schooiers aan de deur

“schooiers”… :o :eh:

ik geef ook aan elke collecte, kinderpostzegels, sponsorloop, kaartenactie, koek en oliebollenactie voor de plaatselijke tennis en korfbalclub, wekelijks het statiegeld voor NOVIB.Mijn grens ligt bij de maandelijkse machtiging. Heb ik een paar keer gedaan, want ja ik kon met 1 telefoontje weer stopzetten. In de praktijk sloert dat dan weer bij mij :roll: … laatst heb ik alles afgezegd. Kom maar contant geld halen zeg ik nu! Ik geef geen machtigingen meer af. :hand:

Laatst had ik ook 2 mensen aan de deur, zij zochten donateurs voor de stichting dieren in nood ofzo. Ik vond ze erg opdringerig, ze had nog net niet haar voet over m’n drempel gezet…En ik vond ze glad. :hand: Ik heb gezegd dat ik niet meedoe aan acties waar ik een jaar aan vast moet zitten. Achteraf heb ik wel gedacht of ze wel zuiver waren…mijn gevoel zegt van niet… :shifty:

Collectes van het rode kruis of de KWF, prima, daar geef ik ook aan, maar de rest niet, heb een pesthekel aan wervers via de deur… :x

(ook energiebedrijven bellen bij je aan, echt vreselijk! Was de oxio, zo’n kwal van een vent die zich helemaal voor gaat stellen, echt, het marketingdraaiboek droop van z’n smoel af, ik zei dat ik lekker bij m’n eigen maatschappij blijf. Zegt hij: oh, dus je betaalt liever teveel? Ja inderdaad, goedenavond! :mrgreen:

Ik geef altijd wat.

Mijn grens ligt bij de automatische afschrijving.

Dan heb je vaak ook 1 vast ‘doel’, terwijl ik het dus fijner vind verschillende doelen wat te kunnen geven.

En ik heb zelf controle wat ik erin gooi.

De mensen die met de bussen lopen doen dit ook geheel vrijwillig.

Dus ze een snauw geven of schooier noemen… :hand:

Sorry als ik iets zeg wat niet waar is, maar ik denk dat hier met schooier bedoelt word, iemand die zonder vergunning loopt en de boel aan het oplichten is. :think:

Een gewone collectant op vrijwillige basis is geen schooier, iemand met een zelfverzonnen verhaal, hoe goed of slecht ook, die aan je deur komt vind ik wel een schooier.
:hand:

Iemand die de boel oplicht daar heb ik ook geen goed woord voor over.

Dat gaat wat verder dan schooier, haha.

Maar ik krijg een beetje een nare bijsmaak van het 1e bericht.

‘Ik krijg elke week wel van die schooiers die om geld komen vragen’.

Lijkt me sterk dat er wekelijks iemand voor de deur staat die de boel op staat te lichten.

Maargoed, dat is dan mijn redenatie.

Dat je geen geld wil geven dat vind ik prima.

Je bent niets verplicht.

Maar je kan die mensen wel gewoon normaal te woord staan, en de deur op een vriendelijke wijze sluiten.

En dat ‘schooiers’ deel achterwege laten.

En dan heb ik het dus over de eerlijke collectanten, niet over oplichters.

De ‘gewone’ collectes krijgen hier ook bijna standaard een bijdrage van ons. Dat zijn dan ook zaken waar idd een vergunning voor is gegeven. Alles wat maandelijks, wekelijks, jaarlijks oid is zelfs de postcodeloterij doen we niet (meer) aan mee. Er blijft sowieso een immense berg geld aan de zogenoemde strijkstok hangen. Overal zitten wel 500 mensen tussen die ook allemaal hun ‘verdiende loon’ nodig hebben. En dan heb ik het nog niet eens over de centjes die bij ‘foute regeringen’ blijven hangen.

In de meeste gevallen ben ik zelfs van mening dat je beter mensen kunt opleiden en begeleiden bij bv het opzetten van een goed lopende boerderij bv dan ze kale centen te geven. Het Memisa principe, of zoals uit de bijbel de hengel geven ipv de vis. :thumbup:

Zou mooi zijn als daar meer initiatieven in zouden zijn. Dan is het pas echt investeren en geen geld toewerpen.

Aan de officiële en bekende collecte’s geef ik altijd wel wat (Kanker, Reuma, Brandwondenstichting, enz). Maar ik doe niet mee aan sponsor-acties dat je elke maand een vast bedrag laat afschrijven. Ik wil nergens aan vastzitten en zelf de controle erover houden. En ik heb ook zoiets van: Er zijn zoveel goede doelen, waarom dan elke maand standaard iets aan één bepaald doel geven? En ik geef ook niet aan mensen zonder legitimatie of als ik twijfel of het wel helemaal zuivere koffie is.

Groetjes,

Jippie

Als ze idd vaak aan de deur komen word het vervelend. Moet zeggen dat het sinds we hier wonen erg meevalt, maar ik geef ook niet aan ieder goed doel. De hartstichting, kankerfonds en de nierstichting krijgen wel altijd wat. Maar ik doe niet aan maandelijkse bijdragen oid.