Samen op een kamer of niet?

Hoi allemaal,



Ik heb een vraagje. Onze tweeling heeft nu alweer een tijdje ieder een eigen kamer op zolder. Nu zit ik te dubben om ze toch weer bij elkaar op een kamer te leggen en van de andere kamer een speelkamer te maken. Onze dochter slaapt op de eerste verdieping en op de andere kamer komt straks de baby. We hebben dus in principe 4 slaapkamers dus ze kunnen allemaal apart. Maar de kamers op zolder zijn niet echt heel groot (maar groot genoeg voor met z’n tweeen) en het is daar op beide kamers altijd zo’n bende met het speelgoed! :roll: Ook kunnen ze de grote racebanen enzo eigenlijk niet echt goed uitleggen omdat er dan nog nauwelijks gelopen kan worden in de kamer, dus ze moeten van mij telkens al hun speelgoed opruimen/aan de kant schuiven. Ik dacht dus dat als ik nu van een kamer een speelkamer maak, het speelgoed meer kan blijven liggen en er dus ook meer met de racebanen enzo gespeeld kan worden. Ze kunnen goed met elkaar overweg dus samen op 1 kamer moet geen probleem zijn. Heeft er iemand ervaring met het hebben van een speelkamer en werkt dit?

De speelkamer wordt natuurlijk straks ook gebruikt door dochterlief en is niet alleen van de jongens.



Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

hier hebben we ook een tijdje Luna en Odin op 1 kamer gehad en een aparte speelkamer

speelkamer werkte opzich prima alleen het slapen van die 2 niet :lol:

of Luna kroop bij Odin in bed of Odin bij Luna :roll: vervolgens vlogen ze elkaar dan in de haren want de een had toch wel een milimeter meer ruimte dan de ander :naughty: en sja de volgende dag moet er toch gewoon weer naar school gegaan worden



of en hoe het werkt met een tweeling weet ik niet je zou het kunnen uitproberen qua speelkamer vond ik het ideaal alleen qua slapen dus niet :thumbdown:

Lastig. Tot de herfst sliepen mijn jongens ook samen en hadden we nog 2 kamer leeg staan ( nou ja, 1 als kleedkamer voor beide heren). Ik heb wel geen tweeling,dus helemaal hetzelfde is het niet.



Het ging altijd heel goed,maar begon wel te merken dat 1 van mijn jongens eigenlijk meer te gast was bij de ander,dan dat ze samen met de kamer deden. Ook met vriendjes spelen begon ik een probleem te zien.

Aan elkaar spullen zitten, de een is netter dan de ander, vriendjes die aan de spullen van de ander zitten, 2 vriendjes tegelijk thuis hebben.

Dat kan je opvangen door de speelkamer,maar het hebben van ‘eigen’ dingen houd je toch.

Ook qua karakter en manier van in slaap vallen liep niet meer samen. De een wilde nog even lezen, de ander wilde slapen.



Hebben toch de kleedkamer leeg gehaald en de jongste een eigen kamer gegeven. Pas toen ik zag hoe blij hij was (kamer was nog niet eens af en meneer sleepte zijn spullen er al heen), zag ik dat het hoog tijd was. Ook qua smaak. De jongste bleek toch geheel eigen wensen te hebben (ze lagen in de jungle,maar hij wilde toch echt Cars). Dat kan met een tweeling ook.



Je kan het altijd nog even zo houden en kijken hoe het loopt. Ik ben nu wel blij dat ze apart (vlak naast elkaar) slapen met eigen spullen en plek voor zichzelf.

De eerste tijd samen was leuk,maar nu is het klaar. Mocht het ooit weer nodig zijn, gaan ze gewoon weer samen.

Het idee van een ruimte op zolder,waar ze straks met vriendjes kunnen zitten en hangen had ik ook al bedacht, scheelt weer bende in de slaapkamers…

oh… en nog iets wat een stoorfactor kan zijn voor 1 van de 2

weet niet of ze allebei altijd zelfde tijd opstaan in het weekend?



hier is Luna nogal van het uitslapen en Odin die staat met gemak Luna om 7.15 uit d’r bed te trekken omdat hij wil spelen :naughty: (nu hebben hun nog geen deur in hun kamer zover zijn we helaas nog niet met de verbouwing maar voor Luna zou het ideaal zijn als Odin weer een deur heeft en haar dus niet uit bed kan trekken :lol: )

Hmm bedankt voor jullie antwoorden. Ja het slapen gaat denk ik dan ook wel goed. De een leest wel langer en die slaapt ook langer uit, maar ze liggen vaak in het weekend in 1 bed (!) en dan gaat het ook goed.

En ze zijn al 7 dus ze weten inmiddels wel dat ze elkaar niet wakker mogen maken. Maar toch ja…eigen spullen enzo dat klopt ook wel weer. Al maken ze niet echt onderscheidt in eigen speelgoed en spelen ze vaak met vriendjes op beide kamers…Hmmm moeilijkmoeilijk… :think:

waarom overleg je niet met je jongens, ze zijn oud genoeg om het er samen met jullie eens over te hebben en te kijken hoe of wat.

Hai,



Ja heb ik gedaan. En zij zijn helemaal voor! :lol: Maar manlief heeft nog (grote) twijfels… :roll:

Dan zou ik met z’n 4-en om de tafel gaan en ook manlief zijn bezwaren laten uiten en er dan samen over praten. Ik vind het vaak erg verhelderend hoe de kinderen soms over dingen denken en zij zien dingen vaak toch anders dan dat wij als volwassenen dat zien.

Waarom twijfelt je man?

Die heeft volgens mij twijfels of ze dan wel goed gaan slapen. En volgens mij vind hij het ook weer zo’n gedoe. Ze hebben nu alletwee een leuke kamer met eigen bedden/kasten etc. En dan moeten we alles weer om gaan gooien…

Ik twijfel ook nog wel. Het enige voordeel zou echt zijn dat het speelgoed meer kan blijven liggen op de “speelgoedkamer”. Van de andere kant het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat het daar een ongelooflijke bende wordt, want dan vind ik het gewoon zonde van de ruimte. Dan offer ik in feite een slaapkamer op voor een rommelkamer.

Reuze gezellig en leerzaam toch om samen een kamer te delen. Bovendien kun je altijd nog op je beslissing terug komen. Hier hebben de kinderen regelmatig hun kamers gedeeld met broertjes/zusjes. Is altijd goed gegaan. Natuurlijk is er wel eens ruzie over wie er verantwoordelijk is over opruimen en zo. Maar dat is juist ook het leerzame aspect.