Toch even een nieuw topic. Voor mijn gevoel zit er een “gat” in zijn eten en drinken, maar ik weet niet hoe ik dat op kan vullen.
Kevins schema is ongeveer:
06.00 uur fles (ca 270 cc met 9 schepjes)
08.30 uur fruithapje
11.00 uur fles (ca 270cc met 9 schepjes)
(dutten van ca 11.00 tot 13.30)
(16.00 soms wat cc’s, niet veel)
18.30 uur fles (ca 270cc met 9 schepjes)
's middags dus eigenlijk niks…
poging brood (zeker indien vroeger wakker dan 13.30): hooguit korstje sabbelen. Stukjes brood dropt hij één voor één naast z’n stoel.
poging weer fruithap: geen interesse
poging groentehap: geen interesse, enkel vies kijken. Zowel geprakt als à la Rapley. De boel wordt wel onderzocht maar niet geproefd.
Liga: soms interesse
Sapje drinken: altijd interesse. Appelsap, sinaasappelsap, water, water met roosvicee, alles welkom.
Toetje eten: altijd interesse.
Maar hem dagelijks sap met een toetje aanbieden is niet echt verantwoord, lijkt me.
Dat hij niet echt wil eten of drinken 's middags is op zich wel handig om eropuit te gaan :oops:, maar ik voel me dan zo schuldig dat hij niks (verantwoords) eet of drinkt. Of is dit gewoon een rare miepgedachte? Iemand tips om die groente aantrekkelijk te maken? Ik kan toch niet overal zoetigheid doorheen gaan doen… (die tip kreeg ik: appelmoes erover, suiker, roosvicee). Dat doe ik bij de fruithap al vaak omdat hij het anders niet eet (de roosvicee dan).
Ik wil graag van dat onbestemde gevoel af dat ik iets over het hoofd zie en het niet goed doe :shifty:
Je hebt een flinke fles voor hem. Ik denk dat hij daar behoorlijk vol van raakt… Als ik kijk naar andere schema’s,zit je best aan de hoge kant.
( maar Bram is pas 5 ½ maand, dus misschien zit ik er wel naast hoor)
Hey!
Nu ik je schema lees… (inderdaad forse flessen! :shock: ), misschien een andere tip.
In plaats van die fles om 11 uur eerst brood proberen en dan aansluitend (als “toetje”) een (kleinere) fles.
Aansluitend dan lekker slapen!
Als hij dan weer wakker wordt wat sap / lauwe thee / water / roosvicee met een liga / rijstwafel / cracker of iets. Of dit 's ochtends doen en na het slapen juist de fruithap!~
Dan rond een uur of half 6 / 6 uur de groentehap met eventueel wat yoghurt als toetje. En dan rond half 7 / 7 uur de laatste fles.
In de ochtend en de avond geven wij Thara een fles (180 cc +6 scheppen) met een vijf (melkmaat)schepjes Bamb*x erin. Dit is iets dikker en vult dan ook wat meer. Een goede bodem om op te starten en een lekker volle maag voor de nacht!
Succes!
Benthe is iets jonger en heeft het volgende schema:
7.15 fles 210/7
10.30/11.00 potje fruit
12.15 boterham en fles 150/5
15.00 flesje diksap, gaat de ene keer beter dan de andere
16.30 potje groente met beetje pure yoghurt na
19.30 fles 210/7 met 7 schepjes pap erdoor.
Ja, ik ben een potjesmoeder, maar dan weet ik tenminste zeker dat ze wat gezonds krijgt
Je kunt het brood ook eerst weken in de melk… soort van broodpap geven… en daar steeds minder melk bij doen, tot hij het vrij droog wil eten??? Bij de groente hap kun je ook wat melk doen, dan wordt de smaak wat zachter… En inderdaad de hoeveelheden in de fles drastisch omlaag brengen…
Lotte is iets jonger en krijgt nu:
0600 fles 180/6
0930 vers fruit geprakt of in blender gemixt
1100 fles 120/4
Slapen
1330 brood met beleg & diksap of water (brood gaat nu goed maar flesje water nog niet zoveel interesse voor)
1500 1/2 liga, 1/2 soepstengel of iets dergelijks, gevolgd door fles 120/4
Slapen
1800 groentehap & toetje (soms danoontje minder zoet, soms biogarde met beetje banaan erdoor)
1930 fles 180/6 met pap voor het slapen
(Tijden zijn om en nabij, verschilt per dag wel eens een half uurtje. Verder hebben wij nog steeds 4 flessen, Lotte is namelijk gewend om voor het slapen een lekker flesje te krijgen, daar slaapt ze goed op Vandaar nog steeds 4 flessen… maar iets minder in de flessen overdag.)
Mij lijkt het dat de flessen die je geeft ngal groot zijn, waardoor hij niet veel interesse heeft in andere dingen. Misschien toch ietsjes minder per fles geven zodat er in de ochtend en in de middag een moment komt om fruit, brood, groenten te gaan geven…?
Hmmm okeee,
Zou het gewoon zo simpel zijn dat hij weinig bijvoeding eet - omdat hij gewoon geen trek heeft door die grote flessen :think:. Ik eet ook niet als ik geen trek heb, hoe simpel kan het zijn :?.
Maar die hoeveelheden cc’s heeft hij nodig om in slaap te komen (ze gaan alledrie aan slapen vooraf), met minder neemt hij geen genoegen. Dus… even hardop denken… moet ik waarschijnlijk juist op dÃe momenten (dat hij zin heeft in die fles) bijvoeding proberen. En dan “aanvullen” met een flesje.
Minder naar onze eigen maaltijd-tijden kijken en meer naar zijn ritme dus.
En melk mengen met brood en met groentehap, ook een interessant idee.
Dankjulliewel, inspirerende reacties :). Ik ga broeden op een plannetje van aanpak!
Bij mij op het cb vonden ze ook dat Jasper te veel melk kreeg (bv dan weliswaar dus moeilijk te vergelijken) en daarom minder zin/trek in vast voedsel had. Ik heb toen gewoon omgeschakeld: als hij honger heeft krijgt hij eerst vaste voeding, dan pas melk. Alleen 's ochtends gaat ie meteen aan de (.)(.)[maar dat is pure luiheid :mrgreen: ] en sindsdien gaat het eten stukken beter. Nog niet helemaal top, maar ok.
Misschien is het overigens een idee om hem tussen de middag gewoon een bordje pap te geven :think: Smaakt nog steeds een beetje als melk maar is wel van de lepel :think: en dan kun je in de loop van de tijd wat andere smaken(=lees groentenpuree of dergelijke) introduceren 8)
Ik zou mezelf niet al te druk maken over het feit dat hij geen brood wil, ik ken weinig kinderen die te weinig brood eten, maar te weinig groenten, daar ken ik er genoeg van
Hoi,
Weet het CB dat je zulke grote flessen geeft? Volgens mij moet je niet te grote plenzen geven, omdat het maagje dan teveel gaat oprekken. Ikzelf neem als ontbijt 250 ml melk met wat scheppen brinta en dan zit ik echt goed vol en dan heb ik een grote maag als volwassen zijnde.
Hij zou volgens mij ook maar ongeveer 600 ml opvolgmelk mogen. Als je meer dan 700 ml opvolgmelk geeft, dan krijgt je kindje te hoge dosis vitamines en mineralen binnen!
Het kan zijn dat je het idee hebt dat hij nog honger heeft, maar misschien heeft hij alleen een sabbelbehoefte? Hoe lang doet hij over die flesjes? Minimaal 10 minuten en maximaal 30 minuten (bij 200 ml voeding) is het beste, anders zou je een andere fles en/of speen moeten proberen.
Ik heb een folder met het volgende schema bij 7 tot 9 maanden:
07.00 1 papvoeding: 200 ml opvolgmelk met granen (rijstebloem of bambix)
10.00 1 fruithapje met bekertje drinken
12.00 1 broodmaaltijd: 1 snee brood met margarine en beleg en 1 bekertje opvolgmelk of thee/sap
15.00 tussendoortje met bekertje drinken
17.00 1 warme maaltijd: 1 a 1,5 el aardappel en 3 el groente en 1 el vlees met eventueel yoghurt of opvolgmelk na
20.00 1 flesvoeding: gewoon opvolgmelk of eventueel papfles
De tijden van het bovenstaand schema kunnen anders ingedeeld worden, ligt eraan wanneer je kindje wakker is en weer gaat slapen.
Wordt hij om 06.00 vanzelf wakker of maken jullie hem wakker? Als je hem 's avonds rond 20.00 nog een flesvoeding geeft, dan zal hij misschien iets langer slapen.
Ik zou trouwens even het CB bellen om te overleggen hoe je die grote hoeveelheid flesvoeding het beste kan afbouwen, aangezien je niet teveel opvolgmelk mag geven.
Misschien een idee om de flesvoeding langzaam te minderen, dus eerst 240+6 en dan 210+7 per fles, maar dan even weer zuigelingenvoeding (nr 1) geven. En als je dan onder de 700 ml per dag komt, weer overstappen naar opvolgmelk.
Of anders gelijk maximaal 700 ml opvolgmelk geven, volgens bovenstaand schema, maar met het risico dat hij gaat huilen van de honger, omdat hij nog niet veel bijvoeding zal lusten.
Hoi,
Nog even reactie op de laatste reactie: meneertje doet nog geen 10 minuten over zo’n fles :lol: en daar zit dan ook al brinta in. Voor de zuigbehoefte heeft 'ie z’n duimpje. Als hij genoeg heeft, draait hij z’n hoofd weg en dan gaat hij duimen.
Die van 6 uur wil hij zelf hebben, ik zal de laatste zijn die hem tijdens slaapuren wakker zal maken .
Omdat jullie allemaal zo ongerust reageren, zal ik het voorleggen aan het CB .
Kom erop terug
Hoi,
Nog even reactie op de laatste reactie: meneertje doet nog geen 10 minuten over zo’n fles :lol: en daar zit dan ook al brinta in. Voor de zuigbehoefte heeft 'ie z’n duimpje. Als hij genoeg heeft, draait hij z’n hoofd weg en dan gaat hij duimen.
Die van 6 uur wil hij zelf hebben, ik zal de laatste zijn die hem tijdens slaapuren wakker zal maken .
Omdat jullie allemaal zo ongerust reageren, zal ik het voorleggen aan het CB .
Kom erop terug
… was dat ik heel trots ben op onze kleine man!
Ineens gaat het bijvoeden supergoed. Van het een op het andere moment accepteert hij zowat alles wat ik hem voorschotel. Eigenlijk sinds ik een plan van aanpak gemaakt had, at 'ie ineens alles :think: (dus voordat ik wat gedaan had) en lijkt hij op weg op een heuse mini-kliko te worden .
Bijvoorbeeld vandaag: (pap moet 'ie nog steeds niet, anders kreeg hij dat 's ochtends)
05.30 uur fles en slapen tot 08.15 uur
08.45 uur kwart boterham met smeerkaas, bekertje jus d’orange én een banaanappelmelk-bakje
11.00 uur fles en slapen tot 13.30 uur
13.45 uur kwart boterham met jam, bekertje water
16.00 uur fruithap
18.00 uur potje bruine bonen en kinderkwarkje
19.00 uur fles en slapen tot 05.30 uur
Wow, wat een verschil met m’n eerste bericht! De flessen zijn volgens mij nog net zo veel cc’s. Bij minder blijft hij mopperen en gaat niet slapen, het lijkt mij allemaal prima in orde omdat 'ie alles goed doet verder, maar okee okee ik zal overleggen met het CB over die cc’s.
Is er verder dan niemand met een kindje dat dezelfde cc’s drinkt? Dat lijkt me toch ook sterk… toch? Heb vaker gehoord van kindjes die een extra grote fles nodig hadden en die prima in orde zijn .
Ik dacht dat je dan ook voeding voor hongerige baby’s had :think: , misschien dat dat scheelt.
(En tja van dit soort flessen kunnen wij alleen dromen , vandaag was het kdv al lyrisch omdat ie 150ml in een keer gedronken had :roll: )
Mijn kdv had eigenlijk al problemen met 210+7 als flessen.
In principe kom je niet over de maximale dagelijkse hoeveelheid, maar zo’n grote sloot voeding zorgt ervoor dat het maagje ook groter wordt en dat je kindje dan onverzadigbaar kan raken.
Poeh wat een flessen ! :shock: 270 CC ??
Ik zou dat eerst verminderen naar de ‘normale’ aanbevolen
hoeveelheid. Misschien gaat hij dan mopperen maar dat is gewoon
een kwestie van gewenning hoor denk ik.