scheve shirtjes

Wat iemand mij ooit uitlegde was dat scheef zijn heeft te maken met hoe het in de fabriek uit de stof gesneden is. Simpel gezegd wordt het patroon gewoon wat scheef op de stof gelegd bij het snijden. Dat schijnt te maken te hebben met het maximale aantal patronen uit een rol stof halen (of wellicht zat de rol stogf net iets scheef of zo). Tijdens het fabrieksproces wordt alles een beetje gerekt en mooi gemaakt, maar na wassen gaat het terug in zijn oorspronkelijke vorm, die dus scheef is.

:mrgreen:

Precies :mrgreen:



Ikzelf trek het bij het drogen aan de waslijn al even recht. En uiteraard strijk ik het zo recht mogelijk.



Ook met 2e hands kleertjes van de kids, waarvan ik dacht. Ojee, dat is eigenlijk wel erg scheef, dat had ik niet gezien op de foto. Daar doe ik hetzelfde mee en echt, het helpt wel :thumbup:

Tenminste meestal, er zijn shirts :roll: Maar die heb ik dan ook al heeeeel vaaaaaak gewassen of waren wel heel erg. :doh:



:-* Liefs, Evelien :vlinder:

@crien wrote:

En dat is nou precies waarom ik heel veel dingen strijk, waarvan veel mensen zeggen dat je ze niet hoeft te strijken. Maar op den duur blijft het bij mij dus wel langer mooi in model! :wink:



-onderhemdjes (van de Hema)

-witte t shirts van hub voor onder z’n overhemd (van de Hema)

-pyjama;s van de kids (overal en nergens vandaan)

-leggings (H&M, Cranenbroek, Hema)

-t shirts



Ik kan ook veel makkelijker opvouwen als het even een strijkje gehad heeft

:shifty: (En ik vouw ook altijd op de strijkplank, anders ‘lukt’ het gewoon niet!)




Maar ehm… dan strijk je dus echt alles?

Ik ben wel een beetje onder de indruk hoor :wink: Ik moet al heel veel moed verzamelen om die paar overhemdjes/linnen broeken en jurkjes die ik per maand zo ongeveer eens doe te doen :oops:

Daarbij zou ik het ook gewoon behoorlijk zonde van mn tijd vinden. Hier ligt alles echt niet superstrak in de kast, ik vouw het gewoon ff snel (en vaak met hulp van een kind).

Ik strijk ook echt niet alles :snooty: :naughty: Scheve hemden vind ik niet zo erg :angel: Die zie je niet en dat voel je ook niet als je het aan hebt. Maar shirtjes :wall: :wall: Soms is de linkernaad bijna 5 cm naar achter en de rechternaad 5 cm naar voren. Lekker zo’n scheve print dan aan de voorkant :doh:



Ik ga gewoon eens proberen bij 1 of 2 shirtjes om het rechter te trekken als ik het ophang. Niet bij alle, stel je voor dat ik het niet goed doe :lol: :mrgreen: :wink:

Het heeft helemaal niets met strijken te maken. Het is zoals tinkerbell en johanna schrijven. Met het strijken verbloem je het wel.



Als het dure shirts zijn zou ik er mee terug gaan naar de winkel. Het is een productiefout.



Je kunt het al wel zien in de winkel hoor. Dan zie je dat de stof een ietsie scheef is. De draadjes lopen dan niet mooi naar beneden maar een beetje naar links of rechts.

Het scheelt ook een hoop als je het voordat je het op de lijn hangt eerst precies op de schoudernaden pakt en uitklopt

Heb het ook weleens gehad.



M.i. heeft het niets te maken met strijken of drogen, maar is het gewoon een soort van productie ‘fout’.

En is de stof gewoon scheef in een naad gelegd.

@ariel wrote:

Het heeft helemaal niets met strijken te maken. Het is zoals tinkerbell en johanna schrijven. Met het strijken verbloem je het wel.


Yep, klopt. Ik haal de was uit de machine, dan klop ik het uit en trek het al recht op de bovenkant van de machine (en sla dan ook de ergste kreukels er al uit, van m'n moeder geleerd :lol: ) Dan gaat het op het rekje (binnen of buiten, hangt van het weer af) en dan strijken en/of vouwen op de plank.

Zo gaat het bij mij prima en krijg ik (bijna :wink: ) alles redelijk goed weer in model en durf ik dus echt alles te kopen wat ik tegenkom wat ik leuk vind! :D

Bewerkelijk? Valt wel mee, ik ben er heel handig en snel in geworden :D

In de winkels (en ateliers waar het vandaan komt, heefrt het maar met 1 ding te maken: kostenbesparing)

@Lune wrote:

Maar ehm… dan strijk je dus echt alles?

Ik ben wel een beetje onder de indruk hoor :wink: Ik moet al heel veel moed verzamelen om die paar overhemdjes/linnen broeken en jurkjes die ik per maand zo ongeveer eens doe te doen :oops:

Daarbij zou ik het ook gewoon behoorlijk zonde van mn tijd vinden. Hier ligt alles echt niet superstrak in de kast, ik vouw het gewoon ff snel (en vaak met hulp van een kind).




Nee, niet alles, maar wel redelijk veel vergeleken bij anderen. Ik vind het niet erg en vind het zelf prettig als dingen weer redelijk in model zitten. Ik vind het zelf soms gewoon mooier als iets even een strijkje gehad heeft, da’s mijn keuze (en dus ook extra werk voor mij :wink: )

Ik strijk niet uren, uitgebreid. Gewoon even kort het stoomstrijkijzer erover, opvouwen en klaar! :thumbup:





Ik ken ook iemand die dus ook echt onderbroeken en sokken strijkt! :shock:

@cees77 wrote:

Jose, dan zeg maar eens wat jij doet vanaf de koop tot aan de eerste keer wassen :wink:




Wassen? :shock:

:wink:



Ik had bedacht dat het misschien nog aan de wasdroger kon liggen, maar ik lees hier dat het mysterie eigenlijk al is opgelost. Gewoon fabrieksfouten dus.

Ik strijk ook veel, washandjes, onderbroeken en sokken uitgezonderd.



Vind het gewoon mooier.

En inderdaad, voor mezelf meer werk.