Hoi,
Ik ben op dit moment bijna 20 weken zwanger van mijn derde kindje, voorheen is het niet gelukt of mocht ik wegens medicijngebruik geen borstvoeding geven, maar wil het nu wel heel graag gaan doen!
Ik heb alleen een probleem; Ik heb al jaren inslaapproblemen waardoor ik wanneer ik 's nachts wakker wordt bijna niet meer in slaap kom en dit soms uren duurt. Ritme en vermoeidheid hebben hier geen invloed op. Gezien ik straks overdag de zorg heb voor een baby, peuter en kleuter wil ik er ook geen weken als een zombie bij zitten. Bij de flesvoedingen gaf mijn man altijd de nachtvoedingen.
Ik had nu bedacht dat ik misschien toch wel borstvoeding kan gaan geven, mits ik zou kolven en mijn man zo alsnog de nachtvoedingen kan geven. Maar ik weet heel weinig over borstvoeding en heb geen idee of dit wel kan imv tepel/speenverwarring en andere zaken, en waar ik rekening mee moet houden. Graag advies!
Ik zou nu al contact op gaan nemen met een lactatiekundige en ook gaan kijken wat ik aan de in- en doorslaap problemen zou kunnen doen. Ik heb bv. op een gegeven moment van m´n arts melatonine gekregen (in meen in dosering van 2 mg :think: ) om in te kunnen slapen. Melatonine is een lichaamseigen stof, die de slaap trickert, waardoor je dus in slaap valt. Als je ´s nachts wakker moet worden, word je dat gewoon en ben je gewoon helder, in tegenstelling tot chemische slaapmedicatie.
Heel veel succes!
Klopt, ik gebruik er (nu ivm zwangerschap even niet maar) normaal ook altijd melatonine voor om in te kunnen slapen. Probleem is dat dat ook anderhalf uur duurt voor het werkt, voor 's avonds in te slapen dus een goede oplossing, maar het werkt maar een paar uur, dus met nachtvoedingen weer niet de oplossing, maar toch bedankt voor je antwoord! Ik blijf zoeken naar een oplossing en ja, een lactatiedeskundige is denk ik ook niet zo’n slecht idee! Nogmaals hartelijk bedankt. Andere suggesties en ideeën blijven welkom!
Wat wel misschien mee kan helpen voor je, is dat je door het geven van borstvoeding ook juist slaperig wordt. (Volgens mij door de oxitocine.) Je zou kunnen proberen dat je man wel je kindje uit bed haalt, hem/haar verschoont en dan bij jou neerlegt, jij voedt, en hij legt de baby weer voor je in zijn/haar eigen bedje. Het kan maar zo zijn dat jij dan ook meteen weer vertrokken bent.
Zoals Kay al zegt, komt er door het geven van bv een liefdeshormoon oxytocine vrij. Hierdoor wordt je rustig en val je weer snel in slaap.
Zoals Kay het zegt doen wij het ook. Mijn vriend verschoont haar en legt haar weer bij mij. Ze drinkt gelukkig erg snel dus binnen 20 min. lig ik weer te pitten . Af en toen knap ik na het eten nog even een uiltje want je blijft in een slaapritme van 3 uur slapen en dan weer voeden maar dat heb je met flesvoeding ook.
Uiteindelijk zal het overdag ook makkelijker zijn, geen flesje maken maar hup shirt omhoog en drinken maar.
Het is even investeren in het begin maar ik houd me voor dat het straks alleen maar makkelijk is. En het is heerlijk om te zien dat je kindje zo goed groeit op jouw bv.
Voor het goed op gang krijgen van de bv kun je zeker in het begin wel de nachtvoedingen geven, je hebt dan waarschijnlijk toch nog te weinig melk om af te kolven voor de nacht.
Als je bv wilt geven kan ik je echt het boek Borstvoeding van Stefan Kleintjes en Mary Broekhuijsen aanraden. Staat super vol met informatie en goede tips…en je krijgt er vooral een portie zelfvertrouwen van en dat heb je zeker nodig.
Zie ook borstvoeding . com , daar vind je ook veel informatie. Er zijn trouwens ook veel medicijnen die wel samen gaan met bv.
Succes!
Dank jullie wel voor de adviezen! Daar kan ik wel wat mee!
Dat van die hormoon wist ik niet, ook niet dat afkolven in het begin nog niet lukt, de eerste weken is mijn man thuis dus delen we de zorg voor de 3 kinderen, dus dan maakt het niet uit, en kan het op gang komen. Ik ga het in ieder geval proberen de eerste weken en dan kijken hoe het werkt en hoe het gaat met slapen. Dat boek ga ik even opzoeken op bol.
Tnx! Andere tips blijven natuurlijk welkom!
Ik heb inmiddels dat boek besteld, ben van plan er alles aan te gaan doen dat het gaat slagen, ben benieuwd!
Net wat Kay zegt, je wordt heel erg slaperig van bv geven.
Ik ben normaal met geen mogelijkheid in slaap te krijgen, maar sinds de bv , slaap ik als een blok.
Gisteren heb ik na de laatste voeding nog wat gedaan en toen moest ik weer zoals vanouds een boekje lezen enz.
Maar als ik haar direct weg leg en ga liggen , zeker 's nachts.
Heb de eerste 2 ook flesvoeding gegeven en dan waren zij en ik nog lang wakker na een voeding, nu niet :mrgreen: