Schema bijvoeding

Hoi allemaal, mijn dochtertje is volgende week een half jaar. Tot nu toe heb ik volledig borstvoeding gegeven, maar volgende week wil ik beginnen met bijvoeding.

Nu wil ik eigenlijk 2 dagen per week een ander voedingsschema hanteren dan de andere dagen. Die 2 dagen werk ik en dan is mijn dochter bij mijn ouders. Omdat mijn dochter een flesweigeraar is, kreeg ze op de dagen dat ik werk afgekolfde melk m.b.v. een lepeltje. Maar zoals jullie je wellicht kunnen voorstellen, gaat dit niet echt makkelijk en is dit nogal een geknoei. Daarom wil ik dat ze die 2 dagen per week pap krijgt van moedermelk en daarnaast groente en fruit. Maar de dagen dat ik niet werk, wil ik overdags gewoon borstvoeding geven met fruit en dan ’s avonds pas de groentehap, zodat mijn man die kan geven. Dit is wat ik ongeveer in mijn hoofd heb:

Op de dagen dat ik werk (2 dagen per week):

7.00: borstvoeding (thuis)

9.30: fruithapje

12.00: pap van moedermelk

15.00: groentehap

vanaf 17.00: alleen nog borstvoeding (thuis)

Op de overige dagen:

Overdags borstvoeding en een fruithap. ’s Avonds tegen 19.00 uur groentehap.

De eerste weken begin ik natuurlijk met opbouwen. Eerst de melk vermengen met Bambix o.i.d., dan een beetje fruit en/of groente erbij en dan steeds een beetje meer. Tot ik uitkom op het schema van hierboven.

Wat vinden jullie hiervan? Hebben jullie nog tips, adviezen of ideetjes?

Mijn dochter is nu bijna 7 maanden. Ze kreeg voorheen 5 a 6 x bv op een dag. Ik ben begonnen met bijvoeden a la rapley. Dus ze krijgt nog niet echt veel binnen. Sommige dagen echt niks, en sommige dagen heeft ze zo 3 stukken fruit en 2 stukken groente op.

Mijn schema nu:

05:30 bv (tsja… mevrouw wil het helaas zo vroeg, maar ben allang blij dat het niet 2 uur 's nachts meer is :wink: )

8;30 brood of pap (kant& klaar met opvolgmelk, want mijn bv mengt niet goed met al die pap) Maar Liv lust die pap eigenlijk niet, en brood gaat goed. Dus nou ja… vaker brood als pap dus.

10;30 bv

12;30 vers fruit

15;30 bv

17;00 groenten

19;30 bv

23;00 bv (hier moet ik haar soms wel voor wakker maken)

Ik zit dus nog steeds op 5x bv. En daar ben ik blij om want wil het graag lang blijven geven als het kan. Soms geef ik tussendoor een soepstengel of rijstewafel. Vind ze erg lekker!

Maar jij wilt begrijp ik op de dagen dat je werkt 1 of 2x bv vervangen door pap?? Als je dochter die pap goed eet lijkt mij dat wel ok! Ik zou trouwens misschien op de dagen dat jij thuis bent ook pap geven. Dan went ze er sneller aan.

xx

Zou die bv trouwens niet drinken uit een gewone of tuitbeker?

@Mell wrote:

Maar jij wilt begrijp ik op de dagen dat je werkt 1 of 2x bv vervangen door pap?? Als je dochter die pap goed eet lijkt mij dat wel ok! Ik zou trouwens misschien op de dagen dat jij thuis bent ook pap geven. Dan went ze er sneller aan.

xx

Nou, ik wil de borstvoeding niet vervangen door pap, maar ik wil pap (Bambix) toevoegen aan de borstvoeding, zodat het wat dikker wordt en mijn ouders het makkelijker kunnen geven (omdat ze niet uit de fles drinkt). Tot nu toe wilde ik dat niet, omdat ik niet wilde dat ze bijvoeding kreeg, maar volgende week is ze een half jaar en dan mag het.

Thuis pap geven vind ik niks, dan vind ik het makkelijker als ze het rechtstreeks uit mijn borst drinkt. Het doel van de pap is immers ook alleen maar dat mijn ouders het makkelijker aan haar kunnen geven.

@Mell wrote:

Zou die bv trouwens niet drinken uit een gewone of tuitbeker?

Tuitbeker lukt ook niet, gewone beker lukt aardig, maar knoeit natuurlijk ook behoorlijk. :frowning:

Dank je wel trouwens voor je reactie, erg fijn dat er wordt meegedacht!

Jeetje wat lastig zeg dat ze zo de fles weigert!!

Mijn ervaring met pap is alleen dat Liv alles net zo hard weer uitspuugd. Bambix mengde bij mij totaal niet. Het bleef heel waterig, maar dan met vlokjes erin. (vandaar dat ik maar overgestapt ben op pap met opvolgmelk… die fabrikanten weten wel hoe ze kindjes aan hun producten krijgen hoor :S)

Ik heb toen biobim geprobeert. Dat mengt wel, maar smaakt echt zooo verschrikkelijk vies! (alsof je meel hapt ofzo) Dat weigert ze ook nog steeds! Hier geef ik zelf dus meestal gewoon brood. Op de dagen dat ik werk geeft mn man die pap, dan duurt het iets langer eer ze weer dorst krijg, en kan ik als ik uit mn werk kom, gewoon livevoeden.

Denk opzich wel dat je kindje het onderscheid moet kunnen maken tussen hoe ze eet als ze bij opa&oma is, of als ze bij jou is. Ze is dan ook in een andere omgeving toch? Dat lijkt mij geen probleem.

succes ermee!!