Ruggeprik?

Ik heb met de bevalling van Kaja een ruggeprik gehad omdat de ontsluiting niet vorderde. Ik moest in het ziekenhuis bevallen onder medische indicatie omdat ik een te hoge bloedddruk had. De gyn stelde na uren weeen opvangen en weinig ontsluiting een ruggeprik voor en daar ben ik haar heel dankbaar voor geweest!!!



Nu ben ik zwanger van ons tweede kindje en eigenlijk wil ik weer met een ruggeprik bevallen. Ik ben nu weer onder behandeling van een verloskundige, maar eeigenlijk heb ik sspijt dat ik niet meteen de gyn heb gebeld. In mijn na gesprek (zes weken na de bevalling van Kaja) heb ik aangegeven dat ik het heel fijn vond dat ik zonder te zeuren een ruggeprik kreeg en dat ik dat met een eventuele volgende bevalling ook wel wwilde. De gyn heeft het in mijn dossier gezet en gezegt dat dat wel mogelijk is.



Nu merk ik dat de verloskundige daar een beetje terughoudend in is. Ze zegt: ja als je het echt niet meer aankan, dan kan je een ruggeprik krijgen, maar je moet eerst goede weeen hebben.



Ik ben zo bang dat ze mij tegen die tijd geen ruggeprik wil laten hebben, want dan is ze me “kwijt” omdat ze de bevalling dan niet meer mag doen. En dat terwijl heel veel gyneacologen er positief tegen over staatn, tegen een ruggeprik.



Wat moet ik doen: de gyn bellen en vragen of ik onder behandeling van hem mag staan? De weg naar de bevalling toe is leuker bij een verloskundige, maar de bevalling wil ik heeeeeel erg graag met een ruggeprik doen!

volgens mij is het niet (helemaal?) aan jou om te kiezen of je onder gyn of vk de cotnroles doet toch??? En een ruggenprik willen lijkt me eigenlijk geen officiele reden om bij de gyn te lopen?



Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat de vk zo terughoudend is omdat ze bang is dat ze je kwijt is. Volgens mij zijn in Nederland gewoon veel vk’s oprecht ervan overtuigd dat een zwangerschap niet per se met pijnstilling hoeft. (vriendinnetje van mij is vk en volgens mij wordt die opvatting er tijdens de opleiding behoorlijk ingepeperd :wink: )



Ik zou zelf adviseren het gewoon op je af te laten komen zoals de vk ook adviseert, wie weet gaat het dit keer heel anders en kun je de pijn wel aan. Maar daar heb je natuurlijk niks aan. Ik zou het tzt gewoon nog eens met je vk er over hebben. Heb je één vk, of meerdere?

hoi,



ik zou gewoon bellen, als ik destijds niet gebeld had, had ik met de bevalling waarschijnlijk nog bij de vk gezeten.

ik heb zelf de stap genomen, de gyn heeft me alleseerst vanwege het vocht onderbehandelijng genomen, en wilde toen dat ik een curve deed(voor zwangerschaps suiker) waar in principe geen aanleiding voor was, maar bleek toch na 1a 2 weken dat ik insuline moest spuiten.

ik bedoel maar,

ik heb ook een ruggeprik gehad MOEST , en ik was er echt heel bang voor, maar was blij dat ik hem gekregen had :pray:





als je info wil vragen etc bel ze nee heb je , ja kun je krijgen :wink:



maar loop je nu eigenlijk niet automatisch bij de gyn dan?

ik kom daar zowiezo weer terug vanaf dag 1 als ik ooit weer een kindje zou krijgen, dat zeiden ze zelfs.



ik wens je heel veel succes en sterkte.





gr melanie[/spoiler]

ALs je bij een gyn bent wilt dat niet perse zeggen dat je dan niet bij je vk kan blijven.

Ik heb een medische indicatie door een ks en heb mijn eerste conrole en echo bij de gyn gehad en werd toen tot week 34 terug verwezen naar de vk.

Als ik zover ben neemt hij het weer over.

Nu moet ik wel zeggen dat deze verloskundige verbonden zijn aan het ziekenhuis van de gyn.



Maar je kan toch altijd eens bellen naar de gyn waar je nagesprek mee hebt gehad en telefonisch advies vragen.

Best kans dat hij je uitnodigt om even langs te komen.

Ik wil ook met pijnstilling bevallen, vandaar dat ik bij voorbaat al een geboorte tens heb gekocht, en ik ga zeker weten bijtijds aangeven dat de pijn te heftig word, ik dus zker die ruugeprik wil hebben, mocht ik het nodig vinden.



Zou niet weten waarom een vrouw persee zo’n pijn moet lijden.



Sommige zullen wel denken “dat hoort er nu eenmaal bij”, mijn mening is dat er niet voor niets zoiets als pijnstilling bestaat, dus gebruik het dan ook!!!



Voor het trekken van een kies wordt je ook verdoofd, zelfs al hoef je maar een gaatje te vullen, en dan zou een vrouw wel weeen moeten doorstaan :naughty: :naughty: :naughty: En dat zelfs soms 2 of 3 dagen lang :naughty:

Ik laat een gaatje bij de tandarts wel vullen zonder verdoving hoor, maar dit even ter illustratie, dat je een gaatje vullen natuurlijk niet kan vergelijken met baringspijn :wink: En dat ze daarvoor wel pijnstilling geven desgewenst!!

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb donderdag mijn eerste echo en die wacht ik even af, kijken of alles goed is.

En dan ga ik vrijdag toch de gyn maar bellen…



En Anne-marie, ik ben het helemaal met je eens!! Ik ben het een beetje zat dat mensen zeggen dat je het maar zonder pijnstilling moet doen, omdat het erbij hoort. Ik weet uit ervaring dat ik veel meer van mijn bevalling mee heb gekregen nadat ik de ruggeprik had gehad…daarvoor had ik 1.5 dag pijn gehad en was ik helemaal in trance…

Precies dat lijkt mij dus ook, ik had vorige keer ook een ruggeprik, maar toen die eruit ging, had ik wel ineens de heftigste laatste ontsluitingsweeen.



En dat terwijl ik toch ook zeer regelmatig lees dat ze tot en met de uitdrijving een ruggeprik hebben gehad!?



Vandaar al bij voorbaat zelf een hulpmiddeltje gekocht!

Anne-marie, waar heb je de geboortetens gekocht? Is ie duur? Ik heb hem namelijk ook gebruikt bij de 1.5 dag die vooraf ging aan de ruggeprik (mijn verloskundige had hem aan mij uitgeleend, vlak voordat ik werd doorverwezen naar de gyn wegens een te hoge bloeddruk) en vond hem heel prettig.

Zou je hem ook kunnen huren ergens? Heb gegoogeld, maar kan niet echt duidelijke huurprijzen vinden.

Ik heb hem via MP, nieuw kosten ze ongeveer 189 euro.



Ik kreeg al advies om ze via KOK te gaan verhuren als ik er zelf ook baat bij had…misschien doe ik dat wel, en anders verkoop ik hem ook weer door.



Huurprijs is volgens mij 85 euro per 6 weken?



(Bron is de site van geboortetens)



Dus als je wil kan je hem misschien wel voor een KOK-prijsje huren voor een langere periode :mrgreen: :mrgreen: (iig een heel stuk goedkoper dan via geboortetens)

Nou, ik wil hem dan inderdaad wel van je huren! :slight_smile:



Weet je al hoeveel je ervoor gaat vragen?

Anne-marie, hoe heb jij dat trouwens geregeld dan, die ruggeprik? Beval jij onder begeleiding van een gyn in het ziekenhuis en heb je het al besproken?

@Jaden wrote:

Nou, ik wil hem dan inderdaad wel van je huren! :slight_smile:



Weet je al hoeveel je ervoor gaat vragen?




25 euro ofzo???

(en 25 euro borg)



Ik heb helaas ook niks kunnen regelen, krijg pas een ruggeprik als ik de pijn niet meer kan verdragen. Of zoals de vorige keer dat de weeen niks deden.

Heb het wel bij de VK aangegeven, maar die reageerde eigenlijk vrij laconiek, op mijn vraag of ik direct een ruggeprik kon krijgen. Omdat ik van mening ben dat je met minder pijn een veel prettigere bevalling zult beleven…



Ik heb een medium risk MI en beval in het ziekenhuis onder begeleiding van de VK, maar moet wel eerst thuis de onsluitingsweeen opvangen.



Vandaar dus dat ik nu zo’n Tens heb gekocht…



Ik zal hem TZT waarschijnlijk wel in de rubriek aangeboden plaatsen.

Maar je mag me ook gerust PB-en hoor!

O ik wil hem graag van je huren!! Heb hem (als alles goed gaat) alleen pas nodig in Juni, dus duurt nog wel ff…



Moet je de ontsluitingsweeen thuis opvangen??? Ik kan kiezen of ik het thuis doe of in het ziekenhuis (een gedeelte naast het ziekenhuis waar de vk dan ook komt)

Juist de ontsluitingsweeen zijn zo pijnlijk! Daarom wil ik al zo snel mogelijk naar het ziekenhuis, dan kan ik ook zo snel mogelijk een ruggeprik krijgen…



Met Kaja had ik al ruim een dag rugweeen opgevangen, maar deze kwamen om de 8 a 10 minuten. Toen is 's avonds niet kon slapen door de weeen en ik de nacht ervoor ook al moeilijk heb kunnen slapen omdat toen de weeen begonnen, heeft mijn man het ziekenhuis gebeld.



Ik kon meteen komen en heb toen een prik gekregen met pijnstillers en een slaapmiddel. Heb toen lekker even kunnen slapen. De volgende dag zijn toen de vliezen doorgebroken en 's middags had ik er nog maar 1 cm extra bij. Toen heb ik dus de ruggeprik gekregen.



Het liefst doe ik het nu weer zo, dus ik wil de ontsluitingsweeen ook in het ziekenhuis doen! Maar totdat ik de ruggeprik heb, wil ik wel graag gebruik maken van een tens :slight_smile:

Ik heb toen te horen gekregen dat ik na 4 cm. niets meer kon krijgen :frowning:

Maar ga het zeker nog bespreken, want die helse pijnen vind ik nou ook niet nodig.

Je moet je niet laten oml*llen voor de vk, op de eerste plaats.



NA een helse bevalling van Mayra was ik doodsbenauwd voor een bevalling van ons eventuele tweede kindje. Toen ik overwachts snel weer zwanger bleek, wist ik me dan ook geen raad. :? Ik ben meteen in contact gekomen met mijn gyn en die heeft me de verder zw begeleid en ook steeds een ruggenprik aangeraden.

Die heb ik gekregen toen ik naar het ziekenhuis ben gegaan met vruchtwaterverlies en licht beginnende weeën.



Wat was ik blij met die ruggenprik!!! Ik was er erg bang voor (om te laten zetten) maar ik heb alles meegekregen en was helemaal niet uitgeput. Ik zag als eerste dat we een zoon hadden gekregen!

Als ik dat geweten had, was ik de eerste keer ook met verdoving bevallen.



Ik kan het je alleen maar aanraden. Als je meer wilt weten mag je me altijd PB-en.

Hoi Crien,



Wat fijn om jouw reactie te lezen!

Zo wil ik het ook!!!



Ik had het er vandaag even met een collega over en zij zei dat je echt niet zomaar bij een gyn onder behandeling kan…ik werd er echt weer even onzeker van :frowning:



Een andere collega is gister bevallen en heeft ook een helse bevalling achter de rug…dat wil ik absoluut niet!!



Morgen eerste de echo (de eerste, SPANNEND!!) en als alles goed is dan bel ik overmorgen de gyn en hoop ik dat ze mijn probleem serieus nemen…want ik heb wel gemerkt dat een gyn veel positiever tegen een ruggeprik staat dan een vk!!



Ik laat nog van me horen als ik de gyn heb gebeld en wat hij heeft gezegt! Of heeft nog iemand tips wat ik het beste kan zeggen?



En moet ik naar de gyn zelf vragen of kan ik het verhaal eerst kwijt bij een assistente (die ik aan de telefoon zal krijgen als ik bel) Of moet ik net doen of ik gek ben en gewoon een afspraak maken? Wie heeft er tips?

Hoi hoi,



Nou, ik heb een goede echo achter de rug! :dance: Hartje klopte mooi, al bewoog het kindje niet, maar de echoscopiste zei dat het kindje sliep.



Heb de volgende dag het ziekenhuis opgebeld en gewoon een afspraak gemaakt. Ze vroegen nergens naar! Volgende week dinsdag heb ik een afspraak met de gyn die ook mijn zoon heeft gehaald. Ik ben heel benieuwd hoe hij tegen mijn wensen aankijkt!



Ik laat het nog weten!

Hier een Wales schrijf je samen met je vk een geboorte plan. Daarin zet je precies wat je wil, tot aan de pijn behandeling en eventuele muziek enz toe.

Het enige waar ze voor waarschuwen is dat een ruggeprik niet te zwaar kan zijn omdat ze willen dat je voelt wanneer je moet persen, en zodat je nog wat rond kunt lopen. Dit kan het gevolg hebben dat de pijn behandeling niet volledig werkt, en je nog steeds veel voelt.

Hier kun je gas/lucht, pethidine, en/of een ruggeprik vragen. Je kunt zelfs om een ks vragen als je dat wil.



Voet bij stuk blijven houden, en ervoor zorgen dat de bevalling verloopt zoals jij dat wil. een vk is deskundig op het gebied van bevallingen, niet op het gebied van hoe JIJ je zou voelen bij een verdovings-vrije bevalling.

jaden hoe was de afspraak bij de gyb verlopen,…hoe reageerde hij op je vraag voor een ruggeprik of andere pijnstilling (kan ook natuurlijk)??