Salmonella vriendje...

Gisteren met collega’s buiten de deur geluncht… gisterenavond en vannacht, en vanochtend, en nu nog, hondsziek. Manlief heeft me naar de ha gesleept nadat ik niet eens water binnen kon houden en hoogstwaarschijnlijk een salmonella bacterie opgelopen (warm weer, sausje met rauwe eieren als basis et voila) :roll: .

Nou heb ik medicijnen gekregen die niet bv bestendig zijn en dat wordt dus afkolven en weggooien de komende 24 uur (of langer, afhankelijk van hoe snel ik opknap) :cry: . Maar eerst krijgt Tosca vanavond nog een ‘schone’ live voeding voordat ik aan de medicatie begin. Maar nu belt het KDV met de melding dat Tossie 38 graden verhoging heeft :think: . Is een salmonella besmettelijk via bv, nee toch…??? Ze zal wel gewoon een koutje onder de leden hebben, maar ik vraag het me gewoon even af.

geen flauw idee, maar :hug: Da’s nie fijn! (lekker understatement hè?) :-*

Ik weet t ook niet…lijkt mij niet :think:

Sterkte meis… :hug:

ff de ha of ha post bellen meis

sterkte voor jou en je meisje :hug: :-*

het is een bacterie toch? Dan lijkt het me niet zo snel besmettelijk?

Heb je HAP nog gebeld?

Beterschap meis :-*

Heh getsie, wat akelig joh! Je kunt je kindje er in ieder geval via de bv niet mee besmetten, je geeft haar wel de antistoffen mee tegen de bacterie-infectie die je hebt opgelopen.

Er zijn inderdaad medicijnen die niet met bv samengaan, maar dit wordt in veel gevallen ook te vaak, te gemakkelijk gezegd. Daarom stel ik toch maar de volgende vraag :shifty: : weet je echt zeker dat dit medicijn niet samen kan met bv? Als je weet wat de werkzame stof is, kun je het nazoeken (of het je partner laten uitzoeken, ik kan me voorstellen dat je het misschien nu niet kunt opbrengen om info door te spitten :frowning: ) op bv.com : http://www.borstvoeding.com/problemen/ziekte_en_medicijngebruik/blijf_borstvoeding_geven_1.html (onderaan deze pagina kun je steeds doorlinken naar meer informatie). Kan dit medicijn inderdaad echt niet samen met bv, dan zijn er vaak ook alternatieven mogelijk. Voor meer informatie zou je ook een lactatiekundige kunnen inschakelen; zij kan eventuele mogelijke borstvoedingsvriendelijke oplossingen aandragen. Voor meer informatie over lactatiekundige hulp kun je terecht op de site van de Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: http://www.nvlborstvoeding.nl/ . Lactatiekundige Gonneke van Veldhuizen biedt de mogelijkheid om tegen een gering bedrag per e-mail informatie aan te vragen over medicijnen bij borstvoeding. Misschien is dat een optie voor je? Kijk maar eens op http://www.eurolac.net/index.php?p=mailformb .

Sterkte en beterschap!

@Yvonne Z. wrote:

je geeft haar wel de antistoffen mee tegen de bacterie-infectie die je hebt opgelopen.
Ik blijf me verbazen over wat bv voor een kindje kan doen… dus eigenlijk is het best positief voor haar dat ik dit nu heb :think: :wink: :mrgreen: ?!

Omdat Tosca behoorlijk verkouden is, met wat koorts, is ze erg hangerig en veel behoefte aan borst. Vandaar dat ik de medicijnen nog niet heb genomen. De ha vertelde me dat ik op de goede weg ben als ik alles minimaal een kwartier binnen weet te houden (en da’s gisterenavond gelukt) dus ik wacht het even af en neem wat meer uitziektijd zónder medicatie. Als ik in de loop van de dag geen verbetering merk (heb net een groot glas water op en lijkt goed te gaan) dan neem ik jouw adviezen over, Yvonne. Qua productie maak ik nu een enorme dip, maar het komt goed uit dat Tosca zelf al meer vraagt.

Yvonne, énorm bedankt weer voor je informatie! Ik denk dat jouw reacties voor een aantal mensen (voor mij nu in ieder geval) weer van onschatbare waarde zijn :-* !!!

ot maar toch :wink: beterschap :hug:

Hoi Jassie,

Wat die medicijnen betreft, je hoeft inderdaad niet altijd te stoppen met voeden, ookal zegt de bijsluiter soms van wel. Die fabrikanten dekken zichzelf graag in, en roepen al snel dat het niet kan. Op internet zijn, zoals Yvonne al zegt, lijsten te vinden over medicatie en borstvoeding. Als je geen energie hebt om alles uit te zoeken, dan doe ik het wel even voor je hoor. Die lijsten staan in mijn favorieten, ivm met abonnementje apotheek (en ziekenhuis :wink: ), dus dat is zo opgezocht. Ik moet dan alleen even weten hoe het medicijn heet (werkzame stof zoek ik dan zelf wel op :slight_smile: ) Mocht je het spul dan toch nodig hebben, dan weet je waar je aan toe bent. Misschien is het wel volledig veilig en kun je het sowieso gewoon gaan gebruiken zonder gevaar voor Tosca. Des te eerder knap je op en kun je er weer zijn voor je meisje!

Beterschap!!

:-* Smiley

Hé Smiley, wat lief van je :-* . Het gaat om Domperidon, hoogste dosis. Heb ge-Googled, maar de beveilingstoestand van mijn laptop staat te hoog waardoor ik tijdelijk op veel sites niet terecht kan :roll:.

Ik ga even voor je kijken!

Oke, gevonden :mrgreen: (duurde even, ik had Anouk-alarm tussendoor)

De lijst is onderverdeeld in 3 kleuren, groen, blauw en zwart. Groen is ‘Veilig medicijn, mag met borstvoeden gecombineerd worden’, blauw is ‘Voor de medicamenten die in de meeste gevallen wel veilig zijn, maar… overleg bij de blauwe medicijnen altijd met je arts. Hij of zij kan de lijst voor proffesionals raadplegen en aan de hand van die informatie en/of aan de hand van de orginele teksten van Thomas Hale de juiste keuze maken die voor jou in jouw specifieke situatie het beste is’ en zwart is voor ‘Voor de medicamenten die niet met borstvoeden combineren. Kies samen met je arts zo mogelijk een ander medicament’

Domperidon is GROEN :smiley: Er staat als extra info bij: werking: stimuleert maagmotoriek (en melkproduktie) (wat bij mij trouwens meteen een belletje laat rinkelen, wordt domperidon niet soms gebruikt voor het ophogen van de produktie? dat zou dan dus ook veilig moeten zijn, wat heb je immers aan verhoogde produktie als je de melk vervolgens weg moet gooien… :wink: )

Klinkt veilig dus!! Als ik zelf met het probleem zou zitten zou ik het medicijn gaan nemen, des te eerder knap je weer op.

Succes ermee!

:-* Smiley

Het zit je ook niet mee he qua gezondheid… :hug:

Hopelijk knappen jij & Tosca weer snel op!

En dat mensen tegenwoordig nog rauwe eieren gebruiken trouwens… :wall: :silenced:

Elise, wij doen het zelf ook wel eens… lekkerste mayo en andere afgeleide sausjes maak je zelf, vers, van rauwe eieren. Maar bij een restaurant denk je toch dat ze hygiëne en veiligheid in de gaten houden zoals je dat thuis ook doet, maar helaas :roll: .

Oooohhh Smiley, dat zou fantastisch zijn :dance: :-* :-* :-* ! Ik ga nog een rondje nabellen bij mijn ha omdat hij het had over mogelijke ademhalingsproblemen bij de kleintjes als dit in moedermelk terecht komt. Eens even navragen hoe hij daarbij kwam?

De AAP (American Academy of Pediatrics) heeft ook een lijst over medicatie en borstvoeden, daarin staat vermeld dat Domperidon geen bijwerkingen heeft voor de zuigeling.

Ik heb in de afgelopen maanden meerdere keren medicijnen voorgeschreven gekregen die volgens de arts en/of apotheek niet samengingen met BV, en kreeg het advies tijdelijk te kolven en dumpen, of zelfs helemaal te stoppen ( :snooty: ), en heb elke keer deze twee lijsten nagelezen wat daar stond. Ik vertrouw erop, maar als de dokter je ander advies geeft, moet je uiteraard zelf beslissen wat je doet. Moeilijk he, die medicijnen en BV…

Voel je je al wat beter? Zit het glaasje water er nog in? :wink:

Jaaaa, het glaasje water zit er nog in, en óók een paar droge Maria koekjes :dance: . Productie is wel nihil nu, heb net maar 120 cc gekolfd waar ik normaal toch minstens het dubbele heb :shock: :? . Zo nog maar 's kolven en dan hopen dat Tosca vanavond heeeeeeel veel zin in mamamelk heeft in de vorm van een avondje clusteren :wink: ! Smiley, nogmaals erg bedankt voor de moeite :-* !

oh wat vervelend zeg.

:-* voor jou en Tosca.

en fijn he zo’n forum. Als ik dan deze reacties zo lees ben ik blij bij deze club te horen :thumbup:

productie nihil … 120 cc … :naughty: Da’s niet nihil gekkie!! :-*

:oops: nee, da’s ook wel zo natuurlijk… maar als je van 250 cc naar 120 cc terugschiet is dat best even schrikken. Maar vandaag gaat het al ietsje beter, productie is veel minder dan normaal (laat ik het dan zo zeggen :wink: ) maar Tosca komt vaak omdat ze wat ziekjes is, dus dat zal allemaal wel weer zo op peil zijn hoop ik.

En nogmaals iedereen bedankt voor de tips!