Sauna en zwanger zijn

Mijn schoonzusje wil mij komend weekend meeslepen naar een Spa. Ze heeft van die *****kortingsbonnen van Groupon besteld. Ik vind het heerlijk om me een dagje te laten verwennen, maar is zo’n sauna wel verstandig als je zwanger bent? Kan mijn schoonzusje in dat geval niet beter iemand anders meenemen? Ik heb ook nog nooit zo’n Groupon arrangementje gedaan, heeft een van jullie daar ervaring mee?

Edit beheer: commerciële link verwijderd

Hm misschien kan ik gewoon beter ***** deze Shiatsu massage van Groupon doen en dan neemt mijn schoonzusje gewoon een ander vriendinnetje mee. Shiatsumassages zijn zoooo zalig. Ik denk dat de kleine vrucht er ook van zal genieten. :mrgreen:

Edit beheer: commerciële link verwijderd

Je kan naar de sauna toe als je zwanger bent. Alleen mag je niet in de sauna’s die 90 graden zijn, infraroodkabine en in de kruidenbaden.

Ik deed het ook gewoon toen ik zwanger was.

Ok goed om te weten! Ja, ik maakte mij dus een beetje zorgen om die hoge temperaturen van de sauna, maar als ik onder de 90 graden zit, zit ik dus goed. Fijn :slight_smile:

@fien wrote:

Ok goed om te weten! Ja, ik maakte mij dus een beetje zorgen om die hoge temperaturen van de sauna, maar als ik onder de 90 graden zit, zit ik dus goed. Fijn :slight_smile:

Infrarood mag inderdaad niet (omdat dat in de diepte werkt en het kindje te warm kan maken voordat je zelf doorhebt dat je het zelf warm hebt).

‘Gewone’ droge sauna mag wel, ook als ie 90 graden is, want dat werkt van buitenaf. Maar doe het wel minder lang dan wat je anders (waarschijnlijk) zou doen. Je geeft jezelf anders a.h.w. kunstmatig koorts en dat kan slecht zijn voor het kindje. E.e.a. hangt ook af van hoe lang je al zwanger bent; een kindje in het 2e en 3e trimester kan best wat hebben, maar in het 1e trimester moet het niet extra opwarmen. Een goede richtlijn is: lager zitten/liggen dan wat je anders doet en uit het zweethok gaan voordat je daadwerkelijk flink gaat zweten. Dan is je lichaams(kern)temperatuur niet veel verhoogd en doet het je kindje geen kwaad. En natuurlijk altijd even afkoelen onder een koele/koude douche of door naakt buiten rond te lopen, maar dat geldt ook als je niet zwanger bent.

Warme baden mogen ook, maar daar geldt hetzelfde voor: ze kunnen je kerntemperatuur te hoog op doen lopen als je er te lang in blijft zitten. Als je gewoon bent erin te zitten totdat het zweet je (boven water) uitbreekt, nu dus even wat korter doen.

ik heb heel wat afgesaunaad in mijn zwangerschap(pen). Heerlijk.

Ze raden aan de eerste 12 weken niet te gaan, daarna is het vooral heel belangrijk naar je lichaam te luisteren.

Ik weet ook niet of je een ervaren sauna-ganger bent, dat maakt ook nogal verschil. Als je nog nooit in een sauna hebt gezeten, is het niet zo’n goed idee dat opeens wel te doen, maar als je lichaam dat wel gewend is, kun je, luisterend naar je lichaam, gewoon gaan.

Ik heb ook best wat opgietingen gedaan, waarbij het gevoelsmatig extra warm werd. Merkte dat ik het ietsje minder lang volhield dan normaal, en ging dan dus gewooon als eerste naar buiten.

Ik zou zeggen: geniet ervan! Ik vond vooral de zoutwaterbaden heerlijk met een dikke buik. Even geen gewicht voelen, mjam!

@fiep klophout wrote:

Ik weet ook niet of je een ervaren sauna-ganger bent, dat maakt ook nogal verschil. Als je nog nooit in een sauna hebt gezeten, is het niet zo’n goed idee dat opeens wel te doen, maar als je lichaam dat wel gewend is, kun je, luisterend naar je lichaam, gewoon gaan.

I

Oh ja, dat is een belangrijke tip! Want als je anders nooit sauna’t, is het lastig om goed aan te kunnen voelen of je niet te warm wordt (binnenin; warmte aan de buitenkant/huid is niet erg).

Dankjulliewel voor alle tips! Ik ben idd wel vaker in sauna’s geweest en mijn lichaam is het dus ook wel gewend. Ok ik zal dus nu gewoon extra naar mijn lichaam moeten ‘luisteren.’ Ik heb echt wel zin in de komende Zondag!

Veel plezier :thumbup: