's middags niet slapen

Mijn zoontje wordt in april 2. Vanaf 18 maanden ongeveer, slaapt hij tussen de middag bijna niet meer. Soms 1 keer in de week dat hij toch in slaap valt. Ik heb hem wel altijd naar bed gebracht en dan zat ie rustig met z’n knuffels te spelen of te kletsen voor zo’n anderhalf uur.



Nu heeft hij een nieuw, groot bed sinds afgelopen weekend. Hij zat namelijk steeds met z’n been vast tussen de spijlen, wat gevaarlijk werd.

Je begrijpt dat hij nu lekker gaat rotzooien in z’n kamer. Hij kan maar 1 kastje openmaken, waar luiers liggen, maar dat kastje kan heel vaak open en dicht.



Hij rust dus nu niet meer uit en is eigenlijk wel moe als ik 'm naar beneden haal.



Iemand enig idee of dit een fase is (dan wel een lange…) of misschien een goede tip.

Sja, het ene kind is er sneller klaar mee dan de andere. Mijn nichtje sliep ook niet meer met 18 maanden, terwijl mijn oudste nog steeds wel eens in slaap valt tussen de middag.

Eventueel kan je hem op de bank zetten voor een rustig filmpje. Heeft hij toch een rust momentje.



Succes!

Kun je het kastje waar nu de luiers inzitten evt vullen met boekjes oid? Als het je niet stoort dat hij lekker sleept met luiers ook prima natuurlijk. Alleen al het feit dat hij rustig op zijn kamertje is kan al genoeg zijn voor hem. Merk je dat hij echt wel erg moe blijft/is evt het kastje wat hij open kan krijgen verplaatsen zodat hij daar niet meer mee kan spelen. Spelen met een beperkte hoeveelheid speelgoed (meestal heb je boven minder dan beneden) is al rustiger dan beneden met allerlei extra indrukken. Slaap kun je toch niet dwingen.

Mijn dochter sliep ook niet vaak meer, meestal spelen in bed, lekker kletsen enz. Toen kwam het nieuwe bed…1e middag partytime! Ze stond op een gegeven moment zelfs op haar nachtkastje! :shock: Toen heb ik haar flink de wacht aan gezegd en ben haar kamer meer gaan verduisteren…sindsdien slaapt ze elke middag weer ruim 1,5 uur! (ze heeft en had het ook toen ze niet sliep wel steeds nodig, dat blijkt nu ook)



Als je echt wil dat ie in bed blijft zou ik duidelijke afspraken maken en hem desnoods steeds terugleggen. Wat hier ook helpt is dat ik zeg dat ze niet uit bed mag, dat ze wel moet proberen te slapen en als het niet lukt mag ze lekker kletsen in bed, dat vindt ze een fijn idee. Succes! En tja, als ie het niet nodig heeft, dan zou ik hem denk ik niet naar bed doen, maar die van ons wordt echt vervelend zonder slaap.

Ik zorg dat er alleen dichte pakken luiers in liggen en die vind ie niet interessant.

Heb 'm gisteren en vandaag pas rond 15 uur in bed gelegd, dan is hij echt op. Maar hij blijft niet in bed en loopt boven lekker te rommelen. Hij huilt niet, dus denk wel dat hij toch een beetje tot rust komt. Haal ik 'm er na een uurtje weer uit… Zo maar even proberen.

Misschien is die dan te moe om te slapen?



Ik zou proberen een vast ritme aan te houden en voordat hiij gaat slapen al een paar keer te zeggen dat ie straks gaat slapen. Netjes uitkleden, dat ie weet dat het echt slapen is en niet liggen met je kleren aan.

Desnoods eens proberen ernaast te blijven zitten met een boek om te zien of die dan rustig in slaap valt?

Of eerst onder de douche of in bad zodat ie lekker rozig is?

Succes! :thumbup: