's Nachts drinken/tutten...

Vanaf dat ze klein is slaapt Nika 's nachts niet door. Geen punt op zich, Lenn deed het 2 jaar niet, dus ik was voorbereid. Bij hem lag het aan oorproblemen (en daardoor droge mond tijdens het slapen waardoor hij dus altijd wakker werd) en het was dan ook direct opgelost nadat hij buisjes kreeg en zijn neusamandelen geknipt waren.

Ook Nika is een “orenkind”. Als 2 fikse oorontstekingen achter de rug, en zit eigenlijk altijd aan dr oortjes te friemelen en trekken en op dr hoofdje aan het grijpen. We zijn bij de KNO arts geweest en die zei dat het vrijwel zeker is dat ook Nika buisjes zal moeten en neusamandel knippen. Alleen ligt de voorkeur van leeftijd bij deze ingreep hoger, namelijk rond een leeftijd van 2jr en dus moesten we het, als het even kon, tot die tijd uitzingen. Ook bevestigde hij haar waarschijnlijke slechthorendheid de eerste maanden, én dat het weigeren van de fles met het bovenstaande probleem te maken kon hebben en het dus waarschijnlijk geen onwil is, maar dat ze het niet goed kán.

Goed, dat gezegd te hebben lijkt het antwoord op mijn vraag al duidelijk. Maar toch denk ik dat Nika er stiekem een beetje een potje van maakt.

Ze krijgt 's avonds om ongeveer 18.30-19.00 bv en dan leg ik haar op bed. Rond 22.00u wordt ze meestal wakker en drinkt ze nog een keer. Meestal drinkt ze dan ook wel echt goed (overdag krijgt ze alleen nog tussen de middag even)… Maar dan wil ze vaak rond 1.30 weer. Dan drinkt ze even, maar al snel wordt het een beetje tutten en slaapt ze eigenlijk alweer. Wegleggen lukt dan niet altijd even goed maar ik doe het wel altijd. Vervolgnes komt ze vaak rond 4.30-5.00 wéér! :zzz: En ook dan is het grotendeels tutten ipv echt drinken.

Hoe kan ik dit een beetje ombuigen? Ze eet goed overdag, drinken is (te) weinig ('s ochtends ongeveer 100cc pap, tussen de middag bv en tussendoor bieden we een flesje sap/water/thee aan maar dat is max 120cc over de hele dag, vaak maak ik 's middags ook nog wel pap voor haar, meestal is het dan 150cc wat op gaat)… Pff ik vindhet zo moeilijk te bepalen of ze 's nachts komt om bij te tanken of dat het toch ook aan haar oren ligt. En nogmaals: nachtvoedingen op zich vind ik niet erg, maar soms ben ik al zo moe dat ik om 21.00 al naar bed wil en het dan betekent dat ik er dus minstens 3x uit moet. En is het heel irreeel als ik denk dat dat voor een kindje van 10 maanden niet nodig hoeft te zijn?!

Bied het je enige troost als ik zeg dat Robin precies hetzelfde slaappatroon heeft? En Jasper dat ook had? Ook bij hem is het rond de 2 jaar ‘vanzelf’ overgegaan… Ik ben wel al begonnen Robin zo veel mogelijk 's nachts water ipv de borst aan te bieden. Dus als hij om 22.00 wakker wordt, en ook om 2.00 krijgt hij gewoon water. Maar rond 3.30/4.30 is het hier ook iedere keer weer raak en dan slaapt hij eigenlijk alleen verder aan de borst :shifty:

Ik weet het komt doordat ik er te makkelijk over doe, want als ik mijn best doe lukt het heus wel om hem in z’n eigen bedje te laten slapen, maar meeeeen ik ben al zo moe, ik moet er niet aan denken om er 's nachts nog lang mee bezig te zijn. Zo slapen we allebei weer binnen een paar tellen :shifty: Alleen krijgt papa zo vaak babyvoetjes in zijn rug… :shifty:

Dus nu ik er zo over nadenk ben ik misschien niet de juiste persoon om hier veel over te zeggen :think: :oops:

Hier eigenlijk ook 1 met zo’n ritme rond die tijd.

Nog steeds rond hal6 borst, soms om 4 uur nog wel. Hier weet ik wel zeker dat ze het voor de voedingsstoffen enzo echt niet meer nodig heeft. Zal wel emotioneel nog zijn denk ik…

Kan je geen bruikbare adviezen geven dus :think:

Herkenbaar, J. deed dit ook. Heeft ze niet gewoon behoefte aan mama 's nachts?

Misschien is het mama “honger” ja… in ieder geval, als we weg gingen de afgelopen tijd, en ze werd wakker en oma was er, dan ging ze dus ook echt niet slapen na 22u… ja na een uur, toen ze op schoot zat :roll:

Ik herken het eigenlijk ook wel. Echt effectief drinken in de nacht is het niet meer. Meer even de tsr en klaar is het. Dan snurkt ze in slaap en kan ze weer terug naar bed. Ze wordt wel altijd huilend wakker. Heeft Nika dat ook Affie?

Zal je pb morgen nog even beantwoorden :-*

Ja Nika kan nog steeds niet echt huilen :shifty: maar het is wel zoiets ja. Geen verdriet met dikke tranen in ieder geval…

Een enkele keer helpt het wel als ik haar muziekje een keer opnieuw doe als ze wakker wordt. Dat kan met de babyfoon gewoon dus ik hoef er niet voor uit bed. Maar helaas lukt dat lang niet altijd…

Mijn jongste deed dat ook zo. Omdat de oudste er vanzelf mee ophield en ging doorslapen, hoopte ik dat zoonlief dat ook wel een keer zou doen. Nee dus… Met een maand of 15 wilde hij nog steeds 2 nachtvoedingen en hingen mijn wallen inmiddels op mijn knieen.

Ik ben echt een weekdier als het om mijn kinderen gaat, maar ik ben er toen toch vrij resoluut mee gestopt om hem de borst te geven als hij brullend wakker werd. Het heeft me 2 nachten van troosten en weinig slapen gekost en daarna sliep hij dus door :shock: Braaf klokje rond.

Mijn advies; als je het echt niet meer trekt; dan zou ik haar die voeding van 22.00 nog geven (omdat ze dan goed drinkt) en haar 's nachts op een andere manier weer in slaap proberen te krijgen. Hier bleek het eigenlijk net zo goed te helpen als ik hem even op schoot hield. Dan duwde hij zijn neus tussen mijn borsten, slaakt een zucht en sliep dan weer verder. Meer mamahonger dan melkbehoefte dus! Maar hij werd een stuk minder vaak voor wakker :thumbup:

Het is inmiddels duidelijk dat het puur mamahonger is. Het wordt erger, maar als ik alleen al mijn hand op dr rug leg is het goed en is ze stil. Haal ik 'm vervolgens weg dan huilt ze binnen een minuut weer. Waarschijnlijk komen er ook weer tandjes dus dubbel ellende… Arme meisje heeft het echt moeilijk met slapen nu… en mama ook :frowning: :zzz:

Klinkt (helaas) té bekend :hug: ook hier zijn we allemaal :zzz: :zzz: :zzz: Vooral omdat ik nu probeer hem van het tutten af te krijgen omdat het gewoon zeer doet, en daar is meneer het duidelijk niet mee eens. Vannacht rond 3.30 toch weer bij ons in bed gehaald en ja, met z’n neus tussen mijn borsten in, wil hij nog wel in slaap vallen, al trekt hij daarvoor aan alle kanten aan mijn shirtje om er toch nog bij te kunnen :shifty:

Dus helaas geen tip voor je, maar misschien helpt het om te weten dat er meer mensen zijn die dit op het moment mee maken :shifty: (overigens werd hij de 1e nacht vaker wakker dan gewoon en ook nu weer, al was het wel minder erg dan de eerste nacht, dus ik hoop dat deze trend door zet en hij uiteindelijk gewoon doorslaapt… :pray: )

Herkenning is ook fijn… gedeelde smart is halve smart he…

En dat tutten, het doet hier niet pijn maar ik moet er van plassen :shifty: en wordt er zenuwachtig van ofzo… :?

Mn meisje krijgt nu sinds 2 mnd geen bv meer maar bij haar is het nog steeds zo…

Ze wordt al maanden 's nachts wakker maar echt drinken wil ze niet, ze houdt me dan gewoon heel stijf vast (zo fijn 2 armpjes die ze om je nek slaat en niet los laat :inlove: ) en ik moet het niet in mn hoofd halen om dr los te laten want dan is het huilen.

Soms kan ik dr overhalen dat ze weer in bedje gaat liggen en dan leg ik mn hand op haar en dan is het ook goed en slaapt ze in.

Maar ze kan het ook gerust 2 uur volhouden 's nachts voordat ze slaapt, zolang ik maar in het gezichtsveld ben en haar aanraak is het goed.