's Nachts 1,5-2,5 uur achter elkaar slapen

Onze zoon slaapt al zes maanden vreselijk slecht. Hij is steeds om de 1,5-2,5 wakker en gaat dan huilen. Zijn speentje terug doen en zijn knuffeltje teruggeven helpt niet. Hij spuugt zijn speen weer uit en blijft huilen. Het snelst is het om hem even aan te leggen, want dan slaapt hij snel weer, kan ik hem slapend wegleggen. Maar dan is hij na een uur of 2 weer wakker; als we geluk hebben 3 uur.



We geven hem 's avonds al kunstvoeding met rijstebloem maar daar slaapt hij niet langer op dus het lijkt erop dat het geen honger is maar gewoonte. Maar hoe gaan we dat doorbreken? We zijn allebei inmiddels zo moe dat ‘gewoon even voeden’ voor ons ook de makkelijkste oplossing is.



Nou ja, misschien wil ik geen oplossing maar even onze nachten delen en hopen dat er meerdere zijn met hetzelfde probleem. (Wat ik eigenlijk al wel weet, maar toch :P)

Hoi,



Toen ik weer aan het werk ging en mijn dochter 3 maanden was, kwam ze 1x per nacht voor (borst)voeding. Dat was prima te doen, daar was ik op ingesteld. Ineens veranderde dat en kwam ze 2x per nacht. En begon ze ook ineens om een late voeding te vragen, waar ze anders nooit om vroeg. En aangezien ik vroeg op bed lig, sliep ik op dat tijdstip al. Dus eigenlijk werd mijn nacht ineens 3x onderbroken. Tel daar bij op dat ik net weer was gaan werken: ik was gesloopt.



Enige oplossing die ik ook kon bedenken was zo snel mogelijk aanleggen, des te eerder kan ik weer verder slapen. Maar ook de achterliggende gedachte: ze zal het wel nodig hebben.



Uiteindelijk ben ik naar het inloopspreekuur van het cb gegaan. Ik wilde zeker weten dat ze nog goed groeide en wel genoeg kreeg. Nou ze deed het prima. Zat mooi op de curve. Het cb adviseerde om wel de late voeding te geven. En de eerste keer dat ze zich meldt 's nachts een speentje te geven. En dus te rekken. In de hoop dat de nachtvoedingen zouden gaan samenvloeien.



Maar gek genoeg, was het na dat cb-bezoek nagenoeg klaar. Ze kwam voor een late voeding en 1x voor nachtvoeding. Blijkbaar had ik de geruststelling nodig dat het goed ging. En projecteerde ik die rust op mijn dochter.



Momenteel vraagt ze vrijwel nooit meer om late voeding en komt ze nog steeds 1x voor nachtvoeding. Dezelfde situatie als aan het eind van mijn verlof.



Ik heb niet echt een tip voor je. Maar misschien heb je wel iets aan mijn verhaal. Al is het maar de herkenning. Het enige wat ik kan bedenken om het patroon te doorbreken is: je zoontje laten huilen. En hem dwingen in een patroon van, om de 3 uur drinken. En als dat goed gaat verder rekken naar 4 uur, 5 uur etc. Dat is niet leuk. En is even een aantal dagen flink doorbijten. Maar anders komen jullie denk ik niet uit deze viscieuze cirkel.

ach… zwaar h’e… zo op deze manier ook je eigen nachtrust te moeten indelen.



Hier vanaf het begin ook al veel gebroken nahten en nog steeds. Het enige… onze is natuurlijk ouder, kreeg de tip om hem ver weg te zettenine en campingbedje en zo de nachten door te laten gaan. Maar dat kan ik niet. Als mijn kind huilt wil het mama, gewenst of niet. Hij krijgt gewoon zijn speen. Soms duurt het wel anderhalf uur voordat hij weer verder slaapt, ondanks de kiekeboe methode. Tja… soms ziti k er finaal doorheen, maar tot nu toe kan ik het nog aardig handelen.

Weet je zeker dat hij nergens last van heeft? Hij doet het dus altijd al toch? Misschien last van reflux? Daar hebben ze voornamelijk bij liggen last van. Sem heeft door maagklachten heel lang slecht geslapen en bij maagzuur geeft melk tijdelijk verlichting. Spuugt ie veel?

Nee hij spuugt bijna nooit. Als hij spuugt dan staan we versteld zeg maar. Maar ik heb in het begin wel vaker gedacht dat hij nog op zijn melk aan het ‘kauwen’ was. Heb wel sinds een maand zijn hoofdeinde omhoog staan. En inderdaad doet hij het al vanaf het begin (een heel uitzonderlijke nacht daargelaten) en ik weet eigenlijk niet of er misschien iets anders aan de hand is.

Herkenbaar… L.othar heeft wel veel last van slijmen, maar ben daarvoor naar een pneumolooog moetzn gaan en die opperde toch ook van reflux… hij is overdag wel heel happy en huilt amper, maar ook overdag hele korte dutjes van half uurtjes… zo ook snachts… ben de laatse vijf nachten toch eens gaviscon aan het proberen… en hij slaapt door :shock: , soms wel wakker voor tutje, maar niet dat huilende… zoals jij beschrijft… misschien toch ook eens proberen?

@Tedski wrote:

Nee hij spuugt bijna nooit. Als hij spuugt dan staan we versteld zeg maar. Maar ik heb in het begin wel vaker gedacht dat hij nog op zijn melk aan het ‘kauwen’ was. Heb wel sinds een maand zijn hoofdeinde omhoog staan. En inderdaad doet hij het al vanaf het begin (een heel uitzonderlijke nacht daargelaten) en ik weet eigenlijk niet of er misschien iets anders aan de hand is.




behalve dat kauwen hier net hetzelfde :?

Dennis slaapt ook nog steeds niet door. Meestal na 2 uur wordt hij wakker en even aanleggen is dan inderdaad het makkelijkst. Maar ook hier raken we wat oververmoeid daardoor. Maar met Dennis lijkt er verder niks aan de hand te zijn. Deze maand gaat het ietsje beter hij wordt nu wakker om de 3uur, en heeft 2x een nacht gehad waarbij hij maar 1x wakker werd.

Ik ga er maar vanuit dat het ooit wel goed komt.

Laten huilen voelt voor mij niet goed. Een speentje wil hij niet. En een fles pap of met rijstebloem helpt hem niet langer te slapen. Ik heb het opgegeven en me er bij neergelegd. In het weekend zorg ik er dan wel vaak even voor dat mijn man een keertje lekker met de mannen erop uit gaat zodat ik even tussen de middag wat slaap kan pakken.

Oh herkenbaar, T.im komt sinds 3 maanden(jup sinds dat 2e prikje met 3 maanden) ook snachts zo vaak :doh: Ik heb met je te doen :hug:

Ik lees dus mee!

Wij hebben geprobeerd overdag meer tijd tussen de voedingen te laten maar helaas heeft dat tot nu toe ook maar weinig resultaat :roll:



Ik moet zeggen dat wij de eerste 3 maanden wel luxe hadden want hij kwam toen maar 1 keer per nacht en na paar weekjes sliep hij langzaam beetje door met uiteindelijk 9 uur achter elkaar maargoed dat was dus tot 3 maanden :cry:



Wij willen t dus ook graag doorbreken, maar Ti.m hoeft geen speen dus daarmee uitstellen heeft geen zin, en wij hebben laten hulen geprobeerd maar dan wordt meneer zo overstuur dat we hem erna haast niet meer rustig krijgen :doh:

Zoooo herkenbaar allemaal wat jullie schrijven!!

Alleen slaapt Tristan vanaf het begin al niet lang op een voeding. En de eerste drie weken heb ik met Tristan op mijn borst geslapen omdat hij dus echt niet in bed wilde, uiteindelijk een puckababy gebruikt en toen wilde hij iig in zijn eigen bedje slapen.



Gelukkig wil hij wel een speen maar we krijgen het daar ook niet mee uitgesteld. Gisterenavond is hij op zijn buik in slaap gevallen en toen heeft mijn vriend hem om 22:30 wakker gemaakt voor een papfles (waar hij dus ook niet langer op slaapt maar we blijven het proberen) en daarna was hij 3 uur later (om 1:30) weer wakker (dus wel ietjes langer). Vervolgens een uur na mijn voeding weer wakker. We hebben er toch voor gekozen om hem te laten huilen. Mijn vriend is er steeds uit geweest om hem te troosten en een speen terug te doen omdat het helemaal mis gaat als ik de kamer in kom. Uiteindelijk is hij in slaap gevallen, op zijn buik bleek iets later. Pas om 7:00 heb ik hem weer gevoed, maar dat was neit omdat hij aangaf dat hij honger had. Ik moest gaan werken en wilde even wat kwijt :stuck_out_tongue:

Ik vond het moeilijk om hem te laten huilen omdat ik niet wist wat er was… stel je voor dat hij toch last had (bv reflux), dan voelde ik me schuldig…

nu met de gaviscon slaapt ons ventje al een week door :thumbup:

Ik zat er ook aan te denken om gaviscon te halen. Kan ook niet veel kwaad als het dat niet is, toch?

Kan geen kwaad, als je zwanger bent mag je dit ook nemen, is zelfs niet eens medicatie :slight_smile:

ik wou dat ik het veeeeeel eerder geprobeerd had :roll:

@Tedski wrote:

Nee hij spuugt bijna nooit. Als hij spuugt dan staan we versteld zeg maar. Maar ik heb in het begin wel vaker gedacht dat hij nog op zijn melk aan het ‘kauwen’ was. Heb wel sinds een maand zijn hoofdeinde omhoog staan. En inderdaad doet hij het al vanaf het begin (een heel uitzonderlijke nacht daargelaten) en ik weet eigenlijk niet of er misschien iets anders aan de hand is.




Verborgen reflux zou ook nog kunnen?



Onze oudste werd overdag steeds na drie kwartier wakker, na het indikken van de fles ging dat beter.

Je zou ook losecosan kunnen proberen en dan de 10 mg versie. Dat is hetzelfde als Losec, dat krijgt mijn zoontje. Ik weet alleen niet of je dat kunt smelten. Vaak moet je zo’n pilletje doorslikken en Sem krijgt Losec Mups die kan je smelten en dan met een spuitje geven of door de vla of zo gooien. Je zou ook eens met je ha kunnen overleggen, die mag max. 10 mg Losec voorschrijven, binnen 2 weken merk je of het resultaat heeft. Een kindje mag per kg lichaamsgewicht 3mg Losec hebben, en ik heb me laten vertellen door iemand die altijd bij Sandoz (de fabrikant van Losec) heeft gewerkt dat het absoluut niet schadelijk is. Ik heb het zo destijds ook gedaan, kreeg het niet van de ka en heb bij de ha gevraagd om het voor te schrijven. Was echt een hele verandering toen hij dat eenmaal kreeg hoor. En als je het dan geeft hoor je het eigenlijk ook weer in combi met Motilium te gebruiken, om de werking van de maag te bevorderen, een ha kan dat ook voorschrijven en bij de apotheek weten ze dan de dosis wel (is trouwens een heerlijk zoet vloeibaar goedje, ging er hier in als pap!).