Ruggenprik

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringen wat betreft de bevalling zowel met en zonder ruggenprik.



Ik ben vanmorgen op controle geweest en heb daar wat vragen gesteld wat betreft de ruggenprik en op de natuurlijke manier bevallen. Ik woon in Amerika en hier is het de gewoonte om te bevallen met een ruggenprik, de dokter keek me dan ook heel erg verbaasd aan toen ik vragen had over een natuurlijke bevalling.



Ik ben niet bang voor naalden, er kan bij mij bloed afgenomen worden terwijl ik er naar kijk, maar die ruggenprik beangstigd me zo enorm. Wat zijn jullie ervaringen hiermee en wat vinden jullie de eventuele voor en nadelen?

Ik heb een ruggenprik gehad en ik vond het heerlijk. Ik heb er niks van vernomen dat die gezet is, na die tijd heb ik er ook geen last van gehad. Alleen dat je verdoofd bent na de bevalling was irri, pas na een paar uur kon ik weer lopen, daarvoor viel ik steeds omdat 1 been totaal verdoofd was.

Hoi,



Ik ook met ruggeprik .

Ik vondt het heerlijk dat de vreselijke pijn weg was !

Ik ben om 10;21 bevallen, hij is al even daarvoor minder gezet, maar kon om 15;00 nog niet lopen :?



Wat betreft pijnstilling zou ik het zo weer doen :thumbup:



Iedereen heeft daar toch een andere ervaring mee , succes met je besluit te nemen :thumbup:

Ik heb goede ervaringen met de ruggeprik kon eindelijk goed ontspannen en had geen pijn meer na 50 uur zonder was rick er na de ruggenprik binnen een uur. Rick had wel verhoging toendertijd hebben ze hem aan het infuus et antibiotica gelegd ivm de angst voor een virus/bacterie achteraf blijkt deze verhoging door de ruggenprik te komen en heeft hij eigenlijk voor niets antibiotica gehad



overigens hoor je vaak dat je in nl moet zeuren om een ruggenprik. ik heb em gewoon gekregen zonder dat ik er om vroeg of dat er aan me gevraagd werd of ik em wel wilde

Hier ook een ruggeprik gekregen. Wilde ik eerst niet, omdat ik het simpelweg doodeng vond en ik was bang dat ik niet zelf zou voelen wanneer ik moest persen. Maar de laatste weeën heb ik zelfs gevoeld toen ze overgingen in persweeën. En daarna helemaal geen complicaties of iets gehad en ik stapte gewoon zelf van bed af om te gaan douchen. Geen duidelingen en overal gewoon gevoel (behalve van onder, maar dat had een andere oorzaak :wink: :mrgreen:). Weet niet of ik er nu bewust voor zou kiezen, maar ik moet zeggen dat het daarna heerlijk was om even niks te hoeven voelen van de weeën die toch doorgingen. Kon ik even ontspannen. Mijn bevalling heeft 23 uur geduurd en na 15 uur is de ruggeprik gezet.



Overigens kende ik ook de voor- en nadelen toen niet. Ik heb daarna wel wat nadelen gelezen en dat er een risico aanzit voor je kindje. Maar of dat echt is bewezen, weet ik niet… En ze houden je in het ziekenhuis natuurlijk ook continu in de gaten!

Ik heb na drie dagen helse rugweeen gesmeekt om een ruggeprik wegens niet vorderende ontsluiting, en was helemaal in de zevende hemel toen die eenmaal gezet was…Wat een zaaaaligheid!!!



Ik was van te voren als de doods voor de pijn tijdens het zetten vd prik…Maar het viel zo mee! Je bent op dat moment zo bezig met de weeen, dat ik niet ineens in de gaten had dat de ruggeprik al gezet was…

ik heb de prik gehad.



bevalling van 26 uur en na was het nu 21 of 22 uur is de prik gezet. Ik kon kiezen, een ruggenprik of een KS. ik liep blauw aan kreeg niet genoeg zuurstof en dus de baby ook niet. ik was uitgegput omdat ik al sterkte weeên had voor 19/20 uur aan een stuk door. had al 50 uur niet meer geslapen en had ook nog eens diabetes waardoor ik erg flauw werd.



ik vond het fijn om het laatste van de bevalling bewust mee te maken. Omdat ik zo uitgeput was (ben ingeleid) snapte ik na de bevalling dat ik het mometn dat nicolai geboren was niet goed had kunnen meemaken had ik de prik niet gehad.



maar de volgende keer als ik niet ingeleid moet worden en de bevalling beter gaat ga ik voor zonder :thumbup:

Dank jullie wel voor het delen van jullie ervaringen! Ben benieuwd naar nog meer ervaringen als mensen het nog willen delen.



Formally known as Vuegje ~ Heb je een bepaalde reden om de volgende keer voor een natuurlijke bevalling te kiezen? Als ik te nieuwsgierig ben, dan moet je het zeggen hoor :wink:

Hier ook een ruggeprik gekregen na 12 uur non stop weeeen om de 2 minuten en niet vorderende ontsluiting. Ik vond het een zaligheid!

En heb er dan ook niets van gemerkt dat hij gezet is, maar daarna geen pijn meer dus kon ik heerlijk bijkomen.

Het nadeel vond ik dat het lang duurde voor hij uitgewerkt was en ik dus de persweeen niet voelde…

De volgende keer zal ik eerder vragen of ze willen toucheren want met ruggeprik en infuus wat flink werd opgevoerd (voelde de weeen toch niet meer) ging ik in 3 uur tijd van 3 naar 10 cm.

Dus bij eenzelfde soort bevalling zou ik weer voor een ruggeprik kiezen.



Maar als het zonder kan dan liever natuurlijk.

Hier kun je meer info lezen over pijnbestrijding (niet alleen ruggeprik)

http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=61657&postdays=0&postorder=asc&start=0



Ik schreef dit:

Zelf had ik gekozen voor éérst zelf proberen en dan eventueel pijnstilling.

Bij mij schoot de bevalling niet op (na 24 uur nog maar 3 cm), ik zat

al volop in de weeën en weeënopwekkers.

Ze besloten een ruggeprik te zetten zodat de pomp omhoog kon.



Helaas heb ik geen goede ervaringen met de ruggeprik. Twee keer

werd er verkeerd geprikt (AU!) terwijl ik dus met ernstige bi op mn

zij moest liggen. De derde keer ging goed.

Net als bij Natascha een ernstige bloeddrukdaling (is één van de risico’s)

naar de 60/38. Olivia’s hartslag ging naar de 60.

Paniek, een boel medicijnen en 10 minuten later was Olivia geboren via

een spoedkeizersnee.



Kan je ook kiezen voor het eerst zelf te proberen en als het echt niet gaat

dan over te stappen op de ruggenprik?

hai rebecca

hier ook geen goede ervaring met de ruggenprik nou ja … eerste keer wel erna niet meer



een ruggenprik : is ook niet zonder risco,s en het zetten kan zeer pijnlijk zijn en mis gaan , en het kan niet eens voldoende helpen , en met persweeën word deze uit gezet .

ik heb 3 x een ruggenprik gehad iste keer 3 de kindje ging goed was een algehele prik die net al met een keizersnede heb niks gevoeld echt grandioos de 2de keer 4de kindje ging het mis 7 prikken gehad op een rij moesten stoppen wegens pijn in mijn been , kon weken erna nog niet recht opzitten , en vocht terug spuiten was geen optie meer lig je dan moet je bevallen (ingeleid ) en dan erna niet kunnen genieten . want ik kon liet lopen had erge hoofdpijn ruizen in mijn oren en kon mijn hooft niet op mijn schouders dragen heb 4 weken plat moeten liggen



laatste bevalling 5de kindje weer ene ruggenprik ik was bang prik deed erg veel pijn blijk moeilijk te prikken te zijn !! verdovingspul er in heb ik 2 uur op de recouver gelegen erge bijwerking op de medicatie bloeddruk viel weg 45/20 en ik viel ook weg .

na de nodige medicatie en paniek mocht ik toch na ruim 2 uur naar boven met alle toeters en bellen aan je omdat ik zo heftig reageerde werd de vloeistof sterkte ook verminderd , en met de persweeën weer alles gevoeld ging dwars door de verdoving heen Verdrietig



ik hoop dat je hier wat aan hebt met je beslissing



gr natas

hey kroes jeetje ook al een bijwerking op die prik , karim zijn hartslag bleef toen gelukkig goed , ik ben wel nu ja ja bang voor de bevalling ook omdat ik hms heb en erge BI maar inleiden wil ik nu niet meer geen pomp etc heb ik gezegt en gyno gaat nu daar in mee



met pomp en inleiden zijn de weeen zovele malen erger dan normaal + je hebt al zoveel pijn van mijn gewrichten dat het amper te doen is



we gaan deze keer proberen om een natuurlijke bevalling misschien alleen breken van de vliezen … verder moet ik nog een hoop bespreken met hem hier over :slight_smile:





gr natas

even geheel off topic…

Natascha, erg apart… ik word ws binnenkort onderzocht op hms/eds3 :eh:

zou dat er wat mee te maken hebben… slecht te prikken en dan bloeddrukdaling…

Ik vond het even opvallend. Ik ga het in ieder geval even onthouden.

  • ook ff oftopic*



    hai kroes kan heel goed mogenlijk hoor , ik heb de test gehad in 2000 die jij

    nu moet ondergaan .

    ik hoop zeker voor je dat ze er achter komen wat je hebt ? ik kan me zo goed herinneren toen ik eindelijk na 10 jaar aan klte eindelijk wist wat ik had ik ben toen naar leiden gegaan umc daar een naar een genticus .



    slecht prikken denk ik wel dan omdat bindweefsel verslechterd en veranderd , ik denk persoonlijk dat het daar mee te maken heeft , dalen van bloedruk durf ik niet te zeggen zal ik eens na vragen heb ik nooit gedaan kom ik dan nog op terug .



    verder veel bloedverlies na de bevallingen heeft er wel mee te maken dus mag nooit thuis bevallen en na de bevalling extra prikken voor het samentrekken van de bm , DE VATEN SLUITEN NIET GOED OF SNEL GENOEG



    verder uhhhh nou als je nog vragen hebt hoor ik het wel van je :slight_smile:













    :-

oja de inplanon ook niet meer te gebruiken gaat aan de wandel en zakt erg ver weg en is dan amper te verwijderen :?

Nogmaals hartelijk dank voor het delen van de ervaringen! Ik heb in ieder geval nog 20 weken om ervaringen van anderen te lezen, het er nogmaals met de arts over te hebben en om uiteindelijk een beslissing te maken :wink:

@Rebecca* wrote:

Dank jullie wel voor het delen van jullie ervaringen! Ben benieuwd naar nog meer ervaringen als mensen het nog willen delen.



Formally known as Vuegje ~ Heb je een bepaalde reden om de volgende keer voor een natuurlijke bevalling te kiezen? Als ik te nieuwsgierig ben, dan moet je het zeggen hoor :wink:




hooi



nee hoor niet erg, omdat ik het ng altijd het beste vind. een natuurlijke bevalling. maar ik kijk er niet scheel op. een ruggeprik kan nare consequenties hebben maar zoals het mijn geval was kan het ook erg veel helepn.



persoonlijk zou ik gaan voor een natuurlijke bevalling met de optie tot ruggenrprik :wink:



wij zijn er alles aan het doen om mijn lichaam zo ter krijgen dat ik een gewone zwangerschap kan hebben en niet te moeten inleiden :thumbup:



dus over een par jaar kan ik je het verschil vertellen :wink: :lol:

Ik werd ingeleid omdat ik al gebroken vliezen had. Na een weeen storm van 6 uur lang nog steeds maar 2cm ontsluiting. Het vermoeden was dat mijn bevalling nog 12 uur minimaal ging duren en lichamelijk kon ik dit niet meer aan was helemaal uitgeput (mede door mijn 9 mnd ziekte )

Ik ben erg tegen de ruggenprik omdat ik er veel risico’s aan vind zitten indien er misgeprikt wordt. Maar toch heb ik hem gekregen en dit heeft de bevalling goed gedaan. Doordat ik kon ontspannen en de hevige pijn weg was kwam alles ineens op gang en binnen 2 uur was Lucas erg, het ging zo snel ineens dat ik geneens de perseweeen heb gevoeld want er was geen tijd om de ruggeprik laag te zetten. Al met al had het dus een positieve werking.

Hier ook een zeer slechte ervaring met ruggenprik.



Ik had helse weeen, was ziek en verschrikkelijk aan het hoesten en had daarom om een ruggenprik gevraagd.



Eerste keer misgeprikt met als gevolg lekkage van ruggemerg. Tweede prik ging wel goed, maar doordat er een lekkage was mocht er niet langdurig geperst gaan worden.



Er werd gezegd dat wordt dus een keizersnede of vacuumpomp. Er werd al gevraagd of ik had gegeten etc. (ze gingen er al vanuit dat vacuumpomp met 1 pers niet ging lukken). Gevolg was een grote knip en vacuumpomp lukte toch in 1 keer.

Door de lekkage 24 volledig plat liggen (je mag niet eens naar de wc of rechtop zitten om te eten) en aan het infuus om het lek te dichten. Daarna mag je langzaam weer gaan zitten, helaas had dit niet gewerkt. Verschrikkelijke hoofdpijn als gevolg. Alsof je een helm op hebt die echt veel te strak zit.

Gevolg was weer plat gaan liggen. Na 4 dagen getob met hoofdpijn in ziekenhuis (ook nog verschrikkelijk hoesten, erg lekker als je ingeknipt ben) kreeg ik uiteindelijk een bloedpatch. Hierbij spuiten ze je eigen bloed in je rug, waardoor je bloed het gat dicht.

Dit werkt vrij snel, je hoofdpijn is eigenlijk dan vrij snel weg.



Bij 2% gaat een ruggeprik fout geloof ik.

hier weer eens een goede ervaring :smiley:



van te voren was ik tegen de ruggeprik, maar in het echt ging het toch anders…



met gebroken vliezen, maar nog geen weeen kreeg ik weeopwekkers, dus ging van nul ineens naar heftige weeen. vond het echt ontzettend tegenvallen en dacht dat ik het niet zou volhouden. na 4 uur ellende toch besloten tot de ruggeprik. niets gevoeld toen die gezet werd. MAAR, bij mij was de pijn van de weeen niet volledig weg, dat vond ik een tegenvaller. wel waren ze stukken beter vol te houden. na 12 uur zwaar werken en met 10 cm ontsluiting werd het toch een spoedkeizersnee. en toen was het handig dat de ruggeprik al gezet was. na 2 uur recovery (en flink mijn tenen wiebelen zodra dat enigzins ging) was ik weer ok.