Ik had overlaatst laarzen gekocht voor Lotte, maat 29. paarse van Kickers. Afgelopen week had ze die drie keer aangehad… zag ik vanmorgen dat bij de linkerlaars de paarse kleur er al op veel plaatsen af was en bij de rechterlaars niks aan de hand.
Dus terug gegaan met de laarzen, volgens de verkoopster een fabricagefout (geen vernis overheen de kluerlaag bij die ene schoen) en ik mocht andere uitkiezen. Samen met lotte andere gekozen, even aangedaan en ze waren ok zei ze.
Nu thuis lijken ze me toch te groot te zijn… heb er in de winkel niet zo op gelet, heb de zelfde maat als de andere genomen, ze heeft er mee rondgelopen en leek goed.
Heb eens nagemeten, haar voeten zijn 17 cm… de schoenen binnenin zijn er 19. Nu lijkt 2 cm ruimte me wel wat veel of niet??
Kan wel proberen ze weer om te ruilen (als ze ze nog hebben in een maat kleiner) maar ik voel me wel wat stom dat ik niet beter gevoeld heb vanmorgen…
ik weet eigenlijk niet of het veel is of niet, maar waarom probeer je anders geen inlegzooltje??
ze zeggen dat een schoen (binnenlengte) 1,2 tot 1,5 cm groter moet zijn dan de voetlengte zelf…
Met een zooltje erin zit ze misschien wel wat vaster in de schoen maar de teveel aan ruimte blijft wel vooraan?
ow dar heb ik eigenlijk geen idee van… :think: hier raadde de schoenenwinkel juist aan om een zooltje bij sophie in haar laarzen te doen, omdat we anders bang waren dat ze de winter niet door zou komen met die schoenmaat… dus vandaar dat ik dacht dat de schoen ook wel “verkleind” zou worden…
wat ik begreep is dat je een vinger tussen de hak van de voet en de schoen moet kunnen steken voor een goed passende schoen…
Je hebt voor Sophie dan ook ruime schoenen? Mijn hele duim past tussen voet en schoen!
hoeveel er bij haar tussen past durf ik zo niet te zeggen…
weet dat ze eigenlijk een kleine 28 aan schoenmaat heeft, maar omdat haar voeten nogal snel groeien, raadde de schoenenwinkel (een goede schoenenwinkel) aan om maat 29 te pakken met een zooltje erin.
maar weet eigenlijk niet hoeveel er tussen zou kunnen :think:
Wat ik altijd geleerd heb en wat ik zelf toepas, is dat er een vinger achter de hak moet kunnen. Dus schoen aan, kind even laten staan en dan moet er een vinger tussen de hak van het kind en de hak van de schoen zitten.
Wat suus ook al typte helemaal goed, altijd laten staan,
en met de vinger achter de hak voelen…
met laarzen gaat dat moeilijk,
dus plat laten staan,
en de grote teen omhoog,
mag een halve vinger tussen zitten…
Wat ook kan zijn is dat de laars gewoon te breed is,
Dan kunnen ze de voetjes ook niet goed omrollen…
En idd anders een zooltje erin, scheeld soms 1/2 maat…