Rust houden

Even een vraagje voor de mamma’s die verplicht minder moesten werken / rust moesten houden zodat hun uk beter kon groeien.



Namelijk: Wat deden jullie dan?



Ik werkte namelijk fulltime, maar moet vanaf de VK nu 30% minder werken omdat ze vreest dat onze uk te klein is. Volgende week hebben we een groei echo om het te checken, maar ik moet nu dus proberen meer rust te houden.



Het punt is alleen: Als ik werk zit ik alleen maar achter mn computer. Ik heb rustig werk, niet lichamelijk inspannend en zit dus de hele dag een beetje.

Heel leuk dat ik meer moet rusten dus, maar ik kan toch moeilijk de hele dag in bed gaan liggen? Dan lig je overdag in bed en kan je 's avonds weer niet slapen omdat je de hele dag in bed hebt gelegen.



Als ik niet hoef te werken zit ik thuis alsnog altijd achter de computer gewoon een beetje rond te klikken op internet, maar dat mag dus niet. En nu ga ik me vast vreselijk vervelen.

Natuurlijk alles voor de kleine uk, als die moet groeien dan moet ik me maar een tijdje vervelen, maar ik vroeg me af wat jullie deden als jullie een tijd rustiger aan moesten doen.

ik moest ook rust houden bij de 1ste ook vanwege de groei van de kleine vanaf week 25 gewoon rustig aan doen maar vanaf 36 weken heb ik 6 weken verplicht bedrust moeten houden ze kwam pas tegen de 42 weken :?

dus we hadden een bed in de woonkamer gezet en ik was maar een geboortekleed gaan borduren daar ben ik wel een tijdje zoet mee geweest en veel lezen,films kijken en puzzelboekjes.

Waarom mag je niet op internet? Gaat het er niet om dat je de werkstress niet hebt?



Ik moest van 6-17 weken en vanaf 33 weken rust houden ivm een groeiachterstand. Douchen, plassen en slapen mocht ik nog.

Ik deed niet veel meer dan op de bank hangen en tv kijken, internetten of een boek lezen.

Op het eind maakte ik een groot dienblad met een thermoskan theewater, wat fruit, snoep en ander lekkers zodat ik nauwelijks op hoefde te staan.

Het was wel enorm saai ja. Mss kun je vragen of er iemand op bezoek komt. Helaas had ik weinig aanloop omdat bijna iedereen die ik ken gewoon werkte.



Overigens heeft de rust bij mijn weinig uitgemaakt, de placenta was gewoon niet in orde. Met 37 weken ben ik ingeleid.

Ik moest bij de eerste ook rustiger aan doen. En dat muntte uit in volledige rust vanaf 27 weken zwangerschap. Niet vanwege de groei van uk, maar vanwege zw.vergiftiging.



Ik deed op een dag niet veel, wat tv kijken, internetten, borduren, lezen. En dat resulteerde idd in slecht slapen 's nachts. De dagen/weken duurde toen ook heel erg lang.



Mij gaf werken de nodige extra stress (het werk zelf, het reizen, het regelen daaromheen zoals koken, wassen etc.). Probeer je goed te houden aan de uren die de vk aangeeft! Ook al lijkt het of je meer kunt. En na het werk lekker de beentjes omhoog met een makkelijk boek, tijdschrift of filmpje.



Succes :thumbup:

Het werk zelf vind ik niet echt stressvol, doe dingen in mn eigen tempo en vaak ook gewoon wanneer het mij uitkomt.

Ben er natuurlijk wel met mn hoofd mee bezig en het kost wel energie, maar ik heb niet het idee dat ik actiever bezig ben dan wanneer ik bijvoorbeeld een boek zou lezen.



De reden is omdat de VK mijn buik te klein vind en denkt dat uk een mogelijke groei achterstand heeft. Of het inderdaad zo is merken we woensdag pas met de groeiecho, dus tot die tijd doe ik gewoon lekker mn ding en ga ik gewoon wat later uit bed / niet fietsen op de dagen dat ik anders naar werk zou gaan. Als er echt meer (bed)rust nodig is dan hoor ik volgende week wel.

Ik heb ook bedrust gehad vanaf 33+5, omdat ik weeën had. En dat was echt niet meer dan was en plas rust, zoals ze dat in het ziekenhuis noemden. Het enige wat ik deed was op de bank liggen en tv kijken en een boekje lezen en soms wat internetten.



Na 2 weken complete rust kreeg ik nog wel rust, maar geen bedrust. In die tijd deed ik niet veel meer, ook nog wat borduren en internetten. Verder mocht ik toen ook zelf eten maken en zo.



En ja, het is ongelooflijk saai… Had ook vrienden en familie die langs kwam voor de afleiding. Oh en bij mij hielp het kijken van een serie en dan natuurlijk iets van een paar seizoenen kijken.



Overigens lag het hier ook aan de placenta en is Keira met 38+3 geboren, gewoon spontaan.

Bij de eerste verplichte rust gehad ook ivm een groeiachterstand.

Idd je doet niet veel op een dag en heb me ook echt rot verveeld…

(rust nemen zit niet in mijn aard geloof ik :oops: )

Gelukkig had ik een gunstige verlofperiode dus heb lekker veel in het zonnetje in de tuin gezeten met een boek/tijdschriften.

Ik zorgde dat ik alles bij de hand had en zo min mogelijk hoefde te doen, boodschappen werden door mijn partner gedaan.

De rust heeft uiteindelijk hier wel geholpen en zoon lief kwam idd aan tijdens mijn rust periode.



Nu gaat het helaas weer die kant op, gelukkig wel later in mijn zwangerschap maar toch baal er best van.

Wederom heeft deze kleine ook weer een groeiachterstand, volgende week een echo en dan wordt een verder beleid afgesproken

Luisterboeken, lezen en breien :oops:



Groetjes,

LaBruja

Vanaf 7 weken 50% minder werken,

Vanaf 17 weken 100% ziektewet ivm extreem overgeven

Vanaf 20 weken rustig aan ivm hoge bloeddruk



vanaf 29 weken plat, bedrust. ivm extreme bloeddruk

Bed in de woonkamer, borduren, laptop, lezen en zien dat er mensen langs komen om je gezelschap te houden!

hoe was de echo??

Uk was inderdaad aan de kleine kant, maar groeide volgens de echoscopiste op zijn/haar eigen curve. Bepaalde dingetjes die ze meette zaten rond de 27/29 weken in plaats van de 30 waar ik op zit. Ook heb ik minder vruchtwater dan gemiddeld, maar ze zei dat het niet dermate slecht was om me direct zorgen over te maken.

Nu heb ik woensdag weer een afspraak bij de VK en dan hoor ik wel of ik meer rust moet nemen of niet.



Ik ben gewoon niet gemaakt om rustig te doen :shifty: . Afgelopen woensdag was mn rustdag, heb dan wel lekker tot 12 uur in bed gelegen maar daarna alsnog de hele dag in de weer geweest. Fietsenmaker, bank, echo, stad in, fiets ophalen, opruimen, etc.

In ieder geval heb ik komend weekend voor het eerst in tijden niks te doen (nuja, niks geplanned. Mij kennende verzin ik wel wat om te doen) dus dat wordt ook lekker weer een keer de hele dag bed/bank hangen :slight_smile: