's nachts zindelijk worden

Hier even een paar vraagjes over 's nachts zindelijk worden.

Vera is nu 4,5 jaar en is overdag superzindelijk, maar 's nachts slaapt ze nog met een luier om. Dat gaat prima, maar we willen haar toch ook 's nachts zindelijk laten worden.

Vraag 1: Hoe weet je wanneer het het juiste moment is om 's-nachts zindelijk te worden.

Ik heb ergens gelezen dat het pas zin heeft als ze de helft van de tijd droog is, maar momenteel heeft ze nog iedere ochtend een natte luier.

Vraag 2: Moet je 's avonds dan nog wel wat dringen geven of juist niet?Vera krijg nu iedere avond lekker nog een half bekertje appelsap en dat wil ze zelf ook graag. Ik vind het zo sneu om haar dat af te nemen.

Vraag 3: Hoe pak je het het beste aan?

We hebben het namelijk een half jaartje geleden ook al geprobeerd, en toen moesten we er 3 x per nacht uit om het bed helemaal te gaan verschonen. Ik heb wel onderzeiltjes onder haar neer gelegd, maar dat was niet altijd genoeg. Ik heb ook een keer de tip gehad om een onderbroek onder de luier aan te doen, maar dat helpt niet echt, want daar slaapt ze gewoon doorheen.

Vraag 5: Hoe oud waren jullie kinderen toen ze 's-nachts zindelijk geworden? Of zijn ze het ook nog niet?

1: Als ze iedere ochtend nog nat is lijkt ze me er nog niet klaar voor.

2: Ik geef mijn kinderen 's avonds een half bekertje sap en laat ze plassen voordat ze gaan slapen. Toen ze nog niet zo lang zindelijk waren lieten we ze ook nog even plassen om een uur of 23:00 als we zelf gingen slapen.

3: Ik heb in het begin het bed aan 2 kanten opgemaakt. Mochten ze de ene kant natplassen dan was het een kwestie van bed afhalen, matras omdraaien en verder slapen. Dan sta je in ieder geval een keer minder het hele bed te verschonen s nachts.

4: Mijn kinderen waren allebei met net 3 jaar overdag zindelijk en meteen ook 's nachts. Eerlijk gezegd heb ik er dus zelf geen “werk” aan gehad. Toch ken ik een heel aantal verhalen van kinderen van 6 die 's nachts nog een luier aan hebben en toch met 3 jaar al zindelijk waren.

Ik zou het dus niet te hard pushen. Je kunt wel met beloningsstickers oid gaan werken maar als ze er echt nog geen controle over hebben dan is het wel heel frustrerend om iedere ochtend weer met een natte luier wakker te worden en geen sticker te hebben verdiend. Merk je nou dat ze meer dan de helft van de week wel droog is 's ochtends dan is het misschien wel een idee.

's nachts zindelijk worden is veel moeilijker en beloningssystemen worden afgeraden omdat het kind slaapt. Slaapt het door ook als ze moet plassen, dan is dat natuurlijk geen onwil of luiheid.

Het komt vanzelf en pas als ze 7 zijn hoef je je zorgen te maken en kun je eens informeren bij de huisarts. (wij hebben wel eerder geinformeerd overigens, maar hij zei kom maar terug als hij 7 is, dan kunnen we evt wat gaan doen).

Mijn zoontje is al een tijd zindelijk.

Hij heeft wel een korte terugval gehad (2 keer geplast in bed) toen onze jongste zoon werd geboren.

We hebben hem een tijdje 's avonds wakker gemaakt, voordat we zelf gingen slapen.

Inmiddels is hij zelf zover dat hij er 's ochtends zelf uitgaat om te gaan plassen (volgens mij moet hij nog niet eens écht heel erg, maar vindt hij het gewoon heel leuk om te doen, omdat hij het zelf kan).

Ik zou proberen om haar wakker te maken en haar te laten plassen.

Aangeven dat ze nu een grote meid is en ze het overdag ook kan en dat ze 's nachts ook op de wc moet proberen te plassen.

Niet te veel negativiteit omheen, maar juist kort en krachtig uitleggen

Haar wel belonen als ze droog is gebleven en haar stimuleren zelf naar de wc te gaan of jullie wakker te roepen.

Succes

Wij hebben de afgelopen kerstvakantie aangegrepen om hiermee aan de slag te gaan. Dus we zitten er nu zo’n beetje middenin.

Ik weet niet wat een goed moment is om te beginnen eigenlijk. Laura was wel al driekwart van de tijd ’s ochtends droog (met luier dus), en als ze al een keer een natte luier had, dan konden we meestal ook wel een specifieke reden aangeven waarom dat was (bijvoorbeeld: langer geslapen dan normaal of extra veel gedronken of grieperig/verkouden).

Los daarvan wilde ze het zelf ook wel graag, ze vroeg af en toe of ze zonder luier mocht slapen, en we hebben ook al wel eerder pogingen ondernomen, maar vaak wilde ze hem dan halverwege de nacht toch weer aan omdat ze niet kon slapen (te bang om in bed te plassen blijkbaar), of het ging mis, waarna we het weer opgaven. Het was deze keer dus vooral een kwestie van doorzetten en volhouden.

Qua voorbereiding, vanaf een maand voor de kerstvakantie, heb ik dagelijks tegen Laura gezegd “als je straks vakantie hebt, dan hoef je ’s nachts geen luier meer om�. Bij haar werkt dat altijd wel goed, een beetje voorbereiden op wat er gaat komen (op dezelde manier hebben we haar ook voorbereid op overdag zindelijk worden). Ze kwam ook uit zichzelf met vragen, of we haar dan wakker gaan maken om te plassen, en of we niet boos zouden worden als het mis zou gaan, en of we dan wel genoeg schone lakens hadden. Waar kleine meisjes zich al geen zorgen over kunnen maken. Maar goed, ze was dus echt actief aan het meedenken hierover.

En tja, toen werd het kerstvakantie, en riep Laura zelf meteen dat ze vanaf nu dus geen luier meer wilde.

Eigenlijk ging het meteen helemaal goed. We hebben tot nu toe nog 3 keer een ongelukje gehad (waarvan 2 keer omdat ze een beetje grieperig was en vaster sliep dan normaal), en het zal vast nog wel eens misgaan de komende tijd, maar ik ben wel heel tevreden over hoe het gelopen is.

Iets te drinken geven ’s avonds doen we nog wel gewoon, geen bekers vol of zo, maar zoals jij schrijft, een half bekertje appelsap moet toch gewoon kunnen?

De eerste avonden maakte ik Laura nog wel wakker om te laten plassen als wij ’s avonds naar bed gingen, maar toen ik het een keer per ongeluk vergat, bleek het eigenlijk niet echt nodig te zijn. Dus daar zijn we weer mee gestopt.

Tot zover ons verhaal.

Als ik jouw verhaal zo lees, zou ik (denk ik) eerst toch beginnen om te kijken wat je kunt doen om haar vaker met een droge luier wakker te laten worden, in plaats van meteen in het diepe gooien zonder luier. Door bijvoorbeeld ’s avonds laat nog te laten plassen, of juist ’s morgens heel vroeg (als het bij Laura al misgaat/ging, dan is het juist om 6 uur ’s ochtends of zo). Of toch iets minder drinken ’s avonds. Ik roep maar wat hoor. Er zijn misschien nog best wat kleine dingen die je zou kunnen proberen.

Ik kan me best voorstellen dat het voor sommige kinderen ook wel goed kan werken als het een paar keer goed fout gaat, zodat ze het ook zelf beseffen (van een natte luier hebben de meesten niet zoveel last natuurlijk). Maar dat kan natuurlijk ook juist een heel negatief effect hebben. Daarom zou het mijn keuze niet meteen zijn, dat kan altijd nog. Ik ben meer van de ‘rustig-aan-het-komt-vanzelf-wel-goed’ methode :wink:

Op zich, geen haast toch? Wij zijn ook redelijk laat met het hele zindelijkheidsgebeuren (overdag ook pas met 3 jaar + 9 mnd), maar zolang niemand er last van heeft, waarom zou je het extra snel willen doen (met mogelijk een hoop frustratie) als het misschien een half jaar of een jaar later wel helemaal vanzelf gaat?

Ik zou het ook nog even zo laten denk ik.

Als ze elke ochtend nog nat is denk ik niet dat ze het bed droog houdt.

Hier inderdaad bij vaker droog als nat gestart.

En ook omdat ze het toen zelf echt wilde! Ze wilde zo graag groot zijn :wink: .

En in het begin ook om 23.00 nog even eruit gehaald.

Maar toen het kouder werd vond ik dat zielig en heb ik het zonder geprobeerd en dat ging ook goed.

Ze krijgt bij het eten om 18.30 een bekertje water en gaat om 19.30 op bed ongeveer.

Hier dus overdag zindelijk met 2jr en 's nachts met 3,5.

(ook een groot verschil dus!).

Als je kindje nog iedere ochtend nat is heeft het weinig zin om eraan te beginnen. Zoals al gezegd is, pas beginnen als je kindje meer droog dan nat wakker wordt, ze moeten natuurlijk ook zelf kunnen voelen dat ze moeten plassen s nachts en dat is nog niet aan de orde als ze met een natte luier wakker wordt in de ochtend.

Anne heeft altijd nog voor het slapen gaan een bekertje melk gedronken en dat krijgt ze nog steeds, ze gaat plassen voor ze naar bed gaat en gaat er zelf uit (nu) als ze voelt dat ze naar de wc moet.

Onze meid was gewoon erg snel, daar moet je niet aan willen refereren, hoe andere kinderen het doen. Zij was met 2 jaar en 3 maanden dag en nacht zindelijk, een vriendje van haar slaapt ook s nachts met een luier, so be it, zijn tijd komt ook.

Ik ben het met de meeste bovenstaande antwoorden niet helemaal eens tav die droge luier theorie. Lasse was overdag zindelijk een paar maanden nadat hij drie was. Maar hij werd/wordt altijd vroeg wakker en ging dan lekker zitten bouten in zijn luier. Ik was daar zo klaar mee.

Ik heb geen idee of hij wel of niet droog was, want kreeg de kans niet te ontdekken daar hij zijn behoeften deed zodra hij wakker werd - rond zes uur.

Ik zou het gewoon proberen - maar ja dat heb je dus een half jaar geleden al gedaan, misschien nog maar weer eens.

Wij lieten lasse in het begin wel elke avond rond 23 uur plassen. Nu moet hij vooral plassen voor het naar bed gaan, als we dat niet doen gaat het wel mis.

Mijn dochtertje word over 2,5 maand 4. ze geeft al een week of 8 aan dat ze zonder luier wil gaan slapen maar met het oog op de drukke maand die er aan kwam heb ik een potje bij haar op de slaapkamer gezet en gezegd dat ze smorgens als ze wakker word zelf de luier uit mag doen en op het potje mag plassen. Dit ging gelijk 5 dagen goed tot het 3 december was, toen kwam de spanning van de kadootjes om de hoek kijken en was ze smorgens weer nat als ze wakker werd.

Deze week heb ik haar verteld dat als ze een hele week een droge luier heeft smorgens dat ze dan zonder luier mag gaan proberen te slapen.

Het gaat nog steeds goed.

Ook heb ik haar een keer volkomen per ongeluk zonder luier op bed geledgd en dat ging ook goed.

Ze heeft dus zelf aangegeven dat ze snachts zindelijk wil zijn.

Ze gaat voor dat ze naar bed gaat altijd naar de wc.

Ik zou ik als ik jou was geduld hebben tot ze er zelf om vraagt zonder luier te willen gaan slapen of als ze smorgens meer droog dan nat is.