schema 6 maanden, combi BV/FV

Hoi Allen,



Thijs drinkt nu:



06:00 BV

09:00 klein fruithapje (ong 4 maanden potje, meestal vers)

09:30 120 cc kunstvoeding

14:00 BV

17:00 groentehapje ( ong. 4 maanden potje, alleen groente/aardappeltjes)

17:30-18:00 120 cc

22:00 BV



Hoe krijg ik dit schema een beetje logisch verschoven dat we naar 4 voedingen gaan? Als ik nu zou stoppen met de BV zou hij namelijk ‘te veel’ nr. 2 voeding binnen krijgen. ( max 800 cc, de BV is ongeveer 180 cc aangezien hij dat op het kinderdagverblijf krijgt per fles )



Eerder de laatste voeding kan niet, hij slaapt nu eindelijk door als hij om 22:00 drinkt…



Kan hij al iets gewoon qua zuivel krijgen? na het toetje? dat we daardoor die 120 cc eraf kunnen halen?

Waarom wil je naar vier voedingen?

Ben je de bv echt aan t afbouwen?

Mijn zoontje van 8 mnd krijgt veel vaker :mrgreen:

Thijs kreeg tot voorkort 6 voedingen, 6-10-14-18-22 en 's nachts een keer maar nu we met groente en fruit begonnen zijn zit hij dus op bovenstaand schema. De 10 uur voeding heb ik afgebouwd en de 18 uur voeding (ong. ) ook.



Ik heb het gevoel dat Thijs niet genoeg drinkt uit de borst, hij is vaak na de borst nog hongerig en dan wil hij nog meer maar bij mij lukt dat niet ( hij drinkt, laat los, drinkt, laat los ) Wil graag de BV nog wel een beetje rekken. Met 7 maanden wil ik stoppen met kolven op m’n werk van de 14 uur voeding en dan zou hij thuis nog een tijdje 's ochtends en 's avonds bij me kunnen drinken, tot hoe lang ik daarmee wil doorgaan weet ik nog niet.



Maar weet niet of dat wel gaat lukken ( die ochtend en avondvoeding ) en als ik ga stoppen totaal moet hij toch onder die 800 cc zitten… Dit ICM met die 2x 120 cc kunstvoeding die hij nu thuis toch krijgt, dacht misschien valt daar nog beetje logisch in te schuiven… Hij zal toch naar meer voeding moeten gaan uiteindelijk (vaste voeding )

Als je nog niet wilt stoppen met bv geven moet je echt vaker de borst aanbieden. Door hem iets anders te geven (fv of vast) krijgen je borsten t signaal minder aan te maken…

Dat hij steeds los laat is ws om een tsr op te wekken in de hoop dat er meer komt.

Als je dat wil opbouwen weer, kun je hem bijv elke twee uur aanleggen, fruit en groente zijn het eerste jaar echt BIjvoeding… Dus eerst de borst, dan een stukje fruit aanbieden.

Ik denk dat als je zo doorgaat het gauw over is met de borstvoeding, zonde want het is zo goed voor hem!

Lune, elke 2 uur de borst aanbieden gaat hier ECHT niet lukken, ik heb nog 2 kinderen rond lopen en zou niet weten hoe ik dat moet combineren. Ik heb nu al het gevoel dat ik niet weet hoe ik leef, Thijs moet op een bepaalde tijd gedronken/gegeten hebben want ELise moet van/naar school en op maandag en vrijdag werk ik ook nog en daar doen ze niet bepaald makkelijk. Daarom ook heb ik besloten, voor rust voor mezelf! om de 10 uur voeding al af te bouwen en dus met 7 maanden de 14 voeding. De andere 2 voedingen laat ik dan aan Thijs. De ene keer drinkt hij wel lekker door, de andere keer dus niet en krijg ik hem ook niet tevreden. Vannochtend was hij heel tevreden op mama’s melk in ieder geval en om 9.30 heeft hij weer wat fruit op en wat kunstvoeding, want die voeding heb ik bij mij dus afgebouwd.



Maar goed: dat is eigenlijk ook mijn vraag niet; mijn vraag is hoe ik hem evt. naar 4 voedingen zou kunnen krijgen met dit schema ( of iets afwijkend ervan ) en/of mag hij al iets van zuivel na zijn groentehapje om zo zijn groentehapje wat uit te breiden?

Iris kreeg met 6 maanden rond 20.00 de laatste fles 180+6 (geen bv meer sinds 12 weken) en dan naar bed. Dus de laatste fles eraf.

Je zou de fles die je nu na het warm eten evt later kunnen geven?

En de fles na het fruit ook?

Bijvoorbeeld rond 12 uur als dat uitkomt met je andere 2.

Dan die van 2 uur ook wat later, bijvoorbeeld 4 uur? (of op verzoek bv)

En dan de laatste niet. Ik dacht ook dat ze dat niet zou pikken, maar na 2 avonden sliep ze door.

Potjes van 6 maanden zijn groter, dan zit hij ook voller als hij ze goed opeet.



Tis maar een ideetje he, zou het ook op het bureau voorleggen!

Tja,dan kan ik je niet echt helpen ben ikbang. Als je jemaar bewustbentvan het feit dat je afbouwt zo… Dan is datverder jouw keus.

Elke drie uur of alle momenten dat hijnu ietskrijgt,aanleggen zou de productie ook al opkrikken he!ik weet dat het lastig is, ik heb er vier en rare schooltijden :wink:

Ikke, dank je wel! Daar heb ik wel wat aan idd. Als ik die 120 wat later zou verschuiven, dan komt hij met de andere voedingen natuurlijk ook wat later en dan zou er uiteindelijk natuurlijk een wat groter gat ontstaan…



Grotere hoeveelheden fruit/groente is misschien een betere stap idd dan iets van zuivel toevoegen. We gaan ff door met experimenteren.

Het lijkt me wel lastig worden, gezien hij om 6.00 al krijgt, en om 22.00 nog.

Misschien wat meer groentehap geven, dus echt een volwaardige maaltijd met strax vlees, zodat die voeding van 18.00 vervalt?

Of proberen toch die laatste voeding eerder? Sinds wij die om 19.00 geven slaapt ze door, geef je ook rijstebloem?



Hier is het 7.00 fles - 10.00 fruit - 11.00 fles - 15.00 fles - 17.30 groente - 19.00 laatste fles met rijstebloem.

Lune, begrijp ik, ik weet dat ik aan het afbouwen ben, daar heb ik gedeeltelijk ook bewust voor gekozen door de 10 uur voeding te vervangen voor een flesvoeding en met 7 maanden dus die andere voeding ook te vervangen door een flesvoeding ( als hij dan die voeding nog heeft, misschien zit hij dan wel al op 4 voedingen )



Ik begrijp dat er meerdere mensen zijn met meerdere kinderen en die kinderen moeten ook naar school e.d. maar ik ben gewoon niet zo denk ik. Ik heb met liefde de eerste 6 maanden gevoed en ga met liefde door tot Thijs aangeeft dat hij echt niet meer genoeg heeft aan deze voedingen. Door het stoppen van de 14:00 voeding zal de eerste paar dagen de laatste voeding toch wat meer worden denk ik, misschien gaat het daardoor toch weer rechttrekken en anders is het maar zo.



De eerste maanden waren echter slopend met alles bij elkaar en ga net weer een beetje lekkerder in mn vel zitten, mede doordat de nachtvoeding nu weg is. Ik trek het echt niet weer meer te gaan aanleggen om alles wat ik bewust heb afgebouwd weer op te bouwen, al zal het wel kunnen.



Maar goed: we stoeien nog even door met Thijs zn ritme :wink:

Flier, rijstebloem is lastig uit de borst :wink: Ik denk dat Thijs ook niet zo lang nog slaapt omdat die laatste voeding borstvoeding is, daar slapen ze toch minder op ( tenminste, dat hoor ik tenminste vaak )



Misschien valt er wel een half uurtje te smokkelen, maar het zullen geen uren zijn dat ik eerder kan geven ( dus 19 uur gaat m niet worden )



Ik zit in eerste instantie te denken om als stap 1 de groente en fruithapjes te vergroten en kijken of hij die dan ook echt opeet ( want soms laat hij nu ook wat staan, dus dan heeft dat geen nut ) en dan de fles daarna te verkleinen en kijken of hij daarmee dan 4 uur red.



En misschien ergens een broodkorstje introduceren, maar vanaf wanneer kon dat ook alweer?

Oh ja, dat is inderdaad lastig :wink: En de laatste 2 voeding omdraaien, bv en als laatste een fles?

Vanmorgen bij het cb geweest, en ik mag vanaf 6 maanden beginnen met brood!

Omwisselen gaat m ook niet echt meer worden omdat ik al een tijdje om 18:00 geen BV meer geef en ik dan die voeding weer zo moeten beginnen ( dus meerdere keren op die tijd aanleggen, enz ) en dan de laatste voeding zou moeten afbouwen. Da’s wel een flink ge-jojo en bovendien vind ik 18 uur wel een lastige tijd, ook ivm koken/eten andere kids. De laatste avondvoeding is wel rustig aangezien de andere 2 dan slapen dus dan heb ik alle tijd voor Thijs. ( en even een rustmomentje voor ons samen )



Maar vanaf 6 maanden mag brood dus ( heeft ons CB het echt totaal niet over gehad he, ja: dat we moesten beginnen met groente/fruit ) Dat bied ook wat mogenlijkheden… Ow… Thijs alert… tijd voor de borst :inlove: maar eerst even supersnel een stofzuiger door de slaapkamers heen ( het is hier niet zo groot :wink: )