Ruikt/smaakt bevroren melk anders? (spoed)

Hoi,

ik haal voor het eerst een ingevroren flesje uit de vriezer om op te warmen, maar het ruikt (heeft eerst wel bijna 24 uur in de koelkast gestaan om te ontdooien) heel anders dan ‘verse’ melk! Een beetje zurig lijkt wel, net als de melk uit de hydrofieldoeken na een nachtje lekken ’ s ochtends eerlijk gezegd… :confused: Proefde net ook wat om te kijken of het al warm was en het smaakte ook anders, niet lekker zoet zoals vers…

Is dit normaal, of een teken dat de melk niet goed meer is?..

Hij heeft denk ik 48 u in de ijskast gestaan en is daarna ingevroren…

Gistermiddag heb ik het eruit gehaald naar de ijskast om daar te ontdooien… (dacht dat het ’ sa vonds al ontdooid zou zijn, maar dat bleek dus niet zo te zijn, dus vandaar nog een nachtje in de ijskast gestaan> misschien is dit te lang?..

Groetjes,

Elise

Toevoeging:

nog een keer geroken en vind hem echt heel zuur ruiken… :confused:

Ik dacht dat je verse melk wel binnen 24 uur moet invriezen.

Misschien heeft dat te lang geduurd?

Volgens mij had de melk binnen 24 uur ingevroren moeten worden dus 48 uur is wel erg lang. Als het ook nog een 24 uur erover heeft gedaan om te ontdooien, tja dan weet ik het niet :think:

Oh, ik dacht dat ik de melk binnen 48 uur kon invriezen… :? Deed nu dus steeds twee dagen bij elkaar omdat ik nog niet zoveel kolfde…

Nou, ga mijn voorraadje dan maar weggooien voor de zekerheid, ga het vanaf vandaag wel goed doen dan. Had gelukkig nog niet zoveel opgespaard, pfjoe.

Melk kan je na het kolven toch ook gelijk invriezen?

En hoe lang kan je het dan laten ontdooien in de ijskast? 12 uur ofzo?

Groetjes,

Elise

de melk ruikt en smaakt idd anders als vers. Zurig of zepig wordt het ook wel genoemd, dit komt omdat er enzymen inzitten die direct met de vertering van de melk beginnen.

Melk liefts binnen 24 uur in de vriezer (eventueel mbv ijsblokbakjes als het nog maar kleine beetjes zijn.) Echter met 48 uur zou de melk ook nog prima zijn. Na het invriezen heeft de melk echter geen eigen bescherming meer, en dus net als elk ontdooid artikel binnen 24 uur geconsumeerd worden.

Niet elk kindje lust de melk als die is ingevroren juist vanwege het smaakverschil. Bedorven melk weigeren ze echter allemaal. Ik zou dus deze portie weggooien, bij een volgende sneller ontdooien direct voor het verwarmen en opdrinken.

Mij ook wel eens gebeurt pas na 48 uur ingevroren en lang geduurd dat het ontdooit was. Ik heb me er nooit druk om gemaakt. Ik vind ontdooide bv melk altijd stinken. Bij mij ruikt het ijzerachtig, alsof je stuivers in je hand gehouden hebt :sick: . Maar Tygo heeft het altijd gedronken.

Ik zou dus niet je hele voorraad weggooien hoor. Grote kans dat je kindje het wel lekker vindt.

En zoals Inkie al zei; als de melk niet goed meer is, dan drinkt Je kindje het niet.

groetjes myrella

@inkie wrote:

… bij een volgende sneller ontdooien direct voor het verwarmen en opdrinken.

Alleen wat was nou beter, langzaam ontdooien in de ijskast, of dan dus direct uit de vriezer verwarmen?

Dat ijzerachtige rook ik trouwens ook, vond het niet echt aangenaam… Zit nu dus te twijfelen over m’n voorraadje…

Groetjes,

Elise

Dit snap ik niet helemaal. Iedereen heeft mij altijd verteld dat ik borstvoeding maximaal 24 uur in de koelkast kan bewaren.

Dan is het toch niet handig om het pas na 48 uur in te vriezen (of te consumeren)?

Overigens zou ik mijn kind geen melk geven die zuur ruikt…jammer van de voorraad, maar die zou hier zo de prullenbak in vliegen.

Je mag melk zelfs wel 5 dagen in een goed werkende schone koelkast die niet vaak open gaat bewaren.

De 24 uur zijn een supersafe veiligheidsmarge.

Wat bacteriegroei betreft heeft voeding die je direct vanuit de vriezer opwarmt minder groeikansen, echter zeker als je dat in een magnetron doet is het minder goed voor de antistoffen. Die zijn er vanwege het invriezen toch al nauwelijks meer in. (zegt niets over voedingswaarde overigens!)

Dus als je het rechtstreeks uit de vriezer snel opwarmt, dan dus ook direct geven.

Maar de meeste moeders halen s’avonds hun voorraadje uit de vriezer voor de werkdag erna.

Overigens zegt de geur weinig over de kwaliteit van de melk.

Kijk eens op http://www.borstvoeding.com/kolvenenwerken/zure_en_andere_moedermelk.html

voor meer informatie over dit onderwerp.

Zure melk weggooien is namelijk nogal zonde. Als je ruim voldoende hebt is dat nog tot daar aan toe, maar als je daardoor kv moet gaan gebruiken kun je beter eerst je baby laten proeven. (en echt een baby zal nooit bedorven mamamelk drinken.

Nog even een aanvulling over het direct opwarmen vanuit de vriezer. Onze kdv heeft als eis dat de bv 's morgens bevroren aangeleverd moet worden. Zij warmen het op. Ik hoef dus niets de avond van te voren uit de vriezer te halen. Volgens hun zeggen is dit de nieuwe regelgeving in Nederland.

Wanneer ze naar mijn schoonmoeder gaat doet ze het nu ook zo. Ik vind het eigenlijk wel handig want wat ze overhoudt (Lynn is niet echt een contstante drinster) hoeft op deze manier niet weggegooid te worden maar kan mooi in haar vriezer blijven voor de volgende keer.

Groetjes,

Mireille

Moet dan alle melk bevroren worden aangeleverd, of is melk die nooit is ingevroren ook goed?

In dat eerste geval gaan namelijk een heleboel onnodige antistoffen verloren. je kunt je voorstellen dat je als je 3 dagen in de week werkt dat je voortdurend de melk van de laatste werkdag kunt geven. Dan hoef je nauwelijks in te vriezen.

Hoi, bedankt voor jullie antwoorden!

Ik was gelukkig nog niet zolang begonnen met sparen, dus is het niet zo’n ramp als ik het voorraadje weg zou gooien. Vanaf nu zal ik de melk na het kolven gelijk in gaan vriezen. Ik heb gelukkig genoeg melk, dus kv is hier niet aan de orde. Ik kolf nu eigenlijk ook alleen om dus een voorraadje op te gaan sparen en om te oefenen met het flesje (dat geef ik of mijn vriend dan gelijk na het kolven).

Over het opwarmen: gelijk uit de diepvries is dus het beste? Tot nu toe warm ik de (ontdooide) melk op in een bakje heet water uit de kraan, maar dan kan ik dan beter een flessenwarmer kopen denk ik? Want anders lijkt het me wel erg lang duren voordat de melk is opgewarmd?

Ja dat wil ik ook nog wel even weten. Je haalt dus de ingevroren melk uit de vriezer en warmt het dan gewoon op in een flessenwarmer?

Hmm, in dat artikel zeggen ze idd dat ontdooide melk maar 9 uur houdbaar is in de koelkast.

Om te ontdooien raden ze aan om de fles onder stromend water te houden, maar duurt dat niet erg lang?

Hallo,

Ik heb de folder van de borstvoedingorganisatie LLL en daarin schrjven ze dit over afgelofde melk.

Temperatuur en Bewaartijden Afgekolfde melk (bron LLL ned.)

Kamertemperatuur tussen de 17-20° C.

Koelkast temperatuur tussen de 0-4° C.

Colostrum kamertemp. 12 uur.

Verse moedermelk kamertemp. 6 tot 10 uur.

Verse moedermelkkoelkast (niet in de deur) 8 dagen.

Moedermelkvriesvak koelkast 2 weken.

Moedermelk(kleine) vriezer 3 tot 4 maanden.

Moedermelk vriezer constant -18° C 6 maanden of langer.

Ontdooide moedermelk koelkast 24 uur.

Ontdooide moedermelk kamertemp. Zo snel mogelijk.

Groetjes van Dijanka

Inkie diezelfde vraag heb ik ook gesteld en de leidster wist daar geen antwoord op (ik ben de enige moeder op al haar groepen die bv geeft. Ik stond hier heel erg raar van te kijken). Ik ben toen naar het hoofd gestapt en zij vertelde mij dat verse melk ook mag, mits niet ouder dan 24 uur en gekoeld aangeleverd (dus koeltas met elementen).

Dus verse melk mag ook.

@Mier74 wrote:

Inkie diezelfde vraag heb ik ook gesteld en de leidster wist daar geen antwoord op (ik ben de enige moeder op al haar groepen die bv geeft. Ik stond hier heel erg raar van te kijken). Ik ben toen naar het hoofd gestapt en zij vertelde mij dat verse melk ook mag, mits niet ouder dan 24 uur en gekoeld aangeleverd (dus koeltas met elementen)…

En aangezien zij niet kan zien of de melk 24 uur of 48 uur of zelfs 96 uur oud is geef jij lekker telkens verse melk begrijp ik? :wink:

Een belachelijke regeling, al vind ik bepaalde voorzorgsmaatregelen wel goed. Ik denk idd dat melk daar ontdooien ipv thuis en niet te oude melk meegeven wel een slim plan is.

Ik vond de ontdooide melk ook stinken. Soms zelfs zo erg dat ik ervan over mijn nek ging. Volgens de LK moest ik gewoon kijken hoe Lara reageerde. Als het niet goed is, dan wil ze het toch niet. Dus dat heb ik maar gedaan.

Melk die bevroren is geweest, mag je ook opwarmen in de magnetron. Wel even voorzichtig schudden daarna, om de warmte goed te verdelen.

Door het bevriezen gaan alle antistoffen toch al dood, dus dan geeft die magnetron ook niet meer.

Als je erin slaagt om melk mee te geven niet bevroren is geweest, is dat dus wel beter.

Volgens mij hoeft je voorraadje niet weg hoor.