schimmel in dekbed

Hej,



Ik heb een 4 seizoens dekbed en kwam er vandaag achter dat er schimmel in zit. Ik heb het dekbed net in de wasmachine gehad, maar het is er nog niet uit. Ik heb het gewassen, volgens de wasvoorschriften, op 40 graden.



Weet iemand hoe ik de schimmel eruit kan krijgen en hoe ik voorkom dat het weer terug komt?



Alvast bedankt voor de reacties en de hulp.



Veel groetjes

Yvonne

Wassen op minimaal 60 graden, anders gaan de schimmels niet dood. En ik zou wat azijn in het wasverzachterbakje doen.



Maar heel eerlijk… ik zou 'm weggooien. :sick:

Zit er echt schimmel binnenin?? Of van die vlekjes op de buitenkant. Je hebt weleens dat ‘het weer’ ergens inzit (heb het zelf weleens met slapjes of een truitje wat te vochtig in wasmand is blijven zwerven) en dat krijg je er volgens mij niet meer uit.

Als er idd ‘het weer’ inzit krijg je dat er niet meer uit.

het zijn idd van die vlekjes , maar dat is schimmel toch?



En maakt het uit dat het ‘weer’ erin zit?



Gr Yvonne

Ze noemen het ‘het weer zit er in’ Geen idee, uit grootmoeders tijd.





Is het ws vochtig geweest en niet goed op kunnen drogen.



Van die kleine grijze vlekjes en die gaan er niet meer uit. Maar ja dekbedhoes erover en niemand die het ziet toch. Lijkt me verder geen kwaad kunnen.

Kwaad zal het idd niet kunnen en ja, ik geloof dat het een schimmelvorm is. Als je erop googelt krijg je de meest vreemde tips :eh: :think:



In de karnemelk weken :sick:

Wassen met azijn en zout

Vlekkenverwijderaar tegen roestvlekken

Vlekkentovenaar vocht en inkt bij de drogist



Misschien heb je er iets aan?

Al is een dekbed dan weer zo’n heel groot onhandig ding om in een emmertje met karnemelk te proppen hé :wink: :mrgreen:

Ik dacht dat HG spul had tegen 'weer’vlekken :think:

@mama van anne wrote:

Ik dacht dat HG spul had tegen 'weer’vlekken :think:






Ik heb even gezocht op de site van HG…



HG vlekweg voor weerplekken in textiel



Nat opgeborgen textiel dat niet de kans krijgt te kunnen drogen gaat schimmelen, waardoor zwart-grijze, zogenaamde weerplekken ontstaan. Deze weerplekken zitten in het textiel en zijn daardoor zeer moeilijk te verwijderen. Dit komt vaak voor bij tenten, zeilen, zonneschermen en douchegordijnen maar ook bij zwemvesten, vlaggen en dergelijke. HG vlekweg voor weerplekken in textiel is een effectief en veilig middel om verse weerplekken te verwijderen. Het tast aanwezig kunstsof zoals bijvoorbeeld tentraampjes, -knopen, -ritssluitingen en dergelijke niet aan. Het materiaal dient eerst goed vochtig gemaakt te worden met water. Bij kleine oppervlakken door middel van onderdompeling en bij grote oppervlakken, zoals bijvoorbeeld tenten, met een spons of plantenspuit. Los de inhoud van flesje A op in 5 liter water. Vervolgens het materiaal onderdompelen of met een spons behandelen. Na de inwerktijd, het materiaal goed uitspoelen met water tot de paarse kleur uit het spoelwater verdwenen is. Grote oppervlakken eventueel met behulp van een tuinslang uitspoelen. Los daarna ook flesje B op in 5 liter water en dompel het te behandelen materiaal onder in deze oplossing. De paarse kleur wordt nu volledig verwijderd. De paarse kleur en de weerplekken zijn nu volledig verwijderd.





Een pakje kost € 14,95

ik heb ‘het weer’ eruit gekregen met de vanish voor witte was. Eerst erin weken… daarna wassen in het machine met een witwasmiddel en een flinke schep van die vanish erbij… Zal niet helemaal goed voor je wasgoed zijn, maar ach je wast het ook niet elke week op die manier uit he.

Ik persoonlijk zou het dekbed naar de stomerij brengen en hem daar goed laten reinigen.

Ik doe dat zo ie zo altijd 1 keer per 6 mnd met ons dekbed.

Weer plekken in je dekbed kun je voorkomen door het dekbed regelmatig in b.v de achtertuin / balkon een halve dag goed te laten luchten.

ik gooi hem altijd over de droogmolen heen in de achtertuin.

Mijn man heeft een keer heel fijn een natte handdoek bij de was gedaan en je raadt het al, in alle was zat het weer :wall: Ik heb van alles geprobeerd maar uiteindelijk kon ik toch alles wegdoen :?

wij zeggen altijd dat de was “gestikt is”… Is dat dan iets voor onder de rivieren ofzo :think: …



Ik heb dat vaak, was volle trommels en daardoor is er weleens al iets gaan stikken in de was waardoor er vlekken op komen…



Ik zou het dekbed wassen, maar dat had je al gedaan en dan gewoon hoes erover en niks aan het handje…



Stomen :o wat kost dat wel niet :think: …



gr patricia

Nou helemaal niet zo veel hoor voor ons 4 seizoenen dekbed van 210 x 220 betaal ik €21,50 aan stomerij kosten en dat is incl alles.

Stoomkosten, droogkosten etc…

En dan is die weer heerlijk schoon en fris voor de komende maanden.

Ik zou 't ook laten stomen, ik breng die van ons ook 1 x in de zoveel tijd naar de stomerij, lits-jumeaux past wat moeilijk in de wasmachine natuurlijk :wink: Krijg 'm altijd perfect schoon weer terug :thumbup: Betaal 20e per x

Hej iedereen,



Ik kijk nu weer even op deze topic en zie dat er heel veel reacties zijn. Ik wiat dit alleen niet, want ik heb geen mailtjes ontvangen. Terwijl dit eerst wel zo was.



Ik wil eerst iedereen ff bedanken voor de reacties, super!



Ik denk dat ik het dekbed binnenkort ff laat stomen. Ik hoop dat ie dan weer helemaal schoon wordt.



Veel groetjes

Yvonne

Wassen op 60° met bleekwater.
Alle schimmel verdwenen.
Dekbed was precies nieuw.