hallo vrouwen.
ik heb een vraagje. zoals jullie hebben kunnen lezen in “ook ik wil me even voorstellen”
heb ik een vraagje
ik zou graag nog een keer naar de sauna toe willen. ik weet dat je pas na je drie maanden zwangerschap mag, maar hoe staan jullie daar tegen over.
of hebben jullie advies die ik kan gebruiken.
nou bedankt alvast
liefs karen
Ik zou het niet doen. Mijn vriendin heeft een miskraam gehad bij 13 weken zwangerschap. Uit de echo bleek dat het kindje gestopt was met groeien en leven in de 10 week. En toen zijn we met zijn tweetjes in de sauna geweest. De verloskundige kon het niet los van elkaar zien… Zegt mij genoeg.
Maar er zijn er vast veel die het wel zouden doen hoor. En als je nu al elke week gaat dan kan het ook vast geen kwaad. Wij gingen ongeveer eens in de maand.
het is niet aangeraden om te doen. Hier word het ten zeerste afgeraden als je zwanger bent. En als je nog niet zwanger bent, tja ik heb nooit gehoord dat het de eisprong beinvloed dus :mrgreen:
er wordt geadviseerd om de eerste 14 weken niet naar de sauna te gaan omdat dit door de hoge temperaturen invloed kan hebben op de vrucht.
Maar even op het net gezocht (bron babyinfo.nl & gezondheid.be ):
Sauna?
Zwanger en naar de sauna?
Vaak wordt saunabezoek afgeraden aan zwangere vrouwen, vooral tijdens de eerste 14 weken van de zwangerschap. In deze periode is de gevoeligheid van de zich ontwikkelende vrucht voor invloeden van buitenaf het sterkst. Hoge temperaturen zouden meer risico geven op een miskraam en op cardiale of neurologische afwijkingen (zoals open rug) bij de foetus.
Deze bewering is echter gebaseerd op beperkt experimenteel onderzoek bij dieren. Recent hebben verschillende epidemiologische en klinische onderzoeken bij mensen geen verhoogd risico op miskraam of aangeboren misvormingen kunnen aantonen. Bij een normale zwangerschap blijkt sauna geen enkele negatieve invloed te hebben op moeder of kind, en bestaat er dus geen enkele reden om sauna af te raden voor zwangere vrouwen. Alleen bij zwangeren met een verhoogd risico op pre-eclampsie, zou de blootstelling aan de hitte wel tot complicaties kunnen leiden en moet saunagebruik worden afgeraden.
Op het einde van de zwangerschap (de laatste 4 Ã 6 weken) is enige voorzichtigheid bij het nemen van een dompel- of dubbelbad aan te raden, omdat er al enige ontsluiting kan zijn en de kans op infectie zou kunnen toenemen.
Borstvoeding is geen bezwaar tegen sauna. Je verliest er wel veel vocht. Drink dus genoeg. Neem je voorzorgen tegen ‘lekkende’ borsten
Voor de sauna geldt hetzelfde als voor de zon en de zonnebank. Het kan geen kwaad, maar het zou ook goed kunnen dat je er tijdens je zwangerschap minder goed tegen kunt.
De hoge temperatuur en de vaak hoge vochtigheidsgraad kunnen ervoor zorgen dat je duizelig wordt. Omdat je bloedvaten onder invloed van de temperatuur wijder worden, loop je het gevaar dat je flauwvalt. Zoek dan ook onmiddellijk een koelere ruimte op, als je het gevoel hebt dat het fout gaat.
Naarmate je verder bent in je zwangerschap, nemen deze ongemakken alleen maar toe. Waarschijnlijk vind je de sauna dan zelf ook geen prettige ruimte meer. In de laatste maanden is een bezoekje aan de sauna dan ook af te raden. Maar zelf kun je natuurlijk het beste beoordelen hoeveel je kunt verdragen. Als je een regelmatige saunabezoekster bent, kun er je waarschijnlijk beter en langer tegen dan een sporadische bezoekster
Voor mijn eerste zwangerschap ging ik regelmatig (lees 1x per week) naar de sauna. Tijdens mijn eerste zwangerschap ben ik een aantal keer geweest maar merkte dat ik er minder goed tegen kon en ging dan maar heel kort en alleen koud afdouchen en niet in het dompelbad. Verder wel lekker relaxen en zwemmen.
Nu denk ik dat ik niet meer zo snel zou gaan omdat ik in de tussentijd bijna niet ben geweest en mijn lichaam niet meer gewend is.
Komt na de geboorte van de nieuwe spruit wel weer :mrgreen:
Mag je dan wel in een stoomcabine of niet geld daar de zelfde regel voor als een sauna?
@kletsmiep wrote:
Mag je dan wel in een stoomcabine of niet geld daar de zelfde regel voor als een sauna?
Ik ben met 32 weken in een turks stoombad gegaan (in sanadome). Niet in de aller heetste, en ik ben er uit gegaan toen ik het echt warm begon te krijgen.
In de eerste 4 maanden zou ik het zelf persoonlijk nooit doen. Ik vind het dan zo’n groot risico dat je loopt, en je vergeeft het je zelf volgens mij nooit.
Het is wel zo (ook met sauna bezoek) als je het gewent ben kan je het gewoon proberen (na de 3 maanden). Je merkt heel snel of je jezelf er goed bij blijf voelen!
bedankt voor al jullie reacties.
ik ga er veel aan hebben.
gr karen
Ja hier ook bedankt! Ik denk als het zo ver zou zijn ik dat dus niet zal gaan doen!
Rhode succes met bevallen meid!
Hoi,
Wij gingen voor mijn zwangerschap ook regelmatig naar de sauna.
Wij zijn de eerste 15 weken van mijn zwangerschap niet gegaan naar de sauna. Met 16 weken en met 17 weken zijn wij 2 keer naar de sauna geweest. Dat is heel goed gegaan. Je moet jezelf gewoon een beetje in acht houden, en voldoende drinken.
Je merkt aan jezelf ook wel wat wel en niet kan. Dat moet je goed in de gaten houden. Dus goed luisteren naar je lichaam.
Wij zijn in Eindhoven en in Putten geweest. Dat is allebei perfect gegaan, en kleine doet ik prima. Ben afgelopen dinsdag nog op controle geweest bij de gyn. en alles loopt perfect.
Als je een gewone zwangerschap zonder complicaties doormaakt, mag je in principe wel naar de sauna, als je het voor je zwangerschap ook al gedaan hebt.
Ik ben bewust in elke sauna niet langer dan ongeveer 5 minuten gebleven, en dan even goed koelen. O ja, je mag niet in de infrarood-sauna als je zwanger bent. Als het goed is en je zegt dat je zwanger bent in de sauna dan zeggen ze je dit ook.
Dus kortom: luister naar je lichaam, blijf niet veel langer dan 5 minuten in elke sauna, wissel af met zwemmen, whirlpool en stoombad. En genoeg drinken.
Groetjes Wilma33