar, onze dochter mocht gewoon naar school toen ze het had. Zijn naar de ha geweest en hebben een zalf gekregen, geen AB geslikt, dus vind bovenstaande nogal een erg overdreven reactie van de school…

ik vond het ook raar. naar mijn idee word het niet minder besmettelijk als je ab slikt…

maar goed dit stond in de brief