Ruzie om auto (gekocht van fam)

Wij hebben sinds vorige week een nieuwe auto, en dat is niet zonder slag of stoot gegaan. Wij wilde graag een andere auto, en ouders wilde hun auto verkopen.

Hun zijn voor een andere auto gaan kijken en onze oude auto ingeruild, en hebben hun auto gekocht.



Er was afgesproken dat de auto een grote beurt zou krijgen, een nieuwe APK en de auto moest uitgelijnd worden.

Later kwamen ze terug op de grote beurt, en op zich snap ik dat wel zoveel geld betalen voor een auto die weg gaat, maar ze hadden het wel gezegd! Daar een beetje woorden over gehad omdat ze het hadden beloofd. Wij wilde het bedrag niet meer betalen wat ze voor de auto wilde hebben, uiteindelijk toch bedrag betaald wat ze ervoor wilde hebben.

Auto was nog niet overgeschreven op onze naam, ze moesten eerst de APK doen. Onze auto hadden ze wel al ingeruild. Auto stond bij de garage en kwam niet door de APK omdat er een veer kapot was bij het wiel, dus hebben ze de auto uit de garage gehaald en op de sloop een veer gekocht en die wilde ze door een amateur erin laten zetten, ze wilde niet zoveel meer betalen voor een auto die weg zou gaan of de kosten delen :wall: , kosten waren 300,- euro (Al moesten ze 800 euro betalen, hun verantwoording). Met onze garage contact opgenomen en blijkt dat je geen 1 veer kan vervangen maar altijd 2, meerdere mensen gaven dit aan! Toch zijn ze door blijven drammen dat ze maar 1 veer wilde betalen en we hebben 1 veer laten maken (En daarna is de auto ook overgeschreven op onze naam). Auto paar dagen later laten uitlijnen en auto trekt extreem naar rechts! Contact opgenomen met de garage waar ze de auto hebben uitgelijnd dat er waarschijnlijk iets niet goed is gegaan. (Stiefvader (ex eigenaar van auto) heeft de auto meegenomen en laten uitlijnen, en de man van de garage vertelde: We hebben tegen meneer gezegd dat uitlijnen waarschijnlijk niet veel zin zou hebben omdat er maar 1 veer vervangen was en de nieuw veer dus stug is waardoor de auto scheef blijft rijden, en het verstandiger was om 2 veren te vervangen). En mijn man vroeg nog of alles goed was gegaan, en stiefvader zei nog: Alles is nu goed, nu is het klaar vanuit ons. We hebben ons best gedaan! Vanmiddag moeder gebeld waarom ze ons niet op de hoogte hebben gehouden van dit verhaal, ohhh maar daar stond hij niet meer bij stil.

Maar wij moeten dus nu een nieuwe veer laten plaatsen en de auto weer opnieuw laten uitlijnen, maar ik ben van mening dat die kosten voor hun zijn en niet voor ons!



Ze doen al moeilijk vanaf dag 1, komen hun afspraken niet na en zijn van mening dat dit nu onze kosten zijn.

Wij moeten nog 250 euro betalen, en ik ben in staat om de auto daarvan te laten maken en ze de rest te geven. Maar vind dat ook eigenlijk smerig om te doen.



Ik ben dus erg benieuwd naar jullie mening, ik en mijn man delen dezelfde mening en hun een totaal andere mening. Zijn we nu zo onredelijk dat wij dit van hun verwachten ?

Als jullie een auto kopen bij een garage, dan ruil je de auto in, krijgt er X voor terug, dat gaat van de verkoopprijs af en dan koop je doorgaans een auto die apk gekeurd is, goed is in elk geval 3 maanden garantie heeft.



In dit geval hebben je ouders jullie auto ingeruild. Wat was die auto nog waard? Wat vroegen zij voor hun auto, was dat een reële prijs naar marktwaarde of hebben ze hem voor jullie veel goedkoper weggedaan. Als de prijs heel reëel was, dan moet de auto gewoon helemaal goed worden afgeleverd, jammer van de kosten. Als ze die auto met slechte veren en niet apk gekeurd hadden ingeruild, had dat de inruilprijs ook behoorlijk gedrukt.



Hebben ze de auto voor een vriendenprijs weggedaan, dan is het een beetje jullie pech, maar dan vind ik het niet reëel om naast een vriendenprijs ook nog te verwachten dat alle reparatiekosten ook nog voor hun rekening zijn.



Tenzij je op voorhand in elk geval duidelijk afspreekt dat jullie de normale onderhouds kosten voldoen, maar dat de auto in elk geval op hun kosten apk gekeurd word en evt gebreken die dan blijken, ook voor hun zijn… Maar zo te lezen is dat niet afgesproken…



Je zou nog een inruilofferte voor de gekochte auto kunnen opvragen en dan met de kennis van de ontbrekende apk… zo van… wat heeft u over voor een auto van dit en dat bouwjaar, zo veel km op de teller en niet apk gekeurd met de kans dat 2 veren vervangen moeten worden… de prijs die je dan geofferteerd krijgt, kun je dan naast hun vraagprijs leggen… als ze meer hebben gekregen van jullie, zou ik ook zeggen… niks 250 euro… wij zitten nog met kosten. Zijn ze slechter af, hadden ze bij inruil meer gekregen, dan zou ik gewoon repareren en netjes betalen.

Cell: Maar wat geeft het wat onze auto waard was en wat ik voor hun auto heb betaald ?

Er zijn afspraken gemaakt dat ze een grote beurt zouden laten uitvoeren een APK en uitlijnen.

En dan komen ze terug op de grote beurt van ca. 600 euro, en dan gaan ze zo moeilijk doen voor 260 euro! Hun zouden een nieuwe APK doen op hun kosten. Tsja en als er dan iets kapot blijkt te zijn, is dat toch zeker niet mijn probleem!



En dat ik dan later hoor dat ze dingen achter houden :wall: :wall:

Persoonlijk: ik vind het ook niet kunnen dat ze informatie achter houden en terug komen op afspraken.

Want familie of niet, ze proberen je gewoon bijna op te lichten :shifty:



Maar het maakt wel uit wat je voor de auto betaald hebt. Heb je ongeveer de marktprijs betaald? Dan zou ik ook niet meer betalen en het geld inhouden wat je aan de reparaties moet besteden.

Maar als je veel minder voor de auto hebt betaald dan de marktprijs, zou ik je verlies nemen en gewoon de reparaties betalen.



Succes, lastig hoor zaken doen met familie. Het klinkt stom maar ook dan is het verstandig om zaken op papier te zetten.

wat Marlous dus zegt…



Om maar een voorbeeld te maken…



In 2005 kregen mijn zwager en schoonzus een tweeling, hun auto kon geen 3 stoelen op de achterbank kwijt (vonden zij) en dus wilden ze een grotere auto. Hij had gevraagd wat hij voor de auto terug zou krijgen en dat bleek 3500 euro te zijn. Toen heeft hij ons de auto (Peet op komst) aangeboden voor de inruilprijs van 3500 euro. Zo had hij zijn inruilprijs en wij een goedkope auto want als wij hem na inruil gewoon bij de dealer hadden moeten kopen, had de dealer ons er gewoon 5500 voor laten betalen. Een markt conforme verkoopprijs van die auto bij dealer. Maar dan wel weer apk gekeurd en alles. Nu spaarden we 2000 euro uit in aanschaf en moest de auto nog wel apk gekeurd worden. Hij kwam door de apk, maar bleek wel 2 nieuwe banden te moeten hebben, kostte ons 300 euro. Prima. Toen wij hem 3 weken reden, begaf de centrale deurvergrendeling het, dat hebben we laten repareren en koste ons maar liefst 900 euro. Niet goedkoop dus. Maar al met al hebben wij nog steeds bespaard, want alsnog waren we 800 euro goedkoper uit dan bij de dealer. Daarna hebben wij nog 4 jaar met veel plezier in die auto gereden… met 3 kinderen op de achterbank, want dat pastte dus wel.



Het gaat mij dus om kosten tegen elkaar wegstrepen en dan kan dat wel helpen in het nemen van een beslissing. Stel dat jij hen met deze constructie behoorlijk geld hebt bespaard, dan zou ik alles op alles zetten om je punt te maken en dus idd die laatste termijn niet betalen maar daar de veren van betalen en de auto goed laten maken. Maar als het andersom is… dus dat zij er bekaaid af komen en jullie juist heel goedkoop uit zijn ondanks alles… dan zou ik mij van mijn beste kant laten zien. Het zijn wel je ouders… je kan je ook afvragen hoe ver je dit wilt opdrijven…



Je bent zelf ook mede debet aan deze situatie door dingen niet op papier te zetten… ook al is het familie, dan nog had ik dit soort dingen wel even op papier gezet met beider akkoord eronder. Hebben wij toen ook gedaan, juist om dit soort gebakkelei te voorkomen…

Cell: Ik snap je punt wel.

Maar wij hebben de auto iets lager gekocht dan de inruilprijs (omdat onze auto echt aan vervanging toe was, en ze ons wilde helpen. We hebben hard moeten sparen met 1 loon voor die auto). Ze wilde de auto niet particulier verkopen, ook als ze onze auto niet hadden ingeruild hadden ze dat wel met hun eigen auto gedaan.



Maar ik ben nog steeds van mening we hebben afspraken gemaakt en die komen ze niet na.

Grote beurt komen ze op terug.

De kosten die uit de APK komen doen ze ontzettend moeilijk over, terwijl ze altijd hebben gezegd dat hun zouden zorgen dat de auto een nieuwe APK zou krijgen. Als die auto nog in hun bezit was geweest hadden ze hem 100% in de garage laten maken. Maar nu was het gewoon een kwestie van even door de APK trekken met een sloopveer, want waarom zoveel betalen voor een auto die verkocht is!



En dan heb je woordenwisselingen gehad over die veren, en blijven ze maar drammen en drammen. En dan hoor je uiteindelijk dat ze ook nog eens dingen achter houden en ook nog eens duidelijk zeggen tsja nu is het niet meer aan ons, vanuit ons is het klaar! Terwijl mijn man nog vroeg of er bijzonderheden waren. En dat we dan de garage opbellen omdat we dachten dat ze de auto niet goed hadden uitgelijnd krijgen we dit verhaal te horen! Dat maakt me echt woedend. En gisteren nog aan de tel gesproken en later nog een whats up bericht gestuurd, maar geen reactie meer van ze.

Maar was bij de berekening van die inruilprijs ook meegenomen dat je ouders die kosten zouden betalen? Of was het de prijs op dat moment, zoals de auto op dat moment was? Dus zonder APK en banden en veren etc?



Ik snap echt dat het een rotsituatie is en dat je echt boos bent. Maar misschien hebben je ouders beseft dat ze teveel hebben toegezegd en durven ze dat niet toe te geven. En proberen ze nu uit alle macht om zonder gezichtsverlies de deal af te ronden. Helaas zijn jullie daar wel de dupe van.



Probeer voor jezelf te bepalen hoe ver je wilt gaan in de relatie met je ouders. Je zult dit toch op moeten lossen en dan heb je de keuze om je verlies te pakken en het te accepteren. Je kunt dan hooguit nog 1 keer in een gesprek of een brief je teleurstelling laten blijken.

Of je gaat de confrontatie aan en je accepteert het niet, met het risico dat je enorme ruzie krijgt waar je later spijt van krijgt.

@Marlous79 wrote:

Maar was bij de berekening van die inruilprijs ook meegenomen dat je ouders die kosten zouden betalen? Of was het de prijs op dat moment, zoals de auto op dat moment was? Dus zonder APK en banden en veren etc?



Ik snap echt dat het een rotsituatie is en dat je echt boos bent. Maar misschien hebben je ouders beseft dat ze teveel hebben toegezegd en durven ze dat niet toe te geven. En proberen ze nu uit alle macht om zonder gezichtsverlies de deal af te ronden. Helaas zijn jullie daar wel de dupe van.



Probeer voor jezelf te bepalen hoe ver je wilt gaan in de relatie met je ouders. Je zult dit toch op moeten lossen en dan heb je de keuze om je verlies te pakken en het te accepteren. Je kunt dan hooguit nog 1 keer in een gesprek of een brief je teleurstelling laten blijken.

Of je gaat de confrontatie aan en je accepteert het niet, met het risico dat je enorme ruzie krijgt waar je later spijt van krijgt.




Nee bij de prijs zat een grote beurt, APK en uitlijnen. Zo hadden we dat besproken!

Kan zijn dat ze misschien het idee hebben dat ze teveel hebben toegezegd, maar afspraken zijn afspraken!



Ik heb vaker woorden/ruzie met mijn moeder, ze heeft psychische problemen en een heleboel, en soms is het heeel erg lastig om daar mee om te gaan als dochter. Ik heb al geen geweldig goede band met mijn vader, en zou het heel erg vinden om mijn moeder kwijt te raken. Maar dit alles gaat zo tegen onze principes.

Maarja… iets lager dan de INRUIL prijs… dat is echt een koopje… in wezen hebben zij dus al heel veel gedaan om te helpen. Ik bedoel maar… de inruilprijs is vaak een lachertje vergeleken bij de uiteindelijke verkoopprijs.



Wij ruilden 2 seats in van 2,5 jaar oud en kregen daar 8000 per auto voor terug. 1 auto had aardig wat deurschade omdat ik mijn deur had geopend en een jongetje mij over het hoofd had gezien. Hij was tegen de binnenzijde aangereden.

De garage waar we ze hebben ingeruild heeft die deur opgelapt, dus niet goed gerepareerd, maar gewoon op t zicht wat uitgedeukt en thats it… en vervolgens te koop gezet op zijn site voor 10.500 elk… Vaak bespaar je dus zo 2000 euro door tegen inruilprijs van een particulier te kopen. En dan hebben jullie zelfs nog minder betaald dan dat.



Ik snap je frustratie wel, maar doordat je ook zelf niet hebt gestaan op papieren afspraken is het nu jullie woord tegen het hunne als je er bijvoorbeeld iets mee zou willen.



Zoals ik het nu lees, hebben jullie de grote beurt betaald, zij 1 veer. jullie moeten nog 1 veer betalen en laten uitlijnen… kost je ws ook weer 300 euro net als dat het hun heeft gekost…

Tja, ik weet niet… ik houd niet van ruzie en ben zeer pragmatisch. Ik zou dus echt kijken naar wat ik nog meer aan mijn ouders heb, in mijn geval past mijn moeder vaak op, krijgen de kleinkinderen heel veel en hoewel ze niet de makkelijkste is, doet ze veel dingen die voor mij niet in geld uit te drukken zijn. Dus ik zou het niet op die 300 euro kosten laten aankomen.



Wel nog een keer in een gesprek of brief in alle kalmte laten weten dat de manier waarop het is gegaan geen schoonheidsprijs verdient en jullie veel verdriet doet. Dat je in een mondelinge afspraak als volwassenen onder elkaar niet verwacht dat ze van alles aan die afspraak veranderen.



Maar verder… zou de auto denk ik gewoon laten repareren… voor t zelfde geld was hij nu wel door de apk gekomen en was de veer over 2 maanden stuk gegaan… dan had je hier ook mee te maken gehad…



Nogmaals… ik vind het niet netjes zoals het is gegaan… maar anderzijds blijf ik ook van mening dat jullie ook niet handig zijn geweest door niets op papier te zetten. Zeker met de kennis van de moeilijkheden bij je moeder en stiefvader. Dat is dan wel erg naïef…

Cell: De auto zouden ze hoe dan ook inruilen, niet particulier verkopen. Dus zo’n gek verschil is het niet.



Onze oude auto staat nu ook voor veel meer te koop dan dat hij ingeruild is.

Wij hebben de grote beurt nog niet gedaan. Ons spaargeld is nu na een auto kopen ook wel ver op. Maar bij hun garagebedrijf waren de kosten 300 euro voor 1 veer. Bij onze garage 2 veren voor 260 euro, en hebben bij onze garage dus 1 veer laten vervangen voor 130 euro, en ouders hebben dat betaald.



En het klopt, was er iets mis met de auto naar een aantal maanden waren die kosten voor ons geweest.



We hebben inmiddels contact gehad per tel en komen er echt niet uit. Hun zijn van mening dat ze netjes hebben gehandeld, en het toch geen groot punt is dat stiefvader dit heeft achter gehouden en ze het vreemd vinden dat wij ze hierop aanvallen :?



En op papier zetten niet eens bij nagedacht, was van mening dat dit wel goed zou komen, het is immers familie en er waren afspraken gemaakt. Maar hier heb ik me zwaar in vergist, een goede les dit!



Maar overweeg nog steeds om de auto te laten maken van die 250 euro, en ze de bon te geven met het resterende geld. Al los ik het liever anders op.

ik vroeg me ook nog af hoezeer zij er wel of niet bij in zijn geschoten… ik bedoel maar… stel dat mijn buren onze auto zouden willen kopen… dagwaarde van 6000 inruil schat ik zo… Hun auto is 10 jaar oud, gaan ze de inruilen dan krijgen ze er nog maar 1000 voor. Dus zij kopen mijn auto voor de inruilprijs van iets minder dan de inruilprijs, zeg 5700 en ik ga hun auto inruilen voor wat anders… krijg er nog 1000 voor… en dan moet ik ook nog de apk, veren en andere kosten voldoen voor de auto die zij kochten… poeh… ik zou me denk ik genaaid voelen… De inruilkorting ben ik dan al weer kwijt aan kosten… en dan heb ik mijn auto ook nog onder de marktprijs weggedaan…



Dus eigenlijk ben ik wel benieuwd over wat voor auto’s we praten… hadden jullie een koekblik van weinig waarde of hebben ze voor jullie auto meer terug gekregen als dat ze voor hun eigen auto hadden gekregen?

zet anders nog 1 keer de originele afspraken op rij…



Wij zouden jullie auto kopen ter waarde van XXX



De kosten voor een grote beurt a 250 euro en de apk a 20 euro zouden voor jullie rekening zijn.

Bij apk bleken de veren te moeten vervangen, voor de balans in de auto moeten dan beide veren vervangen en dit kost 260 euro.



Jullie kwamen terug op de grote beurt a 250, niet fijn, maar goed, gezien de kosten voor de veren wellicht te begrijpen.



Maar nu ook terugkomen op de apk en bijkomende kosten en ons een niet in belans zijnde auto verkopen omdat er maar 1 veer is vervangen a 130 euro, dat vinden wij niet kies. Jullie kleinkinderen worden ook vervoert in deze auto.



Derhalve hebben wij de resterende termijn van 250 euro aangesproken om de auto goed te maken, aangezien deze kosten gewoon nog bij het verkoopklaar maken van de auto horen. Het restant maken we bij deze over.



zoiets…

Lieverd, wat balen zeg. Niet leuk zo. Wijze raad achteraf, maar auto’s kopen van- en verkopen aan familie of vrienden, is een gevoelige lastige zaak, precies vanwege de reden die jij vertelt.



Wij zij doen, is niet netjes, maar ik denk dat je in dit geval het best je verlies kan nemen en de eer aan jezelf moet houden, omdat je geen verwijdering van je familie wil (waarschijnlijk…) en dit als een wijze les moet zien voor de toekomst.



:hug: :hug: