ruggeprik op verzoek: doen of ....?

Hoi,

Omdat mijn vorige bevalling echt een ramp was en ik deze keer weer onder dezelfde omstandigheden zal bevallen (inleiden met infuus) maak ik me dus zorgen.

Eigenlijk wil ik graag een ruggeprik afspreken met de gyn. Ik heb bij mijn derde ook een ruggeprik gehad (om geen pijn te hebben van bevalling waarbij het kindje al was overleden).

Ik ben ook wel erg zenuwachtig dit uberhaupt ter sprake te brengen omdat het in NL toch nog steeds een soort taboe is ofzo.

Wie van jullie heeft ervaring met het verzoeken om ruggeprik: en wie heeft dit van tevoren ook afgesproken met het zh?

Hoe pak ik het aan of hoe zorg ik ervoor dat het niet weer zo’n drama wordt???

gr,

Marloes

Het dus van te voren kenbaar maken… Ruggenprik wordt nl steeds meer een optie voor een bevalling… Ze vinden nl dat nu ook vrouwen in nederland pijnloos mogen moeten kunnen bevallen :wink: Nee zonder gekheid je kan dus van te voren aangeven dat je dit wilt. Er zal ook helemaal geen drama van gemaakt worden…

Gewoon bespreken meid,

ik heb het nog nooit gehad, ik vindt dat heel eng namelijk.

ik wil graag m’n eigen lichaam onder controle houden maar dit even terzijde.

In het ziekenhuis waar ik onder behandeling ben kan je 24 uur per dag 7 dagen per week een ruggeprik krijgen omdat er altijd een anesthesist aanwezig is.

Maar ik heb zoiezo een prettig ziekenhuis, zo weet ik nu al dat ze me niet langer dan een week overtijd laten lopen, gewoon omdat ze dat onnodig vinden.

Iedere vrouw die een week overtijd loopt wordt daar standaard zonder gezeur ingeleid :thumbup:

Dus wie weet zijn ze bij jou in het zh ook wel zo makkelijk en zit je je voor niets druk te maken.

:-*

Ik denk wel dat het mogelijk is, vooral omdat je ingeleid gaat worden…

Dus gewoon even vragen aan je gyn…

grts patricia

Ik heb ook gelezen dat er tegenwoordig een landelijk protocol is opgesteld waarbij is afgesproken dat iedere vrouw die in Nederland bevalt mag vragen om pijnbestrijding en het ook krijgt binnen het uur.

Kortom: zelf als je in een ziekenhuis bevalt waar alleen een anesthesit op oproep beschikbaar is, zouden ze het zo hebben moeten regelen dat jij toch een ruggenprik krijgt binnen het uur.

vind het niet meer dan normaal, Nederland loopt zwaar achter met pijnbestrijding en vind dat elke vrouw die keuze zelf meot kunnen maken

Kortom: gewoon nu al bespreken, kunnen ze er al rekening mee houden en kun je op voorhand al de anesthesist spreken

hoi hoi,

Wij wonen in België en hier is het heel normaal om dat (op voorhand of op het moment zelf) te vragen.

Ben zelf 4 x zonder pijnbestrijding bevallen, maar heus: het kan en als je het graag wil, waarom niet.

ik denk dat het belangrijk is dat jij, als barende vrouw, je veilig voelt en controle kan en mag blijven hebben over het gebeuren. ik denk dat het alleen maar goed is om het op voorhand te bespreken en je wensen kenbaar te maken. zo kan je zelf veel meer ontspannen naar dat Grote Moment toeleven.

Wens je een schitterende bevalling en beebje toe !

liefs

Gerda

@mamarloes wrote:

Hoi,

Omdat mijn vorige bevalling echt een ramp was en ik deze keer weer onder dezelfde omstandigheden zal bevallen (inleiden met infuus) maak ik me dus zorgen.

Eigenlijk wil ik graag een ruggeprik afspreken met de gyn. Ik heb bij mijn derde ook een ruggeprik gehad (om geen pijn te hebben van bevalling waarbij het kindje al was overleden).

Ik ben ook wel erg zenuwachtig dit uberhaupt ter sprake te brengen omdat het in NL toch nog steeds een soort taboe is ofzo.

Wie van jullie heeft ervaring met het verzoeken om ruggeprik: en wie heeft dit van tevoren ook afgesproken met het zh?

Hoe pak ik het aan of hoe zorg ik ervoor dat het niet weer zo’n drama wordt???

gr,

Marloes

Hi Marloes …

Ook ik maak me al druk om de bevalling.

Ook ik word ingeleid … dat hoeft niet, maar voor mijn gevoel wil ik dat.

Maar ook mijn bevalling was een ramp, pijnlijk en vooral erg lang :cry:

Ik heb het dus kenbaar gemaakt … en we hebben afgesproken … zodra ik weeen heb, mag ik een ruggenprik als ik dat wil.

Bij ons doen ze dat 24 uur. Dus ik zou het wel bespreken … je angst is normaal hoor :-* :hug: sterkte :hug:

Lieve allemaal,

Bedankt voor jullie antwoorden. Het komt gewoon door mijn laatste ervaring.

Victoria, ik word dus ook ingeleid op verzoek en na overleg. Overigens is de gyn het erover eens dat we niet meer risico hoeven te lopen dan nodig.

Ik ben idd gewoon erg bang dat hetzelfde gebeurt. Ik had goede weeen die ik eigenlijk nog maar net aankon en elke keer deden ze het infuus omhoog, ondanks herhaaldelijk mijn verzoek dit niet te doen met prima uitleg. Ik raakte hierdoor in paniek. Ik had 10 sec tussen elke wee en tot overmaat van ramp gaven ze me een spuit waardoor ik helemaal niet meer functioneerde. Ik voelde me monddood gemaakt terwijl de pijn bleef.

Achteraf heeft degene die mijn bevalling leidde tegen me gezegd dat het voor mij beter was dat het zo snel mogelijk ging. Ik ben hierover nog steeds verontwaardigd. Zij kende mij helemaal niet. Had liever een fijne ervaring gehad na de vorige bevalling.

Nu heb ik dat dus ook. Ik wil gewoon een rustige fijne bevalling. Maar ik ga idd polsen wat mijn gyn ervan zegt. Hij is tot nu toe niet erg moeilijk geweest. Maar ik heb het liever afgesproken dan niet.

Ik ben helaas niet zo’n held… :oops:

ruggenprik word steeds normaler hoor :thumbup: (nouja pijnbestrijding over het algemeen)

ik ben 30 april bevallen en ik mocht kiezen ruggenprik of beenprik ik koos voor de beenprik omdat een ruggeprik mij erg eng leek :oops: :mrgreen:

en wij hebben het gedaan zodat de ontsluiting snel zou gaan hahaha nu ging ik in 2 uur van 3cm naar volledige ontsluiting dus was super snel :wall:

alleen kreeg ik dus alsnog een ruggenprik omdat het een spoedkeizersnede werd :wall:

zelfs voor de bevalling opgang gekomen was kreeg ik folders met welke pijnbestrijding ze hadden in het ziekenhuis :thumbup: (ben ook ingeleid :wink: )

Lous ja bij mij is het ook hoor … de gyn laat de keuze aan mij :wink:

Gewoon elke keer als je er bent, je angsten enz bespreken :thumbup:

Ik doe het ook gewoon, ze kunnen niet weten hoe wij ons voelen :-

Jij mag al bijna hé :-
:hug:

Mijn gyn vond de ruggenprik totaal geen punt, hij was er juist erg voor dat vrouwen tegenwoordig hierin gewoon een keus hebben ipv de arts in kwestie af te wachten. Ze wilden bij mij ook vooral een bevalling waarbij ik de rust in mijn hoofd kon bewaren. Heb ook uiteindelijk een infuus erbij gehad omdat de weeën beetje bleven hangen en was toen blij met mijn ruggenprikje.

Enige was dat ik weeën had die nogal pittig waren en toen moest mijn man samen met mij nog een formuliertje invullen voor de anesthesist… "werkt u wel eens met latex handschoenen"enz :roll: … vrat het papiertje bijna op haha!

Dus als je een ruggenprik wilt, misschien van te voren om het formuliertje vragen :wink: .

Tsja,

Als ik dit had geweten had ik de vorige bevalling ook eentje genomen. :stuck_out_tongue: :oops: Maar op het moment dat ik het echt niet meer hield was ik volgens hen al te ver.

Heel fijn om te horen dat er niet meer zo moeilijk over gedaan wordt.

Ik haal me gewoon alles in mijn hoofd. Ook omdat ik weinig mensen tref die me echt gerust kunnen stellen.

Volgende week ga ik het maar op tafel gooien, want ja, die bevalling staat voor de deur (3 wk)…

Hier doen ze er ook niet moeilijk over. Met Yeline ben ik ook bevallen met een ruggeprik, de ontsluiting bleef steken en het moest opgewekt worden en de gyn zei gelijk van jij krijgt een ruggeprik voor die tijd wat er ook gebeurt (had al een hele nacht niet geslapen en was doodop). Nu heb ik ook zelf de keuze wat ik wil, ga het over een paar weken ook weer aan kaarten bij de vk dat ik bepaal wanneer ik mn ruggeprik neem want als deze bevalling ook zolang duurt dan wil ik hem graag weer :thumbup: .

Succes!!!

Bij de eerste ben ik ingeleid . Ik gaf aan geen pijnstilling. Ik was bang voor bijwerkingen e.d. Toen de weeen op een gegeven moment niet meer op te vangen , waren en ik me helemaal niet meer kon ontspannen (zachtjes uitgedrukt) werd me alsnog een ruggeprik aangeboden. Achteraf vond ik het heel prettig. Bij de volgende gelijk aangegeven dat ik een ruggeprik wilde , en naar het ziekenhuis voor de bevalling, waar 24 per dag een anasthesist rondliep. Hel liep heel anders , de bevalling verliep heel vlot, ik had zelf het idee dat het alleen wat rommelde maar ik bleek al 8 cm ontsluiting te hebben . Direct naar het ziekenhuis. Ook daar verliep alles heel vlot . Er was geen tijd meer voor een ruggeprik en voordat ik het zelf goed realiseerde was ik alweer moeder geworden. Zonder pijnstilling. Ik had het theoretisch thuis kunnen doen, maar ik voelde me veiliger in het ziekenhuis.

Sterkte met de bevalling.

@mamarloes wrote:

Tsja,

Als ik dit had geweten had ik de vorige bevalling ook eentje genomen. :stuck_out_tongue: :oops: Maar op het moment dat ik het echt niet meer hield was ik volgens hen al te ver.

Heel fijn om te horen dat er niet meer zo moeilijk over gedaan wordt.

Ik haal me gewoon alles in mijn hoofd. Ook omdat ik weinig mensen tref die me echt gerust kunnen stellen.

Volgende week ga ik het maar op tafel gooien, want ja, die bevalling staat voor de deur (3 wk)…

Nog maar 3 weken … ohhhhh spannend meis :-* :hug:

Ik had het de vorige keer ook hoor … toen ik erom vroeg en voordat ze er waren had ik al 7 cm ontsluiting en dan krijg je geen ruggenprik.

Vandaar dat ik er nu al over begonnen ben, en mag ik, als ik dat wil … een ruggenprik zodra ik weeen heb.

Ik weet alleen niet of het fijn is :think:

Iemand daar ervaring mee!

Ik had vantevoren laten vastleggen dat ik een ruggeprik wilde als ik er om vroeg. Ze hebben het in mijn dossier vastgelegd. Ook een zware 1e bevalling achter de rug.

Dus toen ik bij 3 cm het vroeg (en na 2 dagen al weeen gehad), werd de anaesthesist meteen opgetrommeld. Geen discussie of zo, maar een half uur later voelde ik geen pijn meer. Heerlijk geen pijn meer.

Sterkte.

He Vic,

Heb je bij Vera geen gehad dan?

Ik wel bij Daantje. Pijn was onnodig vonden ze toen, dus toen de weeën er echt waren heb ik er eentje gehad.

Ik heb toen nog liggen suffen en ik kon ook heel ontspannen afwachten. Moest sowieso al heel erg huilen de hele tijd. Ik was zo bang…

De prik zelf viel me ook heel erg mee. Mijn bloeddruk en hartslag werden wel heel erg laag en ik ging bijna van mijn stokje, maar daar hebben ze ook wel weer iets voor.

Maar een bevalling met goede afloop en dan zo ontspannen zonder pijn, dat lijkt me echt geweldig! Gewoon rustig kletsen met Martijn of wat suffen. Geen paniek meer om de volgende wee of hoe hoog ze dat infuus schroeven.

Gewoon om vragen hoor ! zal ik vertellen hoe het hier ging;

Vanwege nare ervaring bij nummer 2 ( 3 dagen gebroken vliezen, niet ingedaald dus platliggen, toen inleiding waarbij het veel te snel ging, persen lukte niet, dus een vacuum en als toetje een bloedtransfusie ) heb ik het van tevoren met de gynaecoloog besproken, was geen punt, alle begrip. Eenmaal aangekomen in het ziekenhuis voor bevalling nummer 3 , ik had al volop weeen en 4 cm. werd er gezegd dat ik laagdrempelige pijnbestrijding kon krijgen volgens het dossier. Ik vroeg nog, wat voor soort pijnbestrijding ? ( ik was niet helemaal helder door de weeen). “laagdrempelig mevrouw, dat betekent dat u er alleen maar om hoeft te vragen”. Ik moest kiezen uit ruggeprik of een pompje geloof ik, ik zei doe maar een ruggeprik. Dat duurde nog best lang voordat die zat, en het gebeurt in niet zo’n comfortabele houding…, op de rand van het bed met 3 man die je naar beneden drukken terwijl je weeen hebt, er is 5x geprikt, waarvan ik er maar 2 had meegekregen :shock: . Achteraf zat hij niet helemaal goed, ik heb nog keihard moeten werken en volop moeten puffen enz. maar voelde aan tintelende zware benen dat er wel ‘iets’ gebeurde. De barende vrouw in de kamer ernaast had ook een ruggeprik en die lag een tijdschrift te lezen. Volgens de gynaecoloog die dat vrolijk kwam vertellen. Zo kan het dus ook ;-). Maar ik kon dat absoluut niet. Toch kijk ik er met een goed gevoel op terug, misschien heeft het idee van een verdoving me wat rust gegeven en vertrouwen in mijn eigen kunnen.

De gynaecoloog kwam de volgende dag vragen hoe ik er op terugkeek, ze was bang dat ik boos was of zo, maar kijk er dus positief op terug, zij kunnen er ook niks aan doen dat die ruggeprik niet helemaal goed zat.

Deze keer gaan we er weer voor :wink:

Niks besproken van te voren, want was niet de bedoeling rixhting zkh te gaan…Eenmaal aangekomen wegens ontsluiting die bleef hangen bij 3 cm (30 uur alleen maar rugween), heb ik gesmeekt om een ruggeprik, en zonder problemen binnen 30 minuten gekregen…

hey

bij mijn eerste bevalling kreeg ik tijdens de bevalling met spoed een ruggeprik omdat een keizersnee … in overweging kwam…

bij de 2de vroegen ze mij dit vanwege een medische indicatie of ik dit wilde… en heb toen idd aan gegeven dat mij dit voor mij en de baby beter leek

nu bij de derder geef ik het zelf ook weer vroeg aan dat ik gewoon uit voor zorg een ruggeoprik wil… als ik jou was zou ik het gewoon aan geven al verschild het per arst of ze er een voorstander van zijn of niet … maar uit eindelijk is het jou bevalling en is het ook belangrijk dat jij je er prettig bij voelt toch?