schema met bijvoeding 4 mnd

Hoi meiden,



Ik wil met 4 mnd langzaam gaan beginnen om met bijvoeding te geven. Hoe zijn jullie begonnen en hoeveel flessen dronken ze ernaast? En waarmee zijn jullie begonnen?



R. krijgt al voor het slapen een papfles. Dit trouwens niet omdat hij dan door zou gaan slapen, dit deed hij net 1,5 week voordat we ermee begonnen.



Groetjes

Ik zou zeker geen fles laten vallen als je al zo vroeg met bijvoeding wil beginnen.



Ik zou persoonlijk wachten tot 6 maanden, maar als je toch wil beginnen zou ik beginnen met een paar hapjes fruithapje.

Tineke, mijn dochter, is ook bij vier maanden begonnen met bijvoeding bij Kobe, mijn kleinzoon dus.



Eerste dagen:

rond de maaltijd van 16 u:

enkele hapjes fruithap. (banaan, sinaasappel, appel en glutenvrije koek).

Daarna een fles kv.

Dat ging prima !

Paar dagen later:

rond de maaltijd van 12 u:

aardappeltje, groentjes (wat al toegelaten is vanaf die leeftijd).

nadien opnieuw een fles kv.

's morgens en 's avonds kreeg Kobe nog bv.



De hoeveelheden bijvoeding worden alsmaar groter uiteraard.

Nu (Kobe wordt de 14de 8 maanden).

's morgens fles kv 210 + 7

12 u: aardappelen, groentjes, vlees - vis - eitje - kip nadien water drinken en geen fles kv meer

16 u: fruithap nadien ook water

's avonds: fles kv 210 + 7



Tip: neem foto’s van die allereerste keren ! De snoetjes die ze dan trekken !!! :inlove:



liefs

Gerda

Gerda, dankjewel! Heb hier echt veel aan! :smiley:



Ik wil met 4 mnd beginnen omdat mijn gevoel zegt dat dit ook goed is. Heb mijn groeiboekje laatst gekregen en toen kreeg ik met 3 mnd al een geprakte banaan met sinaasappelsap. Mijn man kreeg ook met 3 mnd al bijvoeding en wij zijn er allemaal niet slechter van geworden. (las het terug en het is niet de bedoeling dat het rot overkomt!!)



Heb een beetje het gevoel dat sommige dingen beter waren in het verleden dan op het moment. Tuurlijk zijn er dingen verbeterd maar er kan ook overdreven worden :oops: :oops:

Nou…In de jaren 50 adviseerden artsen ook om te gaan roken omdat het zo goed voor je was he…



Je kunt je ook bedenken dat de medische wereld wat meer weet dan 30 jaar geleden, in mijn groeiboekje staat dat ik met 6 weken sinaasappelsap kreeg…



Het is nu eenmaal een feit dat de darmen van een baby tussen de 4 en de 6 maanden klaar zijn met rijpen en dat de kans op heftige allergieën dan stúkken minder is.

Jij kan als moeder niét zien wanneer die darmen uitgerijpt zijn en daarom word hier geadviseerd om te wachten tot je kindje 6 maanden is.

Ergens aan beginnen omdat jij er aan toe bent is niet hetzelfde als je baby ergens aan laten beginnen als hij/zij er aan toe is :thumbup:

Persoonlijk, zou IK wachten . Maar dat is mijn mening.



Als advies, zou ik beginnen met worteltjes ofzo, elk geval groente. Wat passend is bij 4 maanden.

Er zal geen wereld verschil maken over hoeveelheid flessen hij krijgt, omdat wat ze eten zo minimaal is.

(Bijv 1 potje, het is 100g, maar dat krijgen ze echt niet binnen totaal).



Ook zou ik 2 dagen lang bijv 1 soort groente geven, 2 dagen wortels enzv. Om te wennen aan de smaak, en als deze er is een reactie uit te lokken.

Dit is trouwens verstandig bij elke groente/fruit te doen wat je nieuw geeft. (Ivm allergie)



Je kan beginnen met fruit, maar persoonlijk was en ben ik hier geen voorstander van, omdat fruit vrij zoet is. Ik bedoel niet persé door suikers, maar gewoon van smaak, en dan is er een kans dat groente geweigerd word.



Met de tijd worden de flessen minder/kleiner, en de BIJvoeding meer.

Het is nog bijvoeding, en melk blijft vooralsnog het belangrijkste .



Mijn zoon kreeg na 2 maanden bijvoeding pas de neiging 1 van de flessen te laten vallen.

@kiki1987 wrote:

Gerda, dankjewel! Heb hier echt veel aan! :smiley:



Ik wil met 4 mnd beginnen omdat mijn gevoel zegt dat dit ook goed is. Heb mijn groeiboekje laatst gekregen en toen kreeg ik met 3 mnd al een geprakte banaan met sinaasappelsap. Mijn man kreeg ook met 3 mnd al bijvoeding en wij zijn er allemaal niet slechter van geworden. (las het terug en het is niet de bedoeling dat het rot overkomt!!)



Heb een beetje het gevoel dat sommige dingen beter waren in het verleden dan op het moment. Tuurlijk zijn er dingen verbeterd maar er kan ook overdreven worden :oops: :oops:




Het is ook niet de bedoeling dat je van bijvoeding slechter wordt. De wetenschap heeft niet stil gestaan. Het is gewoon bewezen dat de darmen van een baby jonger dan 6 maanden nog niet uitgerijpt zijn. En dat bijvoeding daar door beter is vanaf 6 maanden. Verkleint ook de kans op allergieen.



Verder geen aanval, maar ik begrijo echt niet waarom er zoveel mensen toch (veel) eerder willen beginnen. Dan doe je dan niet om je kindje een plezier te doen, maar voor je eigen plezier.

Yari gaf heel duidelijk aan dat hij meer wilde eten, en klaar was voor fruithapje. Als wij een boterham eten, en hij ziet dit “spingt” hij bijna uit de box of wipstoel.

Zijn armen en benen gaan op en neer en zijn mondje open en smakt helemaal.

Dit deed Levi ook, toen hij klaar was voor fruit.



Hier krijgt Yari dus ook al bijvoeding.

In de ochtend rond 10 uur fruithapje, groente zijn we net mee begonnen maar vind hij niet altijd even geweldig. Dit krijgt hij rond 16.00 uur.



Sinds Yari bijvoeding krijgt is hij veel meer voldaan-tevreden (meer melk geven was geen optie, hier krijgt hij ontzettende krampjes van namelijk).

Het is dus niet zo dat we er mee begonnen zijn omdat wij dit zo leuk zouden vinden. :thumbup:

Ik ben ook begonnen met 4 mnd hoor :slight_smile: Mede ook op advies van onze KA.

Als jij vindt dat je kindje er aan toe is, dan moet je het gewoon doen…



Over hoeveel flessen ik toen nog gaf kan ik je helaas geen advies gegeven, omdat onze zoon een iets anders flessen beleid had :slight_smile:

momenteel zit hij met 15 mnd nog steeds op 4 flessen van 180 cc



Maar ik deed het tussen zijn flesvoedingen door, ik ben begonnen met een paar hapjes en toen dat goed ging kreeg hij een volledige hap.

Ik zou de flessen gewoon nog zo laten hoor.



Mbt het wel of niet geven met 4 mnd daar zijn nog vele discussies binnen de medische over aan de gang :slight_smile:

Dat vertelde ook onze ka en dieetiste.



er zijn profesoren die vinden dat je juist wel vroeg moet beginnen omdat het lichaam mogelijk een tolorantie zou kunnen opbouwen als er te lang gewacht wordt, dit zou mede de hooge toename van verschillende voedselallergieen kunnen verklaren.



En er zijn weer anderen die vinden van niet en zo zijn ze al een tijdje bezig en ik denk dat ze er voorlopig ook nog niet overuit zullen zijn :wink:



Dus tot die tijd moet jij lekker doen, wat jij denkt dat goed is voor je kindje :slight_smile:

Tja. Ik heb ook getwijfeld maar wacht wel tot ze 6 maanden is… ze vind de fv nog heerlijk (200+5) en slaapt nachten goed door…

@Cin. wrote:

Yari gaf heel duidelijk aan dat hij meer wilde eten, en klaar was voor fruithapje. Als wij een boterham eten, en hij ziet dit “spingt” hij bijna uit de box of wipstoel.


Haha wat grappig :D Hier zit er ook 1 te staren bij alles wat mijn mond in gaat.

@kiki1987 wrote:

@Cin. wrote:
Yari gaf heel duidelijk aan dat hij meer wilde eten, en klaar was voor fruithapje. Als wij een boterham eten, en hij ziet dit “spingt” hij bijna uit de box of wipstoel.


Haha wat grappig :D Hier zit er ook 1 te staren bij alles wat mijn mond in gaat.


Deze vind ik altijd heel erg leuk :mrgreen:
Zo kijken ze namelijk ook als je een sigaret in je mond doet of een oude schoen :-*
Feit is dat baby's op die leeftijd véél meer om zich heen kijken en zich bewuster worden.
Ook doen ze álles in hun mond, voelen proeven noem maar op dat hóórt er bij, dat is geen teken van toezijn aan bijvoeding.

Hoe weet een baby van die leeftijd dat die appel die jij aan het eten bent lekker/eetbaar is? Die link maken ze niet he....
Geen aanval hoor maar dit lees ik hier zooooo vaak :mrgreen:

@kiki1987 wrote:



Haha wat grappig :smiley: Hier zit er ook 1 te staren bij alles wat mijn mond in gaat.


Dat doet Katie ook! :wink:

@~Melanie~ wrote:

@kiki1987 wrote:
@Cin. wrote:
Yari gaf heel duidelijk aan dat hij meer wilde eten, en klaar was voor fruithapje. Als wij een boterham eten, en hij ziet dit “spingt” hij bijna uit de box of wipstoel.


Haha wat grappig :D Hier zit er ook 1 te staren bij alles wat mijn mond in gaat.


Deze vind ik altijd heel erg leuk :mrgreen:
Zo kijken ze namelijk ook als je een sigaret in je mond doet of een oude schoen :-*
Feit is dat baby's op die leeftijd véél meer om zich heen kijken en zich bewuster worden.
Ook doen ze álles in hun mond, voelen proeven noem maar op dat hóórt er bij, dat is geen teken van toezijn aan bijvoeding.

Hoe weet een baby van die leeftijd dat die appel die jij aan het eten bent lekker/eetbaar is? Die link maken ze niet he....
Geen aanval hoor maar dit lees ik hier zooooo vaak :mrgreen:

Nou ja hier was het echt met het smakken erbij, en sinds hij fruithapje krijgt doet hij dit dus niet meer :think:
Toeval dan misschien?

Levi deed dat ook in ieder geval, en toen hij fruithapje kreeg ook niet meer zo extreem :lol:

Bij iets niet eetbaars wat ik of iemand anders in de hand heeft doet hij het juist niet, alleen me vinger en dan knabbelen maar :mrgreen:

Maar ja hij is in ieder geval veel meer verzadigt :thumbup:

Oh ja weet je trouwens waar ik dat vandaan heb? Ik heb dat toen bij Levi (toen dacht ik al, wat wilt ie nu) nagevraagt op CB.
Die vrouw daar zijn toen dat dat een teken was voor meer voeding-proeven.
Schiet me net te binnen :lol:

Ik zou persoonlijk ook wachten tot 6 maanden, maar dat terzijde…



Ik zou als je toch begint, beginnen met groente. Dit is minder zuur en ook minder zoet. Van zure producten (fruit dus) krijgen ze sneller krampjes.