Ruim 20 weken zwanger - hartkloppingen en benauwdheid

Hi dames!



Ik ben vandaag 20w 6d en heb sinds ruim een week last van hartkloppingen. Het is niet eens dat mijn hart continu hard bonkt, soms wel, maar soms voelt het ook alsof het onregelmatig gaat. Daarbij heb ik het ook regelmatig benauwd, meestal als ik gewoon rustig aan tafel of op de bank zit.



Uiteraard heb ik hierover met de vk gebeld. Ik mocht toen meteen de volgende dag komen. Bloeddruk was met 130/72 normaal en ze zei niets alarmerends te horen, want je hart moet nu eenmaal harder werken tijdens een zwangerschap en samen met je veranderende lichaam kun je dat soms merken. Ik heb ademhalingstips gekregen hoe ik die benauwdheid kan verminderen.



Na dat gesprek was ik gerustgesteld, ook omdat ze het hartje van de baby heeft gecontroleerd en ik zelf ook vaak bevestiging krijg doordat ik haar voel bewegen. Maar ik vraag me wel af of meerdere dames hier (redelijk vroeg in de zwangerschap) mee te maken hebben (gehad) en hoe lang zoiets aanhoudt. Moet ik er vanuit gaan dat dit tot het einde van de zwangerschap duurt? Erg fijn is het namelijk niet…

Hier ook heel veel hartkloppingen gehad in de zwangerschap. Nog veel vroeger dan jij. Je hart moet inderdaad meer doen, maar t kan ook door de hormonen komen. Niet erg verder. Benauwd heb ik t ook wel gehad, maar dat was wat later volgens mij.

Hier ook hartkloppingen en totaal buiten adem na een trapje lopen. Terwijl ik echt een goede conditie had. Het hardere werken en bloed rondpompen vereist veel energie, maar ik herken het onrustige gevoel. De gyn stelde me wel gerust maar deed op verzoek ook wel extra testjes.

Het is niet heel erg geworden naar het einde van de zwangerschap toe. En nu ik net ben bevallen kan ik nog steeds buiten adem zijn van niks.

O hou op schei uit … Tijdens de zwangerschap veel lat van gehad

Net of dat er een steen opdrukt

Bij ieder loopje buiten adem en hart die bonkte in mijn keel

Was ook erg duizelig een van deredenen waar voor ik naar de huisarts toen ben gegaan en er achter kwam dat ik zwanger was van Ranomi :slight_smile: