Ik zou na de geboorte van de kleine graag weer BV willen gaan geven.
Nu is het sinds een paar weken zo dat ik regelmatig jeukende tepels heb en dat er een soort droge schivers op mijn tepelhof zitten.
Kan dit een schimmelinfectie zijn??
Kun je uberhaut nog voordat er BV gegeven is al een schimmelinfectie krijgen??
Waar herken ik het aan??
Ik heb overigens buiten de jeuk en de schivers nergens last van.
Tepels zijn nog echt rood, glimmend of pijnlijk.
Nu ik er over nadenk heb ik deze zwangerschap soms alleen extreem pijnlijke tepels als ik buiten loop, word er dan gewoon misselijk van.
Je tepels brand idd als je buiten in de kou loopt. Had ik ook vreselijk last van!
Maar denk dat het geen schimmelinfectie is hoor! En als je zekerheid wilt hebben, even je dokter bellen?
Geniet van je laatste loodjes!
:hug: :hug:
Zijn van die droge schilvers dan normaal??
Ze zitten er trouwens niet altijd als ik wat dikker bepathene heb gesmeerd is het voor een paar dagen weg of haast niet meer te zien.
Ik durf eigelijk niet meer te zeggen of ik daar ook last van had en of het schadelijk is maar voor zover ik wel weet is dat veel vrouwen hier last van hebben zodra ze (hoog)zwanger zijn…
Wat ik wel heb gehad is dat me tepels zeer deden als ik buiten liep… In de kou notabene. Moest met me warme handjes erop leggen en dan was het weer over!
@Tammy wrote:
Ik zou na de geboorte van de kleine graag weer BV willen gaan geven.
Nu is het sinds een paar weken zo dat ik regelmatig jeukende tepels heb en dat er een soort droge schivers op mijn tepelhof zitten.
Kan dit een schimmelinfectie zijn??
Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn. Het is aan te raden om je huisarts ernaar te laten kijken. Als de diagnose idd schimmelinfectie is, kun je deze nog tijdens de zwangerschap behandelen met medicatie.
@Tammy wrote:
Kun je uberhaut nog voordat er BV gegeven is al een schimmelinfectie krijgen??
Een schimmelinfectie wordt vaak veroorzaakt door de schimmel Candida Albicans, die eigenlijk praktisch iedereen wel met zich meedraagt (voornamelijk het maag-/darmkanaal). Wanneer het natuurlijke evenwicht verstoord raakt, bijv. door een verlaagde weerstand, het gebruik van antibiotica of tijdens een zwangerschap, kan deze schimmel actief worden en een infectie veroorzaken. Zo kunnen de borsten geïnfecteerd raken, maar ook je mond of je vagina. Wanneer er sprake is van een vaginale schimmelinfectie op het moment van de bevalling, kan het kindje tijdens de geboorte met de schimmel worden besmet.
Het al dan niet ontwikkelen van een schimmelinfectie staat dus los van borstvoeding. Ook moeders die geen borstvoeding geven en kindjes die geen borstvoeding krijgen, kunnen een candida-infectie ontwikkelen. Een schimmelinfectie kan het geven van borstvoeding echter wel vervelend maken.
@Tammy wrote:
Waar herken ik het aan??
Een Candida-infectie van de borst kan gevarieerde klachten geven, van vaag tot zeer sterk en herkenbaar. Niet alle symptomen hoeven aanwezig te zijn en dat maakt het soms lastig om een candida-infectie te herkennen. Klachten die kunnen voorkomen, zijn: jeukende tepels, een brandende of stekende pijn aan tepels en/of in de borst (kan uitstralen in de rug), rode en of glanzende (kenmerkende parelmoerglans) tepels, schilfertjes of witte puntjes op de tepels, lichtere kleur of zelfs ontkleuring van tepel en tepelhof, kloofjes die maar niet genezen, steeds terugkerende borstontsteking. Daarnaast kan er tegelijkertijd sprake zijn van een vaginale schimmelinfectie. De Vereniging Borstvoeding Natuurlijk heeft diverse informatiebladen ontwikkeld voor zorgverleners. Het informatieblad over spruw en candidiasis van de borst is gratis te downloaden via de site:
VBN-IB 1
@Tammy wrote:
Ik heb overigens buiten de jeuk en de schivers nergens last van.
Tepels zijn nog echt rood, glimmend of pijnlijk.
Nu ik er over nadenk heb ik deze zwangerschap soms alleen extreem pijnlijke tepels als ik buiten loop, word er dan gewoon misselijk van.
Dat klinkt niet fijn Wat je omschrijft, doet me denken aan vasospasme of het syndroom van Raynaud. Via deze links kom je bij meer informatie en tips:
Bv.com-vasospasme-Raynauds
Borstvoedingorganisatie LLL-Wintertepels
Kun je hier verder mee?
Ik zou even langs de huisarts gaan…
Ik had het ook tijdens de zwangerschap en het was idd. een schimmel.
Hoewel ik het meteen behandeld heb, hebben we alter toch ook spruw gekregen, ben ik erg gevoelig voor :roll:
Yvonne, bedankt voor de uitgebreide informatie, daar kan ik zeer zeker wat mee. De link die je toevoegde over vasospasme of het syndroom van Raynaud klinkt me wel bekend in de oren. Heb gelukkig binnenshuis nooit last van mijn tepels. Hoop dat ik er straks in de BV periode ook geen last van ga krijgen. Heb ik bij mijn dochtertje nooit gehad, maar moet erbij vermelden dat ik bij haar met een tepelhoedje voedde.
Ga morgenochtend de huisarts wel even bellen voor een afspraak.
Bedankt voor het reageren allemaal!
De huisarts vanmorgen gebeld hoefte niet langs te komen.
De klachten die ik omschreef klonken inderdaad wel als een schimmelinfectie, dus heb nu een kuurtje gehad.