's morgens heel vroeg, of 's nachts wakker,mid.slaapje eraf?

Onze zoon is altijd al een onrustige slaper geweest, maar sinds de laatste tijd is hij heel vroeg wakker, of soms 's nachts klaar wakker.

Nu hebben wij een kleine meid erbij, die tegen 4/5 uur voor een voeding komt, daarna kan ik dus bijna niet meer slapen, omdat onze zoon weer heel vroeg wakker is.

Het begint nu wel een beetje op te breken, dat ik 's morgens gewoon baal als hij wakker wordt, en dat vind ik zo zielig voor hem.



Tussen de middag slaapt hij altijd nog wel, meestal ruim een uur, langer dan 1 1/2 uur laten we hem niet slapen, omdat het dan helemaal nachtdienst voor ons wordt met hem, dan is hij klaar wakker.

Hij is tussen de middag niet écht moe als hij naar bed gaat, maar slaapt meestal wel.



Is het een idee om z’n slaapje tussen de middag eens te laten vervallen?

Vind het zelf niet zo handig aangezien ik het ook wel lekker vind als hij even in bed ligt, maar mijn slaap 's nachts is me belangrijker.



Zijn er meer mensen die al op deze leeftijd hun middagslaapje lieten vervallen, of andere tips om hem wat beter te laten slapen?

Ik zou eerder zeggen dat hij te weinig slaapt krijgt en daardoor veel wakker is. Kinderen wordne dan oververmoeid en slapen slechter. Ik zou hem tussen de middag lekker laten slapen, zolang hij zelf wilt.



s’ Avonds op tijd naar bed en vertellen wat er gebeurt in de nacht. Dat iedereen slaapt en als je wakker wordt, dat niet erg is, maar je weer verder moet slapen. Latne zien dat het donker is, waar iedereen slaapt en zo hem begeleiden om weer verder te slapen.

Probeer er zelf ook neit gestresst om te zijn, dat voelen ze haarfijn aan.



Succes, hier ook een slechte slaper

Hoi hoi!



Helemaal eens met de vorige reactie. Een uurtje slaap op de hele dag lijkt mij vrij weinig. Mijn meisje is nu 13 maanden en slaapt 's morgens bijna 2 uur en 's middags ook nog 45 min/1 uur. Zij slaapt 's nachts ook erg onrustig, meestal moet ik er 2 a 3 keer uit. Ik moet haar dan even goed leggen en het speentje geven. Als ze echt niet verder wilt slapen haal ik er even uit en breng haar na 10 minuutjes weer terug. Leg dan ook even uit dat iedereen nog slaapt en het echt nog te vroeg is. Het komt ook nog wel is voor dat ze een nachtflesje krijgt. Ik heb gemerkt dat juist wanneer zij niet aan haar slaap toekomt overdag zij 's nachts onrustiger slaapt. Ik leg haar dan ook op bed wanneer ze moe is overdag. Succes!

Ik ben het er ook eigenlijk wel mee eens gewoon laten slapen.

Mijn dochtertje sliep tot 2 jaar en 2 maanden nog 4 uur in de middag van 13:00 tot 17:00 uur. En 's nachts altijd van 20:00 tot 9:00 s’morgens. Maar rond die leeftijd is ze het wel gaan afbouwen, opeens sliep ze nog maar een uur in de middag, en toen om de dag een slaapje. En met 2.5 opeens helemaal niet meer.

Als wij hem laten slapen, wat wij natuurlijk ook al geprobeert hebben, is hij 's nachts klaar wakker van 4.00-6.00, en dat is voor ons geen doen.

Bij het kdv vertelden ze ons, dat er wel meer kindjes 's middags wakker gemaakt werden omdat ze 's nachts anders slecht sliepen, dus daar was het probleem wel bekend.



Als ze hem bijvoorbeeld bij het kdv per ongeluk zijn vergeten wakker te maken, dan is het 's nachts hier helemaal mis, kunnen we precies weten…



Andere tips om hem dan te laten slapen?

Maar als hij altijd al zo vroeg wakker was voordat jullie klein beebje was, ben ik bang dat je weinig aan dat ritme kunt veranderen.

Of misschien wat later naar bed als je hem in de middag wat langer laat liggen. Misschien slaapt ie dan wel langer…

Hij is dan dus wakker om 4 uur, wat gebeurt er dan?

Haal je hemn uit bed, laat je hem liggen, hoe reageert hij?



Liefs Suzanne



P.s. Werk(te) zelf op een kdv, inderdaad zeggen veel ouders dat. Vanuit het bioritme van een kind klopt die beredenatie niet, maar er zijn er vast andere waarbij het wel klopt. Is maar net waar jezelf in gelooft

Nee eruit halen hebben we eigenlijk nooit gedaan, leek ons niet de beste oplossing, meestal laten we hem even huilen, en valt hij zelf weer in slaap, maar als hij klaar wakker is kunnen we het vergeten dat hij weer in slaap valt, dan zegt hij: Uit! :o nou dat waren we nou niet van plan om 4.00u.



Het is zo moeilijk met hem, sinds we het slaapje ingekort hebben slaapt hij 's nachts wel beter, maar vroeg wakker is hij nog steeds, misschien moeten we ons er bij neer leggen dat de dag om 6.00u begint, maar nu met de nachtvoedingen erbij valt dat wel heel erg tegen.

Hier is ook 3 1/2 jaar lang de dag om 5.30 uur/6.00 uur begonnen. Nu gaat het eindelijk beter. Wij hebben hem altijd laten slapen wanneer hij wilde. Zo niet of als we hem later naar bed deden was hij juist veel vroeger wakker. Nu hebben we eindelijk een ritme van ongeveer 6.30/7.00 uur wakker. Dochterlief slaapt gelukkig beter. Zij is pas om 7.00 uur wakker.

Ik denk dat het dan ook een kwestie is van jezelf erbij neerleggen. Wel goed dat je hem niet eruit laat om 4 uur, maar 6 uur is toch voor veel kindjes een prima tijd om de dag te beginnen. En ik zou hem in de middag gewoon lekker laten slapen. Hij heeft dat misschien juist nodig omdat hij vroeg begint met zijn dag. Ik kan soms ook balen van mijn dochtertje haar ritme, die welliswaar nu later wakker wordt maar gedurende de nacht wel steeds komt. Maar het is hoe het is. Ik werk daarnaast ook nog 4 volle dagen, maar door lekker vroeg mn bed in te gaan en lekker te ontspannen in het weekend vind ik het goed vol te houden.

6 uur is een normale tijd toch om op te staan? Tenminste wel voor mijn dochter :mrgreen:

Ik ben al blij als ze gewoon 's nachts door slaapt :silenced:



Wel gaat ze meestal al om 12-12.30 naar bed voor haar middagslaapje, omdat ze dan gewoon helemaal moe is omdat ze zo vroeg wakker is geworden. Dan slaapt ze een uur of 2, soms 2,5.

hoe laat gaat stef naar bed toe sávonds?

misschien hem wat later in bed leggen



ik zou ook niet al zijn middagslaapje laten vervallen

ze maken zoveel mee en verwerken zoveel in hun slaap

dat ze het wel echt nog nodig hebben!



:hug: snap wel dat het je op gaat breken!

Ik was hoogzwanger van Luc en Stan toen Pete besloot om geen middagdutje meer te doen, hij was ongeveer 14 maanden. Hij sliep dan wel van 19.30 tot 08.30 uur, dus we hadden verder geen klagen.



Luc en Stan hebben gelukkig wel wat langer een middagdutje gedaan, maar zij waren 's nachts slechte slapers (vanwege maagklachten en kno-problemen) en ik kon overdag ook wel wat rust gebruiken.

Sinds ze 2 jaar en 4 maanden zijn werden de middagdutjes korter en ook af en toe een dag niet. Sinds ze een peuterbed hebben, doen ze thuis geen middagdutje meer.

Sinds ze medicijnen krijgen voor hun maagklachten en een kno-operatie hebben gehad, ging het langzaam al wat beter met slapen, maar werden ze nog zeker 1 of 2 keer per nacht wakker. Sinds ze geen middagdutje meer doen, slapen ze echter de meeste nachten door. Toeval?



Toen de middagdutjes stopten, werden ze een tijd nog wel vroeg wakker. Ik had besloten om niet voor 06.30 naar beneden te gaan, dus voor die periode legde ik de jongens elke keer terug en zei dat mama nog even wilde slapen. Na 2 of 3 weken snapten ze het ineens, want toen werden ze vaak rond 07.30 a 08.00 wakker.



Ik legde vaak wat speelgoed of een boekje in hun bed, zodat ze wat te doen hadden en vaak vielen ze dan nog even in slaap.



De kinderen gaan hier pas rond 19.30 slapen, want hoe vroeger ze erin gaan hoe groter de kans is dat ze eerder wakker worden.

Nou gisteren heb ik hem overdag wat langer laten slapen, om te kijken of hij dan de nacht ook rustiger zou slapen.

Om 00.30u begon de ellend, schreeuwen en huilen, tot ongeveer 2.30u is hij aan de gang gebleven :? één keer er heen gegaan en uitgelegd dat hij moest gaan slapen, dat iedereen nog sliep… bla bla bla… en weer weg gegaan, toen de deur dicht ging begon hij opnieuw, toen heb ik hem laten huilen, met pijn in mijn hart, maar na een half uur was het stil, vervolgens is hij nog 2x wakker geworden en huilen, maar was hij weer sneller stil.

We gaan toch nog eens met hem verder in onderzoek wat hem mankeert, hij heeft dit namelijk eerder een periode gehad, en toen hebben we hulp gekregen van een soort van paragnost, en dat heeft hem toen heel erg geholpen, misschien dat hem weer wat dwars zit…



Babs, Stef gaat om 19.30u naar bed, dus bewust al niet te vroeg, maar later op bed leggen is geen optie, laatst waren we op visite ergens en belandde hij pas om 21.30u in bed, maar meneer is gewoon dezelfde tijd weer wakker.



Ik heb op zich ook geen moeite met 6.00u, gewoon zelf op tijd erin, maar nu is het met de voedingen van dochter wel super zwaar vind ik, terwijl zij al zo lekker de nachten door kan slapen, baal ik natuurlijk dat ik nu weer werk heb met onze zoon.

Als zij rond 5.00u komt, betekent dat dus dat mijn dag al om 5.00u begint :roll: en dat is wel héél erg vroeg.

Nu ben ik nog niet aan het werk, maar straks moet er dan ook nog eens een dag werken achteraan doen…

5u is idd wel erg vroeg om de dag te beginnen

en zeker straks in combi met werken



hoelaat gaat stef nu tussen de middag naar bed?

misschien dat iets eerder doen zodat hij toch zijn slaap heeft

maar wel eerder wakker is smiddags?



lynn heeft gisteren ook haar slaapje overgeslagen op het kdv

was rond 8u wakker smorgens en wij leggen haar dan rond 1u weer op bed

op het kdv gaat ze iets eerder maar ligt ze te kletsen en zingen

maar houd dan de rest wakker dus mag ze er weer uit

ze houd het wel vol, al is ze wel sneller huilerig einde van de dag

volgens mij kan stef ook wel met minder slaap of niet?

Ja Stef kan heel goed met weinig slaap, want als hij 's nachts is wezen spoken dan is hij overdag super vrolijk, niks aan te merken verder.

Meestal ligt Stef er tussen 12.00-12.30 in, maar misschien in het vervolg eens proberen om hem om 12.00 in bed te leggen.

Overigens ging het vannacht prima, we hadden gisteravond een auto in z’n bed gelegd, en gezegd dat als hij 's morgens vroeg wakker was, wel mocht spelen met de auto.

En vanmorgen lag hij om 7.15u lekker nog te spelen met z’n auto, en werd hij vannacht niet huilend wakker.



Ik blijf erbij dat onze kids heel veel op elkaar lijken Babs, dat gevoel heb ik al vanaf het begin hun leventjes, haha!

Ik zou hem juist na de lunch in bed leggen. Vanaf 13.00 a 13.30 uur en dan voor maximaal 2 uur.



Het is de bedoeling dat hij 's ochtends langer blijft liggen en als hij tussen 07.00 en 08.00 wakker wordt dan zou ik hem niet al 4 uur later weer in bed leggen.

nana ja die 2 van ons zijn me een stel he!

ach we hadden ze al uitgehuwelijkt toch? :wink:



als stef dan nog even speelt maar wel lekker blijft liggen

gaat hij misschien zelfs wel wat langer slapen

en anders rust hij nog wel iets langer!