's nachts zindelijk

Welke leeftijd is “normaal” om 's nachts zindelijk te zijn?

in het ziekenhuis bij de poep en plas poli zeggen ze dat een kind pas hulp krijgt als het op 7 jarige leeftijd snacht nog in bed plast.



onze dochter is 5 is op lange na nog niet zindelijk snachts. zelfs overdag nog niet altijd.



onze zoon is 7,5 en plast ook nog af en toe in bed. ( maar met hem hebben we ziowieso een lange weg moeten af leggen wb zindelijkheid)



ik denk dat er geen ‘normale’ leeftijd aan is verbonden.



de een is vroeg de ander laat

Ohhh… Dan hebben we nog even :wink:



Overdag gaat het super goed. Zelden een ongelukje. Maar 's nachts, dan plast hij bijna altijd een hele luier vol.

Hier hetzelfde idd. Paar keer geprobeerd, maar het wordt nog niks. Dus maar weer een pak luiers gehaald :smiley:

hier ook. T.im is 4,5 jaar,

overdag nooit geen ongelukjes…



Ik geef hem na 19.00 nog een beetje water,

om 19.30 uur plassen, en slapen



om 20.30 uur maak ik hem wakker,

en vaak plast hij dan heel veel.



En maak ik hem om 22.00 uur nog een keer wakker,

en weer een plas.



Maar tussen 4 en 5 uur, word hij wakker, en is het te laat… :?



Weekje geprobeerd, maar straks toch weer luiers halen…

Hier ook de oudste nog niet zindelijk 's nachts.

Hij plast ook nog echt een hele luier vol.

Terwijl de jongste vanaf de zomervakantie zindelijk is en

ook gelijk 's nachts :shock:

Dat was voor mij echt ongelofelijk.

Dus zo zie je maar dat alle kindjes anders zijn.

Onze meid is sinds vorig jaar zomervakantie overdag zindelijk, toen was ze ruim 3 jaar. Sinds begin dit jaar is ze ook 's nachts zindelijk, ze was toen 3 jaar en 10 maanden. Ze plast als ze naar bed gaat. We hoeven haar verder niet wakker te maken, ze wordt zelf wakker als ze moet. Ze gaat dan zelf naar de wc en weer naar bed. :slight_smile: Het blijft bij hooguit één keer per nacht, maar zelfs dat is een uitzondering.



Bij ons is het eigenlijk best wel makkelijk gegaan. Ze was ietsjes later met lopen, praten, fietsen, zindelijk worden. Maar als ze het eenmaal kan, dan doet ze het meteen goed en haalt ze de “achterstand” dubbel en dwars in.



Mama van twee spruitjes Zijn jongens vaak niet later zindelijk dan meisjes? Meisjes schijnen het iets gemakkelijker op te pakken.

De luiers zijn deze week wat minder vol dan voorheen. Zou het de goede kant op gaan?

Jippie, ja dat is idd zo.

Maar Kyara plast als ze naar bed gaat en slaapt dan gewoon de hele nacht door

en 's morgens hoeft ze ook nog niet gelijk, dat vind ik echt super knap.



En ja wat Dylano betreft we wachten idd maar af.

Jongen zijn daar idd wat langzamer mee.

nachtzindelijk zijn heeft met hormonen te maken. Een bepaald hormoon zorgt er dan gewoon voor dat er in de nacht minder urine word aangemaakt. Een normale leeftijd om daardoor uit zichzelf zindelijk te geraken is alles tussen de 3,5 en 6 jaar… daarna zou het toch wel richting nachtzindelijk moeten gaan en met 7 jaar gaan ze dan helpen.



Mijn man was met 6,5 pas nachtzindelijk, ikzelf met 3.

Niek was met 3 jaar nachtzindelijk, Peet met 3 jaar en 8 maanden, goed 1 maand nadat hij overdag zindelijk was geworden. Maar Mies is ander verhaal…

Hij red het soms om een nacht droog te blijven, maar onze regel is… 5 van de 7 nachten droog betekent naar bed mogen zonder luier. Hij zit aan 1 van de 10 nachten droog, dus zover is hij nog langer niet. Soms word hij zelf wakker om te gaan plassen, andere keren slaapt hij door.

Ik weiger hem voor zijn 5e jaar 's nachts te wekken voor een plas, ze moeten dat uitzichzelf aanleren. Het “voelen” in hun onderbewuste.



Dus Mies gaat naar bed met luier en we wachten gewoon af…

las laatst ook ergens dat ze het bij kinderen ouder dan 7 geen zindelijkheidsprobleem noemen, maar een slaapprobleem… dat de slaap zo diep is dat ze niks registeren, ook die volle blaas niet.

Zouden ze die volle blaas voelen zouden ze waarschijnlijk gewoon naar de wc gaan namelijk.



Oh en als tip: mocht je ze wakker maken om te plassen… zorg dan dat ze echt goed wakker zijn!

Als ze half slapend op de wc gezet worden kan dat alleen maar nachtplassen in bed bevorderen omdat ze dus aangemoedigd worden in slaap te plassen!

mamamarije,

die laatste is wel een goede Tip,



kleine draak zet ik dus slaap-dronken op de WC, hij plast wel…



maar in de ochtend zit zijn luier echt tjok vol !

en zoveel drinkt hij niet na 18.00 uur…



ik zal hem vanavond eens eerst op de bank zetten, en lief knuffelen,

en dan laten plassen…



Vind trouwens de nachtluiers echt mega duur, dus ik hoop dat hij er snel vanaf is…

Hier is het nu toch gelukt. Maar weer een beloningssysteem op gezet. 2 nachten natte luier, toen 3 x droog. Daarna 1 keer met onderbroek, en ook die was droog. Dus mocht hij een cadeautje uitzoeken.

beetje jammer dat het vanmorgen weer niks was, maar volgens eigen zeggen was hij even vergeten dat hij geen luier aan had. Hij plaste nl heel vaak bewust in zijn luier 's nachts, gemakzucht.

Maar het luiertijdperk lijkt over :smiley:

hier helaas nog steeds niet…



Volgens mij slaapt hij te vast of zo ??



ook met een stickerkaart gewerkt…



In maart wordt hij 5 jaar??

Geen idee of ik nu meer actie moet gaan ondernemen?

Of maar even laten gaan?

Gab mijn zoon was ook al 5 voor hij snachts zindelijk was.

Hij sliep gewoon te vast dus werd niet wakker. Het is echt goed gekomen :wink: dus je hebt nog even.

Geloof dat je met 6 actie moet ondernemen.